با این ویتامین‌ ها دچار سردرد نمی‌شوید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با این ویتامین‌ ها دچار سردرد نمی‌شوید

سردرد ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

مجله پزشکی و سلامتپزشکان سردردها را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌کنند. سردردهای اولیه آن دسته از سردردهایی هستند که علت سردرد ناشی از بروز یک نقض مستقیم در عملکرد طبیعی سلول‌های مغزی می‌باشد. انواع سردردهای شدید و میگرنی و یا سردردهایی که به طور منظم در بازه‌های زمانی خاصی با شدت‌های زیاد بروز می‌کنند، در این دسته از سردردهای اولیه قرار می‌گیرند. اما گروه دوم سردردها، آن دسته از سردردها هستند که خود نشانه بروز یک بیماری در بدن می‌باشند و درواقع از علائم آن بیماری می‌باشند. به این نوع سردردها، سردردهای ثانویه اطلاق می‌شود که خود معلول علت مشخص دیگری هستند. مطالعات مرتبط با علوم سلامت و تغذیه نشان داده که در هر نوع سردرد اولیه و ثانویه ردپاهایی از کمبود ویتامین ها وجود دارد. در همین راستا کمبود ویتامین ها یا ماده معدنی در بروز سردرد مؤثرتر می‌باشند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B2، ویتامینB6 ، کلسیم و منیزیم اشاره کرد. متخصصان تغذیه معتقدند افرادی که از رژیم‌های غذایی با حجم کم از منابع ویتامینی و مواد معنی تغذیه می‌کنند، بیشتر درخطر تکرار بروز سردردهای شدید می‌باشند. حتی برخی از مطالعات علمی معتقدند عواملی مانند کم دریافت کردن مواد غذایی طبیعی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و در معرض طولانی قرار گرفتن در محیط‌های آلوده می‌توانند با کاهش میزان ترکیبات فعال ویتامینی مانند ویتامین ها B6 و B2 و نهایتاً بروز سردردهای مکرر در ارتباط باشند.

اثر ویتامین ها در پیشگیری از بروز سردرد

طبیعتاً افرادی که مکرراً دچار سردرد می‌شوند، باید به وضعیت تغذیه‌شان توجه بیشتری شود. اکثر این افراد از رژیم‌های غذایی محدودی پیروی می‌کنند که این رژیم‌های غذایی فاقد و یا دارای حجم کمی از منابع ویتامینی به‌خصوص ویتامین ها محلول در آب می‌باشند و همین امر شرایط را برای بروز سردرد ایجاد می‌نماید. ازآنجایی‌که تغییر رژیم این افراد به سمت رژیم غذایی مطلوب از طریق تغییر رفتار غذا خوردن ممکن است زمان‌بر باشد؛ بنابراین برخی مطالعات ادعا می‌کنند که مصرف منظم قرص‌های مولتی ویتامین به میزان یک عدد در روز می‌توانند تا حدی به این افراد در پیشگیری از بروز سردردهای شدید کمک نماید.

مصرف زیاد ویتامین ها به معنی پیشگیری قطعی سردرد نیست!

این مسئله که کمبود ویتامین ها می‌توانند باعث بروز سردرد شوند، به این معنی نیست که مصرف زیاد مولتی‌ویتامین می‌توانند در پیشگیری قطعی سردرد مؤثر باشد و یا این‌که اگر فردی دچار سردرد شود به‌محض خوردن مولتی‌ویتامین می‌تواند از بروز سردرد خود پیشگیری نماید. بلکه حقیقت آن است که اگر فردی به دریافت‌های مواد غذایی خود در طی دوران مختلف زندگی توجه نماید و با پیروی از یک رژیم غذایی متنوع بتواند تمامی مواد مغذی موردنیاز خود را به‌دست آورد، طبیعتاً احتمال این‌که دچار کمبود دریافت ویتامین یا ماده معدنی شود، بسیار پایین خواهد بود، اما ازآنجایی‌که برخی از رژیم‌های غذایی مصرفی ممکن است تأمین کننده نیاز بدن به برخی از ویتامین ها مانند ویتامین ها گروه B نباشند، بنابراین در این موارد مصرف منظم مولتی ویتامین به میزان یک عدد در روز می‌تواند با بالا بردن اطمینان دریافت مقادیر کافی ویتامین از بروز سردردهای با منشاء کمبود ویتامین پیشگیری نماید.

مصرف زیاد ویتامین ها به معنی پیشگیری قطعی سردرد نیست! - دکتر سوشا

آیا مصرف زیاد ویتامین ها باعث بروز سردرد می‌شود؟

همان‌طور که کم دریافت کردن ویتامین ها عامل بروز سردرد می‌باشد، دریافت زیاد منابع ویتامینی از راه مصرف زیاد قرص‌های ویتامینی نیز می‌تواند با بروز حالت‌های مسمومیتی همراه باشد که یکی از نشانه‌های این مسمومیت‌ها بروز سردرد و سرگیجه می‌باشد. بنابراین ویتامین ها در دو حالت کم یا زیاد دریافتشان می‌توانند باعث بروز سردرد شوند. البته یک نکته جالب در مورد ویتامین ها آن است که کم دریافت کردن ویتامین های محلول در آب بخصوص ویتامین های گروه B می‌توانند باعث بروز سردرد شوند؛ درحالی‌که دریافت زیاد ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A و E از راه خوراکی می‌توانند باعث بروز سردردهای ناشی از بروز مسمومیت به این ویتامین ها در بدن شوند.

رژیم غذایی مولتی‌ویتامینی ضد سردرد

یک رژیم غذایی که حاوی حداقل دو تا چهار نوع میوه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم سبزی‌های متنوع (به‌خصوص سبزی‌های با برگ سبز تیره)، معادل با ۳ تا ۴ لیوان شیر و لبنیات باشد؛ در کنار مصرف منظم گوشت مرغ و ماکیان و ماهی، حبوبات و دانه‌های روغنی مانند دانه آفتابگردان، کدو و سویا می‌تواند ویتامین ها موردنیاز را به بدن برساند و به این طریق از بروز سردردهایی که ناشی از کمبود ویتامین ها هستند، پیشگیری نماید.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر