سرطان دهان (mouth cancer)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
سرطان دهان (mouth cancer)

درباره سرطان دهان

اطلاعات بیماریها : سرطان دهان اشاره به‌ نوعی از سرطان دارد که در هر یک از بخش‌های دهان که می‌تواند شامل موارد زیر باشد، رخ می‌دهد:

• لب
• لثه
• زبان
• پوشش داخل گونه‌ها
• سقف دهان
• کف دهان

سرطانی که در داخل دهان رخ می‌دهد گاهی اوقات oral cancer یا سرطان حفره دهان نامیده می‌شود.

سرطان دهان یکی از انواع مختلف از سرطان‌هایی است که در رده‌ای به نام سرطان سر و گردن طبقه‌بندی می‌شوند. سرطان دهان و دیگر سرطان‌های سر و گردن اغلب به‌ طور مشابه درمان می‌شوند.

علائم و نشانه‌های سرطان دهان

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های سرطان دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زخمی که بهبود نمی‌یابد
• توده‌ای یا ضخیم شدن پوست و یا پوشش دهان
• ضایعه سفید یا مایل به قرمز در داخل دهان
• دندان شل
• اتصالات ضعیف دندان‌ها
• درد زبان
• درد فکی و یا سفتی فک
• جویدن مشکل یا دردناک
• بلع سخت و دردناک
• گلودرد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

کلیک کنید

در صورتی‌ که هرگونه علائم و نشانه‌ای که شما را ناراحت می‌کند و بیش از دو هفته به طول انجامیده است مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک به ‌احتمال ‌زیاد دیگر علل شایع بروز این علائم و نشانه‌ها، از جمله عفونت را بررسی خواهد کرد.

علل سرطان دهان

کلیک کنید

سرطان دهان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های مربوط به لب‌ها و یا دهان، دچار یکسری تغییرات (جهش) در DNA شان شوند. این جهش باعث می‌شود سلول‌های سرطانی به رشد و تقسیم خود ادامه دهند در حالی‌ که سلول‌های سالم در آن شرایط خواهند مرد. تجمع سلول‌های سرطانی در دهان می‌تواند منجر به تشکیل تومور شود. با گذشت زمان ممکن است آن‌ها به مناطق دیگری از دهان و یا سر و گردن و سایر نقاط بدن گسترش یابند.

سرطان دهان اغلب در سلول‌های نازک و مسطح (سلول‌های سنگفرشی) که لب و داخل دهان را پوشانده‌اند، آغاز خواهد شد. اغلب سرطان‌های دهانی از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث جهش در سلول‌های سنگفرشی می‌شود که منجر به سرطان دهان می‌گردد. اما پزشکان عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند را شناسایی کرده‌اند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در سرطان دهان

کلیک کنید

عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد عبارت‌اند از:

• مصرف دخانیات از هر نوع، از جمله سیگار، قلیان، انواع توتون و تنباکو
• مصرف زیاد الکل
• تابیدن زیاد اشعه آفتاب به لب‌ها
• انتقال از راه جنسی از طریق ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

تشخیص سرطان دهان

کلیک کنید

آزمایش و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان دهان عبارت‌اند از:

معاینه فیزیکی

دکتر یا دندان‌پزشک لب‌ها و دهان را برای دیدن هر چیز غیر طبیعی، التهاب، زخم و تکه‌های سفید رنگ (لکوپلاکیا) بررسی خواهد کرد.

برداشتن بافت برای آزمایش

اگر یک منطقه مشکوک پیدا شد، یک نمونه از سلول‌های آن ناحیه با روشی به نام بیوپسی برای آزمایش برداشت می‌شود. در آزمایشگاه، سلول‌ها ازنظر تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی و یا هرگونه نشانه از خطر ابتلا به سرطان در آینده، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمان سرطان دهان

کلیک کنید

درمان سرطان دهان بستگی به محل سرطان و میزان پیشرفت آن و همچنین سلامت کلی شما دارد. ممکن است فقط یک نوع درمان نیاز باشد و یا نیاز به ترکیبی از درمان‌های سرطان باشد.

عمل جراحی

عمل جراحی برای سرطان دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• جراحی برای برداشتن تومور؛ جراح ممکن است با برش اطراف تومور و بخش اندکی از بافت سالمی که آن را احاطه می‌کند، درصدد حذف تومور اقدام کند.
• جراحی برای برداشتن سرطان گسترش‌یافته به گردن؛ اگر سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی گردن گسترش یابند، جراح ممکن است با روشی خاص برای برداشتن غدد لنفاوی سرطانی و بافت مرتبط در گردن (دیسکسیون گردن) اقدام نماید.
• جراحی برای بازسازی دهان؛ پس از یک عمل جراحی برای برداشتن سرطان، جراح ممکن است طی جراحی ترمیمی برای بازگرداندن ظاهر عادی چهره و کمک به توانایی صحبت کردن و خوردن در فرد کمک کند. در این جراحی ممکن است پیوند پوست، عضلات یا استخوان از دیگر بخش‌های بدن برای بازسازی چهره نیاز باشد. کاشت دندان برای جایگزینی دندان‌های طبیعی ممکن است نیاز باشد.
جراحی خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارد. عمل جراحی سرطان دهان اغلب بر ظاهر و همچنین توانایی سخن گفتن، خوردن و بلع تأثیر می‌گذارد.

پرتو mدرمانی

پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای با انرژی بالا، مانند اشعه ایکس به کشتن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در پرتو درمانی ممکن است از یک دستگاه در خارج از بدن (تابش پرتو خارجی) و یا از دانه رادیواکتیو و سیم قرار داده در نزدیکی سرطان خود را (به راکی تراپی) ارائه می‌شود.

عوارض جانبی پرتو درمانی به دهان می‌تواند شامل خشکی دهان، پوسیدگی دندان، زخم دهان، خونریزی لثه، سفتی فک، خستگی، واکنش‌های پوستی قرمزی رایت مانند باشد.

شیمی‌ درمانی

شیمی‌ درمانی نوعی درمان است که با استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی می‌تواند به‌ تنهایی داده شود و یا در ترکیب با داروهای دیگر درمان سرطان تجویز گردد. شیمی‌ درمانی ممکن است اثر پرتو درمانی را افزایش دهد.

عوارض جانبی شیمی‌ درمانی به نوع داروی شیمی‌ درمانی، مدت دریافت و محل آن، بستگی دارد. عوارض جانبی شایع شامل تهوع، استفراغ و ریزش مو می‌باشد.

دارو درمانی هدفمند

داروهای هدفمند درمان سرطان دهان با تغییر جنبه‌های خاصی از سلول‌های سرطانی که از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند، عمل می‌کنند. داروی ستوکسی مآب Cetuximab) یکی از داروهای درمان هدفمند برای درمان سرطان‌های سر و گردن در شرایط خاص است. داروی cetuximab عمل یک پروتئین که در بسیاری از انواع سلول‌های سالم وجود دارد اما در انواع خاصی از سلول‌های سرطانی شایع‌تر است را متوقف می‌کند.

دیگر داروهای هدفمند در دست مطالعه می‌باشد. داروهای هدفمند را می‌توان در ترکیب با شیمی‌ درمانی یا پرتو درمانی استفاده کرد.

پیشگیری از سرطان دهان

کلیک کنید

ورزش

سعی کنید ورزش ملایم به مدت ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته داشته باشید. ورزش‌های متوسط، مانند پیاده‌ روی سریع، در طول و بعد از درمان سرطان خستگی را کاهش می‌دهد.

ماساژ درمانی

در طول ماساژ، ماساژ درمانگر با استفاده از دست خود به اعمال فشار به پوست و عضلات می‌پردازد. برخی ماساژ درمان‌گران به‌طور خاص برای کار با افراد سرطانی آموزش‌ دیده‌اند.

آرامش

فعالیت‌هایی که به شما کمک کند احساس آرامش پیدا کنید در روند بهبود سرطان کمک‌ کننده خواهد بود مثل گوش دادن به موسیقی و یا نوشتن مطلب، مدیتیشن و سایر اقدامات.

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر