کوریومننژیت لنفاوی | Lymphocytic Choriomeningiti

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
کوریومننژیت لنفاوی | Lymphocytic Choriomeningiti

درباره بیماری کوریومننژیت لنفاوی

کوریومننژیت لنفاوی یا همان بیماری LCM نوعی بیماری است که از طریق ویروس کوریومننژیت لنفاوی ( یا LCMV) ایجاد می‌شود. منشأ اولیه ویروس کوریومننژیت لنفاوی موش خانگی است. وجود این بیماری در موش‌های خانگی بسته به موقعیت جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد، اما آمار نشان می‌دهد که در آمریکا حدود 5% از موش‌های خانگی حامل این ویروس باشند. انواع دیگری از جوندگان مثل همسترها میزبان اصلی این بیماری نیستند، اما ممکن است از نسل موش‌های آلوده به این ویروس باشند یا که در خانه یا مغازه این ویروس را گرفته باشند.

ویروس کوریومننژیت لنفاوی در اروپا، آمریکا، استرالیا و ژاپن وجود دارد و می‌تواند در هر نقطه دیگری که جوندگان هستند، وجود داشته باشد. 

آیا شما هم دچار “ بیماری کوریومننژیت لنفاوی ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های کوریومننژیت لنفاوی

کلیک کنید

دوره کمون بیماری کوریومننژیت لنفاوی بین یک تا دو هفته است. بیشتر افراد هیچگونه نشانه ای از ابتلا به این بیمار بروز نمی‌دهند. برخی افراد علائمی مانند آنفولانزا بروز می‌دهند. علائم این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • ضعف و ناتوانی جسمی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گریز از نور
  • حالت تهوع
  • گلودرد

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

کوریومننژیت لنفاوی : علائم و نشانه های کوریومننژیت لنفاوی

علت بیماری کوریومننژیت لنفاوی

کلیک کنید

کوریومننژیت لنفاوی توسط ویروس کوریومننژیت لنفاوی یا (LCMV) ایجاد می‌شود. ادرار، مدفوع یا خون موش آلوده به این ویروس عامل ایجاد بیماری است.

اگر فردی روی پوست خود خراش یا زخمی داشته باشد و با خون، بزاق یا ادرار و مدفوع موش آلوده تماس داشته باشد، احتمال بیماری در او وجود دارد. انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر امکان‌پذیر نیست.

بعد از ابتلا به این ویروس، اگر درمان انجام نشود این ویروس در خون باقی می‌ماند و از طریق پیوند عضو یا اهدا خون می‌تواند به فرد دیگری منتقل شود.

کوریومننژیت لنفاوی : علت بیماری کوریومننژیت لنفاوی

تشخیص بیماری کوریومننژیت لنفاوی

کلیک کنید

اگر شما اخیراً در تماس با جوندگان مخصوصاً موش خانگی بوده باشید، پزشک ممکن است به وجود این بیماری در شما مشکوک شود. برای تشخیص این بیماری آزمایش خون کافی است. تست وجود کوریومننژیت لنفاوی به دو روش زیر می‌تواند انجام شود:

  • تشخیص وجود ماده ژنتیکی ویروس در خون
  • تشخیص وجود آنتی‌بادی‌ها در خون

درمان بیماری کوریومننژیت لنفاوی

کلیک کنید

بسته به میزان وخامت علائم و ظاهر شدن عوارض شدید این بیماری، مثل آنسفالیت یا مننژیتس آسپتیک درمان متفاوت است. اگر این علائم ظاهر شدند، بیمار باید در بیمارستان بستری شده و با ریباویرین درمان شود. داروهای ضدالتهابی مثل کورتیکواستروئید ها نیز در برخی شرایط می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

کوریومننژیت لنفاوی : درمان بیماری کوریومننژیت لنفاوی

پیشگیری از بیماری کوریومننژیت لنفاوی

کلیک کنید

برای پیشگیری از ابتلا به کوریومننژیت لنفاوی باید از تماس با موش ها و جوندگان خانگی خودداری کرد. همچنین اگر حیوانی  مثل همستر یا خوکچه هندی در خانه نگهداری می‌شود، نظافت عمومی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری باید رعایت شود.

چه موقع برای بیماری کوریومننژیت لنفاوی به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر با جوندگان در تماس بوده‌اید و علائمی که در بالا ذکر شد در شما مشاهده می‌شوند، به پزشک مراجعه کنید.

کوریومننژیت لنفاوی : چه موقع برای بیماری کوریومننژیت لنفاوی به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر