با این تمرین قدرت مغز خود را تقویت کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با این تمرین قدرت مغز خود را تقویت کنید

افرادی که قدرت مسیریابی بهتری دارند هیپوکمپ بزرگ‌تر دارند

مجله سلامت : پانزده سال پیش یک مطالعه نشان داد که بخش هیپوکمپ مغز ( بخشی از مغز که در ارتباط با مسیریابی است ) رانندگان تاکسی بزرگ‌تر از سایرین است. اما سؤال این بود که: آیا تجربه رانندگی و مسیریابی سبب بزرگ شدن این بخش از مغز شده است یا نه افرادی که هیپوکمپ بزرگ‌تری داشته‌اند در به‌دست آوردن گواهینامه تاکسی موفق بوده‌اند ( لازم به ذکر است در انگلیس برای به‌دست آوردن گواهینامه تاکسیرانی قوانین و مراحل دشواری از نظر مهارت رانندگی و مسیریابی باید طی شود ). اکنون محققان دانشگاه Carnegie Mellon دریافته‌اند که یادگیری جزئیات مسیریابی و نیز تجربه رانندگی، سبب تغییر در اندازه و عملکرد هیپوکمپ مغز می‌شود. این مطالعه ارتباط بین ساختار و نیز عملکرد مغز را آشکار می‌کند.

تعیین تغییرات کوچک مغزی با تصویربرداری جدید

 این مطلب که در ژورنال نوروایمیج (Neuroimage) منتشر شده است نشان می‌دهد که حتی یادگیری و آموزش‌های کوتاه مدت مسیریابی نیز می‌تواند ساختار مغزی را تغییر دهد و ارتباطات بین خش‌های مختلف مغز برای مسیریابی و تصویر سازی سه بعدی را بهبود دهد. برای چندین دهه است که نقش هیپوکمپ مغز در تصویرسازی سه بعدی و مسیریابی مشخص شده است اما برای اولین بار است که می‌توان تغییرات سیناپسی و جزئیات ریز ساختاری را طی یادگیری در مغز دنبال کرد. در یکی از این تحقیقات 28 داوطلب جوان مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی شرکت‌کننده‌ها به مدت 45 دقیقه بازی‌های رالی و اتومبیل رانی انجام دادند.

چه تمرینهایی برای تقویت تصویرسازی مغز مؤثر است

داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند گروه اول راندن ماشین در یک مسیر اما با تکرار 20 بار در 45 دقیقه و گروه دوم حرکت در 20 مسیر مختلف با یک بار عبور از هر مسیر. قبل و بعد از شروع بازی از مغز شرکت کننده‌ها تصاویر مغزی گرفته شد. محققان دریافتند گروهی که از یک مسیر اما به دفعات بالا عبور می‌کنند در کامل کردن و به پایان رساندن مسیرهای بعدی عملکرد بهتری دارند. این گروه همچنین تصاویر بهتری در ذهنشان از کل مسیر با استفاده از اجسام بین راه می‌سازند. در تصویربرداری مغزی تنها افراد گروه اول در ساختار هیپوکمپ دچار تغییر شده‌اند. همچنین این افراد عملکرد بهتری در برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز برای مسیریابی داشته‌اند. میزان تغییر ساختار مغز رابطه مستقیمی با میزان عملکرد بهتر در مسیر یابی بوده است. این مطالعات نشان داد که حتی تغییرات جزئی در یک ناحیه از مغز سبب ایجاد تغییرات کلی در سرتاسر مغز می‌شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر