تنبلی چشم (amblyopia)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تنبلی چشم  (amblyopia)

درباره بیماری تنبلی چشم

اطلاعات بیماریها : تنبلی چشم (آمبلیوپی) عبارت است از کاهش بینایی در یک چشم ناشی از شکل‌گیری غیرطبیعی بینایی در مراحل اولیه زندگی. در اثر این ضعف یا تنبلی، چشم اغلب به سمت داخل یا بیرون انحراف می‌یابد.

تنبلی چشم به‌طورکلی از بدو تولد تا سن ۷ سالگی ایجاد می‌شود. این عارضه، علت اصلی کاهش بینایی در یک چشم در میان کودکان است. به‌ندرت، این بیماری بر هر دو چشم تأثیر می‌گذارد.

تشخیص زود هنگام و درمان به‌موقع می‌تواند به جلوگیری از مشکلات طولانی‌مدت در بینایی کودک کمک کند. تنبلی چشم معمولاً می‌تواند با عینک و یا لنز اصلاح شود. گاهی اوقات عمل جراحی موردنیاز است.

علائم و نشانه‌های بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:

• انحراف چشمی به سمت داخل یا بیرون
• چشم‌هایی که به نظر می‌رسد باهم هماهنگ نیستند.
• ادراک بد از عمق
• دچار دوبینی شدن و یا بستن یک چشم هنگام دیدن
• کج کردن سر
• نتایج غیرطبیعی در آزمون‌های غربالگری بینایی؛ گاهی اوقات تنبلی چشم بدون معاینه چشم، آشکار نمی‌شود.

علل بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

تنبلی چشم، به دلیل تغییر مسیرهای عصبی موجود در بافت نازک پشت چشم (شبکیه) و مغز ایجاد می‌گردد. چشم ضعیف‌تر سیگنال‌های بصری کمتری دریافت می‌کند. درنهایت، توانایی چشم‌ها برای همکاری با یکدیگر کاهش می‌یابد و مغز ورودی‌های چشم ضعیف‌تر را نادیده می‌گیرد یا سرکوب می‌کند.

هر چیزی که باعث تاری دید کودکان شود و یا باعث شود که چشم بینایی مناسبی نداشته باشد و یا دچار انحراف شود، می‌تواند باعث تنبلی چشم شود. علل شایع این بیماری عبارت‌اند از:

عدم تعادل عضلانی (استرابیسم): شایع علت تنبلی چشم یک عدم تعادل در عضلاتی که موقعیت چشم را حفظ می‌کنند، می. این عدم تعادل می‌تواند باعث انحراف چشم‌ها شده و باعث شود که نتوانند هماهنگ باهم کار کنند.
تفاوت در وضوح دید بین دو چشم (نامتقارنی شکست): تفاوت مشخص در بینایی دو چشم، اغلب به دلیل دوربینی اما گاهی اوقات به دلیل نزدیک‌بینی یا نقایصی در سطح چشم به نام آستیگماتیسم، تنبلی چشم می‌تواند ایجاد گردد. عینک و یا لنز برای تصحیح این مشکلات انکساری استفاده می‌شوند. در برخی از کودکان، این بیماری، در اثر ترکیبی از انحراف چشم یا استرابیسم و عیوب انکساری چشم ایجاد می‌شود.
محرومیت: هرگونه مشکل در یک چشم، مانند آب‌مروارید، می‌تواند یک کودک را از داشتن وضوح دید محروم کند. تنبلی چشم ناشی از محرومیت در مراحل ابتدایی، نیاز به درمان فوری برای جلوگیری از افت دائمی دید دارد. تنبلی ناشی از محرومیت اغلب منتج به انواع شدید تنبلی چشم می‌شود.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به تنبلی چشم عبارت‌اند از:

• تولد نوزاد نارس
• اندازه کوچک در هنگام تولد
• سابقه خانوادگی تنبلی چشم
• ناتوانی‌های رشدی

عوارض بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند باعث افت دائمی دید شود. تنبلی چشم عامل افت دائمی دید در ۲.۹ درصد از بزرگ‌سالان است.

تشخیص بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

دکتر شما در مرحله اول برای چک کردن سلامت چشم، انحراف چشمی، تفاوت در بینایی بین چشم‌ها و یا ضعف بینایی هر دو چشم یک معاینه دقیق انجام خواهد داد. هنگام معاینه معمولاً از قطره‌های چشمی برای گشادی چشم استفاده می‌شود. قطره‌های چشمی باعث تاری دید می‌شود که برای چند ساعت یا یک روز طول می‌کشد.

روش مورداستفاده برای بررسی بینایی بستگی به سن و مرحله رشد کودک دارد:

کودکانی که هنوز به صحبت درنیامده‌اند: دستگاه ذره‌بین روشن می‌تواند برای شناسایی آب‌مروارید مورداستفاده قرار گیرد. تست‌های دیگر می‌تواند شامل ارزیابی دید کودک هنگام دنبال کردن یکشی در حال حرکت و یا یکشی دور شونده باشد.
کودکان در سنین ۳ سال و بالاتر: آزمایشاتی با استفاده از تصاویر و یا حروف، می در ارزیابی بینایی کودک مورداستفاده قرار گیرند. هر چشم به‌نوبه خود برای ارزیابی چشم دیگر، موردبررسی قرار می‌گیرد.

درمان بیماری تنبلی چشم

کلیک کنید

این مهم است که در اسرع وقت در دوران کودکی، زمانی که اتصالات پیچیده بین چشم و مغز در حال شکل‌گیری هستند، شروع به درمان تنبلی چشم کنیم. بهترین نتایج زمانی رخ می‌دهد که درمان قبل از ۷ سالگی شروع شود، اگرچه نیمی از کودکان بین سنین ۷ و ۱۷ سال به درمان پاسخ می‌دهند.

گزینه‌های درمان تنبلی چشم به وضعیت بینایی کودک بستگی دارند. دکتر شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

استفاده از عینک اصلاحی: عینک و یا لنز می‌تواند مشکلاتی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم که به تنبلی چشم منجر می‌شوند را اصلاح کند.
بستن چشم: برای تحریک بینایی چشم ضعیف‌تر، چشم قوی‌تر کودک شما می‌بایست برای دو تا شش ساعت در روز بسته شود تا کودک مجبور به استفاده از چشم ضعیف‌تر شود.
فیلتر بنگرتر(Bangerter filter): این وسیله، فیلتری خاص است که بر روی شیشه عینک چشم قوی‌تر قرار می‌گیرد. فیلتر باعث تاری چشم قوی‌تر شده و باعث تحریک چشم ضعیف‌تر می‌شود.
قطره‌های چشمی: دو بار در هفته از دارویی به نام آتروپین (Isopto Atropine) که به‌صورت قطره می‌باشد و می‌تواند به‌طور موقت می‌تواند بینایی را در چشم قوی‌تر محو کند، استفاده می‌شود. این باعث می‌شود فرزند شما از چشم ضعیف‌تر بیشتر استفاده کند. عوارض جانبی شامل حساسیت به نور می‌باشد.
عمل جراحی: اگر چشم فرزند شما دچار انحراف باشد، دکتر شما ممکن است جراحی را برای حذف مشکلات مربوط به عضلات چشم توصیه کند. فرزند شما همچنین ممکن است در صورت ابتلا به افتادگی پلک و یا آب‌مروارید به جراحی نیاز داشته باشد.

برای اکثر کودکان دچار تنبلی چشم، درمان مناسب ممکن است از شش ماه تا دو سال به طول انجامد. کودکان پس از درمان نیز می‌بایست ازنظر عود بیماری مورد ارزیابی قرار گیرند چراکه این بیماری می‌تواند در ۲۵ درصد کودکان بازگشت داشته باشد.

من تنبلی چشم راست دارم سوالم اینه که اگه لیزیک انجام بدم خوب میشه؟

مشاهده کامل

فکر نکنم عمل بخواد، تنبلی چشم اگه در اثر مشکلات دیگه ای به وجود نیومده باشه با یه راه ساده حل میشه این تمرین و یه اپتومتریست بهم داده، یک مداد، خودکار یا هر چیز دیگه ای که دم دست داشتی و برمیداری و مستقیم رو به روی دو تا چشمت میگیری، بعد کم کم این مداد رو به چشم هات نزدیک می کنی، باید به نوک مداد خیره بشی و سعی کنی تصویر سر مداد دو تا نشه. به محض دو تا شدن نوک مداد حرکت رو متوقف کن و سعی کن با تمرکز اون رو یکی ببینی.این کار رو در روز هی تکرار کن. وقتی دیدی خیلی داره فشار میاد به چشمات چند بار پلک بزن و دوباره حرکت رو انجام بده، امیدوارم به دردت بخوره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من تنبلی چشم راست دارم سوالم اینه که اگه لیزیک انجام بدم خوب میشه؟

مشاهده کامل

فکر نکنم عمل بخواد، تنبلی چشم اگه در اثر مشکلات دیگه ای به وجود نیومده باشه با یه راه ساده حل میشه این تمرین و یه اپتومتریست بهم داده، یک مداد، خودکار یا هر چیز دیگه ای که دم دست داشتی و برمیداری و مستقیم رو به روی دو تا چشمت میگیری، بعد کم کم این مداد رو به چشم هات نزدیک می کنی، باید به نوک مداد خیره بشی و سعی کنی تصویر سر مداد دو تا نشه. به محض دو تا شدن نوک مداد حرکت رو متوقف کن و سعی کن با تمرکز اون رو یکی ببینی.این کار رو در روز هی تکرار کن. وقتی دیدی خیلی داره فشار میاد به چشمات چند بار پلک بزن و دوباره حرکت رو انجام بده، امیدوارم به دردت بخوره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر