کاهش قند خون | هیپوگلیسمی (Hypoglycemia)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
کاهش قند خون | هیپوگلیسمی (Hypoglycemia)

درباره بیماری کاهش قند خون

اطلاعات بیماریها : کاهش قند خون ( هیپوگلیسمی ) معمولاً با درمان دیابت در ارتباط است و به معنای کاهش یافتن میزان قند خون به زیر حد نرمال (محدوده نرمال قند خون: ۷۰ تا ۱۱۰ میلی‌گرم در دسی لیتر) می‌باشد. کاهش قند خون گاهی به شکل کمتر شدن گلوکز (قند) پلاسما از ۴۵-۵۰ میلی‌گرم در دسی لیتر تعریف می‌شود.

علائم و نشانه‌های بیماری کاهش قند خون

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های کاهش قند خون عبارت‌اند از:

• تپش قلب
• خستگی
• پوست رنگ‌پریده
• لرزش
• اضطراب
• عرق کردن
• گرسنگی
• کج‌خلقی
• حس خارش اطراف دهان
• گریه در طول خواب
• منگی
• تشنج
• کاهش هوشیاری

کاهش شدید و طولانی قند خون می‌تواند به مرگ منجر شود. تپش قلب، لرزش، اضطراب، تعریف، گرسنگی و گزگز نیز بروز می‌کند.

علل بیماری کاهش قند خون

کلیک کنید

زمانی که ما یک غذای حاوی کربوهیدرات می‌خوریم مانند نان، برنج، ماکارونی، سبزیجات، میوه و محصولات لبنی، بدنمان شروع به تجزیه آن کرده که یکی از محصولات حاصل از آن گلوکز می‌باشد. گلوکز وارد جریان خون می‌شود و با ترشح هورمونی به نام انسولین از پانکراس (لوزالمعده) وارد سلول‌های بدن می‌شود تا به‌ عنوان سوخت مصرف گردد. وقتی قند خون بالا می‌رود سلول‌های خاصی از بدن به نام سلول‌های بتای پانکراس انسولین بیشتری ترشح می‌کنند که آن نیز باعث ورود بیشتر گلوکز به سلول‌های بدن می‌شود. این قند اضافی به‌ صورت گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می‌شود.

حال اگر برعکس این قضیه اتفاق افتد یعنی شما تا چند ساعت گرسنه بمانید، هورمون دیگری از کبد ترشح می‌شود به نام گلوکاگون که باعث تجزیه ذخایر قندی بدن مانند گلیکوژن و تولید گلوکز برای مصارف بدن می‌شود.

اگر فردی به دیابت دچار شده باشد به این معناست که به دلایلی تولید انسولین در بدن وی، کافی نبوده و یا وجود ندارد لذا قند خون افزایش پیدا می‌کند. حال برای جبران این مشکل به این فرد انسولین تجویز خواهد شد. مصرف بیش‌ از حد انسولین می‌تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

شایع‌ترین علت کاهش قند خون مصرف داروهای مورد استفاده در درمان دیابت شیرین یا مصرف سایر مواد مانند الکل است.
تعدادی از اختلالات دیگر مانند نارسایی مرحله انتهایی بعضی از اعضای بدن، انسولینما (یک تومور نادر پانکراس) و اختلالات متابولیک ارثی، مصرف داروهای ضد مالاریا، بیماری‌های خاص کبدی نظیر هپاتیت شدید، نیز با هیپوگلیسمی همراه‌اند.

تشخیص بیماری کاهش قند خون

کلیک کنید

پزشک معمولاً با استفاده از سه علامت که تحت عنوان سه‌گانه ویپلز (Whipple’s triad) نامیده می‌شود به تشخیص کاهش قند خون می‌پردازد:

علائم و نشانه‌های هیپوگلیسمی

شما ممکن است علائم و نشانه‌های کاهش قند خون را هنگام مراجعه به پزشک نشان ندهید. در این هنگام پزشک به مدت یک شبانه‌ روز یا بیشتر از شما خواهد خواست که ناشتا باشید تا علائم کاهش قند خون آشکار گردد و بدین‌ وسیله بتواند در جهت تشخیص گام بردارد.

اندازه‌گیری قند خون هنگامی‌ که علائم آن را نشان می‌دهید.

در این راستا با گرفتن تنها یک قطره خون می‌توان میزان قند خون را اندازه‌گیری کرد.

ناپدید شدن علائم و نشانه‌ها

بخش سوم تشخیص بر این اساس است که آیا در هنگامی‌ که قند خون افزایش می‌یابد علائم و نشانه‌های هیپوگلیسمی از بین می‌رود یا نه.

درمان بیماری کاهش قند خون

کلیک کنید

غالباً درمان فوری بیماران مشکوک به کاهش قند خون ضرورت دارد. در صورت امکان باید پیش از تجویز گلوکز، نمونه خون بیمار گرفته شود تا امکان ثبت مقدار گلوکز پلاسما فراهم آید. کاهش قند خون گاهی به‌ طور اتفاقی تشخیص داده می‌شود.

درمان کاهش قند خون شامل دو مرحله اصلی است :

درمان اولیه فوری جهت بالا بردن هرچه سریع‌تر قند خون و جلوگیری از عوارض احتمالی

درمان اورژانس عبارت است از دادن قرص‌های خوراکی گلوکز یا مایعات حاوی گلوکز، شیرینی یا غذا در صورتی‌ که بیمار قادر به خوردن آن‌ها باشد. اگر بیمار نتواند از طریق خوراکی قند دریافت کند باید از درمان تزریقی گلوکز وریدی (۲۵ گرم) از طریق محلول ۵۰ درصد و به دنبال آن، دادن مداوم دکستروز ۵ یا ۱۰ درصد (از راه سرم) استفاده کرد. اگر درمان وریدی امکان‌پذیر نبود می‌توان از گلوکاگن زیرجلدی یا داخل عضله استفاده کرد که تمام این روش‌های درمانی باید به‌ وسیله پزشک به‌ کار گرفته شوند.

درمان علت زمینه‌ای کاهش قند خون در صورت وجود جهت ممانعت از ایجاد مجدد این وضعیت

درصورتی‌ که با مصرف داروهای خاصی دچار این وضعیت می‌شوید می‌توان نوع داروها یا دوز آن‌ها را تغییر داد. در صورت وجود تومور پانکراس می‌توان با جراحی نسبت به حذف تومور یا بخشی از پانکراس اقدام کرد. اگر دچار دیابت هستید می‌بایست وضعیت شما دائماً تحت کنترل باشد و سطح قند خونتان را دائماً بررسی کنید و هرگونه تغییری در رژیم غذایی یا فعالیت بدنی‌تان را با پزشکتان در جریان بگذارید.

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر