کرم دوکسپین (Doxepin cream)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: کرم دوکسپین
نام عمومی انگلیسی: Doxepin cream
نام تجاری: Xepin
کاربرد: خارش مرتبط با اگزما (در بزرگ‌سالان و کودکان بالای 12 سال)
 اطلاعات دقیق و جامع دارو را در این صفحه بخوانید
دکتر سوشا مرجع اطلاعات دارویی

اطلاعات دارویی کرم دوکسپین

اطلاعات دارویی : اگزما را گاهی درماتیت نیز می‌نامند که به معنای التهاب پوستی است. افرادی که مبتلا به اگزما هستند پوستی خشک، قرمز و ملتهب دارند. این نواحی ملتهب پوستی سبب ایجاد خارش پوستی می‌شوند. با خاراندن پوست التهاب پوست نیز بیشتر می‌شود. دوکسپین با مهار اثر هیستامین سبب کاهش خارش پوستی می‌شود.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر اشکال دارویی دوکسپین مانند کپسول دوکسپین و قرص دوکسپین علاقه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

موارد منع مصرف کرم دوکسپین

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
• اگر بعد از استفاده از این کرم ، احساس خواب‌آلودگی کردید ، رانندگی نکنید.

تداخل دارویی کرم دوکسپین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند، عبارت‌اند از: آنتی کولینرژیک‌ها (به عنوان مثال، آتروپین، آلکالوئیدهای بلادونا، اسکوپولامین، داروهای درمان بیماری پارکینسون مانند بنزتروپین)، آربوتامین(arbutamine) ، داروهای خاص برای فشارخون بالا (به عنوان مثال، کلونیدین، گوانادرل، گوانتیدین(guanethidine)، رزرپین(reserpine))، سیزاپراید، دیگوکسین، دیزوپرامید، هالوفانترین ، لیتیوم، داروهای تیروئید، والپروئیک اسید، داروهای مؤثر بر آنزیم‌های کبدی که بر حذف دوکسپین از بدن تأثیر می‌‌گذارند (به عنوان مثال: الکل، باربیتورات‌ها مانند فنوباربیتال، سایمتیدین، هالوپریدول، فنوتیازین‌ها مانند تیوریدازین، مخمر سنت جان، تربینافین، داروهای خاص برای ریتم قلب مانند فلکاینید / پروپافنون، برخی مهار کننده‌های پروتئاز HIV مانند فوس امپرناویر، برخی داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین / فنی توئین، داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، دولوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون).

علاوه بر این دارو بسیاری از داروها ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون(amiodarone) ، دوفتیلید(dofetilide) ، پیموزاید(pimozide) ، پروکائین آمید(procainamide)، کینیدین(quinidine) ، سوتالول (sotalol) ، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین).بنابراین قبل از استفاده از دوکسپین ، لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید ، تهیه کرده و به پزشک ارائه دهید.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل ، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین(cetirizine)، دیفن هیدرامین(diphenhydramine))، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند دیازپام(diazepam))، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین(carbamazepine))، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

استفاده از داروهایی مثل ایزونیازید (INH)، تئوفیلین و یا ترامادول به همراه دوکسپین ، خطر تشنج را بالا می‌برد. حتماً با پزشک خود راجع به استفاده از داروها صحبت کنید.

ممکن است مهارکننده‌های MAO با این دارو تداخل جدی (احتمالاً منجر به مرگ) ایجاد کنند. از مصرف مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین،رازاگیلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید. مهارکننده‌های MAO را نباید به مدت دو هفته قبل و یا بعد از درمان با این دارو استفاده کنید. برای شروع و یا قطع مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (به عنوان مثال، ضد اسیدها، فرآورده‌های ضد سرفه و سرماخوردگی و مکمل‌های رژیم غذایی) بررسی کنید ، زیرا که ممکن است حاوی سایمتیدین و مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشد که باعث خواب آلودگی شود و یا می‌تواند ضربان قلب و یا فشار خون شما را افزایش دهد. با داروساز خود در مورد استفاده از این داروها مشورت کنید تا با خیال راحت از این داروها استفاده کنید.

نکاتی که قبل از مصرف دوکسپین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف کرم دوکسپین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که مبتلا به بیماری قلبی و یا ریتم نامنظم قلبی هستید.
• در صورتی که مبتلا به آب سیاه چشم هستید.
• در صورتی که در دفع ادرار دچار مشکل هستید.
• در صورتی که دچار مشکلات کبدی هستید.
• در صورتی که دچار اختلال ذهنی مانیا هستید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است،چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• در صورتی که تاکنون به هر نوع دارو آلرژی داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی کرم دوکسپین

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان،می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

• خواب آلودگی: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
• سوزش، مورمور شدن پوست: این عارضه سریع بهبود می‌یابد اما می‌توانید تا چند روز کرم کمتری را بر ناحیه ملتهب بمالید.
• کهیر: این می‌تواند نشانه واکنش‌های آلرژیک باشد. در صورت مشاهده این عارضه مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید.

اگر علائم دیگری در خود مشاهده کردید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف دوکسپین می‌باشد به پزشک اطلاع دهید.

نحوه نگه‌داری کرم دوکسپین

• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه‌داری کنید.
• دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.


فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست، مو و ناخن

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

پرسش پزشکی رایگان

کاربران عزیز شما می‌توانید از منوی وب سایت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکی خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسید . پرسش های شما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود و لینک آن از طریق پروفایل سایت ، ایمیل یا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” پرسش و پاسخ پزشکی “

سامانه دارویی 1490

کاربران عزیز ، سامانه اطلاعات دارویی کشور با عنوان سامانه دارویی 1490 به عنوان مهم‌ترین راه جهت جستجوی دارو است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه نام دو داروخانه را که دارو مدنظر در آن موجود بوده را به شما معرفی کند.

لازم بذکر است که جهت جستجوی داروهای کمیاب یا تهیه داروهای خارجی نیز از همین سامانه دارویی 1490 می‌توانید استفاده کنید در برخی موارد نیز مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان گزینه مناسبی برای جستجو و یافتن دارو است.

جستجوی دارو در مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا

کاربر گرامی شما می‌توانید در قسمت بانک اطلاعات دارویی ، داروی مورد نظر خود را جستجو کنید . برای شناخت دارو در بانک جستجوی داروی وب سایت دکتر سوشا می‌توانید اسامی دارو ها ، اطلاعات داروها ، خواص داروها و … را مطالعه کنید و می‌توانیم بگوییم که *اطلاعات این دارو توسط کارشناسان این حوزه با حداکثر دقت و از بهترین مراجع خارجی ترجمه و گردآوری شده است*


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری داشته باشید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا راجع به پوست و سلامتی آن:

تهیه و ترجمه : سایت پزشکی دکتر سوشا
بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر