قطره چشم برینزولامید (Brinzolamide eye drops)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: قطره چشم برینزولامید
نام عمومی انگلیسی: Brinzolamide eye drops
نام تجاری: Azopt , Azarga , Simbrinza
کاربرد: افزایش فشار چشم مانند گلوکوم

اطلاعات دارویی قطره چشم برینزولامید

اطلاعات داروها : افزایش فشار درون چشم منجر به آسیب به عصب بینایی در پشت چشم می‌شود. به این فرایند آسیب زایی “آب سیاه” گفته می‌شود. آب سیاه چشم می‌تواند منجر به از دست رفتن بینایی شود. گاهی اوقات فشار درون چشم بالاست اما منجر به بیماری آب سیاه نشده است به این حالت پرفشاری چشم گفته می‌شود. افرادی که دچار این عارضه هستند در طول زمان به بیماری آب سیاه مبتلا می‌شوند. قطره چشم برینزولامید سبب کاهش فشار چشم در این افراد می‌شود و سبب ممانعت از آسیب‌های بعدی و بیماری آب سیاه می‌گردد.

برینزولامید سبب مهار آنزیمی به نام انهیدراز کربن می‌شود. مهار کردن این آنزیم سبب کاهش مایعات چشم شده و همین ساز و کار باعث پایین آوردن فشار چشم می‌شود. گاهی اوقات بیشتر از یک قطره چشمی برای کاهش فشار چشم مورد نیاز است. گاهی دو قطره و گاهی قطره‌هایی تجویز می‌شود که حالت ترکیبی (ترکیب چندین قطره) دارند. برینزولامید به صورت قطره ترکیبی با ماده‌ای دارویی به نام تیمولول ( در برندی به نام آزاگرا (Azarga) ) و نیز به صورت ترکیبی با برموندین (در برند سیمبرینزا (Simbrinza)) در دسترس است.

موارد منع مصرف قطره چشم برینزولامید

• به تاریخ انقضا قطره چشم برینزولامید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز قطره چشم برینزولامید را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• قطره چشم برینزولامید را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی قطره چشم برینزولامید را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم برینزولامید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از استفاده از قطره چشم برینزولامید ، لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید ، تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.به خصوص داروهایی مانند: مهارکننده‌های کربنیک انهیدراز خوراکی (به عنوان مثال، استازولامید (acetazolamide)، متازولامید ((methazolamide)، آسپیرین با دوز بالا یا سالیسیلات‌های مرتبط (به عنوان مثال دوزهای بالایی که برای آرتریت استفاده می‌شود).

اگر دکتر به شما به دلایل خاص پزشکی و برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای 325-81 میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

نکاتی که قبل از مصرف برینزولامید باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم برینزولامید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که هر نوع مشکل کلیوی و یا کبدی دارید.
• در صورتی که از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید.
• در صورتی که اسیدیته چشم شما بالا می‌باشد که اصطلاحاً به آن اسید وز چشمی (hyperchloraemic (acidosis گفته می‌شود.
• در صورتی که قبلاً به هر نوع دارو از جمله آنتی بیوتیک ها و قطره‌های چشمی حساسیت داشته‌اید.
• اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم برینزولامید

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند. هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض ممکن است با علائم سایر بیماری مشابهت داشته باشد.

• تاری دید، خارش و سوزش چشمی در هنگام مصرف اولیه: این عوارض زودگذر هستند. در صورت تداوم و یا در صورتی که چشمانتان قرمز، دردناک و یا ملتهب شد با پزشک خود مشورت نمایید.
• تغییر حس چشایی: دقت کنید که قطره را به درستی در چشم وارد کنید.

قطره‌های چشمی حاوی مواد نگه دارنده هستند که در برخی افراد ممکن است سبب ایجاد حساسیت شود. در صورتی که پس از استفاده از قطره چشم برینزولامید چشمانتان قرمز و ملتهب شد با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه نگه‌داری قطره چشم برینزولامید

• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
• قطره‌های چشمی پس از باز شدن تنها به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. بنابراین پس از این مدت از کاربرد آن‌ها پرهیز کنید. این کار سبب ممانعت از عفونت‌های چشمی می‌شود.


دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر