کم کاری غده پاراتیروئید یا هیپوپاراتیروئیدیسم (Hypoparathyroidism)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
کم کاری غده پاراتیروئید یا هیپوپاراتیروئیدیسم  (Hypoparathyroidism)

درباره بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

اطلاعات بیماریها : کم کاری غده پاراتیروئید ( هیپوپاراتیروئیدیسم ) به شرایطی گفته می‌شود که در آن بدنتان با ترشح غیر طبیعی سطوح پایین هورمون‌های پاراتیروئیدی (PTH) باعث بروز علائمی در بدن می‌شود. PTH نقش کلیدی در تنظیم و حفظ تعادل سطح دو مورد از مواد معدنی در بدن یعنی کلسیم و فسفر دارد.

تولید پایین PTH در پاراتیروییدیسم منجر به پایین آمدن سطح کلسیم یونیزه در خون و استخوان و از طرفی افزایش فسفر سرم خواهد شد.

درمان کم کاری غده پاراتیروئید ( هیپوپاراتیروئیدیسم ) شامل مصرف مکمل‌هایی برای نرمال شدن سطح کلسیم و فسفر سرم می‌باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های کم کاری غده پاراتیروئید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• سوزن سوزن شدن و یا سوزش (پارستزی) نوک انگشتان دست، انگشتان پا و لب
• درد عضلانی و گرفتگی عضلات پاها، شکم یا صورت
• کشش یا اسپاسم عضلات، به‌ ویژه در اطراف دهان، دست و گلو
• خستگی یا ضعف
• قاعدگی دردناک
• ریزش موی ناحیه‌ای مانند کم‌ پشت شدن ابروها
• پوست خشک و خشن
• ناخن‌های شکننده
• سردرد
• افسردگی، نوسانات خلقی
• مشکلات حافظه

علل بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

کم کاری غده پاراتیروئید زمانی رخ می‌دهد که غدد پاراتیروئید به‌ اندازه کافی هورمون پاراتیروئید ترشح نکنند. شما دارای چهار غده پاراتیروئید که هریک به‌ طور معمول به‌ اندازه یک دانه برنج هستند و در مجاورت غده تیروئید قرار گرفته‌اند، دارید.

تولید پایین PTH منجر به کاهش سطح کلسیم در خون و استخوان (هیپو کلسیم) و افزایش سطح فسفر سرم (هیپرفسفاتمی) خواهد شد.
عواملی که می‌تواند باعث کم کاری غده پاراتیروئید شود شامل موارد زیر است:

هیپوپاراتیروئیدیسم اکتسابی : این شایع‌ترین علت هیپوپاراتیروئیدیسم (کم کاری غده پاراتیروئید ) است که پس از آسیب تصادفی به این غدد و یا برداشت آن‌ها به‌ وسیله عمل جراحی رخ می‌دهد. این عمل جراحی ممکن است برای درمان بیماری‌های غده تیروئید و یا برای سرطان حنجره یا سرطان گردن بوده باشد. امروز، جراحان دقت بیشتری برای جلوگیری از آسیب به غدد پاراتیروئید در طول عمل جراحی به خرج می‌دهند.
بیماری خود ایمنی : در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌هایی بر علیه بافت پاراتیرویید ایجاد می‌کند لذا غدد پاراتیروئید ساخت هورمون‌های خود را متوقف می‌کنند.
پاراتیرویید ارثی : در این فرم از بیماری، غدد پاراتیروئید در بدو تولد وجود ندارد و یا به‌ درستی کار نمی‌کند. برخی از انواع پاراتیروییدیسم ارثی با کمبود سایر غدد تولیدکننده هورمون در ارتباط است.
گسترده پرتودرمانی سرطان صورت یا گردن : پرتودرمانی می‌تواند باعث تخریب غدد پاراتیروئید شود همچنین می‌تواند درنتیجه درمان باید رادیواکتیو برای پر کاری تیروئید نیز گاهی اوقات ایجاد گردد.
سطوح پایین منیزیم در خون : این امر می‌تواند بر عملکرد غدد پاراتیروئید شما تأثیر بگذارد. سطح نرمال منیزیم سرم برای ترشح بهینه هورمون پاراتیروئید موردنیاز است.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به کم کاری غده پاراتیروئید را افزایش دهند عبارت‌اند از:

• عمل جراحی اخیر گردن، به‌ ویژه اگر تیروئید درگیر باشد
• سابقه خانوادگی هیپوپاراتیروئیدیسم یا کم کاری غده پاراتیروئید
• داشتن خود ایمنی یا بیماری‌های خاص مربوط به غدد درون‌ریز مانند بیماری آدیسون، بیماری‌های نقص در تولید هورمون توسط غدد فوق کلیوی و مواردی از این‌ دست

عوارض بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

هیپوپاراتیروئیدیسم یا کم کاری غده پاراتیروئید ممکن است باعث بروز مشکلات متعددی شود.

عوارض برگشت‌پذیر

عوارض زیر به علت سطوح پایین کلسیم ایجاد می‌گردند که اکثر آن‌ها به‌ احتمال‌ زیاد با درمان مناسب بهبود می‌یابند:

• کزاز؛ این عارضه به معنای اسپاسم یا گرفتگی عضلات دست و انگشتان دست می‌باشد به‌ طوری‌ که کشیده و دردناک می‌شوند. این ناراحتی همچنین ممکن است در عضلات صورت، گلو و یا بازوان ایجاد گردد. هنگامی‌که این اسپاسم در گلو رخ می‌دهد می‌تواند با تنفس تداخل کند لذا یک مشکل اورژانسی بالقوه محسوب می‌گردد.
• پارستزی؛ این عارضه شامل علائم حسی عجیب‌ و غریب، احساس سوزن سوزن شدن در لب، زبان، انگشتان دست‌ و پا می‌باشد.
• از دست دادن هوشیاری با تشنج (تشنج گراندمال)
• ناهنجاری دندان، مؤثر بر مینای دندان و ریشه آن
• اختلال در عملکرد کلیه
• آریتمی قلب و غش، حتی نارسایی قلبی

عوارض غیر قابل‌ برگشت

تشخیص دقیق و درمان مؤثر می‌تواند از این عوارض مرتبط با پاراتیرویید جلوگیری کند، اما اگر ایجاد گردند نمی‌توانند با کلسیم و ویتامین D درمان گردند؛ من‌جمله:

• توقف رشد (قد کوتاه)
• ایجاد کند ذهنی (یا عقب‌ ماندگی ذهنی) در کودکان
• رسوب کلسیم در مغز، که می‌تواند باعث مشکلات تعادل و تشنج شود.
• آب‌مروارید

تشخیص بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

وقتی پزشک مشکوک به کم کاری غده پاراتیروئید ( هیپوپاراتیروئیدیسم ) شود با در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی و سؤالاتی در مورد نشانه‌های شما، مانند گرفتگی عضلانی و یا سوزن سوزن شدن انگشتان پا، دست و لب آغاز می‌کند. او خواهد پرسید که آیا شما اخیراً جراحی به‌ ویژه جراحی مربوط به غده تیروئید و یا گردن داشته‌اید یا نه.

معاینه بدنی

پزشک با انجام یک معاینه فیزیکی به دنبال نشانه‌هایی از پاراتیرویید، مانند کشش ماهیچه‌های صورت خواهد گشت.

آزمایش خون

یافته‌های زیر در آزمایش خون ممکن است کم کاری غده پاراتیروئید را نشان دهد:

• پایین بودن سطح خونی کلسیم
• پایین بودن سطح هورمون پاراتیروئید
• بالا بودن سطح خونی فسفر
• پایین بودن سطح خونی منیزیم

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار به‌ منظور تعیین دفع بیش‌ از حد کلسیم کمک‌ کننده خواهد بود.

بررسی دندان‌ها

در مورد کودکان، پزشک بررسی می‌کند که آیا رشد دندان‌ها طبیعی است و اینکه به میزان ایده‌آل رسیده است یا خیر.

درمان بیماری کم کاری غده پاراتیروئید

کلیک کنید

هدف از درمان، رفع علائم و بازگشت سطح کلسیم و فسفر بدن به حالت عادی می‌باشد. رژیم‌ درمانی به‌ طور معمول شامل موارد زیر می‌باشد:

قرص کربنات کلسیم خوراکی: مکمل خوراکی کلسیم می‌تواند سطح کلسیم خون را افزایش دهد. بااین‌حال، در دوزهای بالا، مکمل‌های کلسیم می‌تواند عوارض جانبی گوارشی مانند یبوست، در برخی افراد ایجاد کند.
ویتامین D: ویتامین D با دوز بالا، به شکل کلسیتریول، می‌تواند به بدن شما در جذب کلسیم و از بین بردن فسفر اضافی کمک کند.
• برخی مطالعات مزایای درمان با هورمون پاراتیروئید انسانی (PTH) نوترکیب را نشان داده‌اند که در حال حاضر برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. بااین‌حال، هنوز برای درمان پاراتیروییدیسم تأیید نشده است.

توصیه‌های غذایی

مراجعه به یک متخصص تغذیه در هنگام بیماری کم کاری غده پاراتیروئید ضروری است. برخی از ویژگی‌های رژیم غذایی این بیماران شامل موارد زیر می‌باشد:

غنی بودن از کلسیم: شامل استفاده از محصولات لبنی، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلی، کلم پیچ، و آب‌پرتقال غنی‌شده و غلات.
پایین بودن میزان فسفر: این به این معنی اجتناب از نوشابه‌های گازدار، که حاوی فسفر به شکل اسید فسفریک هستند و محدود کردن مصرف تخم‌مرغ و گوشت می‌باشد.

انفوزیون یا تزریق داخل وریدی

اگر نیاز به درمان فوری داشته باشید؛ می‌توانند در بیمارستان بستری‌شده و به شکل داخل رگی کلسیم را دریافت کنید. اگر علائم اسپاسم شدید مرتبط با کزاز را داشته باشید می‌توانید پس از ترخیص نیز به مصرف خوراکی کلسیم و ویتامین دی ادامه دهید.

ازآنجاکه کم کاری غده پاراتیروئید ( هیپوپاراتیروئیدیسم ) یک بیماری طولانی‌مدت (مزمن) می‌باشد، درمان آن به‌طورکلی مادام العمر است لذا نیاز به انجام آزمایش و نظارت مادام‌العمر بر کم کاری غده پاراتیروئید از طریق اندازه‌گیری سطح کلسیم و فسفر، می. در ابتدا به‌صورت هفتگی یا ماهانه و پس از مدتی به‌صورت دو بار در سال انجام خواهد پذیرفت.

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

با سلام. من حدود چهار ماه قبل عمل پاروتیدکتومی انجام دادم. مدتی است در همان سمت از گردن احساس خشکی گلو دارم بطوریکه هنگام خواب باید بلند شده و آب مصرف کنم تا بتوانم خشکی گلو را برطرف کنم . سوالم این است که علت این خشکی گلو چیست و درمان آن هم لطفا ذکر شود. سپاس سن: 35 سال و جنس : مونث

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بله مشکل شما از عوارض جانبی عملی که داشته اید شمرده میشود. اما چون عمل شما به تازگی انجام شده، تجویز هر گونه دارو باید تحت نظر پزشک باشد. از طرفی دیگر، ممکن است خشکی دهان از عوارض جانبی داروها باشد نه عمل. به همین دلیل برای هر گونه تغییر حتما با پزشکتان مشورت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام

ضمن تشکر از مطالب مفیدتون

آیا برای این درمان مشکل داروی گیاهی هم وجود داره؟ من شنیدم مثلا سرکه سیب می تونه موثر باشه.

از کاربرهای عزیز هم اگر کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم باهام در میون بذارید.

با تشکر

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی مطمننا برای کم کاری تیروئید هم مثل بسیاری از بیماری های دیگر درمان های گیاهی متعددی وجود داره. درمان های گیاهی کم خطرتر از انواع شیمیایی اون هستند اما در مقابل دیراثر تر می باشند. بنابراین بستگی داره که شما در چه مرحله ای از بیماری باشید. اگر بیماری شما از نوع پیشرفته نیست به شما اضافه کردن داروهای گیاهی آویشن، سیر، پیاز، اسپرزه، جو و جعفری به رژیم غذایی روزانه رو پیشنهاد می کنیم که همگی تاثیر فراوانی در درمان کم کاری تیروئید دارند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام. من حدود چهار ماه قبل عمل پاروتیدکتومی انجام دادم. مدتی است در همان سمت از گردن احساس خشکی گلو دارم بطوریکه هنگام خواب باید بلند شده و آب مصرف کنم تا بتوانم خشکی گلو را برطرف کنم . سوالم این است که علت این خشکی گلو چیست و درمان آن هم لطفا ذکر شود. سپاس سن: 35 سال و جنس : مونث

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بله مشکل شما از عوارض جانبی عملی که داشته اید شمرده میشود. اما چون عمل شما به تازگی انجام شده، تجویز هر گونه دارو باید تحت نظر پزشک باشد. از طرفی دیگر، ممکن است خشکی دهان از عوارض جانبی داروها باشد نه عمل. به همین دلیل برای هر گونه تغییر حتما با پزشکتان مشورت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام

ضمن تشکر از مطالب مفیدتون

آیا برای این درمان مشکل داروی گیاهی هم وجود داره؟ من شنیدم مثلا سرکه سیب می تونه موثر باشه.

از کاربرهای عزیز هم اگر کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم باهام در میون بذارید.

با تشکر

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی مطمننا برای کم کاری تیروئید هم مثل بسیاری از بیماری های دیگر درمان های گیاهی متعددی وجود داره. درمان های گیاهی کم خطرتر از انواع شیمیایی اون هستند اما در مقابل دیراثر تر می باشند. بنابراین بستگی داره که شما در چه مرحله ای از بیماری باشید. اگر بیماری شما از نوع پیشرفته نیست به شما اضافه کردن داروهای گیاهی آویشن، سیر، پیاز، اسپرزه، جو و جعفری به رژیم غذایی روزانه رو پیشنهاد می کنیم که همگی تاثیر فراوانی در درمان کم کاری تیروئید دارند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر