فنی توئین (Phenytoin)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: فنی توئین
نام عمومی انگلیسی: Phenytoin
نام تجاری: Phenytoin sodium , Epanutin
کاربرد: صرع در کودکان و بزرگ‌سالان ، نورالژی عصب سه قلو

اطلاعات دارویی فنی توئین

اطلاعات دارویی : افرادی که دچار صرع هستند بیشتر از دیگران دچار تشنج می‌شوند. تشنج به دلیل فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی در مغز اتفاق می‌افتد. قسمت‌های مختلف مغز قسمت‌های مختلفی از بدن را کنترل می‌کنند. بنابراین اینکه کدام بخش از بدن دچار تشنج می‌گردد. بستگی به ناحیه‌ای دارد که در آن فعالیت غیر طبیعی ایجاد شده است. این اتفاقات را می‌توان با مصرف داروهای ضد تشنج کنترل نمود. فنی توئین یکی از داروهای رایج برای پیشگیری از تشنج می‌باشد. این دارو سبب نرمال سازی فعالیت الکتریکی مغز می‌شود.

همچنین فنی توئین برای درمان دردهای شدید در سر ، یک نوع درد عصبی به نام نورالژی عصب سه قلو تجویز می‌شود. ممکن است پزشک داروی فنی توئین را برای تسکین این نوع دردها برای شما تجویز کند.

موارد منع مصرف داروی فنی توئین

  • به تاریخ انقضای فنی توئین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی فنی توئین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی فنی توئین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی فنی توئین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • فنی توئین را به طور منظم استفاده نمایید و بدون دستور پزشک ، مصرف دارو را ترک نکنید.

تداخل دارویی فنی توئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارت‌اند از: آزاپروپازون ، داروناویر ، دلاویردین ، دوفتیلید ، اتراویرین ،نیزولدیپین ، ریلپیویرین ، کولسولام (colesevelam) ، مولیندون ، پیریدوکسین (ویتامین B6)، سوکرالفات، داروهای سولفا، تلیترومایسین.

داروهایی که می‌توانند بر حذف فنی توئین از بدن و عملکرد آن تأثیرگذارند، عبارت‌اند از: آمیودارون، ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول)، سایمتیدین، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین)، استروژن‌ها، ایزونیازید، ریفامایسین‌ها (مانند ریفابوتین)، مخمر سنت جان ، دیگر داروهای ضد تشنج (مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، والپروئیک اسید).

فنی توئین می‌تواند بر روی سرعت حذف داروهای دیگر از بدن و عملکرد آن‌ها تأثیر گذارد . نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از : داروهای درمان سرطان (مانند داروی ایرینوتکان)، کوبیسیستات ، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، سیکلوسپورین، فلودیپین (felodipine) ، کواتیاپین ، کینیدین ،سوورکسانت (suvorexant) ، تئوفیلین، ویتامین D، وارفارین(warfarin).

استفاده از برخی داروها احتمال تشنج را بالا می‌برند ، قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید. این داروها عبارت‌اند از: فنوتیازین‌ها (به عنوان مثال، تیوریدازین) و یا داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین).

فنی توئین ممکن است اثربخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کنترل بارداری استفاده کنید.اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید،زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

داروی فنی توئین می‌تواند بر روی نتایج برخی از تست‌های آزمایشگاهی خاص تأثیر گذارد. قبل از انجام آزمایش ،با پرسنل آزمایشگاه راجع به مصرف این دارو صحبت نمایید.

نکاتی که قبل از مصرف فنی توئین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی فنی توئین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که هر نوع مشکل کبدی دارید.
  • در صورتی که اختلال خونی به نام پورفیری دارید.
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی داروی فنی توئین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف داروی فنی توئین ، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس مریضی ، یبوست ، سردرد ، راش ، احساس خستگی و خواب‌آلودگی ، مشکلات بینایی مانند دوبینی ، مشکلات خواب، احساس بی حسی یا سوزش ، بی اشتهایی ، لثه درد و تورم ، تغییرات صورت، آکنه، افزایش رشد مو ، لکنت زبان ، عدم تمرکز ، احساس اشتباه و گیجی ، عصبانیت ، لرز و بی‌قراری

نکته مهم: داروی فنی توئین در مواردی ممکن است سبب مشکلات پوستی و خونی گردد. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تب، گلو دردو ورم گره‌های لنفاوی
  • کهیرهای شدید پوستی
  • زخم‌های دهانی
  • خونریزی و کبودی غیر معمول

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی فنی توئین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی فنی توئین

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا
بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر