لیز دگزامفتامین (lisdexamfetamine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: لیز دگزامفتامین
نام عمومی انگلیسی: lisdexamfetamine
نام تجاری: Elvanse
کاربرد: اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان بیش از 6 سال و جوانان

اطلاعات دارویی لیز دگزامفتامین

اطلاعات دارویی : اختلال عدم توجه یا بیش فعالی (ADHD) یک بیماری نسبتاً شایع است که به طور عمده رفتار کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکان مبتلابه ADHD، دچار بی قراری یا بی‌توجهی مداوم هستند. شما باید سعی کنید احساسات و رفتارهای فرزند خود را درک کنید، اما زمانی که این درک احساسات به تنهایی کافی نیست، داروهای نظیر لیز دگزامفتامین می‌تواند مؤثر باشد. لیز دگزامفتامین مقدار یک ماده شیمیایی طبیعی به نام نورآدرنالین را در مغز افزایش می‌دهد. این امر موجب افزایش توجه و کاهش بیش فعالی در کودکان مبتلابه بیش فعالی می‌شود. این دارو باید توسط پزشک تجویز شود.

اختلال ADHD یا بیش فعالی معمولاً در کودکان تشخیص داده می‌شود اما می‌تواند تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا کند. این دارو برای بزرگ‌سالان نیز قابل تجویز است. معمولاً داروهای دیگری برای درمان بیش فعالی تجویز می‌شود، اما اگر اگر داروهای دیگر برای درمان بیش فعالی مؤثر نباشند، داروی لیز دگزامفتامین برای درمان بیش فعالی تجویز می‌شود.

موارد منع مصرف داروی لیز دگزامفتامین

  • به تاریخ انقضای داروی لیز دگزامفتامین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی لیز دگزامفتامین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی لیز دگزامفتامین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی لیز دگزامفتامین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی لیز دگزامفتامین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

این دارو با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با این دارو از مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid) ، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline) ، ترانیل سیپرومین(tranylcypromine)) استفاده نکنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا 2 هفته قبل از شروع استفاده از داروی لیز دگزامفتامین ، استفاده شوند.

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی ، سرفه و سرماخوردگی و مکمل‌های غذایی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که ضربان قلب و یا فشارخون را افزایش می‌دهند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

لیز دگزامفتامین بسیار شبیه به آمفتامین یا دگزامفتامین است. داروهای حاوی آمفتامین یا دگزامفتامین را همراه با لیز دگزامفتامین استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله قند خون و استروئید ادرار) تداخل کند و باعث نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پزشک یا پرستار ، اطلاع دهید که این دارو را مصرف کرده‌اید.

نکاتی که قبل از مصرف لیز دگزامفتامین باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف لیز دگزامفتامین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار هستید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر کودک شما هرگونه مشکل قلبی-عروقی دارید.
  • اگر کودک شما سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل را دارد.
  • اگر کودک شما دچار هر گونه حرکت غیر قابل کنترل مانند تیک عصبی بوده‌اید و یا اگر به بیماری به نام سندرم تورت مبتلا است.
  • اگر کودک شما مبتلابه صرع است.
  • اگر کودک شما هر گونه مشکل کبدی یا کلیدی دارد.
  • اگر کودک شما پرکاری غده تیروئید دارد.
  • اگر کودک شما دچار یک بیماری روانی مانند جنون یا اختلال دو قطبی است.
  • در صورتی که فشارخون کودک شما بالا است.
  • اگر کودک شما به مشکل چشمی به نام گلوکوم مبتلا است.
  • اگر کودک شما به بیماری خونی ارثی نادری به نام پورفیری مبتلا است.
  • اگر کودک شما در حال مصرف داروی خاصی است. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر کودک شما سابقه واکنش آلرژیک به داروی خاصی را دارد.

عوارض جانبی احتمالی داروی لیز دگزامفتامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سردرد ، سرگیجه ، اسهال ، احساس بیماری ، درد شکمی ، از دست دادن اشتها ، از دست دادن وزن ، مشکلات خواب ، خشکی دهان ، احساس تحریک پذیری و زودرنجی

اگر شما هرگونه علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی لیز دگزامفتامین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی لیز دگزامفتامین

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر