زخم های گوارشی (Peptic ulcer)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
زخم های گوارشی  (Peptic ulcer)

درباره بیماری زخم های گوارشی

اطلاعات بیماریها : زخم های گوارشی به زخم های باز گفته می‌شود که در پوشش داخلی مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک، ایجاد می‌گردند. شایع‌ترین علامت زخم گوارشی درد شکم است.
زخم های گوارشی عبارت‌اند از:

• زخم معده که در داخل معده رخ می‌دهد
• زخم مری که در داخل لوله توخالی (مری) که غذا را از حلق به معده می‌رساند، رخ می‌دهد
• زخم اثنی عشر که در داخل قسمت بالایی روده کوچک رخ می‌دهد (اثنی عشر)

این عقیده بین مردم وجود دارد که غذاهای ادویه‌دار و یا یک شغل پراسترس می‌تواند منجر به ایجاد زخم های گوارشی شود. پزشکان در حال حاضر می‌دانند که یک عفونت باکتریایی یا برخی داروها می‌توانند باعث بروز بیشتر زخم های گوارشی شوند.

علائم و نشانه‌های بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

درد شایع‌ترین علامت است؛

درد همراه با سوزش شایع‌ترین علامت زخم گوارشی است. درد در اثر زخم ایجاد می‌شود و توسط تماس اسید معده با زخم تشدید می‌شود. درد به طور معمول ممکن است:

• در هر نقطه از بدن، از ناف تا سینه احساس شود.
• ممکن است زمانی که معده شما خالی است، تشدید شود.
• در شب شدت بگیرد.
• اغلب به طور موقت با خوردن غذاهای خاص و یا داروهایی که حالت اسیدی معده را از بین می‌برند، بهبود یابد.
• ناپدید می‌شود و پس از چند روز یا چند هفته بازگشت می‌کند.

سایر علائم و نشانه

به میزان کمتر، زخم ممکن است علائم شدیدی ایجاد کند؛ از جمله:

• استفراغ خونی که به رنگ قرمز یا سیاه می‌باشد.
• خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه یا قیری رنگ
• تهوع یا استفراغ
• کاهش وزن بدون دلیل
• تغییرات اشتها

علل بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

زخم های گوارشی زمانی رخ می‌دهد که اسید موجود در دستگاه گوارش، سطح داخلی مری، معده و روده کوچک را از بین می‌برد. اسید می‌تواند یک زخم باز دردناک که ممکن است خونریزی نیز داشته باشد، ایجاد کند.

دستگاه گوارش با یک لایه مخاطی که به طور معمول در مقابل اسید مقاوم است پوشش داده شده است. اما اگر مقدار اسید افزایش یابد و یا مقدار مخاط کاهش یابد، ممکن است یک زخم ایجاد شود. علل شایع عبارت‌اند از:

نوعی باکتری : هلیکوباکتر پیلوری، یک باکتری است که معمولاً در لایه مخاطی معده و روده کوچک زندگی می‌کند. اغلب، H. پیلوری باعث هیچ مشکلی نمی‌شود، اما گاهی می‌تواند با ایجاد التهاب در لایه داخلی معده، ایجاد زخم کند. هنوز مشخص نیست که هیکوباکترپیلوری چگونه گسترش می‌یابد. ممکن است از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک، منتقل شود، مانند بوسیدن. همچنین ممکن است هلیکوباکتر پیلوری از طریق غذا و آب نیز انتقال یابد.
استفاده منظم از داروهای مسکن خاص : برخی از داروهای ضد درد می‌تواند باعث تحریک یا التهاب پوشش داخلی معده و روده کوچک شود. این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و سایر موارد باشد.
زخم های گوارشی : در افراد مسن که این داروهای ضد درد را استفاده می‌کنند و یا در افرادی که این داروها را برای درمان استئوآرتریت مصرف می‌کنند، شایع‌تر است.
سایر داروها : دیگر داروهای تجویزی که همچنین می‌تواند منجر به ایجاد زخم های گوارشی شود عبارت‌اند از داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند مانند بیس فسفونات‌ها و مکمل‎های پتاسیم.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

عوامل زیر خطر ابتلا به زخم‌های گوارشی را افزایش می‌دهند:

سیگار کشیدن : سیگار کشیدن ممکن است خطر زخم های گوارشی در افرادی که با هلیکوباکتری آلوده شده‌اند را افزایش دهد.
نوشیدن الکل : الکل می‌تواند باعث تحریک و ساییده شدن مخاط معده شود و مقدار اسید معده تولیدی را افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

در صورت عدم درمان، زخم‌های گوارشی می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

خونریزی داخلی : خونریزی می‌تواند منجر به کم خونی و یا از دست دادن خون شدید شود که ممکن است نیاز به بستری و یا انتقال خون داشته باشد. از دست دادن خون شدید ممکن است باعث ایجاد استفراغ سیاه رنگ یا خونی یا مدفوع سیاه رنگ یا خونی گردد.
عفونت : زخم های گوارشی می‌توانید یک سوراخ در دیواره معده یا روده کوچک ایجاد کند و درنتیجه شما را در معرض خطر عفونت شدید حفره شکم (پریتونیت) قرار دهد.
ایجاد بافت اسکار : زخم‌های گوارشی همچنین می‌تواند ایجاد بافت اسکار کند که می‌تواند عبور غذا از دستگاه گوارش را مسدود نموده و باعث شود که به راحتی دچار استفراغ و از دست دادن وزن شوید.

تشخیص بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

به منظور شناسایی یک زخم، نیاز به انجام تست‌های تشخیصی می‌باشد، مانند:

انجام آزمایشاتی برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری

دکتر شما ممکن است با انجام آزمایش، تعیین کند که آیا باکتری در بدن شما وجود دارد یا خیر. برای بررسی وجود هلیکوباکترپیلوری از نمونه‌های زیر استفاده می‌شود:

• خون
• مدفوع
• تست تنفسی

نوع آزمایش بستگی به وضعیت شما دارد.
برای تست تنفس، شما یک مایع یا قرص حاوی کربن رادیواکتیو را استعمال می‌کنید. هلیکوباکتر پیلوری این ماده را در معده تجزیه می‌کند. پس از آن، شما در یک کیسه، می‌دمید. اگر شما با هلیکوباکتر آلوده شده باشید در بازدم خود، کربن رادیواکتیو را به شکل دی اکسید کربن خارج می‌سازید.

استفاده از یک اسکوپ برای بررسی دستگاه گوارش فوقانی (آندوسکوپی)

در طول انجام آندوسکوپی، دکتر شما یک لوله توخالی مجهز به لنز را (آندوسکوپ) از گلو به مری، معده و روده کوچک هدایت می‌کند.

اگر دکتر شما یک زخم را تشخیص دهد، ممکن است نمونه‌های بافتی کوچکی (بیوپسی) را برای معاینه به آزمایشگاه بفرستد. در بیوپسی همچنین می‌توان حضور هلیکوباکتر پیلوری در معده را تشخیص داد.

اشعه ایکس از دستگاه گوارش فوقانی

گاهی اوقات با روشی که بلع باریوم و یا سری دستگاه گوارش فوقانی نیز نامیده می‌شود، با استفاده از اشعه X تصاویری از مری، معده و روده کوچک ایجاد می‌گردد. برای انجام عکس برداری اشعه X، شما یک مایع سفید حاوی باریم را می‌بلعید که سطح دستگاه گوارش را خواهد پوشاند و زخم را قابل رؤیت می‌نماید.

درمان بیماری زخم های گوارشی

کلیک کنید

درمان زخم های گوارشی بستگی به علت آن دارد. درمان می‌تواند شامل:

• آنتی‌بیوتیک برای کشتن هلیکوباکتر پیلوری : اگر H. پیلوری در دستگاه گوارش یافت شود، دکتر شما ممکن است ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها را برای کشتن باکتری توصیه کند. شما به احتمال زیاد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک به مدت دو هفته و همچنین داروهای دیگر برای کاهش اسید معده خواهید داشت.
داروهایی که تولید اسید را متوقف می‌کنند : مهارکننده‌های پمپ پروتون با مسدود کردن عمل بخشی از سلول، تولید اسید را کاهش می‌دهند. این داروها شامل امپرازول (omeprazole)، لانزوپرازول (lansoprazole)، رابپرازول (rabeprazole)، اسموپرازول (esomeprazole) و پنتوپرازول (pantoprazole) می‌شوند.
داروهایی برای کاهش تولید اسید : این داروها که آنتی اسید نیز نامیده می‌شوند مسدود کننده‌های هیستامین (H-2) هستند که با کاهش میزان اسید معده منتشر شده به دستگاه گوارش، درد زخم‌ها را کاهش داده و به بهبود کمک می‌کنند. برخی از داروهای مسدود کننده اسید شامل رانیتیدین (ranitidine)، فاموتیدین (famotidine)، سایمتیدین (cimetidine) و نیزاتیدین (nizatidine) می‌شود.
داروهایی که از مخاط معده و روده کوچک محافظت می‌کنند : در برخی موارد، دکتر شما ممکن است داروهایی موسوم به عوامل سایتوپروتکتیو (cytoprotective) را برایتان تجویز کند که به حفاظت از بافت پوشاننده معده و روده کوچک کمک می‌نماید. گزینه‌ها عبارت‌اند از سوکرالفیت (sucralfate ) و میزوپروستول (misoprostol) و بیسموت سوب سالیسیلات ( bismuth subsalicylate).

گاهی اوقات لازم است پس از انجام درمان، در دوره‌های زمانی وضعیت زخم ها پیگیری شود تا از عود آن‌ها پیشگیری به عمل آید.

سلام دکتر صبح شما بخیر تقریبا ۶ ماه است که گلو درد دارم بعد اندوسکوپی شروع شده دکترها نمی تونن درد اصلی رو پیدا کنن میرم دکتر حلق و بینی ميگه برو گوارش، میرم گوارش ميگه برو حلق وبینی ديگه نمی دونم چیکار کنم ۷ ماه پیش اندوسکوپی کردم و هم چنین در حلقم کمی خلط وجود داره که دکتر يه شربت دیفن هیدرامین بايه سرم داده که قرقره کنم وامروز بازهم معاینم کرد وگفت هیچ مشکلی در حلقت وجود نداره ومعرفی کرد به دکتر مغز و اعصاب

مشاهده کامل

دوست عزیز با سلام اگر شما بعد از اندوسکوپی دچار این درد شده باشید، نشان دهنده اینه که به احتمال زیاد مسیر حرکت لوله اندوسکوپی دچار زخم شده به طور کلی یکی از عوارض اندوسکوپی خصوصا اگه با دقت کامل انجام نشه،زخم شدن مجاری گوارشیه. شما باید برای مدتی با این مشکل مدارا کنید و نکاتی رو رعایت کنید: مثلا از خوردن غذاهای جامد تا حد امکان خودداری کنید از خوردن غذاهای محرک نظیر غداهای تند یا داغ اجتناب کنید هنگام خواب سرتون بالاتر قرار بگیره مثلا دو بالش زیر سرتون قرار بدید غذای آب پز هم اگر جامد و سخت باشه هنگام عبور از مجاری گوارشی میتونه زخم رو تشدید کنه مگر اینکه اونقدر بجوید که شبیه سس بشه و بعد قورت بدید ولی در هر حال این پروسه زمان میبره شما فرض کنید جایی از دستتون زخم شده ولی شما هر روز اون هم چند مرتبه روی زخم رو سایش بدید آیا خوب میشه یا عمیق تر میشه؟ این وضعیت الان مچاری گوارشی شماست که با وجود التهاب دارید هر روز و روزی چند بار ازش کار میکشید. بنابراین سعی کنید برای مدتی حداقل ۴۰ روزه نکات ذکر شده رو رعایت کنید تا بهبود حاصل کنید موفق باشید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام روز بخیر من معمولا بعد از غذا سوزش معده میگیرم میخوام بدونم این سوزش مال زخم معده است؟

مشاهده کامل

سلام ممکنه این سوزش به خاطر رفلاکس باشه ها! اگه اسید معدت برگرده تو مری میتونه باعث سوزش بشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
علائم دیگه ای ندارید؟ چون زخم معده علائم بیشتری داره ولی اگه فقط معدتون میسوزه میتونه مال سوء هاضمه یا مشکل دیگه ای باشه. بهتره که برید دکتر احتمالا یه اندوسکوپی میکنه هر چی باشه معلوم میشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام دکتر صبح شما بخیر تقریبا ۶ ماه است که گلو درد دارم بعد اندوسکوپی شروع شده دکترها نمی تونن درد اصلی رو پیدا کنن میرم دکتر حلق و بینی ميگه برو گوارش، میرم گوارش ميگه برو حلق وبینی ديگه نمی دونم چیکار کنم ۷ ماه پیش اندوسکوپی کردم و هم چنین در حلقم کمی خلط وجود داره که دکتر يه شربت دیفن هیدرامین بايه سرم داده که قرقره کنم وامروز بازهم معاینم کرد وگفت هیچ مشکلی در حلقت وجود نداره ومعرفی کرد به دکتر مغز و اعصاب

مشاهده کامل

دوست عزیز با سلام اگر شما بعد از اندوسکوپی دچار این درد شده باشید، نشان دهنده اینه که به احتمال زیاد مسیر حرکت لوله اندوسکوپی دچار زخم شده به طور کلی یکی از عوارض اندوسکوپی خصوصا اگه با دقت کامل انجام نشه،زخم شدن مجاری گوارشیه. شما باید برای مدتی با این مشکل مدارا کنید و نکاتی رو رعایت کنید: مثلا از خوردن غذاهای جامد تا حد امکان خودداری کنید از خوردن غذاهای محرک نظیر غداهای تند یا داغ اجتناب کنید هنگام خواب سرتون بالاتر قرار بگیره مثلا دو بالش زیر سرتون قرار بدید غذای آب پز هم اگر جامد و سخت باشه هنگام عبور از مجاری گوارشی میتونه زخم رو تشدید کنه مگر اینکه اونقدر بجوید که شبیه سس بشه و بعد قورت بدید ولی در هر حال این پروسه زمان میبره شما فرض کنید جایی از دستتون زخم شده ولی شما هر روز اون هم چند مرتبه روی زخم رو سایش بدید آیا خوب میشه یا عمیق تر میشه؟ این وضعیت الان مچاری گوارشی شماست که با وجود التهاب دارید هر روز و روزی چند بار ازش کار میکشید. بنابراین سعی کنید برای مدتی حداقل ۴۰ روزه نکات ذکر شده رو رعایت کنید تا بهبود حاصل کنید موفق باشید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام روز بخیر من معمولا بعد از غذا سوزش معده میگیرم میخوام بدونم این سوزش مال زخم معده است؟

مشاهده کامل

سلام ممکنه این سوزش به خاطر رفلاکس باشه ها! اگه اسید معدت برگرده تو مری میتونه باعث سوزش بشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
علائم دیگه ای ندارید؟ چون زخم معده علائم بیشتری داره ولی اگه فقط معدتون میسوزه میتونه مال سوء هاضمه یا مشکل دیگه ای باشه. بهتره که برید دکتر احتمالا یه اندوسکوپی میکنه هر چی باشه معلوم میشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر