مونونوکلئوز عفونی (Mononucleosis)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
مونونوکلئوز عفونی (Mononucleosis)

درباره بیماری مونونوکلئوز عفونی

اطلاعات بیماریها : مونونوکلئوز عفونی اغلب بیماری بوسیدن نامیده می‌شود. ویروسی که باعث مونونوکلئوز عفونی می‌شود از طریق بزاق منتقل می‌شود، بنابراین شما می‌توانید آن را از طریق بوسیدن انتقال دهید اما همچنین از طریق سرفه یا عطسه و یا به اشتراک گذاشتن ظروف با فرد مبتلا نیز منتقل گردد. بااین‌حال، مونونوکلئوز به واگیرداری برخی از عفونت‌ها، مانند سرما خوردگی نیست.

شما به‌ احتمال‌ زیاد به مونونوکلئوز عفونی با تمام علائم و نشانه‌ها مبتلا خواهید شد اگر شما یک فرد بالغ نوجوان و یا جوان هستید. کودکان خردسال معمولاً علائم چندانی بارز نمی‌سازند و عفونت اغلب ناشناخته می‌ماند.

اگر شما به مونونوکلئوز عفونی دچار شوید، این مهم است که مراقب یکسری از عوارض خاص مانند بزرگ شدن طحال باشید. استراحت و مایعات کافی از اصول بهبودی می‌باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری مونونوکلئوز عفونی

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های مونونوکلئوز عفونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خستگی
• گلودرد، شاید یک گلو دردی که با استفاده از آنتی‌ بیوتیک بهبود نیابد.
• تب
• تورم غدد لنفاوی در گردن و زیر بغل
• لوزه‌های متورم
• سردرد
• بثورات پوستی
• طحال بزرگ

این ویروس دارای یک دوره کمون حدود چهار تا شش هفته می‌باشد، هرچند در کودکان این دوره ممکن است کوتاه‌تر باشد. علائم و نشانه‌ها از قبیل تب و گلودرد معمولاً در عرض چند هفته کاهش می‌یابد، اما خستگی، بزرگ شدن غدد لنفاوی و طحال ممکن است برای چند هفته طول بکشد.

علل بیماری مونونوکلئوز عفونی

کلیک کنید

شایع‌ترین علت مونونوکلئوز عفونی ویروس اپشتین بار است، اما ویروس‌های دیگری نیز می‌تواند باعث این بیماری شود.

مونونوکلئوز عفونی معمولاً خیلی جدی نیست. اکثر بزرگ‌سالان با ویروس Epstein-Barr مواجه شده‌اند و در بدن آن‌ها، آنتی‌بادی علیه این ویروس ساخته‌ شده است. آن‌ها نسبت به این ویروس ایمن هستند و مجدداً به مونونوکلئوز عفونی دچار نخواهند شد.

عوارض بیماری مونونوکلئوز عفونی

کلیک کنید

عوارض مونونوکلئوز عفونی ممکن است جدی‌تر از خود بیماری باشد.

بزرگی طحال : مونونوکلئوز عفونی ممکن است باعث بزرگی طحال شود. در موارد شدید، طحال ممکن است پاره شود و یک درد ناگهانی و شدید در سمت چپ قسمت فوقانی شکم ایجاد کند. اگر چنین دردی را تجربه کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
• مشکلات مربوط به کبد مانند هپاتیت،زردی

مونونوکلئوز عفونی همچنین می‌تواند منجر به عوارض کمتر شایع شود، مانند:

کم‌خونی : کاهش گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین
ترومبوسیتوپن : تعداد کم پلاکت‌های خون
مشکلات قلبی : التهاب عضله قلب (میوکاردیت)
عوارض مربوط به سیستم عصبی: مننژیت، آنسفالیت و سندرم گیلن باره
• لوزه‌های متورم که می‌تواند تنفس را مسدود نماید.

ویروس اپشتین بار می‌تواند بیماری‌های جدی‌تری را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، مانند افراد مبتلا به HIV / AIDS و یا افرادی که داروهای سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی، ایجاد کند.

تشخیص بیماری مونونوکلئوز عفونی

کلیک کنید

معاینه بدنی

دکتر شما ممکن است مونونوکلئوز عفونی را بر اساس علائم و نشانه‌ها، این که چه مدت به طول انجامیده است و یک معاینه فیزیکی تشخیص دهد. پزشک به دنبال نشانه‌هایی مانند تورم غدد لنفاوی، لوزه‌ها، کبد یا طحال خواهد گشت.

آزمایش خون

سنجش آنتی‌بادی : اگر نیاز به تأییدیه بیشتری باشد خون فرد ازنظر آنتی‌بادی‌های ضدویروس اپشتین بار بررسی می‌گردد. نتایج این تست در عرض یک روز مشخص می‌شود اما ممکن است عفونت در هفته اول بیماری، تشخیص داده نشود.
شمارش گلبول‌های سفید خون : دکتر شما ممکن است با انجام آزمایش خون، تعداد بالای سلول‌های سفید خون (لنفوسیت‌ها) و یا لنفوسیت‌های غیر طبیعی در خون را بسنجد. این آزمایش خون نمی‌تواند به ‌طور قطعی مونونوکلئوز عفونی را نشان دهد اما ممکن است احتمال آن را نشان دهد.

درمان بیماری مونونوکلئوز عفونی

کلیک کنید

هیچ درمان خاصی برای درمان مونونوکلئوز عفونی وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز کار نمی‌کند. درمان عمدتاً شامل استراحت در بستر، تغذیه خوب و نوشیدن مقدار زیادی مایعات می‌باشد.

داروها

درمان عفونت‌های ثانویه : گاهی اوقات، یک عفونت استرپتوکوکی همراه گلودرد مونونوکلئوزی می‌باشد. همچنین ممکن است عفونت سینوس یا عفونت لوزه‌ها (التهاب لوزه) نیز وجود داشته باشد. اگر چنین است، شما ممکن است به درمان با آنتی‌ بیوتیک برای این عفونت‌های باکتریایی همراه نیاز داشته باشید.

خطر راش براثر مصرف برخی از داروها : آموکسی سیلین و سایر مشتقات پنی‌سیلین برای افراد مبتلابه مونونوکلئوز عفونی توصیه نمی‌شود. در واقع، برخی از افراد مبتلا به مونونوکلئوز عفونی براثر این داروها ممکن است دچار بثورات پوستی شوند. این بثورات، با این‌ حال، لزوماً به این معنی نیست که آن‌ها به آنتی‌ بیوتیک‌ها حساسیت دارند. در صورت نیاز، آنتی‌ بیوتیک‌های دیگر که کمتر باعث بثورات پوستی شوند برای درمان عفونت‌های همراه مونونوکلئوز به کار می‌رود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر