رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از کبد در افراد مبتلا به هپاتیت

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از کبد در افراد مبتلا به هپاتیت

راهکار مراقبت از کبد

مجله پزشکی و سلامت : هر چیزی که شما می‌خورید یا می‌نوشید، از کبد شما عبور می‌کند، به همین دلیل است که مراقبت از کبد ، موضعی بسیار مهم برای حفظ سلامتی است و رژیم غذایی مناسب برای سلامت افراد مبتلا به هپاتیت اهمیت دارد. اما یک رژیم غذایی برای مراقبت از کبد در افراد مبتلا به هپاتیت C، نیازی به پیچیدگی ندارد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای مراقبت از کبد شما بسیار مفید است و می‌تواند سلامت کبد شمارا بهبود بخشد و از زخم و ساخت چربی در کبد (هر دو می‌توانند بیماری افراد مبتلا به هپاتیت C را بدتر کنند) جلوگیری کند.

رژیم غذایی برای مراقبت از کبد و سلامت کلی

مراقبت از کبد با پروتئین‌های کم‌چرب و گیاهی

پروتئین گوشت قرمز و فراورده‌های لبنی پرچرب، سرشار از چربی‌های ناسالم هستند. برای مراقبت از کبد ، ماهی، گوشت بدون چربی، گیاهان با پروتئین بالا، حبوبات و فراورده‌های لبنی کم یا بدون چربی بخورید.

کریستی هرست (Christie Hust)، استادیار تغذیه و رژیم غذایی در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس (Texas) می‌گوید: “درگذشته فکر می‌کردند، که بیماران کبدی و افراد مبتلا به هپاتیت باید پروتئین دریافتی‌شان، محدود باشد، اما تحقیقات دیگر این توصیه را حمایت نمی‌کند، پروتئین برای بدن ضروری است زیرا برای نگه‌داشتن جریان مایعات در رگ‌های خونی و کاهش خطر ابتلا به احتباس مایعات (ورم و جمع شدن مایع)، بدن به پروتئین نیاز دارد.

استفاده از کربوهیدرات سالم برای مراقبت از کبد

یکی از عملکردهای کبد ، ذخیره قند اضافی برای استفاده‌های بعدی است. اما عفونت هپاتیت C می‌تواند به کبد آسیب برساند ، زمانی که کبد آسیب‌دیده است، قند را به خوبی ذخیره نمی‌کند، بنابراین شما نیاز به مصرف قند اضافی دارید. کریستی هرست (Christie Hust) می‌گوید: شما این قند را از کربوهیدرات‌ها می‌گیرید، اما همه کربوهیدرات برابر نیستند. بهترین کربوهیدرات برای افراد مبتلا به هپاتیت و مراقبت از کبد ، میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار هستند. میوه‌ها و سبزیجات همچنین برای شما ویتامین‌های مهم و آنتی‌اکسیدان‌ها را فراهم کرده که با آسیب سلولی مبارزه می‌کنند. غلات سبوس‌دار موجود در غلات ، حبوبات و نان ؛ فیبر، ویتامین و مواد مغذی زیادی دارند. محصولات و نان‌هایی را بخرید که برچسب غلات کامل و سبوس‌دار را دارند.

استفاده از کربوهیدرات سالم برای مراقبت از کبد

اجتناب از نمک در رژیم غذایی افراد مبتلا به هپاتیت

احتباس مایع (ورم) یک عارضه جانبی شایع بیماری کبدی است. این بدان معناست که شما باید از مصرف نمک دوری کنید زیرا نمک باعث می‌شود که مایعات در رگ‌های خونی نگه‌داشته شوند.
توصیه ما این است که از نمک‌پاش استفاده نکنید، از خرید مواد غذایی فراوری‌شده دوری کنید زیرا نمک آن‌ها زیاد است، برای چاشنی مواد غذایی از گیاهان استفاده کنید و به‌جای غذا خوردن بیرون از خانه، بیشتر در خانه پخت‌وپز کنید. توجه داشته باشید که فراورده‌های غذایی مانند چیپس، دیگر میان وعده‌ها و محصولات کنسرو شده معمولاً میزان زیادی نمک دارند. افراد مبتلا به هپاتیت C برای مراقبت از کبد باید این نکات را در رژیم غذایی شان رعایت کنند.

مراقبت از کبد با دوری از مصرف الکل

مشروبات الکلی برای کبد شما بسیار ناسالم هستند. کبد الکل را از بدن پاک‌سازی می‌کند و مصرف بیش‌ازحد الکل به کبد آسیب می‌رساند. متخصصان تغذیه در این باره می‌گویند: اگر شما مبتلا به بیماری کبدی اولیه هستید، مصرف الکل باعث می‌شود که بیماری شما پیشرفت کند و بیماری شما به سطحی می‌رسد که بسیار مزمن شده و سیروز (cirrhosis) کبدی نام دارد. درنتیجه الکل هرگز برای مراقبت از کبد شما مناسب نیست.

تعداد وعده غذایی‌تان را بیشتر کرده و حجم آن را کم کنید

ممکن است علائم هپاتیت مانند حالت تهوع ، از دست دادن اشتها و یا علائم ناشی از عوارض جانبی درمان این بیماری را داشته باشید. برای مراقبت از کبد در افراد مبتلا به هپاتیت C ، وعده‌های غذایی مکرر(7-4 وعده) با حجم کم، به همراه یک رژیم غذایی مناسب برای شما توصیه می‌شود . این کار، حالت تهوع شما را کاهش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا کالری بیشتر دریافت کنید، این برای شما مهم است زیرا از سوء تغذیه و تحلیل عضلاتی که با بیماری کبدی اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

تعداد وعده غذایی‌تان را بیشتر کرده و حجم آن را کم کنید

دریافت فیبر بیش‌تر در رژیم غذایی

برای مراقبت از کبد ، خوردن غذاهای با فیبر بالا مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات به شما کمک می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر