ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله ای + (قیمت)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله ای + (قیمت)

تفاوت ایمپلنت فوری دندان با ایمپلنت دو مرحله‌ای

ایمپلنت‌های دندانی، علاوه بر اینکه باعث بازگشت زیبایی و عملکرد دندان از دست رفته می‌شوند، سلامت دندان‌های مجاور را نیز بهبود می‌بخشند و باعث افزایش کلی سلامت دهان و دندان می‌شوند.

ایمپلنت دندان یک فرایند طولانی است که تاکنون دچار تحولات زیادی شده است. در حال حاضر با پیشرفت‌های حاصله در زمینه تکنولوژی‌های عکس‌برداری سه بعدی، کاشت ایمپلنت می‌تواند طی چند ساعت و در یک جلسه به انجام برسد. در ایمپلنت فوری دیگر نیازی نیست که یک فرد برای ماه‌ها انتظار بکشد و چندین جراحی برای ایمپلنت دندان خود انجام دهد.

در روش ایمپلنت، در محل دندان از دست رفته، یک ریشه از جنس تیتانیوم به جای ریشه طبیعی دندان کاشت می‌شود. سپس یک تاج ساخته شده که معمولاً از جنس چینی روی آن قرار می‌گیرد که ظاهر و عملکرد دندان طبیعی را تقلید خواهد کرد.

در روش‌های قدیمی ایمپلنت، برای انطباق صحیح و دقیق بخش ایمپلنت با استخوان فک، چندین ماه به آن فرصت داده می‌شود. لثه نیز در این مدت ترمیم می‌گردد. سپس لثه برش داده می‌شود و تاج دندان، بریج دندان و یا دندان مصنوعی یکپارچه در محل مناسب قرار می‌گیرد.

اما در روش ایمپلنت در یک جلسه، در همان جلسه‌ای که ریشه مصنوعی در فک کار گذاشته شد، یک تاج موقتی در محل ایمپلنت کاشت شده، قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود زیبایی دندان حفظ گردد و فرد بتواند تا زمان جایگزین شدن تاج دائمی، در محافل اجتماعی بدون هیچ خجالتی ظاهر شود.

معمولاً تاج موقتی طوری طراحی می‌شود که در تماس با دندان‌های مقابلش قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین صرفاً جنبه زیبایی خواهد داشت و خیلی کاربردی نیست. با گذشت چند ماه و جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت و بهبود محل آن، تاج دائمی جایگزین تاج موقت می‌شود.

مزایای ایمپلنت فوری چیست؟

در ایمپلنت فوری، دندانپزشک متخصص تنها با استفاده از بیهوشی‌های موضعی و داروهای ملایمی چون ایبوپروفن (Ibuprofen) روی دندان کار می‌کند. بعلاوه ایمپلنت در یک جلسه دردهای طاقت‌فرسا و التهاب به همراه نخواهد داشت. درحالی‌که در روش‌های قدیمی ایمپلنت، تمامی این عوارض وجود دارند. به همین علت است که روزبه‌روز بر محبوبیت روش‌های ایمپلنت فوری افزوده می‌گردد.

ایمپلنت در یک جلسه به فرد کمک می‌کند تا به سرعت به زندگی عادی بازگردد. همچنین ایمپلنت فوری ظاهر دندان او را خیلی زود به حالت قبل برمی‌گرداند. بنابراین مزایای ایمپلنت فوری در یک جلسه به هیچ‌ وجه قابل انکار نیست.

به علاوه اینکه در ایمپلنت فوری دندان، علاوه بر بازیابی ظاهر دندان، فرد را از دردسرهای مرتبط با روش‌های قدیمی مانند خجالت کشیدن از ظاهر شدن در محافل عمومی و مهمانی‌ها می‌رهاند.

ایمپلنت فوری مناسب چه کسانی است؟

این روش مناسب افرادی است که دارای میزان کافی استخوان طبیعی در محل نصب ایمپلنت هستند. در افرادی که از سلامت دهان و دندان برخوردارند، دندان‌پزشکان می‌توانند بلافاصله بعد از کشیدن دندان ، ایمپلنت فوری را نصب کنند.

همچنین می‌بایست ایمپلنتی که به کار می‌رود به قدر کافی قوی و ایمن باشد که بتواند فشارهای ناشی از فعالیت‌های دندانی نظیر جویدن و غیره را تحمل کند.

با توجه به کوتاهی فرایند، افرادی که از درمان‌های طولانی دندانپزشکی بیزارند و یا هراس دارند به دنبال ایمپلنت در یک جلسه خواهند رفت. در برخی موارد نیز فرد ناگزیر به انجام روش‌های قدیمی ایمپلنت می‌باشد. این افراد معمولاً به دلیل پوکی استخوان و آسیب‌های استخوانی مرتبط با بیماری‌های دهان و دندان کاندید مناسبی برای ایمپلنت در یک جلسه نیستند.

زمانی که مدت زیادی از کشیدن دندان گذشته باشد، تغییر شکل بافت لثه و استخوان در محل ایمپلنت صورت گرفته و بنابراین موفقیت ایمپلنت در یک جلسه افزایش می‌یابد؛ اما در صورتی که قصد داشته باشید به محض کشیدن دندان، در محل آن ایمپلنت نصب کنید، قضیه اندکی تفاوت خواهد کرد و همه چیز به وضعیت لثه و استخوان‌های فک بستگی پیدا خواهد کرد.

بعد از نصب ایمپلنت چه از نوع قدیمی و چه فوری، لازم است اتصالات لازم در عرض چند ماه بین ایمپلنت و استخوان فک ایجاد گردد تا ایمپلنت نصب شده بتواند فشارهای ناشی از جویدن و گاز گرفتن و دیگر فشارهای وارد بر دندان را تحمل کند.

انجام یکسری اقدامات قبل و بعد از کاشت ایمپلنت برای بهبود سلامت لثه یا بازگرداندن تراکم استخوان لازم است تا موفقیت ایمپلنت در یک جلسه افزایش یابد.

ایمپلنت فوری مناسب چه کسانی است؟ - ایمپلنت فوری

اقدامات قبل از ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت در یک جلسه به این معناست که دیگر نیازی نیست برای ایمپلنت دندان ماه‌ها منتظر بمانید. در عوض دندانپزشکان، تاج دندان (بخش سفید رنگ و قابل رؤیت دندان) را بلافاصله بعد از جایگذاری ایمپلنت، به آن اضافه می‌کنند.

اگر در معاینات قبل از ایمپلنت هرگونه علامتی از ژینژیویت یا پریودنتیت دیده شد، دندانپزشکتان قبل از شروع به کار به‌طور کامل آن را درمان می‌کند. همچنین ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک باشد.

گاهی استخوان‌های فک استحکام کافی برای انجام ایمپلنت را ندارند. برای افزایش استحکام فک، دندانپزشکان متخصص ایمپلنت، به فرد توصیه می‌کنند که پیوند استخوان انجام بدهد. پیوند استخوان یک فرایند بسیار کم‌خطر است که در آن از استخوان‌های مصنوعی و یا انسانی در محلی که قرار است ایمپلنت، صورت گیرد، پیوند زده می‌شود.

ایدئال بودن شرایط لثه نیز در انجام هر نوع کاشت ایمپلنتی حائز اهمیت می‌باشد؛ زیرا لثه باید به خوبی اطراف ایمپلنت و تاج دندان را بگیرد و نمای طبیعی به دندان بدهد. در صورتی که بافت لثه فردی در این نواحی ضعیف باشد، ممکن است از بخش دیگری از لثه، به این ناحیه پیوند لثه زده شود.

پس از ارزیابی مجدد دندانپزشک، در صورتی که استخوان فک استحکام کافی را به دست آورده باشد، ایمپلنت دندان انجام می‌پذیرد.

میزان موفقیت ایمپلنت فوری چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت در یک جلسه بالا است. این میزان موفقیت برای فک بالا کمتر از فک پایین گزارش می‌شود. علت این تفاوت آن است که تراکم استخوان فک بالا کمتر از فک پایین است و جایگیری بدون حرکت ایمپلنت را مشکل می‌کند.

به دنبال انجام ایمپلنت در یک جلسه از فرد خواسته می‌شود 24 ساعت استراحت کند و در صورت مشاهده هریک از علائم خونریزی غیرطبیعی، درد بیش از حد و غیره بعد از ایمپلنت، حتماً به پزشک خود مراجعه کند.

گرچه ایمپلنت‌ها نسبت به فساد و یا سوراخ شدن، مقاوم هستند، با این‌ وجود افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند باید نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان مقید باشند. به این ترتیب سلامت لثه و استخوان‌ها در کل دهان و همچنین نواحی اطراف ایمپلنت حفظ می‌گردد.

برای ایمپلنت فوری پیش چه کسی برویم؟

با توجه به اینکه برای انجام موفق ایمپلنت در یک جلسه نیاز به حفظ و رعایت شرایط خاصی می‌باشد، بنابراین دندانپزشکی که این کار را انجام می‌دهد باید کاملاً آموزش دیده و مجرب باشد. با وجودی که اکثر ما به دنبال یک راه درمان سریع و موفق هستیم اما باید دقت کافی را در انتخاب دندانپزشک متخصص داشته باشیم. دندانپزشک ما باید در زمینه ایمپلنت دندان متخصص باشد و دوره‌های دانشگاهی مربوطه را گذرانده باشد. این افراد معمولاً تحت عنوان ایمپلنتولوژیست می‌شناسند. شانس موفقیت ایمپلنت فوری در صورتی که توسط فرد متخصص انجام شود و مراقبت‌های بعد از ایمپلنت به خوبی رعایت گردند، بسیار بالا می‌باشد.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توانیم ایمپلنت فوری انجام دهیم؟

زمانی که یک دندان کشیده شود، حفره دندان حدود 6 هفته تا 3 ماه قبل از انجام ایمپلنت نیاز به بهبودی دارد. اگر حفره‌ها عمیق باشند و عفونت‌های لثه ایجاد کیست کرده باشند، ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما این امکان وجود دارد که یک دندان کشیده شود و یک ایمپلنت در همان جلسه در محل آن کاشته شود. این کار زمانی قابل انجام است که شرایط آن مهیا باشد. به این معنا که لثه و استخوان‌های حمایت‌کننده در محل ایمپلنت، شرایط مساعدی داشته باشند.

در این روش بعد از کشیدن دندان، معمولاً یک قطعه محافظ (یک قطعه کوچک استخوانی) برای قرارگیری مطمئن و ایمن ایمپلنت در جای خود، به کار می‌رود.

ایمپلنت فوری دندان چگونه انجام می‌شود؟

مراحل انجام کار در ایمپلنت فوری مشابه روش‌های قدیمی ایمپلنت است. با این تفاوت که فرد درهمان روز با ایمپلنت کار گذاشته شده به خانه بازمی‌گردد. در کل، در همه انواع روش‌های ایمپلنت دندانپزشک با دقت زیادی کاشت ایمپلنت را طراحی می‌کند. او پس از بررسی کامل وضعیت دهان و دندان شما، سلامتی لثه و استخوان فک را در ناحیه مربوط به ایمپلنت به‌طور دقیق بررسی می‌کند. برای این کار از عکس‌برداری کمک خواهد گرفت.

یکی از جدیدترین روش‌های عکس‌برداری از دهان و دندان، روش سی‌تی‌اسکن سه بعدی کامپیوتری است. دندانپزشک متخصص با انجام اسکن سه بعدی کامپیوتری (CBCT) تشخیص می‌دهد که فرد شرایط انجام ایمپلنت فوری را دارد یا خیر. همچنین دندانپزشک با استفاده از سی‌تی‌اسکن محل دقیق جایگذاری ایمپلنت در استخوان فک را طراحی می‌کند. همچنین اندازه مناسب آن نیز مشخص می‌گردد.

ایمپلنت باید طوری طراحی شود که تا زمان جوش خوردن استخوان‌های فک، حرکت زیادی نداشته باشد؛ زیرا بر اساس مطالعات این حرکات ممکن است باعث کاهش یکپارچگی بین استخوان و ایمپلنت کاشت شده، شوند. برای همین است که معمولاً در مرحله اول، تاج موقتی طوری طراحی می‌شود که تماس چندانی با دندان‌های مقابل نداشته باشد و یا در صورتی که چند ایمپلنت قرار باشد کار گذاشته شوند به هم متصل می‌شوند. گرچه برخی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که اندکی فشار برای رشد بهتر استخوان در محل ایمپلنت مفید باشد.

البته برای به حداقل رساندن حرکت‌های ایمپلنت در محل کاشت شده، معمولاً برای ایمپلنت‌های تکی، تاج را در همان جلسه نصب نمی‌کنند؛ حتی در ایمپلنت فوری . مگر اینکه دندان‌های جلویی باشند که برای حفظ زیبایی در همان جلسه تاج نیز در محل ایمپلنت قرار می‌گیرد. در این موارد تاج موقت طوری طراحی می‌شود که تماسش با سایر دندان‌ها به حداقل برسد و حرکتی نداشته باشد.

فرایند جوش خوردن در ایمپلنت فوری نیز مانند روش‌های قدیمی به چند ماه زمان نیاز دارد. طی فرایندی به نام یکپارچگی استخوان، بافت‌های استخوانی در اطراف ایمپلنت کاشته شده در استخوان فک، شروع به رشد می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود ایمپلنت به شکلی قوی در محل خود ثابت شود.

هنگامی که دندانپزشک همه این اطلاعات را دریافت کرد، برای جراحی برنامه‌ریزی می‌کند. جراح از راهنمای جراحی ویژه‌ای استفاده می‌کند تا در حین جراحی محل دقیق جایگذاری ایمپلنت مشخص باشد.

ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله‌ای

در گذشته تصور می‌شد که برای افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت باید مدتی منتظر بمانید. در روش‌های قدیمی، دندانپزشک 2 تا 7 ماه زمان اختصاص می‌دهد تا استخوان فک و پیچ کار گذاشته شده در فک به خوبی مچ شوند و استخوان بتواند به خوبی در اطراف ریشه رشد کند. این روند، یک اتصال قوی بین استخوان و ریشه ایمپلنت ایجاد می‌کند. سپس تاج دندان روی آن قرار می‌گیرد.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ثبات اولیه ایمپلنت است که نقش اصلی را در موفقیت یا شکست آن مشخص می‌کند و ارتباط زیادی با تاج دندان ندارد. از طرفی قرارگیری تاج دندان از همان روز کاشت ایمپلنت باعث می‌شود که لثه به شکل بهتری در اطراف ایمپلنت شکل بگیرد.

برای انجام ایمپلنت فوری نیاز است که سلامت لثه و استخوان‌های فک شما در وضعیت مناسبی باشد. در صورتی که از سلامت مناسب دهان و دندان برخوردار باشید، می‌توانید هریک از دو روش ایمپلنت در یک جلسه و یا ایمپلنت دو مرحله‌ای را انتخاب نمایید.

ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت دو مرحله‌ای - ایمپلنت فوری

قیمت ایمپلنت فوری (هزینه ایمپلنت فوری)

قیمت ایمپلنت فوری در ایران مثل بسیاری از دیگر خدمات پزشکی، قیمت ثابتی ندارد! البته تا حدودی تفاوت قیمت طبیعی است؛ زیرا بستگی مستقیمی با جنس ایمپلنت به‌کاررفته و کشوری که واردات از آن صورت گرفته است، دارد. شاید دامنه قیمتی 3.5 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان بتواند در حال حاضر حداقل و حداکثر معقولی برای هزینه ایمپلنت فوری باشد. گرچه در بعضی از دندانپزشکی‌ها با قیمت بیش از 10 میلیون تومان نیز ارائه می‌گردد.

ایمپلنت فوری دندان چگونه انجام می‌شود؟


مقالات پیشتهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر