میکروسفالی | کوچک بودن سر (Microcephaly)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
میکروسفالی | کوچک بودن سر (Microcephaly)

درباره بیماری میکروسفالی

اطلاعات بیماریها : میکروسفالی یا کوچک بودن سر ، یک بیماری نادر عصبی است که در آن سر نوزاد به‌ طور قابل‌ توجهی کوچک‌تر از سر کودکان هم سن و هم‌جنس‌اش است. میکروسفالی معمولاً درنتیجه رشد غیر طبیعی مغز در رحم رخ می‌دهد اما گاهی نیز، سر کودک پس از تولد رشد کافی ندارد.

علت میکروسفالی (کوچک بودن سر) می‌تواند انواعی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. کودکان مبتلا به میکروسفالی اغلب با مشکلات رشدی مواجه‌اند. به‌ طور کلی هیچ درمانی برای میکروسفالی وجود ندارد، اما مداخله زود هنگام همراه با درمان‌های حمایتی مانند گفتار درمانی و کار درمانی ممکن است به افزایش رشد کودک و بهبود کیفیت زندگی او کمک کند.

علائم و نشانه‌های بیماری میکروسفالی

کلیک کنید

علامت اصلی میکروسفالی عبارت است از: اندازه سر به‌ طور قابل‌ توجهی کمتر از سایر کودکان هم سن و هم‌جنس است.
اندازه سر، به محیط قسمت بالای سر کودک اشاره دارد. با استفاده از نمودار رشد استاندارد، اندازه‌های مربوط به هر کودک با اندازه‌های مربوط به دیگر کودکان مقایسه می‌شود. در کودکان مبتلا به میکروسفالی، اندازه سر به‌ طور قابل‌ توجهی در محدوده پایین‌تر از متوسط قرار می‌گیرد. کودک مبتلا به میکروسفالی شدید همچنین ممکن است یک پیشانی رو به عقب و شیب‌دار داشته باشد.

علل بیماری میکروسفالی

کلیک کنید

میکروسفالی معمولاً درنتیجه رشد غیر طبیعی مغز که می‌تواند در رحم (مادرزادی) و یا در کودکی اتفاق افتد، ایجاد می‌گردد. بیماری کوچک بودن سر ممکن است ژنتیکی باشد. دیگر علل شامل:

کرانیوسینوستوزیس (craniosynostosis) : آمیخته شدن زودرس مفاصل بین صفحات استخوانی که جمجمه نوزاد را شکل می‌دهد از رشد مغز جلوگیری می‌کند. درمان کرانیوسینوستوزیس نیاز به عمل جراحی برای جدا کردن استخوان متصل شده، دارد. اگر مشکلی اساسی در مغز وجود ندارد، این عمل جراحی به مغز اجازه می‌دهد تا فضای کافی برای رشد و توسعه داشته باشد.
اختلالات کروموزومی : سندرم داون و دیگر شرایط ممکن است باعث میکروسفالی شود.
کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز جنین (آنوکسی مغزی) : عوارض خاصی که در دوران بارداری و یا زایمان رخ می‌دهد، می‌تواند تحویل اکسیژن به مغز جنین را مختل کند.
عفونت‌های جنینی در دوران بارداری : مثال‌ها عبارت‌اند از توکسوپلاسموز ، سیتومگالوویروس، سرخک آلمانی (سرخجه) و آبله‌ مرغان.
قرار گرفتن در معرض مواد مخدر، الکل و یا برخی از مواد شیمیایی سمی در رحم مادر : هر یک از این موارد، کودک را در معرض خطر ناهنجاری‌های مغزی قرار می‌دهد.
سوء تغذیه شدید : عدم دریافت تغذیه مناسب در دوران بارداری می‌تواند بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد.
فنیل کتونوریا کنترل نشده: که همچنین با عنوان PKU در مادر نیز شناخته می‌شود. PKU یک نقص مادر زادی است که توانایی بدن برای شکستن اسید آمینه فنیل آلانین را مختل می‌کند.

عوارض بیماری میکروسفالی

کلیک کنید

برخی از کودکان مبتلا به بیماری کوچک بودن سر از هوش و رشد طبیعی برخوردار هستند، حتی اگر سرشان کوچک‌تر از افراد همسن و سال خود باشد. اما بسته به علت و شدت میکروسفالی، عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تأخیر رشد، از جمله مشکلاتی در سخن گفتن و حرکت
• مشکلات هماهنگی و تعادل
• کوتاهی قد و قامت
• ناهنجاری‌های صورت
بیش فعالی
عقب ماندگی ذهنی
• تشنج

تشخیص بیماری میکروسفالی

کلیک کنید

برای تعیین اینکه آیا کودک شما دچار میکروسفالی است یا نه، پزشک شرح کاملی از دوران بارداری، تولد، تاریخچه پزشکی خانواده، دریافت خواهد کرد و یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. پزشک محیط سر فرزند را اندازه‌گیری کرده و با یک نمودار رشد، مقایسه می‌کند و این روند را برای چندین دوره زمانی ادامه می‌دهد. اندازه سر پدر و مادر نیز ممکن است برای تعیین اینکه آیا سر کوچک در خانواده موروثی است یا خیر، اندازه‌گیری شود. در برخی موارد، به‌خصوص اگر رشد کودک خود با تأخیر روبه‌رو باشد، دکتر شما ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سی تی اسکن سر و یا MRI را برای کمک به تعیین علت زمینه‌ای آن درخواست کند.

درمان بیماری میکروسفالی

کلیک کنید

به‌ جز عمل جراحی برای کرانیوسینوستوزیس، به‌ طور کلی هیچ درمانی که سر فرزند را بزرگ کند و یا عوارض ناشی از میکروسفالی را برگرداند، وجود ندارد. درمان بر مبنای مدیریت وضعیت کودک شما می‌باشد. برنامه‌های مداخله‌ای در اوایل دوران کودکی شامل گفتار درمانی، درمان فیزیکی و فیزیوتراپی است ممکن است به تقویت توانایی‌های کودک کمک کند. همچنین ممکن است پزشک، با تجویز داروهای خاصی، برخی عوارض ناشی از میکروسفالی (کوچک بودن سر)، مانند تشنج و یا بیش فعالی را کنترل کند.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

با سلام و خسته نباشید.شخصی که سرش نسبت به تنه کوچک باشه سنش هم بالای 20 ولی علایم میکروسفالی در کودکی ایشان نبوده الانم مشکل ذهنی ندارن یا همون علایم میکروسفالی فقط مشکل ظاهری هست امکانش هست تشخیص داد دلیلش چی بوده؟ و راه درمانی هست یا ن ممنون میشم پاسخ بدین

مشاهده کامل

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام و خسته نباشید.شخصی که سرش نسبت به تنه کوچک باشه سنش هم بالای 20 ولی علایم میکروسفالی در کودکی ایشان نبوده الانم مشکل ذهنی ندارن یا همون علایم میکروسفالی فقط مشکل ظاهری هست امکانش هست تشخیص داد دلیلش چی بوده؟ و راه درمانی هست یا ن ممنون میشم پاسخ بدین

مشاهده کامل

بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر