عفونت با ویروس پارو ویروسی (Parvovirus infection)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
عفونت با ویروس پارو ویروسی   (Parvovirus infection)

درباره بیماری عفونت با ویروس پاروویروس

اطلاعات بیماریها : در بچه‌ها عفونت با ویروس پارو ویروسی یک بیماری خفیف همراه با تب ایجاد می‌کند که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ویروس در بزرگ‌سالی به‌ ندرت ایجاد بیماری می‌کند اما می‌تواند درد مفاصل شدید ایجاد نماید. ویروس از طریق سرفه و عطسه افراد مبتلا منتقل می‌شود اما گهگاهی نیز از طریق خون انتقال می‌یابد. عفونت کاهش مختصری در تولید سلول‌های خونی توسط مغز استخوان ایجاد می‌کند و بدین‌ جهت می‌تواند موجب کم‌ خونی شود.

علائم و نشانه‌های بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

بیشتر بچه‌ها علائم ایجاد نمی‌کنند اما در بعضی ۷ تا ۱۴ روز پس از عفونت علائم زیر ایجاد می‌گردد:

• ایجاد راش‌های قرمز براق بر روی گونه که ممکن است به تنه و اندام‌ها سرایت کند.
• در موارد نادری ممکن است التهاب خفیفی در مفاصل ایجاد شود.
• تب خفیف

بزرگ‌سالان احتمالاً علائم را شدیدتر بروز می‌دهند که این علائم به شرح زیر است:

• ایجاد راش در کف دست‌ها و کف پاها
• التهاب و درد شدید در مفاصل گردن، مچ دست‌ و پاها

بعضی از زنان شکل شدیدی از التهاب مفاصل را نشان می‌دهند که می‌تواند بیش از دو سال طول بکشد. افرادی که دارای نقص ایمنی هستند عفونت را به مدت طولانی‌تری نشان می‌دهند و این عفونت می‌تواند موجب کم‌خونی گردد. در افرادی که قبلاً دچار آنمی بوده‌اند عفونت با ویروس پارو ویروسی می‌تواند بیماری را شدت بخشد. اگر زن حامله در طی شش ماه اول بارداری مبتلا به بیماری شود خطر بروز سقط‌ جنین در وی وجود دارد.

علل بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

پارو ویروسی انسانی B19 باعث عفونت پارو ویروسی می‌شود. این ویروس با پارو ویروسی دیده‌ شده در سگ و گربه متفاوت است؛ بنابراین عفونت از یک حیوان خانگی به شما و یا بالعکس سرایت نخواهد کرد.

عفونت پارو ویروسی انسانی در میان کودکان مدرسه‌ای در سنین ابتدایی خصوصاً در فصل زمستان و بهار بیشترین شیوع را دارد، اما هرکسی و در هر زمان از سال می‌تواند به این بیماری دچار شود. این بیماری از فردی به فرد دیگر، درست مانند سرما خوردگی از طریق ترشحات تنفسی و تماس دست‌ به‌ دست سرایت کند. عفونت با ویروس پارو ویروسی همچنین می‌تواند از طریق خون منتقل شود. زن حامله‌ای که آلوده است می‌توانند ویروس را به نوزاد خود منتقل کند.

این بیماری حدود یک هفته قبل از بروز بثورات مسری است. اما هنگامی‌ که بثورات ظاهر می‌شوند، فرد دیگر ناقل بیماری در نظر گرفته نمی‌شود و نیاز نیست از سایرین جدا شود.

عوارض بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

پاروویروس و کم‌خونی

عفونت با ویروس پارو ویروسی می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی برای افراد مبتلابه کم‌خونی یا آنمی (وضعیتی که در آن سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن حمل می‌کنند سریع‌تر از اینکه توسط مغز استخوان جایگزین شوند، مصرف می‌شوند) شود. عفونت با ویروس پارو ویروسی در افراد مبتلا به کم‌خونی ممکن است تولید سلول‌های قرمز خون را متوقف کند و باعث کم‌خونی خطرناک شود. افراد مبتلا به کم‌خونی داسی شکل در معرض خطر ویژه هستند.

پاروویروس همچنین می‌تواند باعث کم‌خونی و عوارض مرتبط با آن در افراد زیر شود:

• کودکان متولد نشده از زنان آلوده با پاروویروس در دوران بارداری
• افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

عفونت با ویروس پارو ویروسی در دوران بارداری

عفونت با ویروس پارو ویروسی در دوران بارداری گاهی اوقات بر سلول‌های قرمز خون جنین تأثیر می‌گذارد. اگرچه غیر معمول است ولی ممکن است باعث کم‌خونی شدیدی شود که می‌تواند به سقط‌ جنین یا زایمان بچه مرده منجر شود. به نظر می‌رسد خطر سقط‌ جنین در طول نیمه اول حاملگی بیشتر است.

عفونت با ویروس پارو ویروسی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف

عفونت با ویروس پارو ویروسی همچنین می‌تواند باعث کم‌خونی شدید در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به دلایل زیر ضعیف شده است شود:

• عفونت HIV
• درمان سرطان
• استفاده از داروهای ضد رد پیوند

تشخیص بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

پزشک شما ممکن است از روی علائم پی به وجود این بیماری ببرد. اگر تشخیص مشخص نباشد به‌ وسیله تست خونی و شناسایی آنتی‌بادی‌های بادی‌های ضدویروس می‌توان بیماری را شناسایی کرد. در صورت درد مفاصل پزشک ممکن است علاوه بر تست‌های خونی، عکس‌ برداری با اشعه ایکس را نیز درخواست کند.

درمان بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

در بیشتر افراد عفونت با ویروس پارو ویروسی طی دو هفته بدون هیچ‌ گونه درمانی بهبود می‌یابد. با این‌ وجود افرادی که در خطر بروز کم‌خونی شدید هستند نیاز به درمان بیمارستانی و دریافت خون دارند. افراد مبتلا به نقص ایمنی ممکن است نیاز به دریافت وریدی ایمنوگلوبین داشته باشند. یک مرتبه ابتلا به پاروویروس ایمنی مادام‌ العمر ایجاد می‌کند.

پیشگیری از بیماری عفونت با ویروس پارو ویروسی

کلیک کنید

هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت با ویروس پارو ویروسی انسانی وجود ندارد. پس از آلوده شدن با پاروویروس فرد نسبت به آن مصونیت مادام‌العمر کسب می‌کند. شست و شوی مناسب دست‌ها و عدم استفاده از وسایل و خوراکی‌ها به‌ صورت اشتراکی، ممکن است به کاهش شانس ابتلا به عفونت با ویروس پارو ویروسی کمک کند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر