کبد چرب (Fatty Liver)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
کبد چرب  (Fatty Liver)

درباره بیماری کبد چرب

اطلاعات بیماریهابیماری کبد چرب یک اصطلاح برای توصیف تجمع چربی در کبد افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند یا به مقدار کم ‌مصرف می‌کنند می‌باشد. بیماری کبد چرب بیماری شایعی است و در بسیاری از افراد، هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد و بدون عوارض است. اما در برخی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، چربی تجمع می‌یابد که می‌تواند باعث التهاب و زخم در کبد شود. این شکلی جدی‌تر از بیماری کبد چرب غیر الکلی است که گاهی اوقات استئاتوهپاتیت غیر الکلی نامیده می‌شود. در شدیدترین حالت، بیماری کبد چرب می‌تواند به نارسایی کبد پیشرفت کند.

انواع بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌تواند به اشکال مختلف از بی‌ضرر تا تهدید کننده زندگی وجود داشته باشد. انواع آن عبارت‌اند از:

کبد چرب ساده

تجمع چربی در کبد طبیعی نیست، اما لزوماً به شما صدمه نمی‌رساند. در ساده‌ترین شکل آن، بیماری کبد چرب می‌تواند باعث تجمع چربی بیش‌ از حد در کبد بدون هیچ عوارضی شود. تصور می‌شود که این وضعیت بسیار متداول است.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

در تعداد کمی از افراد مبتلا به کبد چرب، چربی باعث التهاب در کبد می‌شود. این می‌تواند عملکرد کبد را دستخوش تغییر کند و منجر به زخم شدن کبد (سیروز) شود. باگذشت زمان، زخم می‌تواند به حدی شدید شود که کبد دیگر به‌ اندازه کافی عملکرد نداشته باشد (نارسایی کبد).

علائم و نشانه‌های بیماری کبد چرب

کلیک کنید

بیماری کبد چرب معمولاً هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد. هنگامی‌ که اتفاق بیفتد می‌تواند علائم زیر را بارز سازد:

• خستگی
• درد در قسمت راست و بالای شکم
• کاهش وزن

علل بیماری کبد چرب

کلیک کنید

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که کبد شما در شکستن چربی مشکل دارد و باعث می‌شود چربی در بافت کبد تجمع کند. پزشکان نمی‌دانند که چه چیزی باعث بیماری کبد چرب می‌شود. طیف گسترده بیماری‌ها و شرایط مرتبط با بیماری کبد چرب تعیین دقیق علت بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری کبد چرب

کلیک کنید

طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش دهد از جمله:

• جراحی بای پس معده
• کلسترول بالا
• سطح بالای تری گلیسیرید در خون
• سندرم متابولیک
• چاقی
• سندرم تخمدان پلی کیستیک
• آپنه خواب
• دیابت نوع ۲
• تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)
• کم‌کاری غده هیپوفیز

تشخیص بیماری کبد چرب

کلیک کنید

آزمایش و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص بیماری کبد چرب عبارت‌اند از:

آزمایش خون

تست‌های عملکرد کبدی، از جمله تست آنزیم‌های کبدی، به دکتر در تشخیص کمک خواهد کرد.

روش‌های تصویر برداری

روش‌های تصویر برداری برای تشخیص بیماری کبد چرب شامل سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) و تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI).

آزمایش بافت کبد

اگر پزشک مشکوک باشد که یک شکل جدی‌تر از بیماری کبد چرب دارید ممکن است برداشت نمونه از بافت کبد (بیوپسی کبد) را توصیه کند. نمونه بافت در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هرگونه نشانه‌ای از التهاب و زخم بررسی گردد. بیوپسی کبد معمولاً با استفاده از یک سوزن بلند که از طریق پوست وارد کبد می‌شود و مقداری از سلول‌های کبدی را برداشت می‌کند (بیوپسی سوزنی) انجام می‌شود.

درمان بیماری کبد چرب

کلیک کنید

هیچ درمان استانداردی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. در عوض، پزشکان برای درمان بر روی عوامل خطری که به بیماری کبد چرب منجر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، اگر شما چاق هستید، از دست دادن وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش، و در برخی موارد، داروها و جراحی می‌تواند تا حدودی کمک‌ کننده باشد.

همچنین واکسیناسیون در برابر هپاتیت A و هپاتیت B برای کمک به محافظت از ویروس‌ها در آسیب کبدی نیز کمک‌ کننده است.

توصیه‌های درمانی

با کمک دکتر خود می‌توانید در جهت کنترل بیماری کبد چرب گام بردارید. اقدامات زیر می‌توانند مؤثر باشند:

از دست دادن وزن

اگر اضافه‌ وزن دارید یا چاق هستید، کاهش میزان کالری دریافتی در هر روز و افزایش فعالیت بدنی به‌ منظور کاهش وزن کمک‌ کننده است.

یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید

یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار باشد.

ورزش کنید و فعال‌تر باشید

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته در برنامه‌تان داشته باشید. اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید باید بدانید که ورزش برای شما مفید است. اما اگر شما در حال حاضر به‌ طور منظم ورزش نمی‌کنید پس از دریافت تأیید از دکتر خود به‌ آرامی ورزش را شروع کنید.

دیابت خود را کنترل کنید

دستور العمل دکتر خود را برای کنترل دیابت دنبال کنید. داروهای خود را به‌ طور منظم دریافت کرده و قند خون خود را کنترل کنید.

کاهش کلسترول

یک رژیم غذایی گیاهی سالم، ورزش و داروها می‌تواند به حفظ کلسترول و تری گلیسیرید در سطوح سالم کمک کند.

محافظت از کبد

اجتناب از چیزهایی است که استرس اضافی به کبد به وارد می‌کند برای مثال، الکل ننوشید. دستورالعمل‌های روی تمام داروها را رعایت کنید و بیش‌ از حد داروها استفاده نکنید. برخی از روش‌های طب جایگزین در حال حاضر در حال مطالعه می‌باشند که ممکن است بتوانند در درمان بیماری کبد چرب مفید باشند:

ویتامین E

ویتامین E و ویتامین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به محافظت از کبد با کاهش و یا خنثی‌سازی آسیب‌های ناشی از التهاب کمک کند. اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. برخی از شواهد نشان می‌دهد مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای افراد با آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب مفید باشد. اما ویتامین E دارای عوارض جانبی مانند افزایش خطر مرگ و در مردان، افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

قهوه

در یک مطالعه، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب با نوشیدن قهوه آسیب کبدی کمتری به نسبت کسانی که قهوه کمی مصرف می‌کردند و یا اصلاً مصرف نمی‌کردند تجربه کردند. این مشخص نیست که قهوه چگونه ممکن است آسیب کبدی را تحت تأثیر قرار دهد و یا چه مقدار قهوه برای ایجاد این مزایا نیاز است.

پیشگیری از بیماری کبد چرب

کلیک کنید

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب:

یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید : یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان سالم که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد را انتخاب کنید.

حفظ وزن سالم؛ اگر اضافه‌ وزن یا چاقی دارید : کاهش میزان کالری که در هرروز می‌خورید و ورزش بیشتر می‌تواند کمک‌ کننده باشد. اگر در محدوده وزن سالم هستید، آن را با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش حفظ کنید.

ورزش : ورزش در بیشتر روزهای هفته لازم است البته پس از تأیید پزشک برنامه منظم ورزشی خود را آغاز نمایید.

درمان گیاهی کبد چرب گرید 1 چیه ؟ مصرف چه داروهای گیاهی کمکم می کنه که بهتر شم ؟یه سوال دیگم اینکه با درمان گیاهی ، کبد چرب کلا از بین می ره یا از پیشرویش جلوگیری می کنه ؟

ممنون میشم پاسخ بدید

مشاهده کامل

من شنیم سرکه انگبین خیلی خوبه واسه کبد چرب . جوشونده گزنه ، تخم گیشنیز ، آب جعفری ، آبجوش و آبلیمو هم خیلی موثره. کبد چرب گرید ۱ معمولا با رژیم غذایی گیاهی کنترل میشه . کبد چرب درمان نمیشه فقط میشه کنترلش کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کبد چرب چند نوع داره ؟ کبد چرب گرید 3 هم وجود داره ؟ کبد چرب گرید 1 و 2 رو می دونم اما گرید 3 هم داره؟ بعد هرچی گریدش بیشتر میشه حادتر میشه یا نه؟

مشاهده کامل

سلام 3 نوع داره : گرید 1 و 2 و 3 .کبد چرب گرید 1 و 2 معمولا با دارو درمان میشه اما کبد چرب گرید ۳ خیلی خطرناکه و حتما باید تحت درمان پزشک قرار بگیری . سعی کن غذاهای آب پز و چایی سبز و هندونه و سالاد و اینا زیاد مصرف کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من آزمایش خون و تست آنزیم های کبدی دادم .آزمایش نشون داد که کبد چرب دارم و دکتر ویتامین E و یکسری رژیم غذایی به من داده. یعنی با رعایت رژیم غذایی کبد چرب درمان میشه !؟ میشه بگید عوارض کبد چرب چیه ؟

مشاهده کامل

حبیب
می تونه باعث التهاب کبد و در نهایت از بین رفتن کبد و بالا رفتن فشار خون و اینا بشه. اون موقع است که باید بری سراغ پیوند کبد . پس زودتر به فکر درمان باش. با رژیم غذایی درمان میشه . باید مصرف چربیتو کم کنی یکم ورزش کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کبد چرب گرید 2 چه فرقی با کبد چرب گرید 1 داره ؟ اخه جفتش با رژیم غذایی درمان میشه ؟ ممکنه راه های درمان کبد چرب گرید 2 رو بگید ؟

ممنوم از مطلب مفیدتون

مشاهده کامل

مهناز
سلام . تا اونجا که من می دونم کبد چرب گرید 2 و 3 خطرناکتره و باید زودتر درمان بشه. چونکه چربی وارد سلول میشه و کبد رو به مرور با مشکل مواجه میکنه و عملکرد کبد به مرور ضعیف میشه. .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
منم این سوال رو دارم امکانش هست جواب بدید . من گرید 3 دارم فک کنم گرید 3 از همه بدتره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

راه تشخیص کبد چرب چیه ؟ باید آزمایش خون بدم یا سونوگرافی؟

مشاهده کامل

دوست عزیز کبد چرب یه سری علائم داره مثل خستگی - بی حالی - چاقی - خارش - ورم شکم .... علائم زیاد داره ، یه سرچ بزنی همه رو متوجه میشی... باید آزمایش خون و آنزیم های کبدی بدی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من مدتیه که کاهش وزن پیدا کردم و کاملا هم بی دلیل بود، بدون اینکه ورزش کنم یا رژیم غذایی خاص داشته باشم .اوایل به نظرم عادی بود و فک می کردم به علت مشغله کاریمه اما بعدش دیدم که در طی روز خیلی سریع خسته میشم و همش احساس خستگی و بی حالی دارم. برای چکاب پیش دکتر رفتم ، با آزمایش خون متوجه شدم که کبد چرب از نوع گرید 2 دارم . متوجه شدم که یکی از درمان هاش رعایت رژیم غذایی هست. امکانش هست من رو از رژیم غذایی کبد چرب مطلع کنید که بدونم چه مواد غذایی رو باید مصرف کنم و کدوما قطع کنم؟

مشاهده کامل

یک از دوستام از انگلیس اومده چند روز پیش داشتم صحبت می کردم باهاش ، گفت کبد چرب دارم. خیلیم مطالعه کردم توی طب سنتی در رابطه با این موضوع . گفت تخم قاصدک رو از عطاری بگیر با سرکه سیب قاطی کن و صب ناشتا یه لیوان بخور ، حتی اگر میتونی یه نفس بخور. می گفت مثل آب رو آتیشه و بد چند وقت درمان میشی. به نظرم تستش ضرر نداره.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
Amene
منم کبد چرب نوع 2 دارم. راجع به رژیم غذایی کبد چرب از دکترم که پرسیدم گفت چربی های غیر اشباع و امگا 3 زیاد استفاده کن . مثل روغن ماهی ، ماهی سالمون ، روغن زیتون ، شاهدونه ، گردو ، آجیل ... بعد گفتش که مصرف چربی های اشباع رو هم کم کن مثل گوشت و روغن جامد و این چیزا . نوشابه گازدار و مواد غذایی منجمد و شیرینی و سس و چاشنی و اینارم کم مصرف کن. اینا ضرر دارن گفت صبح شتا ابلیمو تو اب جوش حل کن و بخور
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من دیروز جواب سونوگرافی کبدمو گرفتم نوشته گرید 2 میخواستم بدونم یعنی چی؟

مشاهده کامل

پیش دکتر تغذیه خوب هم بری بد نیست بهت رژیم کم چربی میده ایشالا که زودتر خوب بشی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
همسر منم کبد چرب گرید 2 داره، یعنی اگه بهش اهمیت ندی اوضاع وخیم میشه! باید یه مدت حسابی رعایت کنی و چربی نخوری البته اگه آزمایشتو ببری پیش دکتر بهتره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

درمان گیاهی کبد چرب گرید 1 چیه ؟ مصرف چه داروهای گیاهی کمکم می کنه که بهتر شم ؟یه سوال دیگم اینکه با درمان گیاهی ، کبد چرب کلا از بین می ره یا از پیشرویش جلوگیری می کنه ؟

ممنون میشم پاسخ بدید

مشاهده کامل

من شنیم سرکه انگبین خیلی خوبه واسه کبد چرب . جوشونده گزنه ، تخم گیشنیز ، آب جعفری ، آبجوش و آبلیمو هم خیلی موثره. کبد چرب گرید ۱ معمولا با رژیم غذایی گیاهی کنترل میشه . کبد چرب درمان نمیشه فقط میشه کنترلش کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کبد چرب چند نوع داره ؟ کبد چرب گرید 3 هم وجود داره ؟ کبد چرب گرید 1 و 2 رو می دونم اما گرید 3 هم داره؟ بعد هرچی گریدش بیشتر میشه حادتر میشه یا نه؟

مشاهده کامل

سلام 3 نوع داره : گرید 1 و 2 و 3 .کبد چرب گرید 1 و 2 معمولا با دارو درمان میشه اما کبد چرب گرید ۳ خیلی خطرناکه و حتما باید تحت درمان پزشک قرار بگیری . سعی کن غذاهای آب پز و چایی سبز و هندونه و سالاد و اینا زیاد مصرف کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من آزمایش خون و تست آنزیم های کبدی دادم .آزمایش نشون داد که کبد چرب دارم و دکتر ویتامین E و یکسری رژیم غذایی به من داده. یعنی با رعایت رژیم غذایی کبد چرب درمان میشه !؟ میشه بگید عوارض کبد چرب چیه ؟

مشاهده کامل

حبیب
می تونه باعث التهاب کبد و در نهایت از بین رفتن کبد و بالا رفتن فشار خون و اینا بشه. اون موقع است که باید بری سراغ پیوند کبد . پس زودتر به فکر درمان باش. با رژیم غذایی درمان میشه . باید مصرف چربیتو کم کنی یکم ورزش کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کبد چرب گرید 2 چه فرقی با کبد چرب گرید 1 داره ؟ اخه جفتش با رژیم غذایی درمان میشه ؟ ممکنه راه های درمان کبد چرب گرید 2 رو بگید ؟

ممنوم از مطلب مفیدتون

مشاهده کامل

مهناز
سلام . تا اونجا که من می دونم کبد چرب گرید 2 و 3 خطرناکتره و باید زودتر درمان بشه. چونکه چربی وارد سلول میشه و کبد رو به مرور با مشکل مواجه میکنه و عملکرد کبد به مرور ضعیف میشه. .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
منم این سوال رو دارم امکانش هست جواب بدید . من گرید 3 دارم فک کنم گرید 3 از همه بدتره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

راه تشخیص کبد چرب چیه ؟ باید آزمایش خون بدم یا سونوگرافی؟

مشاهده کامل

دوست عزیز کبد چرب یه سری علائم داره مثل خستگی - بی حالی - چاقی - خارش - ورم شکم .... علائم زیاد داره ، یه سرچ بزنی همه رو متوجه میشی... باید آزمایش خون و آنزیم های کبدی بدی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من مدتیه که کاهش وزن پیدا کردم و کاملا هم بی دلیل بود، بدون اینکه ورزش کنم یا رژیم غذایی خاص داشته باشم .اوایل به نظرم عادی بود و فک می کردم به علت مشغله کاریمه اما بعدش دیدم که در طی روز خیلی سریع خسته میشم و همش احساس خستگی و بی حالی دارم. برای چکاب پیش دکتر رفتم ، با آزمایش خون متوجه شدم که کبد چرب از نوع گرید 2 دارم . متوجه شدم که یکی از درمان هاش رعایت رژیم غذایی هست. امکانش هست من رو از رژیم غذایی کبد چرب مطلع کنید که بدونم چه مواد غذایی رو باید مصرف کنم و کدوما قطع کنم؟

مشاهده کامل

یک از دوستام از انگلیس اومده چند روز پیش داشتم صحبت می کردم باهاش ، گفت کبد چرب دارم. خیلیم مطالعه کردم توی طب سنتی در رابطه با این موضوع . گفت تخم قاصدک رو از عطاری بگیر با سرکه سیب قاطی کن و صب ناشتا یه لیوان بخور ، حتی اگر میتونی یه نفس بخور. می گفت مثل آب رو آتیشه و بد چند وقت درمان میشی. به نظرم تستش ضرر نداره.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
Amene
منم کبد چرب نوع 2 دارم. راجع به رژیم غذایی کبد چرب از دکترم که پرسیدم گفت چربی های غیر اشباع و امگا 3 زیاد استفاده کن . مثل روغن ماهی ، ماهی سالمون ، روغن زیتون ، شاهدونه ، گردو ، آجیل ... بعد گفتش که مصرف چربی های اشباع رو هم کم کن مثل گوشت و روغن جامد و این چیزا . نوشابه گازدار و مواد غذایی منجمد و شیرینی و سس و چاشنی و اینارم کم مصرف کن. اینا ضرر دارن گفت صبح شتا ابلیمو تو اب جوش حل کن و بخور
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من دیروز جواب سونوگرافی کبدمو گرفتم نوشته گرید 2 میخواستم بدونم یعنی چی؟

مشاهده کامل

پیش دکتر تغذیه خوب هم بری بد نیست بهت رژیم کم چربی میده ایشالا که زودتر خوب بشی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
همسر منم کبد چرب گرید 2 داره، یعنی اگه بهش اهمیت ندی اوضاع وخیم میشه! باید یه مدت حسابی رعایت کنی و چربی نخوری البته اگه آزمایشتو ببری پیش دکتر بهتره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر