زگیل | عفونت پاپیلوماویروس (Papillomavirus)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
زگیل | عفونت پاپیلوماویروس (Papillomavirus)

درباره بیماری زگیل

اطلاعات بیماریها : پاپیلوماویروس می‌تواند ایجاد زگیل کند. بیش از ۱۰۰ نوع از پاپیلوماویروس انسانی وجود دارد. انواع مختلف پاپیلوماویروس می‌تواند زگیل‌هایی در نواحی مختلف بدن ایجاد کنند. برای مثال برخی از انواع پاپیلوماویروس زگیل‌هایی در کف پا و روی پا ایجاد می‌کنند در حالی‌ که برخی دیگر مسئول ایجاد زگیل‌هایی در صورت یا گردن هستند. بیش از ۴۰ نوع از پاپیلوماویروس وجود دارد که در نواحی تناسلی ایجاد زگیل می‌کند.

اغلب عفونت‌های پاپیلوماویروس منجر به سرطان نمی‌شود اما برخی از انواع تناسلی آن می‌تواند به سرطان سرویکس (دهانه رحم) منجر شود. واکسن می‌تواند به جلوگیری از پاپیلوماویروس تناسلی کمک کند.

علائم و نشانه‌های بیماری زگیل

کلیک کنید

در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن، عفونت پاپیلوماویروس را پیش از آنکه بتواند ایجاد زگیل کند حذف می‌کند. در صورتی‌ که زگیل ایجاد گردد در بروزش تفاوت خواهد داشت که بستگی به نوع پاپیلوماویروس ایجاد کننده آن دارد.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به‌صورت ضایعات مسطح یا برآمدگی‌های کوچک گل‌کلم مانند دیده می‌شود. در زنان زگیل تناسلی اغلب در فرج دیده می‌شود اما ممکن است در نزدیکی مقعد، در دهانه رحم یا مهبل نیز دیده شود.

در مردان زگیل تناسلی ممکن است بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر شود. زگیل تناسلی به‌ ندرت باعث درد یا ناراحتی می‌شود ولی ممکن است ایجاد خارش کند.

زگیل معمولی

زگیل معمولی به‌ صورت ضایعاتی خشن که معمولاً در کف دست، انگشتان دست و آرنج رخ می‌دهد، دیده می‌شود. در اغلب موارد زگیل معمولی تنها به دلیل ظاهر خود، فرد را آزار می‌دهند. اما ممکن است دردناک نیز باشند و مستعد آسیب یا خونریزی هستند.

زگیل کف پا

زگیل کف پا، ضایعاتی خشن و دانه‌دار هستند که معمولاً بر روی پاشنه پا و کلاً مناطقی که بیشترین فشار در آن‌ها احساس می‌شود، دیده می‌شود. این زگیل‌ها ممکن است با درد یا ناراحتی همراه باشند.

زگیل تخت یا مسطح

ضایعاتی مسطح و تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند که معمولاً در صورت، گردن یا روی نقاطی که خراشیده شده‌اند، دیده می‌شود. پاپیلوماویروسی که زگیل مسطح ایجاد می‌کند معمولاً کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرطان دهانه رحم

اغلب موارد سرطان سرویکس (دهانه رحم) توسط ۲ نوع خاص از پاپیلوماویروس تناسلی ایجاد می‌گردد. این دو نوع پاپیلوماویروس معمولاً ایجاد زگیل نمی‌کند. لذا زنان اصلاً متوجه عفونت خود نمی‌شوند. مراحل اولیه سرطان سرویکس معمولاً علامت و نشانه خاصی ندارد.

این مسئله بیانگر این موضوع است که چرا زنان می‌بایست به‌ طور منظم ازنظر پاپیلوماویروس چک شوند که به این تست پاپ تست (Pap test) می‌گویند. در حال حاضر توصیه می‌شود که زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر ۳ سال یک پاپ تست انجام دهند. زنان ۳۰ تا ۶۵ سال نیز این روند را باید ادامه دهند و در صورتی‌ که در این‌ بین آزمایش بررسی DNA ویروس پاپیلوماویروس را نیز انجام داده‌اند می‌توانند بررسی را هر ۵ سال ادامه دهند (به دلیل دقت بیشتر آزمایش DNA) زنان بالاتر از ۶۵ سال در صورتی‌ که ۳ پاپ تست متوالی و دو تست DNA پاپیلومای منفی شده بود، می این روند را متوقف کنند.

علل بیماری زگیل

کلیک کنید

عفونت پاپیلوماویروس زمانی رخ می‌دهد که ویروس از طریق یک خراش، سایش یا پارگی کوچک در لایه بیرونی پوست وارد بدن شده باشد. این ویروس در درجه اول از طریق تماس مستقیم پوست با پوست بیمار مبتلا منتقل می‌شود.

عفونت تناسلی پاپیلوماویروس از طریق مقاربت جنسی، رابطه جنسی مقعدی و دیگر تماس‌های پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌گردد. برخی از عفونت‌های پاپیلوماویروس که منجر به ضایعات دهانی یا سیستم تنفسی می‌شود از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می‌گردد.

ممکن است مادر مبتلا به عفونت پاپیلوماویروس در زمان زایمان عفونت را به کودک خود منتقل کند که می‌تواند باعث ایجاد عفونت ناحیه تناسلی یا سیستم تنفسی فوقانی در کودک گردد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری زگیل

کلیک کنید

برخی از عوامل خطر بیماری عبارت‌اند از:

تعداد شرکا جنسی : هرچه تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد شانس ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. همچنین ارتباط با فردی که شرکای جنسی متعدد دارد نیز این احتمال را بالا می‌برد.
سن : زگیل معمولی اغلب در کودکان رخ می‌دهد. در حالی‌ که زگیل کف پا ممکن است در بزرگ‌سالان نیز رخ دهد. زگیل تناسلی اغلب در نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد.
سیستم ایمنی ضعیف : افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند احتمال بیشتری دارد که به بیماری دچار شوند. سیستم ایمنی ممکن است براثر بیماری ایدز یا داروهای سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی که بعد از پیوند عضو تجویز می‌شود تضعیف گردد.
پوست آسیب‌ دیده : نواحی از پوست که سوراخ یا بازشده باشد مستعد ابتلا به زگیل معمولی می‌باشد.
تماس شخصی : لمس کردن زگیل فردی دیگر یا عدم رعایت پوشش مناسب در مکان‌هایی که قبلاً با ویروس آلوده‌ شده‌اند مانند حمام، دوش آب، استخر و غیره می‌تواند شانس ابتلای فرد را بالا ببرد.

عوارض بیماری زگیل

کلیک کنید

ضایعات دهانی و سیستم تنفسی فوقانی

برخی از عفونت‌های پاپیلوماویروس می‌تواند باعث ایجاد ضایعاتی روی زبان، لوزه، کام نرم یا داخل حنجره و بینی شود.

سرطان

برخی از موارد سرطان‌های سرویکس، توسط دو نوع خاص از پاپیلوماویروس ایجاد می‌شود. این دو رده همچنین می‌تواند با سرطان آلت تناسلی، مقعد، دهان و دستگاه تنفسی فوقانی نیز همراهی کند.

تشخیص بیماری زگیل

کلیک کنید

پزشک می‌تواند با مشاهده هر نوع زگیل یا ضایعه مشابه آن، عفونت پاپیلوماویروس را تشخیص دهد. اگر زگیل تناسلی قابل‌ مشاهده نیست پزشک ممکن است یک یا تعداد بیشتری از آزمایشات زیر را درخواست کند:

آزمایش محلول سرکه (استیک اسید) : پزشک با استعمال استیک اسید منجر به سفید رنگ شدن نواحی تناسلی آلوده به پاپیلوماویروس می‌شود. این می‌تواند ضایعات مسطحی که به خوبی دیده نمی‌شوند را قابل‌ رؤیت کند.
پاپ تست : پزشک با جمع‌ آوری سلول‌هایی از دهانه رحم و مهبل، آن را برای آنالیز به آزمایشگاه بفرستد. این تست می‌تواند ناهنجاری‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند را آشکار کند.
تست DNA : در این تست می‌توان DNA سویه‌های خاصی از پاپیلوما که می‌توانند ایجاد سرطان کنند را شناسایی کرد. این تست بر روی سلول‌های جمع‌آوری‌ شده از سرویکس انجام می‌گیرد. این تست برای زنان ۳۰ ساله و بیشتر در کنار پاپ تست توصیه می‌شود.

درمان بیماری زگیل

کلیک کنید

زگیل‌ها اغلب بدون درمان از بین می‌روند. اما حتی زمانی که زگیل‌ها ناپدید یا برداشته شوند نیز فرد همچنان می‌تواند حامل پاپیلوماویروس باشد و ویروس را به دیگران منتقل کند.

داروها

داروهای حذف زگیل معمولاً به‌ صورت مستقیم در ضایعات استعمال می‌شود و معمولاً برای اثربخشی‌شان استمرار زیادی لازم است. برخی از مثال‌ها عبارت‌اند از:

سالیسیک اسید : این دارو از طریق برداشت لایه‌هایی از زگیل به‌ مرور زمان، عمل می‌کند. در مورد زگیل معمولی کاربرد دارد و چون می‌تواند ایجاد برانگیختگی در پوست کند در ناحیه صورت استفاده نمی‌شود.
ایمی کوئیمود (imiquimod) : این کرم می‌تواند توانایی سیستم ایمنی را در مقابله با پاپیلوماویروس بالا ببرد. اثرات جانبی متداول آن شامل سرخی و تورم محل استفاده می‌باشد.
پودوفیلوکس(Podofilox) : از دیگر موارد داروهای موضعی می‌توان به پودوفیلوکس اشاره کرد که با تخریب بافت زگیل تناسلی اثر خود را می‌گذارد. این دارو می‌تواند پس از استعمال ایجاد درد و خارش در ناحیه مربوط نماید.
تری کلرواستیک اسید : این ماده شیمیایی زگیل‌های تناسلی را می‌سوزاند و ایجاد التهاب موضعی می‌کند.

جراحی و دیگر روش‌ها

اگر داروها به خوبی جواب ندهند پزشک ممکن است یکی از روش‌های زیر را که به‌صورت فیزیکی زگیل را حذف می‌کند توصیه نماید:

• منجمد کردن با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
• سوزاندن توسط جریان الکتریکی (الکتروکوتری)
• برداشت از طریق جراحی
• برداشت با جراحی لیزری

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر