حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy)

درباره بیماری حاملگی خارج رحمی

اطلاعات بیماریهاحاملگی خارج رحمی زمانی رخ می‌دهد که تخمک درجایی غیر از حفره اصلی رحم با اسپرم لقاح انجام دهد. بارداری با بارور شدن تخمک آغاز می‌شود. به‌طورمعمول، تخم بارور به دیواره رحم متصل می‌شود.

حاملگی خارج از رحم اغلب در یکی از لوله‌های حمل تخم  از تخمدان به رحم (لوله‌های فالوپ) رخ می‌دهد. این نوع حاملگی خارج رحمی به‌عنوان حاملگی لوله‌ای شناخته‌شده است. در برخی موارد، بااین‌حال، حاملگی خارج از رحمی در حفره شکمی، تخمدان یا گردنه رحم (دهانه رحم) رخ می‌دهد.

حاملگی خارج از رحم به‌طورمعمول نمی‌تواند ادامه یابد؛ تخم بارور نمی‌تواند زنده بماند و بافت در حال رشد ممکن است ساختارهای مختلف مادر را از بین ببرد. عدم درمان به دلیل از دست دادن خون تهدیدکننده حیات خواهد بود.

درمان زودرس حاملگی خارج رحمی می‌تواند به حفظ شانس حاملگی سالم در آینده کمک کند.

علائم و نشانه‌های بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

در ابتدا، حاملگی خارج رحمی ممکن است علائم و نشانه‌ای ایجاد نکند. در موارد دیگر، علائم و نشانه‌های حاملگی خارج رحمی ممکن است شبیه همان علائم بارداری مانند توقف دوره قاعدگی، حساسیت به لمس پستان و حالت تهوع، باشد. اگر شما یک تست حاملگی انجام دهید، نتیجه مثبت خواهد بود. بااین‌حال، حاملگی خارج رحمی نمی‌تواند به‌طورمعمول ادامه یابد.

خونریزی خفیف واژینال همراه با درد شکم یا لگن است که اغلب اولین علامت هشداردهنده حاملگی خارج رحمی می‌باشد. اگر خون از لوله فالوپ نشت کند، ممکن است با احساس درد شانه و یا نیاز به اجابت مزاج همراه باشد که این بستگی به محل تجمع خون و یا نوع اعصاب تحریک‌شده، دارد. اگر پارگی لوله رحمی رخ دهد، با خونریزی شدید داخل شکم همراه خواهد بود و به دنبال آن سبکی سر، غش، و شوک ایجاد خواهد گردید.

علل بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

حاملگی لوله‌ای – رایج‌ترین نوع حاملگی خارج رحمی – زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارورشده در مسیر خود به سمت رحم گیر می‌کند. اغلب دلیل آن این است که لوله فالوپ براثر التهاب آسیب‌دیده و یا دچار بدشکلی می‌باشد. عدم تعادل هورمونی و یا رشد غیرطبیعی تخم بارورشده نیز ممکن است نقش داشته باشد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

حدود ۲۰ در هر ۱۰۰۰ حاملگی نابجا هستند. عوامل مختلف با حاملگی خارج از رحمی ارتباط دارند، از جمله:

• حاملگی قبلی خارج رحمی
• التهاب لوله فالوپ (سالپنژیت) و یا عفونت رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان (بیماری التهابی لگن)
• مشکلات باروری و به دنبال آن استفاده از داروهای باروری
• مشکلات ساختاری در اندام‌های جنسی مانند لوله فالوپ
• آبستنی هنگام استفاده از وسایل ضدبارداری
• سیگار کشیدن

عوارض بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

زمانی که دچار حاملگی خارج رحمی شده باشید مخاطرات زیادی می‌تواند ایجاد گردد. اگر جلوی آن گرفته نشود پارگی لوله فالوپ می‌تواند منجر به خونریزی تهدیدکننده حیات گردد.

تشخیص بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

پزشک می‌تواند با  انجام معاینه لگنی به بررسی درد، حساسیت به لمس و یا وجود توده در لوله فالوپ یا تخمدان بپردازد. معمولاً یک معاینه بالینی به‌ تنهایی برای تشخیص حاملگی خارج از رحمی کافی نیست. تشخیص معمولاً با انجام آزمایش خون و آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی تأیید می‌شود.

در سونوگرافی استاندارد، امواج صوتی با فرکانس بالا در بافت ناحیه شکم اثر می‌کنند. در اوایل بارداری، رحم و لوله‌های فالوپ به مهبل (واژن) نزدیک‌تر از سطح شکمی می‌باشند. سونوگرافی احتمال زیاد با استفاده از یک دستگاه چوب مانند قرار داده‌شده در مهبل (واژن) (سونوگرافی ترانس واژینال) انجام خواهد شد.

گاهی اوقات برای تشخیص بارداری از طریق سونوگرافی خیلی زود است. معمولاً چهار یا پنج هفته پس از لقاح، پس از انجام آزمایش خون، می با سونوگرافی نتیجه را تأیید کرد.

در شرایط اضطراری به‌عنوان‌مثال اگر شما در حال خونریزی شدید باشید ممکن است حاملگی خارج رحمی تشخیص داده شود و نیاز به درمان جراحی باشد.

درمان بیماری حاملگی خارج رحمی

کلیک کنید

تخم بارور به‌ طور معمول نمی‌تواند خارج از رحم، به‌طور طبیعی رشد کند. برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده حیات، بافت نابجا باید برداشته شود.

اگر حاملگی خارج رحمی زود تشخیص داده شود، با تزریق دارویی بنام متوترکسات برای متوقف کردن رشد سلول و از بین بردن سلول‌های موجود اقدام می‌کنند. تشخیص مسلم حاملگی خارج از رحم قبل از این درمان ضروری است.

پس از تزریق، پزشکتان خونتان را از نظر هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) نظارت می‌کند. اگر سطح HCG بالا باقی‌ مانده باشد ممکن است به تزریق مجدد متوترکسات نیاز داشته باشید.

در موارد دیگر، حاملگی خارج از رحم معمولاً با جراحی لاپاروسکوپی درمان می‌شود. در این روش، یک برش کوچک در شکم، در نزدیکی ناف و یا در ناف، ایجاد می‌گردد. سپس پزشک با استفاده از یک لوله نازک مجهز به دوربین و نور (لاپاراسکوپ) برای مشاهده این منطقه اقدام می‌کند. ابزار دیگری را می‌توان از طریق همان لوله و یا از طریق برش کوچکی، وارد نمود و بافت نابجا را برداشت کرد. اگر لوله فالوپ به‌ طور قابل‌ توجهی آسیب‌ دیده باشد، ممکن است نیاز به حذف آن باشد.

اگر بارداری خارج از رحم باعث خونریزی شدید و یا پارگی لوله فالوپ شده باشد، ممکن است نیاز به یک عمل جراحی اورژانس از طریق ایجاد یک برش در شکم (لاپاراتومی) داشته باشید. در برخی موارد، لوله فالوپ را می‌توان ترمیم کرد. بااین‌حال، به‌ طور معمول، لوله پاره باید حذف شود.

دکتر شما سطح HCG خون شما را بعد از عمل جراحی نظارت می‌کند تا مطمئن شود که همه بافت نابجا برداشته‌ شده است. اگر سطح HCG به‌ سرعت پایین نیاید، ممکن است تزریق متوترکسات لازم باشد.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

سلام . توروخدا میشه راهنماییم کنید من خونریزی شدید دارم . تشخیص حاملگی خارج از رحم با آزمایش خون انجام میشه ؟

مشاهده کامل

اول باید سونو بدی که ببینی حاملگی واقعیه یا نه خارج رحمی . بعد اگه خارج رحمی بود برای درمان باید چند بار تست خون بدی که ببینی سیجی خونت بیاد پایین و به صفر برسه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
آزمایش خون !!!!!!! نه عزیز باید بری سونوگرافی ، البته اگه هفته های اول باشه شاید تو سونو نشون نده
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من هنوز ازدواج نکردم و نامزد هستم . 2 ماه پیش با نامزدم رابطه داشتم و الان به خاطر درد زیاد ازمایش دادم و فهمیدم حاملگی خارج از رحم دارم. باید چیکار کنم؟ ممکنه راهنماییم کنید و راجع به خطرات حاملگی خارج از رحم توضیح بدین؟

مشاهده کامل

چرا نرفتی دکتر !!!! ببین عزیزم من قبلا این مشکلو داشتم. اگه زود متوجه شده باشی و اقدام کنی با تزریق دارو درمان میشه ولی اگه دیر فهمیده باشی معمولا دکتر یا با لاپاروسکوپی یا با جراحی درمان میکنه البته دکتر بستگی به شرایطت روش درمان رو انتخاب می کنه ... ولی بهتره که سریع بری پیش یه متخصص زنان خوب چون عوارض جانبی داره و ممکنه باعث ناباروری بشه...
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
باید زودتر بری دکتر تحت درمان باشی چونکه خیلی خطرناکه . یکی از خطرات حاملگی خارج از رحم اینه که ممکنه توی بارداریت در آینده مشکل به وجود بیاد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خانوما آیا بارداری خارج از رحم و پریود ، همزمان امکان پذیره ؟ یعنی ممکنه حاملگی خارج رحمی داشته باشی و پریود هم بشی ؟ من بارداری خارج از رحم دارم و درحال درمانم و همزمان خونریزی هم دارم، این مربوطه به عادت ماهانه هست یا خونریزی مربوط به درمان میشه ؟

مشاهده کامل

وقتی بارداری خارج از رحم داری دیگه مثل خانومای بارداری و پریود نمیشی . احتمالا مربوطه به درمانت میشه . از دکترت بپرس که مطمئن شی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کی می دونه تشخیص بارداری خارج از رحم با بیبی چک امکان پذیره ؟ یا حاملگی خارج رحمی از طریق آزمایش خون مشخص میشه ؟

مشاهده کامل

نه باید سونوگرافی بدی که نشون بده علائم حاملگی داری یا نه. اگه حاملگی خارج رحم داشته باشی میزان هورمون بتا پایینه و ساک حاملگی تشکیل نمیشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کسی می دونه درمان گیاهی بارداری خارج از رحم چیه ؟
من متوجه شدم حاملگی خارج رحمی دارم و دکتر گفت چون اندازه جنین بزرگ شده باید جراحی انجام بدی . من شنیدم از طریق درمان های گیاهی و طب سنتی هم میشه مشکل رو حل کرد.کسی اطلاعی از درمان گیاهی بارداری خارج از رحم داره؟

مشاهده کامل

فک نکنم درمان گیاهی داشته باشه مخصوصا واسه تو که میگی اندازه اش بزرگ و دیر اقدام کردی . باید همون جراحی کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من چند روزه که زیر دلم درد می کرد و یهو دردم شدید شد. رفتم دکتر ، دکتر گفت که حاملگی خارج رحمی داری و بهم داروی متوتروکسات تزریق کرد ولی هنوز دل درد دارم و فک می کنم برطرف نشده . کسی میدونه درمان حاملگی خارج از رحم چیه ؟ چون من هنوز دل درد دارم …. یعنی با تزریق متوتروکسات مشکل حل نشده و هنوز حاملگی خارج رحمی دارم ؟

مشاهده کامل

نارسیس عزیزم وقتی متوتروکسات تزریق میشه این دارو از طریق خون به جنین می رسه و رشد اونو متوقف میکنه. بعد به مرور زمان اون جنین کوچیک توی بدنت جذب میشه و از بین میره. وقتی حاملگی خارج از رحم رو از طریق تزریق دارو درمان می کنند چند هفته زمان میبره . باید یکم صبور باشی و چند بار تست خون بدی تا اندازه hcg خونت اندازه گیری بشه. این میزان hcg خونت باید پایین بیاد تا مطمئن شی دیگه از جنین بافتی باقی نمونده و تست ها رو باید همینجوری ادامه بدی تا کاملا hcg خونت به 0 برسه و اونوقت دیگه درمان حاملگی خارج از رحم انجام شده. یه سری علائمم هست که اگه داشتی حتما باید بری دکتر چون خطرناکه مثل غش و رنگ پریدگی و تپش قلب و سرگیجه و اینا ....
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دوستان کسی می دونه عدد بتا در حاملگی خارج رحمی باید چند باشه ؟ من یه سری علائم حاملگی دارم که رفتم آزمایش خون دادم و عدد بتا برای من 890 بود. الان حاملگی خارج رحمی دارم یا نه؟ اصن عدد بتا در حاملگی خارج رحمی بتا چیه ؟

مشاهده کامل

عدد بتا اگه از 500 بالاتر باشه و تو سونوگرافی علائم حاملگی دیده نشه احتمال حاملگی خارج رحمی داری . باید بری تست خون بدی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من سوالم همینه ، عدد بتا رو هرجا یه چیزی نوشته ،میشه شما راهنمایی کنید ؟؟؟؟؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام یه سوال داشتم

حاملگی خارج رحمی توی آزمایش خون معلوم میشه؟ من خیلی از این مورد میترسم

مشاهده کامل

نه همیشه درد نداره یکی از دوستای من پریودش عقب افتاده بود رفت پیش دکترش، براش 2 تا آزمایش بتا نوشت که با فاصله 48 ساعت بده از روی اون فهمید که حاملگی خارج رحمی داره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
معمولا کسایی که حاملگی خارج رحمی دارن با درد زیاد میرن پیش دکتر. این درد یکی از نشونه هاشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام . توروخدا میشه راهنماییم کنید من خونریزی شدید دارم . تشخیص حاملگی خارج از رحم با آزمایش خون انجام میشه ؟

مشاهده کامل

اول باید سونو بدی که ببینی حاملگی واقعیه یا نه خارج رحمی . بعد اگه خارج رحمی بود برای درمان باید چند بار تست خون بدی که ببینی سیجی خونت بیاد پایین و به صفر برسه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
آزمایش خون !!!!!!! نه عزیز باید بری سونوگرافی ، البته اگه هفته های اول باشه شاید تو سونو نشون نده
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من هنوز ازدواج نکردم و نامزد هستم . 2 ماه پیش با نامزدم رابطه داشتم و الان به خاطر درد زیاد ازمایش دادم و فهمیدم حاملگی خارج از رحم دارم. باید چیکار کنم؟ ممکنه راهنماییم کنید و راجع به خطرات حاملگی خارج از رحم توضیح بدین؟

مشاهده کامل

چرا نرفتی دکتر !!!! ببین عزیزم من قبلا این مشکلو داشتم. اگه زود متوجه شده باشی و اقدام کنی با تزریق دارو درمان میشه ولی اگه دیر فهمیده باشی معمولا دکتر یا با لاپاروسکوپی یا با جراحی درمان میکنه البته دکتر بستگی به شرایطت روش درمان رو انتخاب می کنه ... ولی بهتره که سریع بری پیش یه متخصص زنان خوب چون عوارض جانبی داره و ممکنه باعث ناباروری بشه...
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
باید زودتر بری دکتر تحت درمان باشی چونکه خیلی خطرناکه . یکی از خطرات حاملگی خارج از رحم اینه که ممکنه توی بارداریت در آینده مشکل به وجود بیاد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خانوما آیا بارداری خارج از رحم و پریود ، همزمان امکان پذیره ؟ یعنی ممکنه حاملگی خارج رحمی داشته باشی و پریود هم بشی ؟ من بارداری خارج از رحم دارم و درحال درمانم و همزمان خونریزی هم دارم، این مربوطه به عادت ماهانه هست یا خونریزی مربوط به درمان میشه ؟

مشاهده کامل

وقتی بارداری خارج از رحم داری دیگه مثل خانومای بارداری و پریود نمیشی . احتمالا مربوطه به درمانت میشه . از دکترت بپرس که مطمئن شی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کی می دونه تشخیص بارداری خارج از رحم با بیبی چک امکان پذیره ؟ یا حاملگی خارج رحمی از طریق آزمایش خون مشخص میشه ؟

مشاهده کامل

نه باید سونوگرافی بدی که نشون بده علائم حاملگی داری یا نه. اگه حاملگی خارج رحم داشته باشی میزان هورمون بتا پایینه و ساک حاملگی تشکیل نمیشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

کسی می دونه درمان گیاهی بارداری خارج از رحم چیه ؟
من متوجه شدم حاملگی خارج رحمی دارم و دکتر گفت چون اندازه جنین بزرگ شده باید جراحی انجام بدی . من شنیدم از طریق درمان های گیاهی و طب سنتی هم میشه مشکل رو حل کرد.کسی اطلاعی از درمان گیاهی بارداری خارج از رحم داره؟

مشاهده کامل

فک نکنم درمان گیاهی داشته باشه مخصوصا واسه تو که میگی اندازه اش بزرگ و دیر اقدام کردی . باید همون جراحی کنی.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من چند روزه که زیر دلم درد می کرد و یهو دردم شدید شد. رفتم دکتر ، دکتر گفت که حاملگی خارج رحمی داری و بهم داروی متوتروکسات تزریق کرد ولی هنوز دل درد دارم و فک می کنم برطرف نشده . کسی میدونه درمان حاملگی خارج از رحم چیه ؟ چون من هنوز دل درد دارم …. یعنی با تزریق متوتروکسات مشکل حل نشده و هنوز حاملگی خارج رحمی دارم ؟

مشاهده کامل

نارسیس عزیزم وقتی متوتروکسات تزریق میشه این دارو از طریق خون به جنین می رسه و رشد اونو متوقف میکنه. بعد به مرور زمان اون جنین کوچیک توی بدنت جذب میشه و از بین میره. وقتی حاملگی خارج از رحم رو از طریق تزریق دارو درمان می کنند چند هفته زمان میبره . باید یکم صبور باشی و چند بار تست خون بدی تا اندازه hcg خونت اندازه گیری بشه. این میزان hcg خونت باید پایین بیاد تا مطمئن شی دیگه از جنین بافتی باقی نمونده و تست ها رو باید همینجوری ادامه بدی تا کاملا hcg خونت به 0 برسه و اونوقت دیگه درمان حاملگی خارج از رحم انجام شده. یه سری علائمم هست که اگه داشتی حتما باید بری دکتر چون خطرناکه مثل غش و رنگ پریدگی و تپش قلب و سرگیجه و اینا ....
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دوستان کسی می دونه عدد بتا در حاملگی خارج رحمی باید چند باشه ؟ من یه سری علائم حاملگی دارم که رفتم آزمایش خون دادم و عدد بتا برای من 890 بود. الان حاملگی خارج رحمی دارم یا نه؟ اصن عدد بتا در حاملگی خارج رحمی بتا چیه ؟

مشاهده کامل

عدد بتا اگه از 500 بالاتر باشه و تو سونوگرافی علائم حاملگی دیده نشه احتمال حاملگی خارج رحمی داری . باید بری تست خون بدی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
من سوالم همینه ، عدد بتا رو هرجا یه چیزی نوشته ،میشه شما راهنمایی کنید ؟؟؟؟؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام یه سوال داشتم

حاملگی خارج رحمی توی آزمایش خون معلوم میشه؟ من خیلی از این مورد میترسم

مشاهده کامل

نه همیشه درد نداره یکی از دوستای من پریودش عقب افتاده بود رفت پیش دکترش، براش 2 تا آزمایش بتا نوشت که با فاصله 48 ساعت بده از روی اون فهمید که حاملگی خارج رحمی داره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
معمولا کسایی که حاملگی خارج رحمی دارن با درد زیاد میرن پیش دکتر. این درد یکی از نشونه هاشه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر