قطره چشم آتروپین (Atropine eye drops)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: قطره چشم آتروپین
نام عمومی انگلیسی: Atropine eye drops
نام تجاری: Minims Atropine Sulphate
کاربرد: بزرگ کردن مردمک چشم و شل‌ کننده عضلات چشم

اطلاعات دارویی قطره چشم آتروپین

اطلاعات دارویی : آتروپین باعث بزرگ شدن مردمک چشم و شل شدن عضلات چشم می‌شود، این باعث می‌شود تست بینایی و آزمایش چشم آسان‌تر شود. این دارو معمولا برای کودکانی که نیاز به آزمایش چشم دارند تجویز می‌شود.

قطره چشم آتروپین همچنین برای درمان بیماری به نام یوئیت (التهاب عنبیه، درد و التهاب داخل چشم) تجویز می‌شود. این دارو با بزرگ کردن مردمک و شل کردن عضلات چشم، درد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود قسمت ملتهب چشم استراحت کند.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر اشکال دارویی آتروپین مانند قرص آتروپین و آمپول آتروپین علاقه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

موارد منع مصرف قطره چشم آتروپین

• زمانی که قطره چشم آتروپین را در چشمانتان می‌ریزید، دچار تاری دید می‌شوید، بعد از اینکه تاری دید شما از بین رفت، رانندگی کنید.
• به تاریخ انقضا قطره چشم آتروپین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز قطره چشم آتروپین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• قطره چشم آتروپینرا بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی قطره چشم آتروپین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم آتروپین

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی به‌خصوص داروهایی مثل کینیدین (quinidine)، آنتی‌هیستامین‌ها (به عنوان مثال، دیفن هیدرامین (diphenhydramine)، مکلیزین (meclizine))، ضد اسپاسم‌ها (به عنوان مثال، دی سیکلومین (dicyclomine))، برخی داروهای بیماری پارکینسون (به عنوان مثال، آنتی کولینرژیک‌هایی مانند بنزتروپین (benztropine)، تری هگزیفنیدیل (trihexyphenidyl))، مهار کننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine))، سایر داروهای چشم، داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین (amitriptyline)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشم آتروپین باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف قطره چشم آتروپین ، بهتر است پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید.
• اگر فشار چشم شما بالاتر از حد طبیعی است و یا به بیماری به نام گلوکوم (افزایش فشار در چشم) مبتلا هستید.
• اگر باردار یا شیرده هستید؛ زیرا تغذیه شما بر روی جنینتان تأثیر می‌گذارد، شما باید در صورت تجویز پزشک، از این دارو استفاده کنید.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به قطره چشمی دیگری دارید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم آتروپین

همه قطره‌های چشمی، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قطره چشم آتروپین ، از بین می‌روند. در بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

عوارض شایع

• ناراحتی چشم خفیف (مانند سوزش یا خارش)، تاری دید، مشکل تمرکز

عوارض کمتر شایع

• خشکی دهان، گرگرفتگی، خشکی پوست، یبوست، مشکلات دفع ادرار و ضربان قلب سریع

نکته: گاهی اوقات مردم به قطره چشم حساسیت نشان می‌دهند، به‌ خصوص هنگامی‌که قطره‌های چشمی حاوی یک ماده نگهدارنده باشند. اگر شما متوجه راش اطراف چشم و تورم یا افزایش خارش در اطراف چشمتان شدید، استفاده از قطره را ادامه ندهید و برای مشاوره با دکتر تماس بگیرید.

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌واسطه مصرف قطره چشم آتروپین است با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری قطره چشم آتروپین

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه ‌دارید.
• قطره چشم آتروپین فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را بازکرده‌اید، قابل نگه‌داری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌مانده است، از آن استفاده نکنید.
• ®Minims حاوی دوز کمی از آتروپین است. زمانی که بطری این قطره چشمی را باز کردید، مقدار باقی مانده آن را برای استفاده مجدد نگه ندارید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر