کلیندامایسین برای جوش | Clindamycin skin preparations for acne

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: کلیندامایسین (محلول، ژل و لوسیون پوست)
نام عمومی انگلیسی: Clindamycin skin preparations
نام تجاری: Duac® Once Daily , Dalacin T® , Zindaclin
کاربرد: جوش پوستی
 اطلاعات دقیق و جامع دارو را در این صفحه بخوانید
دکتر سوشا مرجع اطلاعات دارویی

اشکال دارویی کلیندامایسین

  • کرم واژینال، کپسول، محلول پوستی، ژل، لوسیون

 اطلاعات دارویی کلیندامایسین برای جوش

آکنه یا جوش از لکه‌های رایج است. بیشتر مردم با جوش، در سنین ۲۵-۱۲ سال هستند اما تعدادی از آن‌ها جوان‌تر یا مسن‌تر از این سن می‌باشند. غدد سباسه کوچکی در زیرپوست شما هستند که روغنی بنام سبوم می‌سازند که پوست شما را انعطاف‌پذیر و صاف نگه می‌دارد. منافذ کوچک روی پوست شما، به سبوم اجازه می‌دهد که به سطح پوست شما بیاید. در جوش، برخی از این منافذ مسدود شده و باعث لکه‌های ملتهب می‌شود. آنتی‌ بیوتیکی مانند کلیندامایسین، با توقف رشد و تکثیر باکتری داخل جوش ، کار خود را اعمال می‌کند. کلیندامایسین برای جوش به صورت محلول، ژل و یا لوسیون است و یک نام تجاری داروی کلیندامایسین برای جوش (ژل Duac Once Daily) حاوی بنزوئیل پراکسید نیز است که به باز کردن منافذ مسدود شده کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوط به کپسول کلیندامایسین، شیاف واژینال کلیندامایسین و کرم کلیندامایسین برای واژینوز مراجعه کنید.

مقدار و روش مصرف کلیندامایسین برای جوش

  • قبل از شروع درمان با کلیندامایسین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به طریقه مصرف کرم به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • مقدار مصرف محصولات پوستی کلیندامایسین برای جوش ، بسته به نوع محصول و شدت بیماری ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما به طور معمول این محصولات 1 یا 2 بار در روز برای شما تجویز می‌شوند. البته برخی محصولات کلیندامایسین برای جوش چند بار در روز نیز تجویز می‌شوند، برای استفاده از دارو به تجویز پزشک توجه کنید.
  • برای استفاده از کلیندامایسین برای جوش، منطقه مورد نظر را به خوبی شسته و خشک کنید، سپس یک لایه نازک از محلول با ژل کلیندامایسین را روی جوش‌ها بمالید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، کرم را مصرف کنید و دوزهای بعدی را سر ساعت معمول خودشان مصرف کنید.
  • محلول موضعی Dalacin T حاوی مقدار کمی الکل است که می‌تواند باعث خارش در مناطق حساس پوست شود. اگر از این مارک کلیندامایسین استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را روی ناحیه‌های نازک و حساس پوست مانند اطراف بینی، چشم و دهان نمالید.

موارد منع مصرف کلیندامایسین برای جوش

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی این دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف کلیندامایسین در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه کلیندامایسین تاکنون خطری برای نوزادان ایجاد نکرده است اما در دوران بارداری و یا شیردهی مصرف هر دارویی باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.

تداخلات دارویی کلیندامایسین برای جوش

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

توجه داشته باشید که ممکن است سایر داروها و یا محصولات درمان جوش ، با کلیندامایسین تداخل کنند.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف کلیندامایسین برای جوش

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف کلیندامایسین برای جوش ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل گوارشی دارید که باعث شده است که شما اسهال شوید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

عوارض جانبی محلول پوست کلیندامایسین برای جوش

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض بسیار رایج کلیندامایسین برای جوش

  • التهاب پوست، خارش، خشکی و یا چربی پوست

 

عوارض رایج داروی کلیندامایسین برای جوش

  • اسهال

 

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کلیندامایسین برای جوش (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، از حال رفتن در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری کلیندامایسین برای جوش

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست، مو و ناخن

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

پرسش پزشکی رایگان

کاربران عزیز شما می‌توانید از منوی وب سایت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکی خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسید . پرسش های شما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود و لینک آن از طریق پروفایل سایت ، ایمیل یا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” پرسش و پاسخ پزشکی “

سامانه دارویی 1490

کاربران عزیز ، سامانه اطلاعات دارویی کشور با عنوان سامانه دارویی 1490 به عنوان مهم‌ترین راه جهت جستجوی دارو است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه نام دو داروخانه را که دارو مدنظر در آن موجود بوده را به شما معرفی کند.

لازم بذکر است که جهت جستجوی داروهای کمیاب یا تهیه داروهای خارجی نیز از همین سامانه دارویی 1490 می‌توانید استفاده کنید در برخی موارد نیز مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان گزینه مناسبی برای جستجو و یافتن دارو است.

جستجوی دارو در مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا

کاربر گرامی شما می‌توانید در قسمت بانک اطلاعات دارویی ، داروی مورد نظر خود را جستجو کنید . برای شناخت دارو در بانک جستجوی داروی وب سایت دکتر سوشا می‌توانید اسامی دارو ها ، اطلاعات داروها ، خواص داروها و … را مطالعه کنید و می‌توانیم بگوییم که *اطلاعات این دارو توسط کارشناسان این حوزه با حداکثر دقت و از بهترین مراجع خارجی ترجمه و گردآوری شده است*


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا
بازگشت به صفحه اطلاعات دارویی
بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر