آمیبیازیس | Amebiasis

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آمیبیازیس | Amebiasis

درباره بیماری آمیبیازیس

آمیبیازیس یا عفونت آمیبی یا همان اسهال آمیبی نوعی عفونت انگلی است که توسط موجودی تک سلولی به نام انتاموبا هیستولیتیکا (Entamoeba histolytica) ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل اسهال، درد در ناحیه شکم و معده می‌شود. البته بیشتر مردم هیچ‌گونه علامت و نشانه‌ای از این بیماری را تجربه نمی‌کنند.

آیا شما هم دچار “ بیماری آمیبیازیس ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه ‌های بیماری آمیبیازیس

کلیک کنید

بعد از ورود کیست انتامیبا هیستولیتیکا به بدن، بین یک تا چهار هفته طول می‌کشد تا علائم بروز کنند. طبق آمار، تنها بین 10 تا 20 درصد افرادی که دچار عفونت آمیبی می‌شوند نشانه‌های آن را بروز می‌دهند. نشانه‌های آمیبیازیس در ابتدا خفیف و در حد اسهال و معده درد هستند.

وقتی تخم این انگل در دیواره روده‌ها فعال شود، می‌تواند وارد جریان خون شده و به اندام‌های داخلی بدن سرایت کند. درنتیجه، این انگل در کبد، قلب، ریه‌ها، مغز یا دیگر اندام‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. اگر شکل فعال این انگل یا همان تروفوزوئیت آن وارد اندامی شود، می‌تواند باعث به وجود آمدن نشانه‌های زیر شود:

  • آبسه
  • عفونت
  • بیماری‌های وخیم
  • مرگ

اگر انگل به دیوانه داخلی روده حمله کند، باعث به وجود آمدن دیسانتری آمیبی (یا همان خونریزی روده) شود. دیسانتری آمیبی نوع خطرناک‌تری از آمیبیازیس است که در آن اسهال شدید خونی و درد شدید معده دیده می‌شود.

کبد معمولاً مقصد نهایی این انگل است. نشانه‌های کبد آلوده به  آمیب شامل تب و احساس گرفتگی در قسمت سمت راست و بالای شکم است.

آیا از علت‌های باد کردن شکم آگاهی دارید؟ مقاله ” علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان ، کودکان و مردان ” را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علت بیماری آمیبیازیس

کلیک کنید

انتاموبا هیستولیتیکا پروتوزوئنی تک‌سلولی است که وقتی فردی تخم این انگل را از طریق آب یا غذا ببلعد، وارد بدن می‌شود. همچنین این انگل می‌تواند از طریق مدفوع نیز وارد بدن شود.

کیست یا تخم انگل حالتی غیرفعال  است که می‌تواند ماه‌ها در خاک یا محیط مدفوع دفن شده بافی بماند. تخم های میکروسکوپی عفونت آمیبی در خاک، کود آب یا دیگر مواد ترکیب شده با مدفوع وجود دارد. کسانی که مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها را جا‌به‌جا می‌کنند، ممکن است در حین جابجایی به این انگل مبتلا شده و دچار اسهال آمیبی شوند. انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی دهانی و چکاپ مقعد نیز می‌تواند منتقل شود.

وقتی کیست وارد بدن می‌شود، در سیستم گوارشی جاگیر می‌شود و می‌توانند حالتی تهاجمی و فعال از انگل که به آن تروفوزوئیت گفته می‌شود، تولید کنند. انگل در سیستم گوارشی تولید مثل کرده و به روده بزرگ منتقل می‌شود و از آنجا انگل می‌تواند وارد دیواره روده شود. همه این موارد در کنار یکدیگر موجب بروز اسهال خونی، کولیت روده و تخریب بافت می‌شوند. فرد مبتلا به عفونت آمیبی می‌تواند با پراکنده کردن مدفوع آلوده به تخم این انگل، بیماری را منتقل نماید.

حتماً بخوانید: ” 15 نکته برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش “

پیشنهاد : برای آشنایی با انواع بیماری ها روی لینک کلیک کنید.

آمیبیازیس : علت بیماری آمیبیازیس

تشخیص بیماری آمیبیازیس

کلیک کنید

پزشک با جمع‌آوری اطلاعات در مورد سوابق بیماری و سفرهای اخیر شما ابتلا به آمیبیازیس را تشخیص می‌دهد. شاید لازم باشد برای تشخیص بیماری چند روز آزمایش مدفوع انجام دهید. همچنین ممکن است آزمایشی برای سنجش عملکرد کبد نیز تجویز شود که اطمینان حاصل شود انگل به کبد نفوذ نکرده است.

وقتی انگل به خارج از روده‌ها منتقل شود، معمولاً در مدفوع ردی به جای نمی‌گذارد. پس پزشک ممکن است سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن برای تشخیص وجود انگل توصیه کند. اگر انگل در کبد وجود داشته باشد، پزشک معاینات دیگری انجام می‌دهد تا متوجه شود که آیا کبد دچار آبسه شده است یا خیر. وجود آبسه داخل کبد از عوارض جدی عفونت آمیبی تلقی می‌شود.

در نهایت برای تشخیص قطعی اینکه آیا انگل در روده وجود دارد یا خیر، کولونوسکوپی انجام می‌شود.

درمان بیماری آمیبیازیس

کلیک کنید

برای درمان عفونت آمیبی ،معمولاً فرد بیمار طی ده روز داروی مترونیدازول با شکل دارویی کپسول را مصرف می‌کند. ممکن است برای کنترل حالت تهوع نیز دارو دریافت کنید.

اگر انگل در بافت روده‌ها وجود داشته باشد، درمان نه تنها برای از بین بردن انگل موجود بلکه برای ترمیم بافت آسیب دیده نیز انجام می‌شود. اگر روده‌ها دچار عفونت یا تخریب بافت شدید شده باشند، عمل جراحی انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهتأثیر تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش ” را از وب سایت دکتر سوشا حتماً مطالعه نمایید.

پیشگیری از بیماری آمیبیازیس

کلیک کنید

رعایت بهداشت بهترین راه پیشگیری از عفونت آمیبی یا آمیبیازیس است. یک قانون کلی وجود دارد که بعد از استفاده از توالت و قبل از تماس دست با غذا، حتماً دست‌ها را با آب و صابون به‌خوبی بشویید.

اگر به نقاطی سفر می‌کنید که عفونت آمیبی شایع است، موارد زیر را در مورد غذاها رعایت کنید:

  • پیش از خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها آن‌ها را کاملاً بشویید.
  • اگر میوه‌ای را خودتان نشسته‌اید یا خودتان پوست‌ نکنده‌اید، آن را نخورید.
  • از آب‌معدنی و نوشیدنی‌های بسته بندی شده استفاده نمایید.
  • اگر باید آب بنوشید، آب را از قبل بجوشانید یا به آن ید بزنید.
  • از نوشیدن آب آب‌نماها یا قالب‌های یخی خودداری نمایید.
  • از مصرف شیر، پنیر یا دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید.
  • از دست‌فروش‌های خیابان غذا نخرید.

روش‌های ذکر شده در بالا، تنها راه‌های مراقبتی نیستند که شما در هنگام سفر باید آن‌ها را انجام دهید. موارد دیگری نیز هستند که با مطالعه مقاله “ بهداشت در سفر ” از مجله پزشکی و سلامت دکترسوشا می‌توانید به آن پی ببرید.

آمیبیازیس : پیشگیری از بیماری آمیبیازیس

چه موقع برای بیماری آمیبیازیس به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر علائمی که در بالا ذکر شد را دارید، به پزشک مراجعه نمایید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر