پرکاری تیروئید | هایپرتیروئیدی (Hyperthyroidism)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
پرکاری تیروئید | هایپرتیروئیدی  (Hyperthyroidism)

درباره بیماری پرکاری تیروئید

اطلاعات بیماریها : هورمون‌های تیروئید کنترل‌ کننده تمام فعالیت‌های بدن از طریق کنترل متابولیسم بدن هستند. اگر مقدار  این هورمون‌ها افزایش یابد سرعت این فعالیت‌ها نیز زیاد شده و این خوشایند نیست زیرا باعث بروز علائم ناراحت‌ کننده می‌شود. پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی معمولاً شروع آهسته‌ای داشته و در ابتدا علائم واضحی ایجاد نمی‌شوند. این بیماری در یک درصد از امریکایی‌ها دیده‌شده و زنان پنج تا ده برابر بیش از مردان به آن مبتلا می‌شوند.

علائم و نشانه‌های بیماری پرکاری تیروئید

کلیک کنید

درمجموع، علائم هایپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید باعث ناراحتی و ناتوانی فرد شده و حتی می‌توانند تهدید کننده حیات باشند. این علائم عبارت‌اند از:

• افزایش فعالیت، احساس ناراحتی (دیسفوریا)، تحریک‌ پذیری به همراه عصبانیت و اضطراب (شایع‌ترین علائم)
• تپش قلب
• عدم تحمل گرما و افزایش تعریق
• خستگی و ضعف
• کاهش وزن علی‌ رغم اشتهای خوب و حتی افزایش‌ یافته (در اثر افزایش سوخت‌وساز). در درصد کمی از بیماران ممکن است وزن افزایش پیدا کند.
• ریزش مو
• افزایش دفعات اجابت مزاج اغلب همراه با اسهال و گاهی همراه با اسهال چرب
• پر ادراری
• نامنظم یا قطع شدن عادت ماهیانه و کاهش میل جنسی در خانم‌ها. در آقایان ممکن است عملکرد جنسی مختل شده و به‌ ندرت بزرگی سینه‌ها ایجاد شود.

ممکن است در معاینه موارد زیر دیده شود:

• افزایش تعداد ضربان قلب (معمولاً بیش از یک‌ صد ضربان در دقیقه)
• نبض قوی و افزایش فشار نبض و تشدید آنژین قلبی یا نارسایی قلبی
• نامنظم شدن ریتم قلبی به‌ویژه در بیماران مسن‌تر از پنجاه سال. به‌ خصوص فیبریلاسیون دهلیزی که خود را با تپش قلب و نامنظم شدن نبض نشان می‌دهد.
• افزایش فشار خون
• لرزش دست‌ها
• بی‌خوابی، اختلال در تمرکز و افزایش رفلکس‌ها
• ضعف عضلانی به‌ خصوص در اندام‌های فوقانی و ران‌ها
• گواتر
• پوست گرم و مرطوب
• بیرون‌ زدگی چشم‌ها همراه با دوبینی یا بدون آن (بیش‌تر در بیماری گریوز)
• قرمزی کف دست و آسیب ناخن‌ها و خارش، کهیر و تیره شدن رنگ پوست (با شیوع کمتر)
• عقب کشیده شدن پلک‌ها و تأخیر در بسته شدن پلک‌ها
• افزایش سرعت از دست دادن کلسیم از استخوان‌ها که سبب پوکی استخوان می‌شود.

وجود چند مورد از علائم فوق در یک بیمار می‌تواند دلیل پرکاری تیروئید باشد ولی پیش از شروع درمان، این مسئله حتماً باید با آزمایش‌های تیروئیدی اثبات گردد.

علل بیماری پرکاری تیروئید

کلیک کنید

بیماری گریوز

شایع‌ترین علت ایجاد پرکاری تیروئید است. در این بیماری تولید هورمون در تمام غده تیروئید افزایش‌ یافته است.

گواتر چند گره‌ای سمی

گره‌های متعدد خودکار (یعنی خارج از کنترل) TSHدر تیروئید می‌توانند میزان زیادی هورمون تولید کنند که سبب پرکاری تیروئید می‌شود.

ندول سمی

یک گره منفرد خودکار در تیروئید نیز می‌تواند مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کرده و باعث هایپرتیروئیدی شود.

تیروئیدیت تحت حاد

علت این بیماری ناشناخته بوده و با تیروئید بزرگ، دردناک و ملتهب مشخص می‌شود. التهاب تیروئید سبب آزاد شدن مقادیر زیادی هورمون تیروئید به داخل جریان خون می‌شود.

تیروئیدیت پس از زایمان

پنج تا ده درصد زنان چند ماه پس از زایمان به پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی خفیف تا متوسط مبتلا می‌شوند که معمولاً یک تا دو ماه طول می‌کشد.

دریافت مقادیر زیاد ید

انواع مواد غنی از ید مانند بعضی از داروها (مانند آمیودارون که در درمان بعضی از اختلالات ریتم قلب به کار می‌رود) و مواد حاجب در تصویر برداری ممکن است در بعضی از بیماران سبب پرکاری تیروئید شوند.

دریافت بیش‌ از حد هورمون‌های تیروئید

بیمارانی که مقادیر زیادی تیروکسین دریافت می‌کنند ممکن است دچار مسمومیت با هورمون‌های تیروئیدی شوند.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید

کلیک کنید

تشخیص پرکاری تیروئید به روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

معاینه فیزیکی

برای بررسی لرزش خفیف انگشتان، رفلکس بیش‌ از حد، دستان گرم و مرطوب و تغییرات چشم و بررسی غده تیروئید

آزمایش خون

برای اندازه‌گیری سطح هورمون تیروکسین و TSH

اگر نتیجه آزمایش خون مثبت باشد پزشک درخواست موارد زیر را خواهد کرد:

آزمون جذب ید رادیواکتیو

در این تست به فردید رادیواکتیو به‌ صورت خوراکی داده می‌شود. اینید در غده تیروئید تجمع می‌یابد. سپس در بازه‌های زمانی مختلف دو، شش و بیست‌ و چهارساعته میزان جذبی توسط غده تیروئید بررسی می‌شود. هرچه میزان جذب بیشتر باشد فعالیت غده تیروئید بیشتر خواهد بود.

اسکن تیروئید

این روش نوعی عکس‌ برداری است که پس از تزریق ماده حاجب رادیواکتیو، از غده تیروئید تصویر برداری می‌شود تا غده تیروئید از نظر شکل و اندازه بررسی شود.

درمان بیماری پرکاری تیروئید

کلیک کنید

مسدود کننده گیرنده بتا

این داروها در موارد وجود لرزش دست یا تپش قلب مفید هستند و ممکن است تنهای داروهای لازم در درمان تیروئیدیت باشند. زیرا این موارد معمولاً خود به‌ خود بهبود می‌یابند. پروپرانولول (propranolol)، ایندرال (inderal) و آتنولول (Atenolol) از این دسته دارویی می‌باشند.

داروهای آنتی تیروئید

این داروها تولید هورمون تیروئید را متوقف کرده و در بچه‌ها، زنان باردار و بیمارانی که تمایل به دریافتید ندارند استفاده می‌شوند. داروهای ضد تیروئیدی اصلی از دسته تیونامیدها و شامل سه داروی پروپیل تیواوراسیل (Propylthiouracil)، کاربی مازول (Carbimazole) و متی مازول (Methimazole) هستند. اغلب از متی مازول استفاده می‌شود زیرا مصرف آن آسان‌تر بوده و عوارض کمتری دارد.

ید رادیو اکتیو

درمان با ید رادیو اکتیو رایج‌ترین درمان هیپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید است. این درمان بسیار مؤثر بوده و عوارض کمی دارد. ید رادیو اکتیو در تیروئید تجمع می‌یابد.

جراحی

در صورت بزرگ بودن بیش‌ از حد تیروئید، جراحی یکی از پیشنهادهاست به‌ خصوص اگر روی نای فشار آورده باشد.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

با سلام خدمت شما من یک سالی است که به عارضه تیروءید دچار شدم الن که در ماه مبارک رمضان هستیم وقتی روزه می گیرم تو گلوم خلط زیاد میمونهو برایم سخت شده می خواستم بدون ربطی به تیروءید داره یا نه چه راهی برای کنترلش وجود دارد ممنون از پاسخگویی شما

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام تیروئید به تنهایی باعث ایجاد خلط در هنگام روزه نمیشود. خلط نتیجه فعالیت های مجاری تنفسی است و احتمالا به دلایل دیگری مثل التهاب مجاری تنفسی یا عفونت سینوزیت برای شما ایجاد شده است. به هر حال بهتر است بخاطر مشکل تیروئیدی که دارید، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید که بدانید آیا روزه گرفتن به سلامتی شما صدمه ای میزند یا خیر.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام خدمت شما من یک سالی است که به عارضه تیروءید دچار شدم الن که در ماه مبارک رمضان هستیم وقتی روزه می گیرم تو گلوم خلط زیاد میمونهو برایم سخت شده می خواستم بدون ربطی به تیروءید داره یا نه چه راهی برای کنترلش وجود دارد ممنون از پاسخگویی شما

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام تیروئید به تنهایی باعث ایجاد خلط در هنگام روزه نمیشود. خلط نتیجه فعالیت های مجاری تنفسی است و احتمالا به دلایل دیگری مثل التهاب مجاری تنفسی یا عفونت سینوزیت برای شما ایجاد شده است. به هر حال بهتر است بخاطر مشکل تیروئیدی که دارید، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید که بدانید آیا روزه گرفتن به سلامتی شما صدمه ای میزند یا خیر.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر