عفونت گوش میانی (middle ear infection)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
عفونت گوش میانی (middle ear infection)

درباره بیماری عفونت گوش میانی

اطلاعات بیماریها : عفونت گوش میانی (اوتیت میانی حاد) یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است که گوش میانی، فضای پر از هوا در پشت پرده گوش را که شامل استخوان ارتعاشی کوچکی است تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان به عفونت گوش میانی مبتلا می‌شوند.

عفونت گوش میانی اغلب به خاطر التهاب و تجمع مایعات در گوش میانی، دردناک می‌باشد.

از آنجا که عفونت گوش میانی اغلب خود به خود بهبود می‌یابد، درمان بیشتر از طریق کنترل درد و نظارت بر علائم انجام خواهد شد.برای درمان عفونت گوش نوزادان و موارد شدید عفونت، اغلب نیاز به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک می‌باشد. مشکلات بلند مدت مربوط به عفونت گوش میانی – وجود دائمی مایعات در گوش میانی، عفونت مزمن یا عفونت‌های مکرر – می‌تواند مشکلات شنوایی و دیگر عوارض جدی ایجاد کند.

علائم و نشانه‌های بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

بروز علائم و نشانه‌های عفونت گوش میانی معمولاً سریع است. علائم و نشانه‌های شایع در کودکان عبارت‌اند از:

• درد گوش، به خصوص زمانی که دراز کشیده باشد
• احساس کشیدگی در گوش
• مشکلات خواب
• گریه بیش از حد معمول
• تحریک پذیری بیش از حد معمول
• مشکل در شنیدن و یا پاسخ به تلفن و غیره
• از دست دادن تعادل
• تب 38 درجه سانتی گراد و یا بالاتر
• خروج مایع از گوش
• سردرد
• از دست دادن اشتها

علائم و نشانه‌های شایع در بزرگ‌سالان عبارت‌اند از:

• درد گوش
• خروج مایع از گوش
• کاهش شنوایی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های عفونت گوش میانی می‌تواند نشان‌دهنده تعداد زیادی از شرایط باشد. این مهم است که با یک تشخیص دقیق، درمان به موقع انجام پذیرد. در موارد زیر حتماً فرزند خود را نزد پزشک ببرید :

• طول کشیدن علائم برای بیش از یک روز
• درد گوش شدید
• بی‌خوابی یا تحریک‌پذیری در کودک یا نوزاد پس از یک عفونت تنفسی فوقانی، سرماخوردگی یا دیگر موارد
• ترشح مایع، چرک و ترشحات خون آلود از گوش

یک فرد بزرگ‌سال با گوش درد یا ترشح نیز حتماً باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

علل بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

عفونت گوش میانی توسط یک باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود. این عفونت معمولاً از بیماری دیگری نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ناشی می‌شود که باعث احتقان و تورم بینی، گلو و شیپور استاش می‌شود.

نقش شیپور استاش

شیپور استاش یک جفت لوله باریک است که از هر گوش میانی در پشت گلو به سمت بالا می‌رود. انتهای نزدیک به گردن شیپوراستاش با باز و بسته شدن باعث:

• تنظیم فشار هوا در گوش میانی
• تازه کردن هوا در گوش
• تخلیه ترشحات طبیعی از گوش میانی

تورم، التهاب و چرک ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا آلرژی در شیپور استاش می‌تواند آن را مسدود کند و باعث تجمع مایعات در گوش میانی شود. یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در این مایعات معمولاً ایجاد علائم مربوط به عفونت گوش میانی می‌کند.

عفونت‌های گوش در کودکان شایع‌تر است؛ به دلیل اینکه شیپور استاش آن‌ها باریک‌تر و افقی‌تر است – عواملی که آن‌ها را در تخلیه با مشکل مواجه می‌کنند و موجب انسداد آن می‌شوند.

نقش لوزه سوم

لوزه سوم دو بافت کوچک در پشت بینی است که در فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش بازی می‌کند. این امر باعث می‌شود آن‌ها نسبت به عفونت و التهاب آسیب‌پذیر باشند.

از آنجا که لوزه سوم نزدیک دهانه شیپور استاش قرار دارد، التهاب یا بزرگ شدن لوزه سوم ممکن است لوله‌های شیپوراستاش را مسدود کند، در نتیجه به عفونت گوش میانی دامن بزند. به نظر می‌رسد التهاب لوزه سوم نقش مهمی در عفونت گوش در کودکان بازی کند چرا که در کودکان، لوزه سوم فعال‌تر و نسبتاً بزرگ‌تر است.

شرایط مرتبط با عفونت گوش میانی

شرایط موجود در گوش میانی که ممکن است با عفونت گوش میانی مرتبط باشند و یا مشکلات مشابه ای در گوش میانی ایجاد کنند عبارت‌اند از:

اوتیت میانی همراه افیوژن

نوعی التهاب و تجمع مایع (افیوژن) در گوش میانی بدون عفونت باکتریایی یا ویروسی است.که ممکن است به دلیل تجمع مایعات پس از عفونت گوش میانی رخ دهد همچنین ممکن است به دلیل برخی از اختلالات یا انسدادهای غیر عفونی شیپور استاش رخ دهد.

اوتیت مدیای مزمن

درنتیجه عفونت مداوم گوش که منجر به پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش شوند به وجود می‌آید.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

عوامل خطر برای عفونت گوش میانی عبارت‌اند از:

سن

کودکان بین سنین 6 ماه تا 2 سال به دلیل اندازه و شکل شیپور استاش و به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی هستند.

مراقبت گروهی کودکان

کودکان و نوجوانانی که در گروه‌هایی با تعداد نفرات زیاد هستند به نسبت آن‌هایی که در خانه نگه‌داری می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که به سرماخوردگی و عفونت‌های گوش مبتلا شوند.چرا که در این اجتماعات احتمال ابتلا به عفونت و سرماخوردگی بیشتر است.

تغذیه نوزاد

نوزادانی که با استفاده از شیشه شیر به ویژه هنگام دراز کشیدن، استفاده می‌کنند بیش از بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در معرض عفونت گوش میانی هستند.

عوامل فصلی

عفونت گوش میانی در طول پاییز و زمستان که سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است،بیشتر رخ می‌دهد. افراد مبتلا به آلرژی فصلی نیز در زمان‌هایی که آلرژن‌های زیادی وجود دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش میانی هستند.

کیفیت بد هوا

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و یا آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را افزایش دهد.

عوارض بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

عفونت گوش عوارض طولانی مدت ایجاد نمی‌کند. عفونت‌های مکرر و تجمع مداوم مایع می‌تواند در موجب برخی عوارض خطرناک گردد مانند:

شنوایی

از دست دادن خفیف شنوایی که همراه با عفونت گوش میانی می‌آید و می‌رود، نسبتاً شایع است و پس از برطرف شدن عفونت به حالت قبل برمی‌گردد. عفونت مکرر یا حضور دائمی مایعات در گوش میانی ممکن است به از دست دادن بیشتر شنوایی منجر شود. در صورتی که برای برخی از افراد آسیب دائمی به پرده گوش و یا دیگر ساختارهای گوش میانی وجود داشته باشد، از دست دادن دائمی شنوایی ممکن است رخ دهد.

تأخیر گفتار و یا رشد

مشکلات شنوایی موقت یا دائمی در نوزادان و کودکان ممکن است تأخیر در گفتار و رشد مهارت‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

گسترش عفونت

عفونت درمان نشده یا عفونتی که به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهد می‌تواند به بافت‌های مجاور گسترش پیدا کند. عفونت ماستوئید، برآمدگی استخوانی پشت گوش، را ماستوئیدیت می‌گویند. این عفونت می‌تواند منجر به صدمه به استخوان و تشکیل کیست پر از چرک شود. در مواردی نادر، عفونت‌های شدید گوش میانی می‌تواند به بافت‌های دیگر در جمجمه، از جمله مغز گسترش یابد.

پاره شدن پرده گوش

اکثراً پارگی پرده گوش ظرف 72 ساعت التیام می‌یابد اما در برخی موارد، نیاز به جراحی است.

تشخیص بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

پزشک معمولاً می‌تواند عفونت گوش میانی و دیگر شرایط را بر اساس علائم و یک معاینه فیزیکی در مطب،تشخیص می‌دهد. دکتر با استفاده از یک ابزار روشن (یک اتوسکوپ) درون گوش، گلو و بینی را معاینه می‌کند. او همچنین با گوشی طبی تنفس کودکان را می‌شنود تا هرگونه صدای غیرمعمول را تشخیص دهد.

اتوسکوپ پنوماتیک

اتوسکوپ پنوماتیک ابزاری تخصصی است که پزشک به وسیله آن عفونت گوش میانی را تشخیص می‌دهد. این ابزار پزشک را قادر می‌سازد که درون گوش را نگاه کند تا بفهمد چه مقدار مایع پشت پرده گوش وجود دارد. با اتوسکوپ پنوماتیک، دکتر به آرامی هوا را به سمت پرده گوش می‌فرستد. به طور معمول، این پاف از هوا باعث می‌شود پرده گوش به حرکت درآید. اگر گوش میانی با مایع پر شده باشد جنبش خاصی در پرده گوش مشاهده نخواهد شد.

سایر آزمون‌ها

دکتر شما ممکن است در صورتی که هرگونه شکی در مورد تشخیص وجود داشته باشد یا اگر این وضعیت به درمان‌های قبلی پاسخ نداده باشد، و یا اگر دیگر مشکلات مزمن یا جدی وجود داشته باشد،آزمایشات دیگری درخواست بدهد.

تمپانومتری

در این تست حرکت پرده گوش بررسی می‌شود. این وسیله با مهر و موم کردن کانال گوش، فشار هوا را در کانال تنظیم می‌کند، در نتیجه باعث می‌شود پرده گوش به حرکت درآید.دستگاه چگونگی حرکت پرده گوش و به طور غیر مستقیم فشار گوش میانی را اندازه‌گیری می‌کند.

بازتاب آکوستیک

این تست مایعات گوش میانی را به طور غیر مستقیم اندازه‌گیری می‌کند –بر اساس اینکه چه میزان از صدایی که از یک دستگاه تولید می‌شود از پرده گوش منعکس شده است-به طور معمول، پرده گوش بسیاری از صداها را جذب می‌کند. با این حال، هر چه فشار بیشتری از مایع در گوش میانی وجود داشته باشد، صدای بیشتری در پرده گوش منعکس خواهد شد.

تیمپانوسنتزیس(Tympanocentesis)

به ندرت ممکن است پزشک با استفاده از یک لوله کوچک پرده گوش را سوراخ کند و به این ترتیب به تخلیه مایع از گوش میانی کمک کند.انجام آزمایش برای تعیین حضور عامل عفونی در مایع ممکن است مفید باشد خصوصاً در مواردی که عفونت به خوبی به درمان‌های قبلی پاسخ نداده باشد.

تست‌های دیگر

اگر فرزندتان در گوش میانی عفونت مکرر داشته باشد یا دائماً در آن مایع جمع شده باشد،پزشکتان ممکن است شما را به یک متخصص شنوایی (شنوایی شناس)، متخصص گفتار درمانی یا کار درمان برای آزمایش شنوایی، مهارت‌های گفتار، درک زبان و یا توانایی رشد و نمو ارجاع بدهد.

هر تشخیص به چه معناست؟

اوتیت میانی حاد

وجود مایع در گوش میانی،وجود علائم و نشانه‌های عفونت، شروع نسبتاً ناگهانی علائم

اوتیت میانی همراه افیوژن

در این حالت پزشک شواهدی از وجود مایع در گوش میانی پیدا کرده است، اما در حال حاضر علائم و نشانه‌های عفونت وجود ندارد.

اوتیت میانی مزمن چرکی

اگر دکتر تشخیص اوتیت میانی چرکی مزمن دهد،به این معنا است که عفونت گوش میانی منجر به پارگی یا سوراخ شدگی پرده گوش شده است.
بیشتر عفونت‌های گوش بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. اینکه بهترین انتخاب برای فرزند شما چیست بستگی به عوامل بسیاری، از جمله سن کودک شما و شدت علائم دارد.

درمان بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

رویکرد صبر کنید و ببینید!

علائم عفونت گوش میانی معمولاً در چند روز اول بهبود می‌یابد، و اغلب عفونت‌ها خود به خود در عرض یک تا دو هفته بدون درمان خاصی از بین می‌روند. آکادمی اطفال آمریکا و آکادمی پزشکان خانواده آمریکا رویکرد صبر کنید و ببینید را به عنوان یک گزینه توصیه می‌کند:

• کودکان 6 تا 23 ماه با درد خفیف گوش داخلی در یک گوش برای کمتر از 48 ساعت و درجه حرارت کمتر از 39 درجه سانتی‌گراد
• کودکان 24 ماه و بالاتر با درد خفیف گوش داخلی در یک یا هر دو گوش برای کمتر از 48 ساعت و درجه حرارت کمتر از 39 درجه سانتی‌گراد

برخی شواهد نشان می‌دهد که درمان با آنتی بیوتیک ممکن است برای کودکان خاص با عفونت‌های گوش مفید باشد.

مدیریت درد

دکتر شما ممکن است برای کاهش درد ناشی از عفونت گوش میانی توصیه‌هایی داشته باشد که شامل موارد زیر است:

کمپرس گرم

قرار دادن یک حوله گرم و مرطوب روی گوش ممکن است درد را کاهش دهد.

داروهای ضد درد (مسکن)

استفاده از استامینوفن (تایلنول و غیره) و یا ایبوپروفن (موترین IB، آسپیرین و غیره) برای رفع درد مؤثر است. داروها را با توصیه پزشک و بر اساس دستورالعمل دارو، استفاده کنید. هنگام دادن آسپرین به کودکان و نوجوانان احتیاط کنید چرا که آسپیرین با سندرم ری در ارتباط است. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگ‌تر از 2 سال تائید شده است اما کودکان و نوجوانانی که در دوره نقاهت بعد از علائم آبله مرغان یا آنفولانزا هستند هرگز نباید آسپیرین مصرف کنند.

درمان با آنتی بیوتیک

درمان با آنتی بیوتیک برای عفونت گوش میانی در موقعیت‌های زیر توصیه می‌شود:

• کودکان 6 ماهه و بالاتر با درد متوسط تا شدید گوش در یک یا هر دو گوش برای حداقل 48 ساعت یا یک درجه حرارت 39 درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر
• کودکان 6 تا 23 ماه با درد خفیف گوش درونی در یک یا هر دو گوش برای کمتر از 48 ساعت و درجه حرارت کمتر از 39 درجه سانتی‌گراد
• کودکان 24 ماه و بالاتر با درد خفیف گوش درونی در یک یا هر دو گوش برای کمتر از 48 ساعت و درجه حرارت کمتر از 39 درجه سانتی‌گراد

حتی پس از بهبود علائم استفاده از تمام آنتی بیوتیک را تا انتهای دوره درمان ادامه دهید. عدم انجام این کار در محدوده زمانی معین ،می‌تواند باعث مقاومت باکتری به داروهای آنتی بیوتیک شود.

جراحی لوله‌های گوش

اگر فرزند شما اوتیت مدیای مکرر دارد( سه دوره در شش ماه یا چهار دوره را در یک سال با حداقل یک مورد در شش ماه گذشته مبتلا شده باشد) و یا اوتیت میانی همراه افیوژن (تجمع مایع مداوم در گوش بعد از یک عفونت بهبود یافته و یا هنگام عدم وجود هرگونه عفونت) دکتر شما ممکن است روشی را برای تخلیه مایع از گوش میانی توصیه کند.

در طول یک عمل جراحی سرپایی به نام میرینگوتومی( myringotomy) جراح یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد می‌کند که او را قادر به مکش مایعات از گوش میانی می‌کند. یک لوله کوچک (لوله تهویه در گوش) در سوراخ ایجاد شده برای کمک به تهویه گوش میانی و جلوگیری از تجمع مایعات بیشتر قرار داده می‌شود. برخی از لوله‌ها ممکن است به مدت شش ماه تا یک سال در محل باقی بماند و پس از آن خود به خود می‌افتند. دیگر لوله‌های طراحی شده پس از قرارگیری، برای برداشتن آن‌ها نیاز به عمل جراحی می‌باشد. پرده گوش معمولاً پس از افتادن لوله بیرون و یا برداشتن آن خود به خود بسته می‌شود.

درمان اوتیت میانی چرکی مزمن

عفونت مزمن معمولاً منجر به سوراخ شدن پرده گوش می‌شود- اوتیت میانی چرکی مزمن – و درمان آن مشکل است. اغلب آنتی بیوتیک به صورت قطره‌ای تجویز می‌شود. در این صورت به شما آموزش‌های لازم در مورد نحوه مکش مایعات از کانال گوش قبل از تجویز قطره داده خواهد شد.

نظارت

کودکان مبتلا به عفونت‌های مکرر یا مزمن و یا وجود مایعات مداوم در گوش میانی باید دائماً از نزدیک بررسی شوند. در مورد چگونگی این مراجعات از پزشک خود بپرسید. پزشک همچنین ممکن است برای کودک آزمایشات شنوایی و گفتار سنجی دوره‌ای را توصیه کند.

پیشگیری از بیماری عفونت گوش میانی

کلیک کنید

راهنمایی‌های زیر ممکن است خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را کاهش دهد:

جلوگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها

به کودکان خود آموزش دهید که دست‌های خود را همیشه به طور کامل شست و شو دهند و از اشتراک گذاشتن وسایل خوردن و آشامیدن خودداری کنند.آموزش دهید که کودکانتان هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را بگیرند. در صورت امکان، زمان حضور فرزندتان را در اجتماعات گروهی محدود کنید.

اجتناب از دود سیگار

مطمئن شوید که هیچ کس در خانه سیگار نکشد و خارج از خانه نیز فرزندتان را در محیط‌های دور از دود سیگار نگه دارید.

تغذیه از شیر مادر

در صورت امکان، حداقل شش ماه از شیر مادر کودک خود را تغذیه کنید. شیر مادر حاوی آنتی بادی است که ممکن است باعث حفاظت از عفونت گوش میانی شود.

به حالت نشسته شیر خوردن اگر کودکتان از شیشه شیر استفاده می‌کند

اجتناب از تکیه دادن شیشه شیر در دهان کودک،در حالی که او دراز کشیده است همچنین شیشه شیر را در گهواره با کودک خود قرار ندهید.

مشورت با پزشک در مورد واکسن

از دکتر خود درباره اینکه چه واکسنی برای کودک شما مناسب است بپرسید.واکسن‌های آنفولانزای فصلی و واکسن پنوموکوک ممکن است به جلوگیری از عفونت گوش میانی کمک کند.

با سلام .
بنده الان در سن ۵۰سالگی هستم و برای مرحله دوم هست که از ناحیه گوش راست دچار این مشکل شدم .
ابتدا خلاصه ای از مرحله اول گوش درد همراه با صدای زیاد گوش در سن ۱۱ سالگی که باعث کری گوش چپ شد و آن زمان خیلی پیش دکتر رفتم ولی تشخیص عفونت گوش داخلی را ندادند و باعث شد عفونت باقی بمونه در داخل گوشم و شنوایی سمت چپ را از دست دادم . ولی تا پارسال هم دست از درمان بر نداشتم و متاسفانه درمانی براش مشخص نشد . تا اینکه در ماه اول امسال دچار ویروس کرونا شدم و دوره درمان حدودا بعد از ۱۵ روز تمام شد . ی روزی در ماه دوم شب که خوابیدم صبح بیدار شدم احساس کردم گوش سالم سمت راستم هم نمیشنود به دکتر مراجعه کردم طی دو نسخه هیچ اثری نکرد و دکتر تجویز ۹مرحله تزریق داخل گوش برام نوشتند که بعد چهار مرحله انجام گفتم که موادی که به داخل گوش تزریق کردی داره وارد حلقم میشه بعد از آن هم دو مرحله دیگه انجام دادم و منجر شد شنوایی دوباره برگرده . این کار هم ۱۵ ذوز بیشتر دوام نیاورد. و تا الان هم درمان را رها نکردم ولی اثری نداره . در گوگل که درمان عفونت گوش را مطالعه کردم احتمال گرفتگی شیپور استاش را احساس مسکنم گرفته کاملا . حالا از شما خواهش میکنم کمکم کنید راه بهتری را انجام بدم انشالله خوب بشم . من که نزدیک به چهل سال دنبال خوب شدن گوش چپم بودم خوب نشد حالا هم این گوشم .

مشاهده کامل

سلام من عفونت گوش دارم دکتر رفتم و دوتا قطره داد چهار بار در روز من فاصله زمانی های کم میریزم مثلا 3 ساعت و گلو بعد ریختن این قطره ها به شدت میسوخت دلیلش چیه؟ و از وقتی که قطره ها رو تو گوشم میریزم از گوشم مایع بدون بو دائم خارج میشه دلیلش چیه و اینکه خوب میشه؟؟؟

مشاهده کامل

سلام من عفونت گوش دارم دکتر رفتم و دوتا قطره داد چهار بار در روز من فاصله زمانی های کم میریزم مثلا 3ه ساعت و گلو بعد ریختن این قطره ها به شدت میسوخت دلیلش چیه؟ و از وقتی که قطره ها رو تو گوشم میریزم از گوشم مایع بدون بو دائم خارج میشه دلیلش چیه و اینکه خوب میشه؟؟؟

مشاهده کامل

سلام من گوشم عفونت حاد کرده و دکتر رفتم دوتا قطره داد گفت مصرف کن از وقتی مصرف میکنم مایعی بدون بو از گوشم دائم ترشح میکنه دلیلی داره یا طبیعی است ؟؟

مشاهده کامل

بعد از اتمام دوره درمانتان باید به پزشکی که مراجعه کردید مجدد مراجعه کنید تا بررسی بشه عفونت برطرف شده یا خیر و اگر خروج مایع با بو و رنگ همراه هست در این دوره به پزشک مراجعه کنید.بدون مشاهده نمیشه در مورد طبیعی بودن یا نبودن مایع خارج شده از گوش شما نظر داد.ولی تا جایی که بدون رنگ هست مشکلی نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. خسته نباشین.

حدود ۷ سال پیش گوش سمت چپ م گرفتگی داشت که مجبور به شستشو شدم. حین شستشو دکتر تاکید کرد که گوش سمت راستت را شستشو نده. بعد این ۷ سال دوباره گوش سمت چپ م گرفتگی پیدا کرد. پیش ی دکتر داخلی رفتم. بعد از معاینه گفت هر دو گوش ت گرفتگی داره. بهشون گفتم که گوش سمت راست را نباید بشوریم. گفت هر دو گوش ترو گلیسرین بریز. نهایت گوش سمت راستت رو ساکشن میکنیم. بهد از ریختن گلیسرین جهت شستشو مراجعه کردم. گوش سمت چپ م با سرنگ اب باز شد. گوش سمت چپ با ساکشن باز نشد. مجبور شد از سرنگ اب استفاده کنه. که با اولین تزریق اب داخل گوشم احساس کردم که اب داخل گوش م مونده. الان چند روزی ه که گوشم که مشکلی نداشت داخلش احساس وز وز. و کم شنوایی شدم. در حال حاضر هم از کپسول های زاکسیم ۴۰۰ و داتی سین ۳۰۰ استفاده میکنم. البته ناگفته نباشه که سابقه سینوزیت هم دارم. محبت کنید راهنمایی م کنید. تحمل این وز وز کردن برام قابل تحمل نیست. ممنون. ۴۲ ساله هستم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام شما اشاره نکردید که پزشک به چه دلیلی گفتند گوش راست را نباید شست و شو داد؟ اما به هر حال، برای درمان درد، کم شنوایی و وزوز میتوانید از قطره بتامتازون استفاده کنید. البته این قطره را هم تحت نظر پزشک باید استفاده کنید چون شرایط گوش شما خاص است. در نهایت اگر که مشکل شما باقی ماند، میتوانید یک تست شنوایی انجام دهید تا متوجه شوید علت مشکل چیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

زن 41 ساله هستم

گوش درد شدید همراه با کاهش شنوایی دارم گلودرد مداوم همراه با روزه داری دارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام احتمالا گوش یا بینی شما دچار عفونت شده است. عفونت گوش یا بینی در گلو نیز حس میشود چون گوش و حلق و بینی به یکدیگر مرتبط هستند. برای بهبود گلو درد میتوانید اب نمک رقیق هر چند ساعت قرقره نمایید یا اگر نگران بلعیده شدن آب نمک و باطل شدن روزه هستید، بعد از خوردن سحری و بلافاصله بعد از خوردن افطاری و قبل از خواب این کار را انجام دهید. در نهایت به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا مشکل شناسایی شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

گرفتی گوش راست واحساس سنگینی احساس پری هوا ودرد واحساس گرفتگی وبادودرد زمان دو یا سه روز به این درد مبتلا هستم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در درجه اول به شما توصیه میکنیم با مشورت یک متخصص گوش و حلق و بینی، شست و شوی گوش انجام دهید. علائمی که اشاره کردید احتمالا با شست و شوی گوش برطرف میشود. اگر بعد از شست و شوی گوش باز هم مشکل داشتید، تست شنوایی سنجی انجام دهید تا علت مشکل مشخص شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام .بنده خانمی ۴۲ساله هستم. دوهفته پیش گوشم کیپ شد و صدای اضافی داشت. رفتم دکتر گفتند باید گوشت را شستشو بدیم از اون موقع گوشم صدای وزوز داره ولی درد نداره. لطفا راهنماییم کنید؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در درجه اول، ممکن است وزوز گوش شما نتیجه عوارض جانبی داروها باشد. اگر حادثه ای برای گوش شما به وجود آمده است یا دائما صداهای بلند میشنوید نیز ممکن است دچار این مشکل شوید. در هر صورت تا علت اصلی به وجود آورنده وزوز گوش مشخص نشده باشد، نمیتوانیم نظر قطعی برای درمان آن بدهیم. بهتر است شما یک تست شنوایی سنجی انجام دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام گوش میانی من دایما عفونت میکنه و دکتر هم میگه گوشت قارچی شده و عفونت مزمن داره

لطفا یه دارویی بگید که من مصرف کنم

کاهش شنوایی نداشتم ولی وزوز گوش دارم

۲۴ سالمه

ممنونم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بهتر است شما ابتدا شست و شوی گوش انجام دهید. بعد از آن میتوانید از داروهایی مثل ایتراکونازول برای درمان قارچ استفاده کنید که البته باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من سرم گاهی خیلی درد می گیره بعضی وقتام سر گیجه دارم ولی همیشگی نیست گاهی یهو میگیره میگرنم ندارم این میتونه بخاطر عفونت گوش باشه؟

مشاهده کامل

منم فکر میکنم بهتره حتما به پزشک مراجعه کنین چون بالاخره هر چی که باشه یه درمونی داره اگه عفونت گوش هم باشه بهتره که زود تر درمونش کنین چون گوش جای حساسیه و میتونه مشکلات زیادی رو به وجود بیاره. موفق باشین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
اگه خیلی سر گیجه دارین بهتره اول به متحصص مغز و اعصاب مراجعه کنین! شاید یه چیزی بیشتر از عفونت باشه چون اگه عفونت باشه باید حالت تهوع و استفراغ هم داشته باشین و اینکه شنواییتون هم احتمالا دچار مشکل باشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.

با سلام .
بنده الان در سن ۵۰سالگی هستم و برای مرحله دوم هست که از ناحیه گوش راست دچار این مشکل شدم .
ابتدا خلاصه ای از مرحله اول گوش درد همراه با صدای زیاد گوش در سن ۱۱ سالگی که باعث کری گوش چپ شد و آن زمان خیلی پیش دکتر رفتم ولی تشخیص عفونت گوش داخلی را ندادند و باعث شد عفونت باقی بمونه در داخل گوشم و شنوایی سمت چپ را از دست دادم . ولی تا پارسال هم دست از درمان بر نداشتم و متاسفانه درمانی براش مشخص نشد . تا اینکه در ماه اول امسال دچار ویروس کرونا شدم و دوره درمان حدودا بعد از ۱۵ روز تمام شد . ی روزی در ماه دوم شب که خوابیدم صبح بیدار شدم احساس کردم گوش سالم سمت راستم هم نمیشنود به دکتر مراجعه کردم طی دو نسخه هیچ اثری نکرد و دکتر تجویز ۹مرحله تزریق داخل گوش برام نوشتند که بعد چهار مرحله انجام گفتم که موادی که به داخل گوش تزریق کردی داره وارد حلقم میشه بعد از آن هم دو مرحله دیگه انجام دادم و منجر شد شنوایی دوباره برگرده . این کار هم ۱۵ ذوز بیشتر دوام نیاورد. و تا الان هم درمان را رها نکردم ولی اثری نداره . در گوگل که درمان عفونت گوش را مطالعه کردم احتمال گرفتگی شیپور استاش را احساس مسکنم گرفته کاملا . حالا از شما خواهش میکنم کمکم کنید راه بهتری را انجام بدم انشالله خوب بشم . من که نزدیک به چهل سال دنبال خوب شدن گوش چپم بودم خوب نشد حالا هم این گوشم .

مشاهده کامل

سلام من عفونت گوش دارم دکتر رفتم و دوتا قطره داد چهار بار در روز من فاصله زمانی های کم میریزم مثلا 3 ساعت و گلو بعد ریختن این قطره ها به شدت میسوخت دلیلش چیه؟ و از وقتی که قطره ها رو تو گوشم میریزم از گوشم مایع بدون بو دائم خارج میشه دلیلش چیه و اینکه خوب میشه؟؟؟

مشاهده کامل

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من عفونت گوش دارم دکتر رفتم و دوتا قطره داد چهار بار در روز من فاصله زمانی های کم میریزم مثلا 3ه ساعت و گلو بعد ریختن این قطره ها به شدت میسوخت دلیلش چیه؟ و از وقتی که قطره ها رو تو گوشم میریزم از گوشم مایع بدون بو دائم خارج میشه دلیلش چیه و اینکه خوب میشه؟؟؟

مشاهده کامل

سلام من گوشم عفونت حاد کرده و دکتر رفتم دوتا قطره داد گفت مصرف کن از وقتی مصرف میکنم مایعی بدون بو از گوشم دائم ترشح میکنه دلیلی داره یا طبیعی است ؟؟

مشاهده کامل

بعد از اتمام دوره درمانتان باید به پزشکی که مراجعه کردید مجدد مراجعه کنید تا بررسی بشه عفونت برطرف شده یا خیر و اگر خروج مایع با بو و رنگ همراه هست در این دوره به پزشک مراجعه کنید.بدون مشاهده نمیشه در مورد طبیعی بودن یا نبودن مایع خارج شده از گوش شما نظر داد.ولی تا جایی که بدون رنگ هست مشکلی نیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. خسته نباشین.

حدود ۷ سال پیش گوش سمت چپ م گرفتگی داشت که مجبور به شستشو شدم. حین شستشو دکتر تاکید کرد که گوش سمت راستت را شستشو نده. بعد این ۷ سال دوباره گوش سمت چپ م گرفتگی پیدا کرد. پیش ی دکتر داخلی رفتم. بعد از معاینه گفت هر دو گوش ت گرفتگی داره. بهشون گفتم که گوش سمت راست را نباید بشوریم. گفت هر دو گوش ترو گلیسرین بریز. نهایت گوش سمت راستت رو ساکشن میکنیم. بهد از ریختن گلیسرین جهت شستشو مراجعه کردم. گوش سمت چپ م با سرنگ اب باز شد. گوش سمت چپ با ساکشن باز نشد. مجبور شد از سرنگ اب استفاده کنه. که با اولین تزریق اب داخل گوشم احساس کردم که اب داخل گوش م مونده. الان چند روزی ه که گوشم که مشکلی نداشت داخلش احساس وز وز. و کم شنوایی شدم. در حال حاضر هم از کپسول های زاکسیم ۴۰۰ و داتی سین ۳۰۰ استفاده میکنم. البته ناگفته نباشه که سابقه سینوزیت هم دارم. محبت کنید راهنمایی م کنید. تحمل این وز وز کردن برام قابل تحمل نیست. ممنون. ۴۲ ساله هستم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام شما اشاره نکردید که پزشک به چه دلیلی گفتند گوش راست را نباید شست و شو داد؟ اما به هر حال، برای درمان درد، کم شنوایی و وزوز میتوانید از قطره بتامتازون استفاده کنید. البته این قطره را هم تحت نظر پزشک باید استفاده کنید چون شرایط گوش شما خاص است. در نهایت اگر که مشکل شما باقی ماند، میتوانید یک تست شنوایی انجام دهید تا متوجه شوید علت مشکل چیست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

زن 41 ساله هستم

گوش درد شدید همراه با کاهش شنوایی دارم گلودرد مداوم همراه با روزه داری دارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام احتمالا گوش یا بینی شما دچار عفونت شده است. عفونت گوش یا بینی در گلو نیز حس میشود چون گوش و حلق و بینی به یکدیگر مرتبط هستند. برای بهبود گلو درد میتوانید اب نمک رقیق هر چند ساعت قرقره نمایید یا اگر نگران بلعیده شدن آب نمک و باطل شدن روزه هستید، بعد از خوردن سحری و بلافاصله بعد از خوردن افطاری و قبل از خواب این کار را انجام دهید. در نهایت به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا مشکل شناسایی شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

گرفتی گوش راست واحساس سنگینی احساس پری هوا ودرد واحساس گرفتگی وبادودرد زمان دو یا سه روز به این درد مبتلا هستم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در درجه اول به شما توصیه میکنیم با مشورت یک متخصص گوش و حلق و بینی، شست و شوی گوش انجام دهید. علائمی که اشاره کردید احتمالا با شست و شوی گوش برطرف میشود. اگر بعد از شست و شوی گوش باز هم مشکل داشتید، تست شنوایی سنجی انجام دهید تا علت مشکل مشخص شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام .بنده خانمی ۴۲ساله هستم. دوهفته پیش گوشم کیپ شد و صدای اضافی داشت. رفتم دکتر گفتند باید گوشت را شستشو بدیم از اون موقع گوشم صدای وزوز داره ولی درد نداره. لطفا راهنماییم کنید؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در درجه اول، ممکن است وزوز گوش شما نتیجه عوارض جانبی داروها باشد. اگر حادثه ای برای گوش شما به وجود آمده است یا دائما صداهای بلند میشنوید نیز ممکن است دچار این مشکل شوید. در هر صورت تا علت اصلی به وجود آورنده وزوز گوش مشخص نشده باشد، نمیتوانیم نظر قطعی برای درمان آن بدهیم. بهتر است شما یک تست شنوایی سنجی انجام دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام گوش میانی من دایما عفونت میکنه و دکتر هم میگه گوشت قارچی شده و عفونت مزمن داره

لطفا یه دارویی بگید که من مصرف کنم

کاهش شنوایی نداشتم ولی وزوز گوش دارم

۲۴ سالمه

ممنونم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بهتر است شما ابتدا شست و شوی گوش انجام دهید. بعد از آن میتوانید از داروهایی مثل ایتراکونازول برای درمان قارچ استفاده کنید که البته باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من سرم گاهی خیلی درد می گیره بعضی وقتام سر گیجه دارم ولی همیشگی نیست گاهی یهو میگیره میگرنم ندارم این میتونه بخاطر عفونت گوش باشه؟

مشاهده کامل

منم فکر میکنم بهتره حتما به پزشک مراجعه کنین چون بالاخره هر چی که باشه یه درمونی داره اگه عفونت گوش هم باشه بهتره که زود تر درمونش کنین چون گوش جای حساسیه و میتونه مشکلات زیادی رو به وجود بیاره. موفق باشین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
اگه خیلی سر گیجه دارین بهتره اول به متحصص مغز و اعصاب مراجعه کنین! شاید یه چیزی بیشتر از عفونت باشه چون اگه عفونت باشه باید حالت تهوع و استفراغ هم داشته باشین و اینکه شنواییتون هم احتمالا دچار مشکل باشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر