آلوپسی آره آتا ( Areata Alopecia )

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آلوپسی آره آتا ( Areata Alopecia )

درباره بیماری آلوپسی آره آتا و انواع آن

اطلاعات بیماریها : آلوپسی آره آتا یک بیماری پوستی است که در نتیجه ریزش مو در ناحیه پوست سر و سایر نقاط بدن ایجاد می‌گردد. ریزش مو در آلوپسی معمولاً به‌صورت مناطق گرد کوچک یا بزرگ در پوست سر ایجاد شده و می‌تواند تا جایی که تمام موهای سر یا بدن ریزش پیدا کنند، ادامه یابد.

بیماری آلوپسی به طور کلی حدود 2% از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از این میان حدود 5 میلیون نفر از ایالات متحده امریکا هستند. گرچه این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما در افراد کمتر از سه سال بسیار نادر است.

بیماری آلوپسی یک بیماری پوستی غیر قابل پیش‌بینی و دوره‌ای می‌باشد. علت دوره‌ای بودن آن این است که در هر زمانی ممکن است موها مجدداً شروع به رشد یا ریزش کنند و از طرفی طول این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

انواع بیماری آلوپسی آره آتا

سه نوع بیماری آلوپسی شناخته شده است :

آلوپسی آره آتا منطقه‌ای
شایع‌ترین نوع بیماری آلوپسی آره آتا می‌باشد که معمولاً زمانی که صحبت از این بیماری می‌شود منظور همین شکل از بیماری می‌باشد. ریزش مو در آلوپسی آره آتا به صورت سکه ای و در اندازه‌های مختلف می‌باشد.

آلوپسی توتال ( Alopecia totalis )
در نوع توتال بیماری آلوپسی آره آتا تمام موهای سر ریزش پیدا می‌کنند.

آلوپسی یونیورسال ( Alopecia universalis )
آلوپسی یونیورسال نادرترین نوع این بیماری می‌باشد که در آن موی پوست سر و کل بدن می‌ریزد.

چه افرادی به بیماری آلوپسی آره آتا دچار می‌شوند؟

آلوپسی آره آتا اغلب در بزرگسالان 30 تا 60 ساله رخ می‌دهد. بااین‌حال، این بیماری می‌تواند افراد مسن و به ندرت، کودکان را نیز درگیر کند. بیماری آلوپسی آره آتا مسری نیست . از طرفی می‌بایست این بیماری از ریزش موی پس از قطع درمان‌های هورمونی استروژن و پروژسترون برای کنترل زایمان یا ریزش موی پس از بارداری ، تفکیک داده شود. این موارد ریزش مو شرایط قابل درمانی هستند که گاهی با آلوپسی آره آتا اشتباه گرفته می‌شوند.

علائم و نشانه های بیماری آلوپسی آره آتا

کلیک کنید

اگر به بیماری آلوپسی مبتلا هستید، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از علائم زیر را داشته باشید:

ریزش موی سکه‌ای : این مشکل اغلب با ریزش بخش‌های کوچکی از مو به اندازه یک سکه آغاز می‌شود. شما ممکن است اولین بار زمانی متوجه بیماری آلوپسی شوید که متوجه ریزش موهای خود بر روی بالش یا در هنگام دوش گرفتن شوید.
ریزش مو عمدتاً در ناحیه پوست سر اتفاق می‌افتد : اما می‌تواند ابروها، مژه‌ها، ریش‌ها و کلا موهای هر بخشی از بدن را شامل شود. وسعت نواحی ریزش یافته در بیماری آلوپسی آره آتا متفاوت است.
ریزش موی گسترده : به مرور زمان برخی از بیماران کچل می‌شوند (در آلوپسی توتال). برخی موهای کل بدن خود را نیز از دست می‌دهند (در آلوپسی یونیورسال). البته این اتفاق خیلی رایج نیست.
مشکلات ناخن : بیماری آلوپسی آره آتا همچنین می‌تواند ناخن‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد. ناخن‌ها ممکن است دندانه‌دار شوند و یا لکه‌های سفید یا خطوطی روی آن‌ها ایجاد شود. گاهی ناخن‌ها ظاهری خشن پیدا می‌کنند، درخشش خود را از دست می‌دهند یا نازک و دچار شکستگی می‌شوند. در موارد نادری هم ناخن دچار تغییر شکل شده و می‌افتد.

گاهی تغییرات ناخن اولین علامت آلوپسی آره آتا می‌باشد.

علائم و نشانه های بیماری آلوپسی آره آتا

علت بیماری آلوپسی آره آتا

کلیک کنید

شواهد موجود نشان می‌دهد که آلوپسی آره آتا ناشی از نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است. در این اختلال که تحت عنوان خود ایمنی نامیده می‌شود، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خود بدن حمله می‌کند. در مورد بیماری آلوپسی آره آتا، به دلایلی ناشناخته، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث تخریب آن‌ها می‌شود. بیماری آلوپسی آره آتا گاهی با دیگر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری های تیروئید ، ویتیلیگو ، لوپوس ، آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو همراه است. تشخیص یا درمان این بیماری ها بعید نیست که بر روند بیماری آلوپسی تأثیر بگذارد. گاهی اوقات آلوپسی آره آتا در اعضای یک خانواده اتفاق می‌افتد که نقش ژنتیک را نشان می‌دهد.

تشخیص بیماری آلوپسی آره آتا

کلیک کنید

علامت مشخصه اصلی این بیماری وجود منطقه یا مناطق بی‌مو در پوست نواحی‌ای از بدن است که در حالت عادی دارای مو هستند. یافته‌های دیگر که ممکن است مفید باشند عبارتند از ظاهر کوتاه موها به علت شکستگی موها ، قسمت‌های زردرنگ در پوست نواحی اطراف فولیکول مو و وجود موهای نازک کوتاه و خاکستری در ناحیه بی‌مو . اگر منطقه ریزش مو در حال گسترش باشد، پزشک ممکن است چند مو را برداشت کرده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد.

گاهی اوقات متخصص پوست برای تشخیص بیماری آلوپسی، بیوپسی پوست انجام می‌دهد. برای انجام بیوپسی پوست ، پزشک قطعه کوچکی از پوست را برداشته و زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

گاهی ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون باشد تا متخصص پوست مطمئن شود که علت این ریزش مو ، سایر بیماری های خود ایمنی نیست.

درمان آلوپسی آره آتا سکه‌ای

کلیک کنید

در تمام انواع بیماری آلوپسی ، زمانی که سیگنال‌های مناسب به فولیکول‌های مو برسد می‌توانند زنده بمانند و باعث رشد مجدد مو شوند. همچنین در تمام موارد، ممکن است بدون نیاز به درمان یا پس از چند سال موها مجدداً رشد کنند.

در حال حاضر درمان تائید شده‌ای برای بیماری آلوپسی آره آتا وجود ندارد. با این‌ حال محققین و پزشکان به دنبال راهی برای درمان این بیماری هستند. در مورد نوع خفیف بیماری آلوپسی (ریزش موی کمتر از 5%) که ریزش مو از نوع سکه‌ای وجود دارد راه‌های درمانی معدودی وجود دارد که البته در همه موارد پاسخ مناسبی نمی‌دهد.

تزریق کورتیزون برای درمان آلوپسی

یکی از رایج‌ترین درمان‌های بیماری آلوپسی آره آتا وجود دارد تزریق داروی کورتیزون است. تزریق کورتیزون معمولاً ماهی یکبار و به وسیله یک سوزن ظریف در ناحیه بی‌مو و اطراف آن انجام می‌شود. این تزریق‌ها ممکن است ایجاد درد و سوزش موقتی کند.

در صورتی که این روش درمانی تأثیرگذار باشد معمولاً طی 4 هفته نتایج آن بارز خواهد شد. یکی از مزیت‌های این درمان این است که اگر باعث رشد مجدد مو نشود هم از زیاد شدن نواحی توخالی پیشگیری خواهد کرد.

تزریق کورتیزون دارای یکسری عوارض جانبی می‌باشد؛ مثلاً ممکن است در محل تزریق یکسری فرورفتگی‌های موقت ایجاد شود که البته به مرور زمان به طور خودبه‌خودی برطرف می‌گردند.

تزریق کورتیزون برای درمان آلوپسی

• استفاده از ماینوکسیدیل موضعی برای درمان آلوپسی

در صورتی که از ماینوکسیدیل 5% روزی یکبار در نواحی بی‌مو استفاده شود ممکن است باعث رشد مجدد مو در این قسمت‌ها شود اما تأثیر 100% روی رشد مجدد موها نخواهد داشت. درمان پس از رشد کامل موها متوقف خواهد شد.

محلول ماینوکسیدیل 2% به تنهایی تأثیری در درمان بیماری ندارد و می‌بایست از کرم کورتیزون نیز نیم ساعت بعد از استفاده از محلول استفاده شود تا اثر آن بهبود یابد.

ماینوکسیدیل موضعی درمانی بی‌خطر محسوب می‌شود و به دلیل استفاده آسان، روش درمانی مطلوبی برای بیماران محسوب می‌شود.

• استفاده از کرم آنترالین ( anthealin ) برای درمان آلوپسی

پماد آنترالین در درمان بیماری پسوریازیس استفاده می‌شود. در بیماری آلوپسی آره آتا این کرم به صورت روزانه روی نوحی بی‌مو استعمال شده و بعد از نیم تا یک ساعت شسته می‌شود. در صورتی که این درمان پاسخ داد، به مدت 8 تا 21 هفته آن را ادامه می‌دهیم.

از عوارض جانبی پماد آنترالین می‌توان به ایجاد سوزش موقتی در نواحی تحت درمان و تغییر رنگ آن به صورت بی‌رنگ یا قهوه‌ای کم رنگ می‌باشد. حتماً دست‌ها را بعد از استفاده از این کرم بشویید.

درمان آلوپسی آره آتا توتال و یونیورسال

کلیک کنید

روش‌های محدودی برای درمان انواع وسیع و شدید بیماری آلوپسی آره آتا وجود دارد. به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است:

• قرص‌های کورتیزون برای درمان آلوپسی شدید

گاهی برای درمان نوع شدید بیماری آلوپسی از قرص‌های کورتیزون استفاده می‌شود. تأثیر این قرص‌ها بسیار بیشتر از تزریق موضعی آن است. در مقابل به دلیل عوارض جانبی زیادی که این داروها دارند و طولانی بودن دوره درمان برای همه افراد مناسب نیستند و بیشتر ممکن است برای افراد جوان و سالم تجویز گردند. نکته دیگر اینکه با وجود رویش مجدد مو، بعد از قطع مصرف قرص‌های کورتیزون ریزش موها مجدداً آغاز خواهد شد.

• ایمونوتراپی موضعی برای درمان آلوپسی شدید

یکی دیگر از روش‌های درمان بیماری آلوپسی آره آتا شدید ایمنوتراپی موضعی می‌باشد که البته در همه جای دنیا در دسترس نیست. حدود 40% از بیماران بعد از 6 ماه با این روش رویش مجدد موهایشان را به دست می‌آورند.

کسانی که از روش ایمنوتراپی موضعی نتیجه گرفته‌اند می‌بایست تا زمانی که شرایط به حالت سابق بازنگشته است به درمان ادامه دهند. این روش درمانی ممکن است باعث ایجاد سوزش و خارش سطحی و موقت در محل تحت درمان شود.

• استفاده از کلاه گیس

به طور کلی روش‌های موجود، در درمان بیماری آلوپسی آره آتا پیشرفته تأثیر زیادی ندارند. بنابراین شاید نیاز باشد برای خود یک کلاه گیس مناسب تهیه کنید. اگر در تهیه کلاه گیس دقت کافی را به عمل آورید تا علاوه بر اینکه طبیعی به نظر برسد، کاملاً راحت و سبک باشد. سعی کنید کلاه گیس های سیلیکونی را انتخاب کنید که استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشد.

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر