دیسک کمر (Herniated disk)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
دیسک کمر (Herniated disk)

درباره بیماری دیسک کمر

دیسک کمر بیماری است که مهره‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات را درگیر می‌کند. مهره‌های ستون فقرات مثل یک دونات ژله‌ای هستند، مرکز آن‌ها حالت نرمی دارد و با یک پوشش خارجی سخت‌تر از جنس غضروف احاطه‌شده است. گاهی اوقات قسمت‌های نرم این مهره‌ها سُر می‌خورند یا دچار پارگی می‌شوند، در این حالت مشکلات و حالات غیرعادی برای مهره‌ها به وجود می‌آیند.

دیسک کمر بیرون زده می‌تواند برای رشته‌های عصبی اطراف خود ایجاد مزاحمت کند و باعث بروز درد، بی‌حسی در پاها یا ضعف در دست ‌و پاها شود. درعین‌حال ممکن است بسیاری از افراز نشانه‌های ذکرشده از دیسک کمر معیوب را حس نکنند. بیشتر افراد مبتلابه عیوب دیسک کمر برای رفع مشکلات خود نیازی به انجام عمل جراحی ندارند.

تفاوت دیسک بیرون زده با فتق دیسک چیست؟

دیسک بیرون زده تمام محیط اطراف دیسک را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، در بیشتر مواقع یک‌چهارم تا نیمی از محیط اطراف دیسک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فقط لایه خارجی غضروف درگیر می‌شود.

فتق دیسک وقتی به وجود می‌آید که شکافی در لایه سخت ایجاد می‌شود و این شکاف اجازه می‌دهد که مایع نرم‌تر داخلی به خارج غضروف نفوذ کند. به فتق دیسک، دیسک پاره شده یا دیسک سرخورده نیز گفته می‌شود؛ البته کل دیسک پاره نمی‌شود یا سر نمی‌خورد.

در مقایسه با دیسک بیرون زده، فتق دیسک بیشتر می‌تواند باعث به وجود آمدن درد بشود؛ چون در این حالت دیسک بیشتر می‌تواند از محیط اصلی خود خارج شود و باعث آزار فیبرهای عصبی شود.

دیسک کمر : درباره بیماری دیسک کمر

کمربند طبی به درمان کمردردهای شدید، اسپاسم عضلات کمر و حفاظت از ستون فقرات در برابر ضربه کمک کرده و مصرف آن پس از عمل جراحی دیسک کمر توصیه می‌گردد. برای خرید کمربند طبی روی دکمه زیر کلیک کنید.

آیا شما هم دچار “ بیماری دیسک کمر ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

بیشتر مشکلات دیسک مهره‌های ستون فقرات در قسمت کمر (مهره‌های کمری یا lumbar spine) اتفاق می‌افتد؛ هرچند این مشکلات ممکن است در قسمت گردن (مهره‌های گردنی یا Cervical spine) نیز اتفاق بیفتد.

شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم مشکلات دیسک کمر موارد زیر هستند:

  • درد در دست یا پا: اگر مشکل دیسک کمر شما در مهره‌های کمر است، احتمالاً بیشترین درد را در عضلات سرینی و باسن، ران و ساق پا و یا قسمتی از کف پا حس می‌کنید. اگر مشکل دیسک کمر شما در مهرهای گردن است، احتمالاً بیشترین درد را در شانه و بازوها حس می‌کنید. درد حاصل از مشکلات دیسک می‌تواند در هنگام عطسه، سرفه یا تکان دادن ستون مهره‌ها در حالات خاصی به دست‌ها یا پاها منتقل شود.
  • بی‌حسی یا مورمور شدن: افرادی که دچار مشکلات دیسک کمر هستند، گاهی اوقات بی‌حسی یا مورمور شدن را در نقاطی که اعصاب در مجاورت دیسک هستند، حس می‌کنند.
  • احساس ضعف: ممکن است ماهیچه‌هایی که در ارتباط با سلول‌های عصبی تحریک‌شده هستند، ضعیف شوند. این مشکل می‌تواند باعث تلوتلو خوردن افراد یا ناتوانی دربرداشتن و نگه‌داشتن اجسام شود.

حتما بخوانید : ” درمان دردهای سیاتیکی و کاهش التهاب آن “

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علت بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

مشکل در دیسک مهره‌ها عمدتاً به خاطر بالا رفتن سن و فرآیند انحطاط دیسک اتفاق می‌افتد. وقتی سن بالا می‌رود، دیسک‌های بین مهره‌ها بخشی از محتوای آبی خود را از دست می‌دهند. این پدیده باعث می‌شود که از انعطاف آن‌ها کاسته شده و در برابر پارگی و جراحت با کوچک‌ترین پیچش یا کشیدگی آسیب‌پذیر شوند.

بیشتر مردم نمی‌توانند علت اصلی مشکلات دیسک کمر خود را پیدا کنند. گاهی مواقع استفاده از ماهیچه‌های پشت و کمر بجای ماهیچه‌های پا در هنگام بلند کردن اجسام بزرگ و سنگین می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در دیسک مهره‌ها شود. چرخش و پیچش بدن در هنگام بلند کردن اجسام نیز اثر مشابهی دارد. در موارد نادر، حادثه‌ای مثل سقوط یا ضربه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن شود.

دیسک کمر : علت بیماری دیسک کمر

عوامل تشدید کننده بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن می‌شوند عبارت‌اند از:

  • وزن: اضافه‌وزن می‌تواند فشار بیشتری به دیسک بین مهره‌های کمر وارد کند.
  • شغل: افرادی که در کارشان با فعالیت‌های فیزیکی سروکار دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. بلند کردن اجسام به طور مکرر، کشیدن، هل دادن، خم شدن به طرفین و پیچش باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات دیسک کمر می‌شوند.
  • ژنتیک: برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به مشکلات دیسک کمر هستند.

عوارض بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

طناب عصبی تا قسمت‌های پایینی کانال نخاعی ادامه پیدا نمی‌کند. درست در پایین کمر، طناب عصبی به دسته‌ای از ریشه‌های عصبی بلند به نام دم‌اسب (cauda equine) تقسیم می‌شود. در برخی موارد نادر، مشکلات دیسک کمر باعث فشرده شدن کل اعصاب دم‌اسبی می‌شود. ممکن است در این مواقع عمل جراحی اورژانسی لازم باشد تاز از مشکلاتی مانند ضعف‌های دائمی یا فلج شدن جلوگیری شود.

در مواقع زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید :

  • بدتر شدن علائم: درد، بی‌حسی یا ضعف ممکن است تا حدی پیش رود که شما قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نباشید.
  • مشکلات مثانه یا روده: افرادی که مبتلابه سندروم دم‌اسب هستند، ممکن است دچار بی‌اختیاری یا سختی در دفع ادرار و مدفوع شوند.
  • بی‌حسی: از دست دادن تدریجی حس می‌تواند نواحی مانند قسمت داخلی ران، پشت پاها و اطراف مقعد را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

تشخیص مشکلات دیسک کمر و گردن باید توسط یک متخصص اعصاب و بر اساس تاریخچه، علائم و آزمایشات فیزیکی انجام شود. این آزمایشات عبارت‌اند از:

  • تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس (X-ray): با استفاده از تابش امواج می‌توان از ناحیه موردنظر تصاویری تهیه کرد. تصاویر تهیه‌شده از ستون فقرات برای تشخیص دلایل به وجود آورنده درد مثل تومورها، عفونت‌ها، شکستگی‌ها یا غیره استفاده می‌شود.
  • توموگرافی رایانه‌ای (CT Scan): بعد از تصویربرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود. می‌تواند شکل و اندازه کانال نخاعی، محتویات آن و ساختار اطراف آن را نشان دهد.
  • تصویربرداری مغناطیسی (MRI): تصاویر سه‌بعدی از محل موردنظر فراهم می‌کند. این نوع تصویربرداری می‌تواند ستون مهره‌ها، ریشه‌های عصبی و محیط‌هایی که آن‌ها را احاطه می‌کنند را نشان دهند.
  • میلوگرام: ماده‌ای با کنتراست بالا به ماده احاطه‌کننده نخاع تزریق می‌شود. تصویربرداری با اشعه ایکس از این قسمت فشار وارده بر ستون مهره‌ها یا اعصاب در اثر فتق دیسک، مشکلات استخوانی یا تومورها نشان می‌دهد.
  • الکترومایوگرام: این آزمایش پالس‌های الکتریکی در طول رشته‌های عصبی، اعصاب محیطی و بافت ماهیچه‌ای اندازه می‌گیرد. اگر اعصاب تخریب‌شده وجود داشته باشد، یا اینکه اعصاب نسبت به آزمایش قبلی بهبود داشته باشند یا اگر محل فشار دیگری وجود داشته باشد، توسط این تست مشخص می‌شود.

اگر علاوه بر کمر درد از زانو درد نیز رنج میبرید حتما مقاله ” زانو دردهای مختلف نشان دهنده چه مشکلاتی هستند ” را مطالعه نمایید.

درمان بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

خوشبختانه، در بیشتر مواقع فتق دیسک نیازی به جراحی ندارد. درصد کمی از مردم با ابتلا به فتق دیسک ممکن است علائم یا دردهای وخیمی را تجربه کنند که زندگی روزانه آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان اولیه برای فتق دیسک معمولاً محافظه‌کارانه و غیر از جراحی است. ممکن است پزشک معالج استراحت مطلق را توصیه کند یا بیمار را تشویق نماید که فعالیت‌های بدون درد و کم‌تحرک را برای چند روز در پیش بگیرد. این کار باعث کاهش التهاب اعصاب ستون فقرات می‌شود.

اگر درد مشکلات دیسک کم تا متوسط باشد، معمولاً برای درمان فتق دیسک از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده می‌شود. تزریق یک استروئید اپیدورال با استفاده از سوزن ستون فقرات تزریق می‌شود. این کار تحت عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود.

پزشک ممکن است درمان فیزیکی را تجویز نماید. درمانگر میزان عمق درد را با استفاده از تست‌ها و همچنین تشخیص دکتر ارزیابی می‌کند و درمانی مختص فتق دیسک بیمار تجویز می‌کند. درمان می‌تواند شامل مواردی مثل کشش ماهیچه لگن، ماساژ ملایم، درمان با یخ یا حرارت، محرک الکتریکی ماهیچه و ورزش‌های کششی باشد. مسکن‌ها و شل کننده عضلات هم می‌توانند در کنار درمان فیزیکی مورداستفاده قرار گیرند.

آیا میدانستید فیزیوتراپی در خانه نیز امکان پذیر است؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله “بهترین دستگاه فیزیوتراپی خانگی با اثربخشی زیاد ” را مطالعه نمایید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

عمل جراحی

ممکن است پزشک معالج تشخیص دهد که اعمال محافظه‌کارانه و داروها دیگر کارساز نیستند و در کنار یکدیگر باعث کاهش یا از بین رفتن درد نمی‌شوند؛ بنابراین جراحی را توصیه می‌کند.

همیشه باید مزایای عمل جراحی برای مشکلات دیسک کمر را نسبت به ریسک‌های آن به‌دقت سنجید. اگرچه بسیاری از بیماران بعد از انجام عمل جراحی از درد راحت می‌شوند، اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که همه افراد بعد از عمل جراحی دردی حس نکنند.

بیماری کاندیدای انجام عمل جراحی است که:

  • درد پا و کمر فعالیت روزانه آن‌ها و کیفیت زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار دهد.
  • مشکلات عصبی تدریجی مثل بی‌حسی و ضعف پاها به وجود آید.
  • عملکرد عادی روده‌ها و مثانه از دست برود.
  • سختی در ایستادن یا راه رفتن وجود داشته باشد.
  • مصرف داروها یا درمان‌های فیزیکی اثربخش نباشند.
  • بیمار از سلامت کافی برای انجام عمل جراحی برخوردار باشد.

اگر قصد درمان دیسک کمر به روشی غیر از جراحی را دارید، مطالعه مقاله ” دیسک کمر و راه های درمان سنتی آن ” را از دست ندهید.

انواع عمل جراحی

  • جاگذاری دیسک مصنوعی (Artificial disc surgery): تعویض دیسک مشکل‌دار با یک دیسک مصنوعی
  • دیسککتومی (Discectomy): برداشتن کامل یا قسمتی از دیسک معیوب
  • لامینکتومی (Laminectomy): برداشتن قسمت زیادی از قوس استخوانی یا لایه‌ای از مهره
  • لامینوتومی (Laminotomy): ایجاد منفذی در لایه خارجی دیسک برای کاهش فشار وارده بر فشارهای عصبی
  • همجوشی مهره‌ها (Spinal Fusion): عملی است که در آن استخوان یا فلزی به مهره‌ها پیوند زده می‌شود که باعث ایجاد اتحادی بین دو مهره می‌شوند.

پیشگیری از بیماری دیسک کمر

کلیک کنید

برای کمک به پیشگیری از ابتلا به مشکلات دیسک کمر:

  • ورزش کنید: ورزش کردن می‌تواند باعث افزایش قدرت ماهیچه‌های بدن شود که در پشتیبانی از ستون مهره‌ها مؤثرند.
  • حالت بدنی مناسبی را حفظ کنید: حالت بدنی مناسب فشار بر روی کمر و ستون فقرات را کاهش می‌دهد. کمر خود را صاف نگه‌دارید مخصوصاً وقتی‌که زمان زیادی را می‌نشینید. اجسام سنگین را به‌درستی بلند کنید، اجازه بدهید پاهایتان بیشتر کار را انجام دهد نه کمرتان.
  • سیگار نکشید: در کنار بسیاری دیگر از موارد، کشیدن سیگار می‌تواند باعث بروز آرترواسکلروسیس (سخت شدن دیواره رگ‌ها) شود که به ‌نوبه خود باعث درد در ناحیه کمر و انحلال دیسک می‌شود
  • استرس نداشته باشید: تا جای ممکن از شرایط استرس‌زا به دور باشید چون باعث بروز تنش‌های ماهیچه‌ای می‌شود و در بروز مشکلات دیسک اثر می‌گذارد.
  • وزن خود را کنترل کنید: اضافه وزن مخصوصاً در قسمت میانی بدن می‌تواند باعث ایجاد فشار بر روی کمر شود.

چه موقع برای بیماری دیسک کمر به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر دردی در گردن یا کمر خود دارید که به پاها و دست‌های شما منتقل می‌شود و با بی‌حسی، مورمور شدن یا حس ضعف حساس است، به پزشک مراجعه نمایید.

سبک زندگی مناسب

کلیک کنید

فتق دیسک کمر می‌تواند در هر سنی بروز کند اما بیشتر از همه در مردان بین سنین 20 الی 50 سال دیده می‌شود. فاکتورهایی که ریسک این بیماری را با خود به همراه دارند عبارت‌اند از:

  • وزن: داشتن اضافه‌وزن باعث افزایش فشار و استرس بر روی کمر می‌شود. بهتر است این افراد برای کاهش وزن خود تلاش کنند.
  • رانندگی زیاد: ترکیب نشستن برای مدت‌زمان زیاد و تکان‌ها و ضربه‌های داخل اتومبیل می‌تواند باعث ایجاد آسیب در ساختار ستون فقرات شود.
  • سبک زندگی نشسته: ورزش نکردن در طول روز ریسک ابتلا را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن: این کار باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به دیسک می‌شود و بافت آن به‌تدریج دچار مشکل می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است کمردرد تنها به علت نشستن زیاد در طول روز باشد و ارتباطی با مشکلات دیسک نداشته باشد. در این صورت میتوان از ” بالشتک بادی برای درمان کمر درد ” استفاده کرد. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

دیسک کمر : سبک زندگی مناسب


مطالب مرتبط با بیماری دیسک کمر


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر