با روزهای سخت ترک سیگار راه بیایید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با روزهای سخت ترک سیگار راه بیایید

ترک سیگار

مجله پزشکی و سلامتکسانی که زیاد سیگار می‌کشند می‌گویند ترک سیگار دشوارترین کاری است که آن‌ها تاکنون انجام داده‌اند. چنین مواقعی، فرد به سیگار وابسته شده است. هفته اول ترک سیگار بسیار دشوار است و در هفته اول ترک سیگار، علائم شدیدی مانند: سردرد، مشکلات خواب، احساس تنش، ولع برای مصرف سیگار، کاهش ضربان قلب و دردهای شکمی در فرد دیده می‌شود. این علائم به‌تدریج کمرنگ می‌شوند و پس از گذشت دو تا سه هفته کاملاً محو خواهند شد. هفته اول ترک سیگار به‌شدت دشوار است و برای کنار آمدن با این هفته سخت، راهکارهایی وجود دارد.

راهکارهای کنار آمدن با هفته اول ترک سیگار

نوشیدن جرعه‌ای آب سرد و خوردن وعده‌های غذایی کوچک

نوشیدن جرعه‌جرعه آب سرد از طریق یک نی می‌تواند به شما کمک کند، حس کنید یک سیگار را پک می‌زنید. همچنین باعث می‌شود در مغز شما دوپامین آزاد شود. دوپامین، ماده شیمیایی در مغز است که باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید و می‌تواند به کاهش حالات بد ناشی از ترک سیگار در شما، کمک کند. خوردن وعده‌های غذایی کوچک نیز می‌تواند به کاهش میل به سیگار کمک کند. برای جلوگیری از افزایش وزن، غذاهای بدون چربی و سالم را انتخاب کنید.

توجه کردن به مزایای اولیه ترک سیگار

شما لازم نیست خیلی زیاد صبر کنید تا مزایای زندگی بدون دود را حس کنید. به مزایای اولیه ترک سیگار مانند: احساس کنترل، صرفه‌جویی در پول، بوی بهتر، حس مزه غذای واضح‌تر و احساس پرانرژی‌تر توجه کنید تا بتوانید با شرایط سخت ترک سیگار، کنار بیایید و به ادامه دادن این راه تشویق شوید.

مسواک زدن متداول دندان‌ها

یکی از راه‌های مفید برای ترک سیگار این است که دهان شما خوش‌بو باشد و شما هوای خوش‌بو را تنفس کنید. با مسواک زدن شما تمایل کمتری به سیگار و بوی ناپاک خواهید داشت و بیشتر تمایل دارید که دهانتان تمیز و خوشبو باشد.

دوری از مصرف الکل برای ترک سیگار

نوشیدن الکل یکی از رایج‌ترین چیزهایی است که باعث می‌شود فرد مجدداً به مصرف سیگار بازگردد. الکل خویشتن‌داری فرد را می‌شکند و می‌تواند باعث شود که فرد در حال ترک، تعهد خود را به ترک سیگار بشکند.

دوری از مصرف الکل برای ترک سیگار - دکتر سوشا

یافتن جایی که شمارا از میل به سیگار دور می‌‌کند

زمانی که هوس سیگار می‌کنید،خودتان را به فیلم دیدن، گردش رفتن،آهنگ گوش دادن و یا هر تفریح دیگری که شمارا از فکر به سیگار،دور می‌کند،مشغول کنید.

دلایل ترک سیگار خود را به یاد بیاورید

لیستی از دلایلی که باعث شده شما سیگار را کنار بگذارید،تهیه کنید و آن لیست را به هرجایی در خانه و محل کارتان نصب کنید.تا هرجایی که می‌روید،آن دلایل را جلوی چشمتان ببینید و به ادامه دادن راهتان تشویق شوید. همچنین گذاشتن عکس عزیزانتان در کنار آن لیست، می‌تواند به شما کمک کند.

در دوران ترک سیگار ، فعال باشید

ورزش کردن به شما کمک می‌کند که شما از هوس سیگار دور شوید.ورزش موجب می‌شود در بدن شما مواد شیمیایی طبیعی تولید شود که خلق‌وخوی شمارا خوب کند و استرس شمارا کاهش دهد.پیاده‌روی یکی از تمرینات مفید برای یک ماهه اول ترک سیگار است.

برای تمام روز خود برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید تمام روز مشغول باشید و برای کل روز خود برنامه‌های مختلف بریزید تا هیچ زمان خالی برای شما باقی نماند که به سیگار فکر کنید.با دوستان خود برنامه تفریحی بریزید و خودتان را مشغول کنید.

تنقلات در دهانتان بگذارید

بخشی از میل به سیگار به خاطر این است که فرد دوست دارد دائما چیزی در دهانش باشد.در دوران ترک سیگار سعی کنید چیزی در دهانتان قرار دهید. می‌توانید به‌جای سیگار ، کاکائو، آب‌نبات، آدامس و یا تنقلات سالمی در دهانتان بگذارید که احساس خوبی به شما بدهد.اگر احساس می‌کنید با خوردن این تنقلات،چاق می‌شوید،تنقلات کم‌کالری را انتخاب کنید.

تنقلات در دهانتان بگذارید - دکتر سوشا

دوران سخت ترک سیگار را تنها نگذرانید

در این دوران سخت از کسی بخواهید در کنارتان باشد. بهترین انتخاب یک دوست است که سابقه مصرف سیگار دارد. یا هرکسی که به شما اهمیت می‌دهد و می‌خواهد به شما در ترک سیگار کمک کند.

کاهش مصرف کافئین

کافئین به برخی از مردم کمک می‌کند تا صبح زود احساس هشیاری کنند و احساس خستگی را در برخی از افراد کاهش می‌دهد. اما در برخی دیگر به‌خصوص در افرادی که در دوران ترک سیگار(نیکوتین) هستند، باعث ایجاد حس وحشت‌زده و عصبی می‌شود. اگر کافئین باعث احساس تلاطم و اضطراب در شما می‌شود، میزان کافئین دریافتی‌تان را کاهش دهید.

دوری از افرادی که روحیه ترک سیگار شمارا تضعیف می‌کنند

اگرچه دوستان و خانواده حامی شما هستند، آنها همیشه در کنار شما نیستند. برخی از افراد ممکن است تصمیم شمارا به ترک سیگار، تحت تأثیر قرار دهند. آنها حتی ممکن است برای تضعیف روحیه شما بیشترین تلاش را بکنند. اگر شما احساس می‌کنید که چنین افرادی در اطراف شما هستند، از آنها اجتناب کنید. در صورتی که امکان‌پذیر نیست که آن‌ها را از خودتان دور کنید، به آنها بگویید که می‌خواهید ترک کنید و از آن‌ها بخواهید شمارا حمایت کنند.

برای ترک سیگار صبور باشید و در مسیرتان ثابت قدم بمانید

صبور باشید تا 2 هفته اول دوران ترک سیگار شما سپری شود.بعد از آن یک عمر بدون وابستگی به سیگار می‌توانید زندگی کنید.

دوری از حالات بد

احساسات منفی،استرس، خشم، سرخوردگی دلایل مشترکی است که باعث می‌شود،فرد دوباره به سیگار کشیدن تمایل پیدا کند. حالات بد برای تمام افراد اتفاق می‌افتد و این حالات در طول چند هفته اول ترک سیگار ؛بیش‌تر اتفاق می‌افتد.راه‌هایی پیدا کنید تا حواستان پرت مسائلی شود که شما را از این حالات بد دور کند.

دوری از حالات بد - دکتر سوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من سيگار را ترك كردم ١٥روزه ..حالم يه طوريه.يكم سرم گنگ .خستم .بي حالم والا…دكتر ميشه جواب بدي

مشاهده کامل

با سلام دوست گرامی یعنی شما توقع دارید بعد از دو هفته این علائم رو نداشته باشید؟؟!! این علائم شما حداقل تا دو ماه ادامه خواهد داشت و به مرور از شدت آن کاسته میشه بهتره یک فعالیت بدنی مثل پیاده روی یا شنا هم داشته باشید و وقت بیشتری رو با کسانی که دوست دارید بگذرونید..بحران شما همین دو سه هفته آیندس و به زودی سپری خواهد شد بدن شما نیاز به زمان داره تا نیکوتینی که در طول سالها در بدنتون انباشته شده رو دفع کنه. مطالعه مقاله زیر هم به شما کمک خواهد کرد: مواد غذایی و مکمل هایی که برای ترک اعتیاد بسیار ضروری هستند
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من دادشم می خوادترک کنه ،چه موادغذایی براش بهترهست؟ وچیکارکنیم که میل به موادنداشته باشه؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر