عفونت HIV | ایدز | (AIDS)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
عفونت HIV | ایدز | (AIDS)

درباره بیماری ایدز |عفونت HIV

اطلاعات بیماریهاعفونت با ویروس نقص ایمنی انسان یا HIV می‌تواند منجر به سندروم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) شود. علی‌رغم وجود داروهای مؤثر جهت محدود کردن عفونت هنوز هیچ‌گونه واکسنی بر علیه این ویروس وجود ندارد. تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند به‌ خصوص در کشورهای در حال‌ توسعه رو به افزایش است. احتمال می‌رود ویروس از میمون به انسان منتقل‌شده باشد و هم‌چنین پس‌ از این آلوده شدن اولیه انسان ویروس از طریق تماس جنسی یا تعویض مایعات بدنی از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌گردد. اولین مورد ایدز در سال ۱۹۸۱ در یک مرد هم‌جنس‌ باز در لس‌ آنجلس که به‌ صورت نامعمول دچار پنومونی و سرطان پوست شده بود شناسایی گردید. دو سال بعد ویروس جدا گردید و به نام HIV نام‌گذاری شد.

ویروس بدن را عفونی کرده و به‌ تدریج سلول‌های سیستم ایمنی را تخریب می‌کند و پاسخ به عفونت‌ها و سرطان را تضعیف می‌کند. افراد آلوده به HIV تا سالیان بعد هیچ‌ گونه علائمی ندارند و یا ممکن است عفونت مزمن خفیفی را بروز دهند. وقتی سیستم ایمنی شدیداً تضعیف شد این افراد حساس به عفونت‌های شدید می‌گردند که به‌ صورت طبیعی برای بدن مضر نیستند و همچنین حساس به انواع خاصی از سرطان‌ها می‌شوند. ایجاد سرطان و یا بروز یک بیماری خاص منجر به تشخیص ایدز می‌شود.

چگونگی انتقال ویروس ایدز

ویروس HIV از طریق مایعات بدنی شامل خون، منی، ترشحات واژن، بزاق و شیر مادر منتقل می‌شود. عموماً این ویروس از طریق تماس جنسی آنال (مقعدی)، دهانی و واژینال منتقل می‌شود. در صورتی‌ که فرد مبتلا به یکی دیگر از بیماری‌هایی باشد که از راه جنسی منتقل می‌گردد خطر انتقال ویروس افزایش می‌یابد. افرادی که داروی تزریقی استفاده می‌کنند و یا از سوزن مشترک استفاده می‌کنند و یا از یک سوزن چند مرتبه استفاده می‌نمایند در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. کارکنان بخش‌های پزشکی نیز به خاطر سوراخ شدن پوستشان با سوزن آلوده در معرض خطر ابتلا قرار دارند اما در اینجا خطر کم است.

عفونت می‌تواند از مادر به جنین منتقل شود و یا از طریق شیر و یا در هنگام زایمان به نوزاد انتقال یابد. از طریق انتقال خون و یا پیوند اعضاء نیز ویروس منتقل می‌گردد. ویروس از طریق تماس‌های روزانه مثل دست دادن یا سرفه کردن و یا عطسه کردن منتقل نمی‌گردد و خطری از جانب افرادی که با ما کار می‌کنند و یا با ما زندگی می‌کنند اما آلوده به ویروس هستند ما را تهدید نمی‌کند.

علائم و نشانه‌های بیماری ایدز

کلیک کنید

علائم اولیه عفونت HIV می‌تواند شش هفته پس از ورود ویروس به بدن ایجاد گردد. بعضی از افراد یک بیماری شبیه آنفلوانزا را بروز می‌دهند که ممکن است شامل چند یا همه علائم زیر باشد:

• تورم غدد لنفی
• تب
• خستگی و درد عضلات
• راش
• گلو درد

این علائم معمولاً طی چند هفته از بین می‌روند و بسیاری از افراد مبتلا به عفونت HIV احساس سلامت می‌کنند. به‌ هر حال در بعضی از بیماران ممکن است علائم زیر که علائم بزرگی نیز نیستند ایجاد شوند:

• تورم مداوم غدد لنفی
• عفونت دهان به‌ وسیله قارچ
• ایجاد یک لایه سفید در دهان
• بیماری لثه
• عفونت مداوم با ویروس هرپس سیمپلکس و ایجاد تب‌ خال
• زگیل دستگاه تناسلی
• خارش و پوسته‌ پوسته شدن پوست
• کاهش وزن

فاصله زمانی بین آلوده شدن با HIV و آغاز ایدز متغیر بوده و می‌تواند بین یک تا چهارده سال باشد. اغلب بیماران تا چند سال از آلودگی خود اطلاع ندارند تا این که بیماری شدید و یا سرطانی در آن‌ها تشخیص داده شود و در آن زمان مشخص می‌شود که به ایدز مبتلا شده‌اند.

علل بیماری ایدز

کلیک کنید

ویروس HIV از طریق یک ساختار به‌ خصوص که CD4 نامیده می‌شود و در سطح سلول‌ها قرار دارد سلول‌ها را آلوده می‌کند و وارد آن‌ها می‌شود. این سلول‌ها شامل یک نوع از سلول‌های سفید خون که لنفوسیت نامیده می‌شوند،. این‌گونه لنفوسیت‌ها مسئول مبارزه با عفونت‌ها هستند. ویروس در داخل این سلول‌ها شدیداً تکثیر کرده و در این فرایند آن‌ها را تخریب می‌کند. در ابتدا سیستم ایمنی قادر است به‌ صورت طبیعی با این عفونت مبارزه کند و علائم تا چند سال ظاهر نمی‌شود. با این وجود تعداد لنفوسیت‌های دارای CD4 به‌ تدریج کاهش می‌یابد (به‌ خصوص اگر عفونت درمان نشود) و موجب افزایش حساسیت به سایر عفونت‌ها و بعضی از انواع سرطان می‌گردد.

عوارض بیماری ایدز

کلیک کنید

تنها عارضه عفونت HIV همان بروز ایدز است. شخص آلوده به HIV را ایدزی می‌گویند در صورتی‌ که علائم بیماری ایدز را که وجود بیماری را تأیید می‌کند داشته باشد). این بیماری شامل عفونت‌های فرصت‌ طلب، بعضی از سرطان‌ها، بعضی از ناهنجاری‌های سیستم عصبی می‌باشند که منجر به زوال عقل، گیجی و از دست رفتن حافظه شخص می‌گردد.

عفونت‌های فرصت‌ طلب

این عفونت‌ها ممکن است به‌ وسیله پروتوزاها، قارچ، ویروس و باکتری‌ها ایجاد گردند و می‌توانند کشنده باشند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های افراد عفونت شدید ریه می‌باشد که به‌ وسیله پنوموسیتیس کارینی ایجاد می‌گردد. بیماری شایع دیگر عفونت‌های پروتوزایی کریپتوسپوریدیوزیس (که منجر به اسهال‌های طولانی می‌شود) و توکسوپلاسموزیس (که منجر به تأثیر بر روی مغز می‌گردد) می‌باشند. کاندیدا آلبیکنس قارچی است که می‌تواند موجب عفونت‌های سطحی خفیف در افراد سالم شود اما در افراد مبتلا به ایدز بیماری شدیدی ایجاد می‌کند. قارچ کریپتوکوکوس ممکن است باعث تب، سردرد و عفونت ریوی شود.

افراد مبتلابه ایدز از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی شدید رنج می‌برند. عفونت باکتریایی شامل توبرکولوزیس و لیستریوزیس می‌باشند که ممکن است منجر به عفونت خون شوند. عفونت ویروسی شامل آن‌هایی هستند که توسط هرپس ویروس‌ها ایجاد می‌گردند. عفونت هرپس سیمپلکس می‌تواند مغز را تحت تأثیر قرار داده و موجب مننژیت و انسفالیت ویروسی گردد. سایتومگالوویروس می‌تواند تعدادی بیماری شامل پنومونی، انسفالیت ویروسی و یک نوع التهاب چشم که منجر به کوری می‌شود را به وجود آورد. با این‌ وجود افراد مبتلا به ایدز حساس به عفونت‌های شایعی مثل سرماخوردگی نیستند.

سرطان‌ها

شایع‌ترین نوع سرطانی که افراد مبتلا به ایدز را گرفتار می‌کند سارکوم کاپوسی (یک نوع سرطان پوست که می‌تواند اندام‌های داخلی و دهان را نیز تحت تأثیر قرار دهد) می‌باشد. انواع دیگر سرطان که در افراد ایدزی شایع است لنفوما می‌باشد (مثل لنفوم غیرهوچکین). در زنان مبتلا به ایدز سرطان سرویکس به وجود می‌آید که مشخصه عفونت به HIV در این زنان می‌باشد.

تشخیص بیماری ایدز

کلیک کنید

در صورت شک به آلودگی با HIV باید آزمایش خون جهت بررسی وجود آنتی‌بادی ضد HIV صورت گیرد. در صورت وجود علائم بیماری نیز می‌بایست این آزمایشات انجام شوند. قبل از تولد نوزاد نیز این تست‌ها را می‌توان در مادران انجام داد. درصورتی‌که فردی در معرض خطر ابتلا به بیماری باشد باید به‌وسیله آزمایش خون چک شود. اگر نتایج آزمایش منفی بود ممکن است به شما توصیه شود سه ماه دیگر مجدداً آزمایش را تکرار کنید. تشخیص عفونت نوزادی که از مادر آلوده متولد شده نیز مشکل است چرا که آنتی‌بادی مادری ممکن است بیش از هجده ماه در خون نوزاد وجود داشته باشند. وقتی علائم مشخص و تعیین‌ کننده ایدز مثل عفونت پنوموسیتیس ایجاد می‌گردد و با آزمایش خون تعداد لنفوسیت‌های دارای CD4 را از حد معینی پایین‌تر نشان می‌دهد تشخیص ایدز داده می‌شود.

درمان بیماری ایدز

کلیک کنید

در صورتی‌ که آزمایش HIV مثبت باشد احتمال شما را به یک مرکز تخصصی یعنی جایی که شما را کنترل می‌کنند و درمان می‌نمایند ارجاع خواهند داد. در این مراکز یک تیم مراقبت بهداشتی توصیه‌های لازم را به شما خواهند نمود. وقتی یک عفونت با HIV تشخیص داده شد یا زمانی که تست‌های خونی نشان دادند که ویروس در بدن در حال افزایش است و یا تعداد لنفوسیت‌های دارای CD4 در حال کاهش یافتن است درمان دارویی ممکن است شروع شود. پیشرفت در استفاده از مخلوطی از چند داروی ضد ویروسی ضد اختصاصی که باعث می‌شوند تا تکثیر ویروس متوقف شود امکان جلوگیری از پیشرفت عفونت HIV به ایدز و سرکوب عفونت به حد غیر قابل‌ شناسایی در بعضی از افراد را به وجود آورده است. در صورت بروز عفونت‌های فرصت‌ طلب در ایدز، با این عفونت‌های مقابله خواهد شد. در بعضی موارد نیز درمان پیش‌ گیرنده طولانی‌ مدت بر ضد بیشتر عفونت‌های شایع صورت می‌پذیرد.

پیش آگهی از بیماری ایدز

کلیک کنید

درمانی برای عفونت HIV وجود ندار اما توسعه داروهای موجود این امکان را به وجود آورده است که به‌ جای آنکه بیماری را یک بیماری سریعاً کشنده بدانیم آن را یک بیماری طولانی‌ مدت در نظر بگیریم. از زمانی که ترکیبی از داروهای ضد ویروسی به‌ منظور درمان استفاده‌ شده‌اند، از مرگ‌ و میر ناشی از بیماری به‌ شدت کاسته شده است. با این‌ وجود برای افرادی که در کشورهای در حال‌ توسعه زندگی می‌کنند پیش‌ آگهی بیماری تاریک می‌باشد. تعداد کمی از این افراد به داروهای جدید دسترسی دارند و نیمی از افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند طی ۱۰ سال ایدز را بروز داده و می‌میرند.

پیشگیری از بیماری ایدز

کلیک کنید

به‌ وسیله آموزش افراد در سنین کم می‌توان از بیماری پیشگیری کرد. دو راه مهمی که افراد می‌توانند جهت جلوگیری از انتقال عفونت از راه جنسی از آن استفاده کنند عبارت‌اند از استفاده از کاندوم در طی آمیزش جنسی و نداشتن چندین شریک جنسی. توصیه می‌شود که هر دو شریک جنسی قبل از ارتباط جنسی آزمایش HIV انجام دهند. گروه ویژه نیز نیاز به احتیاجات ‌خصوصی دارند. به‌ عنوان‌ مثال افرادی که به‌ صورت وریدی دارو تزریق می‌کنند باید هر بار از سرنگ تمیز استفاده کنند.

افرادی که به HIV مبتلا هستند باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهند تا سایر افراد را آلوده نکنند. به‌ عنوان‌ مثال افراد دیگر با خون یا مایعات بدنی آن‌ها تماس نداشته باشند و دندان‌پزشکان و سایر حرفه‌های پزشکی را از بیماری خودآگاه کنند. زنانی که به HIV مبتلا هستند جهت کاهش خطر انتقال بیماری به جنین باید داروی ضدویروسی استفاده کنند و احتمالاً به آن‌ها توصیه می‌شود که سزارین کنند و به فرزند خود شیر ندهند. در مراکز پزشکی جهت جلوگیری از انتقال عفونت باید تمامی فراورده‌های خونی را غربالگری نمود و از وسایل یک‌بار مصرف و یا تجهیزاتی که کاملاً استریل شده‌اند استفاده نمود. تحقیقات زیادی هم بر روی تولید واکسن و هم بر روی جلوگیری از گسترش بیماری صورت می‌پذیرد. با این‌ وجود قبل از فراهم آوردن درمان مناسب توسط این محققین میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از بین خواهند رفت.

سلام تورو خدا یکی جواب بده خیلی استرس دارم ویروس ایدز بیرون بدن چقدر زنده می مونه؟؟

مشاهده کامل

اره بیرون بدن خیلی زنده نمیمونه ولی حتی اگه با پوست سالم هم تماس پیدا کنه بازم منتقل نمیشه چون پوست سالم یه سد در برابرشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کلا هر ویروسی برای اینکه زنده بمونه باید وارد بدن بشه! فکر کنم این ویروسم مستثنی نباشه چون بلخره ذاتش یکیه با بقیه ویروسا!
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
علیرضا

تجربه یکی از دوستان نازنینم:

تقریبا چهارسال بود که با همسرم ازدواج کرده بودم و دخترمون 13 ماهش بود.یک روز که همسرم به خونه برگشت حالش خیلی بد بود.اول فکر کردیم که عفونت سینوسش عود کرده ولی همسرم بعد از 4 روز فوت کرد.

تو بررسی ها گفتن که همسرم یه مریضی داشته که سیستم ایمنیشو ضعیف کرده بوده..با آزمایشای بیشتر گفتن که ایدز داشته..از من و دخترمم که هنوز شیر منو میخورد آزمایش گرفتن..خدا رو شکر نتیجه آزمایش دخترم منفی بود ولی منم HIV داشتم.من خیلی به هم ریختم..تا چند روز شوکه بودم ..کامل امیدمو از دست داده بودم و دچار افسردگی شدم..

اما من یک مادر بودم نباید به این زودیا تسلیم میشدم..من دخترمو داشتم که باید به خاطر اون مبارزه می کردم..اولش تصمیم گرفتم این مساله رو کلا پنهان کنم و به هیچکی نگم ایدز دارم..ولی مشکلاتی با خانواده همسرم پیدا کردم..اونا منو به خاطر مرگ پسرشون مقصر میدونستن و میگفتن از کجا معلوم که از من نگرفته باشه..خلاصه که کلی سختی کشیدم

ولی نباید میذاشتم که این چیزا آینده دخترمو تحت تاثیر قرار بده..واسه همین درمانمو شروع کردم..الان 8 سال از اون موقع میگذره دخترم کلاس چهارمه..منم حالم خیلی خوبه و هیچ علامتی هم ندارم..گرچه تا چند سال از همه پنهونش کردم چون جامعه ما هنوز ظرفیتش پذیرششو نداره ولی از سال گذشته رفتم پیش یه دکتر خوب و درمانمو شروع کردم .فقط روزی یک قرص میخورم .

من با مشکلم هیچ وقت منفی برخورد نکردم و همیشه سعی کردم دید مثبتی داشته باشم..با خیلی از افراد مبتلا به ایدز صحبت کردم و بهشون روحیه دادم..مثبت بودن و روحیه بالا بهترین درمان هر بیماریه..هیچوقت امیدتونو از دست ندید به خاطر خودتون و خانوادتون بجنگید

مشاهده کامل

از دوست نازنینم سپاسگزارم که تجربه ارزشمند خودش رو با من به اشتراک گذاشت و بنده هم اون رو برای سایر کاربران سایت منتشر کردم. روحیه مثبت این دوست توانمندم مثال زدنیه و همیشه برای خود من انگیزه بخش بوده. امیدوارم تمامی دوستانم هنگام مواجهه با هر مشکلی که مطمئننا برای هر کدوم از ما اجتناب ناپذیر خواهد بود با توان روحی بالا کنترل جسم خودشون رو به دست بگیرن. برای تو و دیگر دوستان آرزوی سلامتی و شادی دارم
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام تورو خدا یکی جواب بده خیلی استرس دارم ویروس ایدز بیرون بدن چقدر زنده می مونه؟؟

مشاهده کامل

اره بیرون بدن خیلی زنده نمیمونه ولی حتی اگه با پوست سالم هم تماس پیدا کنه بازم منتقل نمیشه چون پوست سالم یه سد در برابرشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کلا هر ویروسی برای اینکه زنده بمونه باید وارد بدن بشه! فکر کنم این ویروسم مستثنی نباشه چون بلخره ذاتش یکیه با بقیه ویروسا!
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

تجربه یکی از دوستان نازنینم:

تقریبا چهارسال بود که با همسرم ازدواج کرده بودم و دخترمون 13 ماهش بود.یک روز که همسرم به خونه برگشت حالش خیلی بد بود.اول فکر کردیم که عفونت سینوسش عود کرده ولی همسرم بعد از 4 روز فوت کرد.

تو بررسی ها گفتن که همسرم یه مریضی داشته که سیستم ایمنیشو ضعیف کرده بوده..با آزمایشای بیشتر گفتن که ایدز داشته..از من و دخترمم که هنوز شیر منو میخورد آزمایش گرفتن..خدا رو شکر نتیجه آزمایش دخترم منفی بود ولی منم HIV داشتم.من خیلی به هم ریختم..تا چند روز شوکه بودم ..کامل امیدمو از دست داده بودم و دچار افسردگی شدم..

اما من یک مادر بودم نباید به این زودیا تسلیم میشدم..من دخترمو داشتم که باید به خاطر اون مبارزه می کردم..اولش تصمیم گرفتم این مساله رو کلا پنهان کنم و به هیچکی نگم ایدز دارم..ولی مشکلاتی با خانواده همسرم پیدا کردم..اونا منو به خاطر مرگ پسرشون مقصر میدونستن و میگفتن از کجا معلوم که از من نگرفته باشه..خلاصه که کلی سختی کشیدم

ولی نباید میذاشتم که این چیزا آینده دخترمو تحت تاثیر قرار بده..واسه همین درمانمو شروع کردم..الان 8 سال از اون موقع میگذره دخترم کلاس چهارمه..منم حالم خیلی خوبه و هیچ علامتی هم ندارم..گرچه تا چند سال از همه پنهونش کردم چون جامعه ما هنوز ظرفیتش پذیرششو نداره ولی از سال گذشته رفتم پیش یه دکتر خوب و درمانمو شروع کردم .فقط روزی یک قرص میخورم .

من با مشکلم هیچ وقت منفی برخورد نکردم و همیشه سعی کردم دید مثبتی داشته باشم..با خیلی از افراد مبتلا به ایدز صحبت کردم و بهشون روحیه دادم..مثبت بودن و روحیه بالا بهترین درمان هر بیماریه..هیچوقت امیدتونو از دست ندید به خاطر خودتون و خانوادتون بجنگید

مشاهده کامل

از دوست نازنینم سپاسگزارم که تجربه ارزشمند خودش رو با من به اشتراک گذاشت و بنده هم اون رو برای سایر کاربران سایت منتشر کردم. روحیه مثبت این دوست توانمندم مثال زدنیه و همیشه برای خود من انگیزه بخش بوده. امیدوارم تمامی دوستانم هنگام مواجهه با هر مشکلی که مطمئننا برای هر کدوم از ما اجتناب ناپذیر خواهد بود با توان روحی بالا کنترل جسم خودشون رو به دست بگیرن. برای تو و دیگر دوستان آرزوی سلامتی و شادی دارم
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر