اکس کاربازپین (Oxcarbazepine)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: اکس کاربازپین
نام عمومی انگلیسی: Oxcarbazepine
نام تجاری: Trileptal
کاربرد: صرع

اطلاعات دارویی اکس کاربازپین

اطلاعات دارویی : افرادی که دچار صرع هستند بیشتر از دیگران دچار تشنج می شوند. تشنج به دلیل فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی در مغز اتفاق می‌افتد. این فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی پشت سر هم علائم تشنج را به وجود می‌آورند. از آنجایی که قسمت‌های مختلف مغز قسمت‌های مختلفی از بدن را کنترل می‌کنند؛ بنابراین اینکه کدام بخش از بدن دچار تشنج می‌گردد، بستگی به ناحیه‌ای دارد که در آن فعالیت غیر طبیعی ایجاد شده است. تشنج تاثیرات مختلفی روی عضلات، احساسات، رفتار و آگاهی می‌گذارد، این اتفاقات را می‌توان با مصرف داروهای ضد تشنج کنترل نمود. اکس کاربازپین یکی از داروهای رایج برای پیشگیری از تشنج می باشد. اکس کاربازپین سبب نرمال سازی فعالیت الکتریکی مغز می‌شود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اسلی کاربازپین به صفحه مربوط به آن داروها مراجعه کنید.

موارد منع مصرف داروی اکس کاربازپین

• به تاریخ انقضای اکس کاربازپین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی اکس کاربازپین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی اکس کاربازپین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی اکس کاربازپین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
• اکس کاربازپین را هرروز استفاده نمایید و بدون دستور پزشک، مصرف دارو را ترک نکنید.

تداخل دارویی اکس کاربازپین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی اکس کاربازپین بر حذف سایر داروها از بدن و عملکرد آن‌ها تأثیرمی‌گذارند. نمونه‌هایی از داروهای تحت تأثیرعبارت‌اند از: الویتگراویر، کوبیسیستات، داروهای خاص درمان هپاتیت C مزمن (مانند سوفوسبوویر، سیمپرویر) و ریلپیویرین.

اکس کاربازپین ممکن است اثربخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کنترل بارداری استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی ‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل ‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا مواد تشکیل‌دهنده اکثر آن‌ها باعث خواب‌آلودگی می‌شود. از دکتر یا داروساز خود راجع به مصرف این داروها سؤال کنید.

اکس کاربازپین بسیار شبیه به اسلی کاربازپین است. داروهای حاوی اسلی کاربازپین را همراه با اکس کاربازپین استفاده نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف اکس کاربازپین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اکس کاربازپین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که هر نوع مشکل کبدی و یا کلیوی دارید.
• در صورتی که هر نوع مشکل قلبی دارید.
• اگر مقدار سدیم خون شما کم است.
• در صورتی که به بیماری خونی به نام پورفیری مبتلا هستید.
• اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی داروی اکس کاربازپین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

• احساس بیماری، درد شکم، اسهال یا یبوست، سرگیجه، خستگی و خواب ‌آلودگی، تاری دید، دوبینی، سردرد، تغییرات خلق و خوی مانند افسردگی، احساس لرز و بی قراری، اشکال در تمرکز، فراموشی، سرگیجه، خارش پوست، ریزش مو، کاهش مقدار سدیم (برای بررسی این مشکل به پزشک مراجعه کنید) و آکنه

نکته مهم: اکس کاربازپین در مواردی ممکن است سبب آسیب به کبد، خون و مشکلات پوستی گردد. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

• تب، گلو درد و ورم گره‌های لنفاوی
• کهیرهای شدید پوستی
• راش‌های شدید پوستی
• زخم‌های دهانی
• خون ریزی و کبودی غیر معمول

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اکس کاربازپین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری داروی اکس کاربازپین

• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.


دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

 

بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر