گر گرفتگی | (Hot Flashes)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
گر گرفتگی | (Hot Flashes)

درباره بیماری گر گرفتگی

گر گرفتگی (Hot flashes) یک احساس ناگهانی گرماست که معمولاً بیشترین شدت آن در صورت، گردن و قفسه سینه خواهد بود. پوست شما ممکن است قرمز شود، مثل اینکه شما خجالت‌زده شده باشید. گر گرفتگی همچنین می‌تواند باعث عرق کردن شما شود و اگر بدنتان مقدار زیادی گرما از دست دهد ممکن است بعد از آن احساس خنکی کنید.

علل گر گرفتگی بسیار متنوع هستند؛ اما معمولاً به علت یائسگی ایجاد می‌گردد. یائسگی زمانی است که دوران قاعدگی نامنظم یا به طور کامل متوقف شود. در حقیقت گر گرفتگی معمول‌ترین نشانه شروع یائسگی است.

تعداد دفعات گر گرفتگی در بین زنان مختلف متفاوت است و می‌تواند از چند بار در هفته تا چندین بار در ساعت تغییر کند. روش‌های متنوعی برای درمان گر گرفتگی‌های مکرر و آزاردهنده وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” چگونه مشکلات دوران یائسگی را کاهش دهيم ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

علائم و نشانه های بیماری گر گرفتگی

کلیک کنید

در طول گر گرفتگی شما ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • احساس ناگهانی انتشار گرما بین قسمت‌های بالایی بدن و صورت
  • یک پوست ملتهب که معمولاً باعث صورتی تا قرمز شدن رنگ نواحی خاصی از پوست می‌شود.
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • عرق کردن به ویژه در قسمت‌های بالایی بدن
  • احساس خنکی به علت فروکش کردن گر گرفتگی

علائم و نشانه های بیماری گر گرفتگی

علت بیماری گر گرفتگی چیست؟

کلیک کنید

علت گر گرفتگی شناخته شده نیست، اما احتمالاً مربوط به چندین عامل است. این عوامل شامل تغییراتی در هورمون‌های جنسی و در هورمون‌های تنظیم دمای بدن (هیپوتالاموس) می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود که بدن نسبت به تغییرات جزئی در دمای بدن حساس‌تر شود.

عوامل تشدید کننده بیماری گر گرفتگی

کلیک کنید

همه زنانی که دچار یائسگی می‌شوند، گر گرفتگی را تجربه نخواهند کرد؛ دقیقاً مشخص نیست که چیزی باعث می‌شود که برخی از زنان در دوران یائسگی با این عارضه مواجه شوند. برخی از عوامل خطر گر گرفتگی را در افراد افزایش می‌دهند همانند:

سیگار کشیدن

زناني كه سیگار می‌کشند با احتمال بیشتری به گر گرفتگی دچار می‌شوند.

چاقی و افزایش شاخص توده بدنی

بالا بودن شاخص توده بدنی (BMI) احتمال ابتلا به گر گرفتگی را افزایش می‌دهد.

چاقی و افزایش شاخص توده بدنی

قومیت

زنان آفریقایی‌تبار بیش از زنان اروپایی در دوران یائسگی دچار گر گرفتگی می‌شوند. همچنین احتمال گر گرفتگی در زنان ژاپنی و چینی کمتر از زنان اروپایی سفیدپوست است.

عوارض جانبی بیماری گر گرفتگی

کلیک کنید

گر گرفتگی شبانه (عرق شبانه) می‌تواند شما را از خواب بیدار کند و در طول زمان می‌تواند بی خوابی مزمن ایجاد کند. همچنین بین گر گرفتگی خطر بیماری های قلبی عروقی و همچنین پوکی استخوان ارتباط وجود دارد.

تشخیص بیماری گر گرفتگی

کلیک کنید

تشخیص گر گرفتگی معمولاً بر اساس توصیف علائمی که تجربه می‌کنید، صورت می‌پذیرد. همچنین ممکن است پزشکتان با انجام آزمایش خون نسبت به تشخیص اینکه در حال ورود به یائسگی هستید یا خیر، قضاوت نماید.

درمان بیماری گر گرفتگی

کلیک کنید

مؤثرترین راه برای درمان گر گرفتگی، مصرف استروژن است؛ اما مصرف این هورمون خطراتی را به همراه دارد. اگر استروژن برای شما مناسب باشد و شما طی 10 سال پس از آخرین دوران قاعدگی خود و یا قبل از 60 سالگی آغاز کرده باشید، مزایای آن بیش از معایبش خواهد بود.

داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج نیز ممکن است به کاهش علائم گر گرفتگی کمک کند، اگرچه اثربخشی آن‌ها کمتر از هورمون‌ها می‌باشد.

اگر گر گرفتگی مشکل خاصی را برای شما ایجاد نکرده باشد، ممکن است حتی نیاز به درمان خاصی نداشته باشید. گر گرفتگی در برخی از خانم‌ها بدون هیچ درمانی به مرور زمان از بین می‌رود؛ البته ممکن است این روند چند سال به طول انجامد.

هورمون درمانی برای گر گرفتگی

استروژن اولین هورمونی است که برای درمان گر گرفتگی تجویز می‌گردد. زنانی که جراحی هیسترکتومی (برداشتن بخشی از رحم) را انجام داده‌اند می‌توانند تنها از هورمون استروژن استفاده کنند؛ اما اگر هنوز رحم دارید، می‌بایست از ترکیب پروژسترون و استروژن استفاده کنید تا از سرطان رحم (سرطان آندومتر) جلوگیری شود.

یکسری داروهای ترکیبی نظیر بازدوکسیفن (bazedoxifene) با استروژن کنژوگه (Duavee) برای درمان علائم یائسگی تائید شده‌اند. این داروها خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی‌دهند و ممکن است سلامت استخوان‌ها را حفظ کنند.

اگر شما لخته خون داشته باشید و یا به سرطان سینه مبتلا باشید، استروژن تراپی، روش مناسبی برای کاهش علائم گر گرفتگی نخواهد بود.

داروهای ضد افسردگی برای درمان گر گرفتگی

استفاده از دوز پایین پاروکستین (paroxetine) تنها درمان غیر هورمونی برای گر گرفتگی است که توسط سازمان غذا و دارو تائید شده است. دیگر داروهای ضد افسردگی که برای درمان گر گرفتگی استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • ونلافاکسین (Venlafaxine)
  • فلوکستین (Fluoxetine)

این داروها برای درمان گر گرفتگی شدید مناسب نیستند؛ اما آن‌ها می‌توانند برای زنانی که نمی‌توانند از هورمون استفاده کنند، مفید باشند. عوارض جانبی احتمالی این داروها شامل حالت تهوع ، سرگیجه ، افزایش وزن، خشکی دهان یا اختلال عملکرد جنسی می‌باشد.

سایر داروهای تجویزی برای درمان گر گرفتگی

داروهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای درمان گر گرفتگی در برخی زنان مفید باشند:

  • گاباپنتین (Gabapentin): گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است که در کاهش علائم گر گرفتگی مؤثر است. عوارض جانبی این دارو می‌تواند شامل خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد باشد.
  • کلونیدین (Clonidine): کلونیدین، یک قرص یا پچ است که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود، با این وجود ممکن است در تسکین علائم گر گرفتگی نیز مؤثر باشد. عوارض جانبی آن عبارتند از سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و یبوست .

روش بلوک عصبی برای درمان گر گرفتگی

روشی تحت عنوان بلوک عصبی نیز وجود دارد که ممکن است بتواند در درمان گر گرفتگی‌های متوسط تا شدید مؤثر عمل کند. این روش با تزریق داروی بیهوشی به خوشه عصبی گردن انجام می‌گیرد و هدف از انجام آن مدیریت دردهای ناشی از گر گرفتگی می ب اشد. عوارض جانبی آن شامل درد و کبودی در محل تزریق می‌باشد. تحقیقات بیشتری برای شناخت میزان اثربخشی این روش درمان گر گرفتگی نیاز است.

سبک زندگی مناسب برای مقابله با علائم گر گرفتگی

کلیک کنید

اگر دچار گر گرفتگی خفیف هستید، با این تغییرات می‌توانید تا حد زیادی آن را مدیریت کنید:

خود را خنک نگه ندارید.

حتی کاهش جزئی در دمای بخش مرکزی بدنتان می‌تواند علائم گر گرفتگی را تشدید کند. سعی کنید از لباس‌های نخی و خنک استفاده کنید. در هوای سرد، به جای پوشیدن یک لباس گرم، چند لایه لباس بپوشید تا بتوانید هرگاه احساس گرما کردید، آن‌ها را درآوردید.

پنجره‌ها را باز کنید یا از یک فن یا تهویه مطبوع استفاده کنید.

اگر می‌توانید دمای اتاق را کاهش دهید. اگر احساس می‌کنید که قرار است دچار گر گرفتگی شوید، یک نوشیدنی سرد میل کنید.

مراقب آنچه می‌خورید باشید.

غذاهای گرم و تند، نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل می‌توانند باعث ایجاد گر گرفتگی شوند. یاد بگیرید که عوامل تشدیدکننده علائم گر گرفتگی را در خود تشخیص دهید و از آن‌ها اجتناب کنید.

آرام باشید.

سعی کنید در مواقعی که دچار گر گرفتگی می‌شوید آرامش خود را حفظ کنید و با تنفس عمیق یا سایر تکنیک‌های کاهش استرس بر این علائم غلبه کنید. حتی اگر این رویکردها گر گرفتگی شما را از بین نبرند، ممکن است مزایای دیگری مانند بهبود اختلالات خواب که با یائسگی همراه هستند، ایجاد کنند.

سیگار نکشید.

سیگار کشیدن با افزایش گر گرفتگی مرتبط است. با سیگار کشیدن، موجب تشدید علائم گر گرفتگی و همچنین افزایش خطر بسیاری از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان شود.

وزن اضافه خود را کاهش دهید

اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، از دست دادن وزن ممکن است باعث تسکین گر گرفتگی شما شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهترین مکمل‌ ها برای دوران یائسگی کدامند ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اطلاعات بیماری‌ها

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر