اختلالات خواب (Sleep disorder)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
اختلالات خواب (Sleep disorder)

انواع اختلالات خواب

اطلاعات بیماریها : به ‌طور کلی اختلالات خواب را به چهار گروه می‌توان تقسیم کرد:

• بی‌خوابی (Insomnia)
• پرخوابی (Hypersomnia)
• پاراسومنیا (Parasomnia)
• اختلال سیکل خواب‌ و بیداری

بی‌خوابی (Insomnia)

عبارت است از دشواری در شروع یا تداوم خواب. این علامت شایع‌ترین اختلال خواب است. می‌توان موقتی و گذرا یا طولانی باشد. انواع اختلالات روان‌پزشکی مانند اختلالات اضطرابی، اختلال خلقی و سایکوز می‌توانند باعث بی‌خوابی شوند. انواع بیماری‌های جسمی و داروها نیز سبب بی‌خوابی می‌شوند.

پرخوابی (Hypersomnia)

عبارت است از افزایش مقدار خواب شبانه و نیز خواب ‌آلودگی در طی روز. انواع اختلالات روان‌پزشکی، بیماری جسمانی و نیز دارو باعث پرخوابی می‌شوند.

پاراسومنیا (Parasomnia)

یک پدیده نامطلوب و غیر معمول است که به ‌طور ناگهانی در طی خواب یا در آستانه خواب ‌و بیداری ظاهر می‌شود. این پدیده معمولاً در طی مراحل ۳ و ۴ خواب روی می‌دهد. خوابگردی، اختلال کابوس و اختلال وحشت شبانه نمونه‌های پاراسومنیا هستند.

اختلال در برنامه خواب-بیداری

در اینجا روال طبیعی خواب مختل می‌شود. فرد در زمانی که می‌خواهد نمی‌تواند بخوابد. در حالی ‌که در زمان‌های دیگر که مطلوب فرد نیست می‌تواند بخوابد.

درباره اختلالات خواب

کلیک کنید

بی‌خوابی اولیه (primary insomnia)

در این اختلالات، شکایت اصلی دشواری در شروع یا حفظ تداوم خواب است. عموماً فرد با داشتن یک خواب خوب اشتغال خاطر دارد. تلاش فرد برای تحقق این امر معمولاً ناکامی بیشتری را به دنبال دارد. برای تشخیص گذاری، این اختلال باید حداقل یک ماه ادامه یافته و منجر به ناراحتی واضح در شخص شده یا در عملکرد فرد اختلال ایجاد کند. در بررسی‌های انجام‌ شده نیز هیچ‌گونه مشکل جسمی یا روان‌پزشکی برای توجیه این اختلال پیدا نمی‌شود. این اختلال اغلب با بنزودیازپین ها(benzodiazepine) کنترل می‌شود.

توصیه‌های بهداشتی زیر کمک‌ کننده است:

• آن‌قدر بخوابید که برای احساس هوشیاری در طی روز لازم است نه بیشتر.
• فقط اوقات خواب را در بستر بگذرانید. سپری کردن اوقات طولانی در بستر خواب را منقطع می‌سازد.
• هر صبح در زمان مشخصی بیدار شوید. این نظم را هرروز حتی تعطیلات رعایت کنید.
• فعالیت‌های منظم فیزیکی خواب را عمیق می‌کنند.
• سر و صدای زیاد خواب را مختل می‌سازد. درجه حرارت اتاق را در حد مطلوب نگاه‌ دارید.
• یک شام سبک قبل از خواب به بهبود خواب کمک می‌کند. برعکس مصرف غذا و مایعات زیاد قبل از خواب، خواب را مختل می‌سازد.
• از مصرف کافئین (چای، قهوه، شکلات و …)، الکل و سیگار اجتناب کنید.
• اگر نمی‌توانید بخوابید و از این بابت عصبانی هستید تلاش بیشتری نکنید. به‌ جای آن اتاق‌ خواب را ترک کرده و کار دیگری انجام دهید.
• از خواب روز اجتناب کنید. مگر اینکه خواب روز به بهبود خواب شب کمک کند.

پرخوابی اولیه (Primary Hypersomnia)

کلیک کنید

شکایت اصلی در این اختلال عبارت است از خواب زیاد یا خواب‌آلودگی طی روز. برای تشخیص گذاری این اختلال باید حداقل یک ماه ادامه یافته، منجر به ناراحتی واضح در شخص شده و یا در عملکرد فرد اختلال ایجاد کند. بررسی انجام‌ شده نیز هیچ‌ گونه مشکل جسمی یا روان‌پزشکی را برای توجیه این اختلال نشان ندهد.

محرک‌های سیستم عصبی مرکزی مانند فنیل فنیدیت (Methylphenidate) در این اختلال کاربرد دارند.

اختلالات خواب مربوط به تنفس (Breathing related Sleep disorders)

کلیک کنید

در این اختلالات وقفه تنفسی منجر به کم‌خوابی یا پرخوابی می‌شود.

سندروم وقفه تنفسی درخواب (Obstructive sleep Apnea syndrome)

کلیک کنید

در این اختلال افتادگی دیواره حلق طی خواب ،مکرراً باعث انسداد مجاری تنفسی فوقانی و قطع تهویه می‌شود. این امر منجر به کاهش اکسیژن‌ رسانی و اسیدوز می‌شود. یک آپنه ۱۰ ثانیه یا بیشتر طول کشیده با بیداری ختم می‌شود. حاصل این پدیده‌ها قطعه‌ قطعه شدن خواب و کاهش کیفیت مطلوب خواب بوده و خواب‌ آلودگی روزانه را در پی دارد. این اختلال معمولاً در دهه سوم زندگی آغاز شده با افزایش سن افزایش می‌یابد. در افراد چاق و جنس مرد بیشتر دیده می‌شود. خرناس بلند، سردرد به‌ خصوص در ناحیه پیشانی، افزایش وزن، خواب‌ آلودگی روزانه، افزایش فشار خون سیستمیک، بیماری قلبی-عروقی و اختلالات جنسی از تبعات آن است.

افسردگی، کاهش توجه و تمرکز، اختلال حافظه، کاهش توانایی‌های حرکتی از عوارض این اختلال ذکرشده است. در افرادی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند افزایش میزان مرگ‌ و میر گزارش‌ شده است.

عوامل مستعد سازنده این اختلال عبارت‌اند از: انسداد بینی، توده حلق، زبان بزرگ، بزرگ شدن لوزه‌ها، فلج طناب صوتی، چاقی، کم‌ کاری تیروئید و …
در آپنه مرکزی هم جریان هوا و هم تلاش‌های تنفسی شکم و سینه در طی دوره‌های آپنه قطع‌ شده و با بیدار شدن مجدد شروع می‌شود. در درمان آپنه خواب باید از داروهای خواب‌آور و الکل به‌ شدت اجتناب شود.

فشار مثبت مداوم به راه‌های هوایی از طریق بینی درمان انتخابی است. تدابیر دیگری مانند کاهش وزن و اقدامات جراحی جهت اصلاح انسداد نیز کاربرد دارند.

اختلالات برنامه خواب بیداری (Sleep-wake schedule disorders)

کلیک کنید

در این افراد هماهنگی بین ریتم‌های سیرکادین (چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری) فرد و تغییرات محیطی دچار اختلال می‌شود. این اختلالات عبارت‌اند از الگوی مداوم و مکرر وقفه خواب که خواب‌ آلودگی یا بی‌خوابی را در پی داشته و حاصل ناهماهنگی بین سیکل خواب-بیداری مطلوب محیط فرد و الگوی خواب-بیداری سیرکادین می‌باشد. این اختلال ناراحتی واضح برای فرد ایجاد کرده یا اختلال جدی در عملکرد فرد ایجاد می‌کند.

در نوع تأخیر در مراحل خواب، فرد دیرتر از معمول به خواب‌ رفته و دیرتر نیز از خواب بیدار می‌شود.

نارکولپسی (Narcolepsy)

کلیک کنید

نارکولپسی اختلال همیشگی است که اغلب در سنین ۱۰-۲۰ سالگی شروع‌ شده و در مردها شایع‌تر است. مبنای ژنتیک این اختلال مطرح است. در ۹۰-۱۰۰% موارد بیماران HLA-DR2 دیده می‌شود.

علائم اصلی نارکولپسی عبارت‌اند از:

• حملات خواب روزانه که شایع‌ترین علامت است. این حملات مقاومت‌ ناپذیر بوده و اغلب کوتاه‌ مدت هستند (معمولاً ۱۵ دقیقه)

• کاتاپلکسی (cataplexy) : فلج ناگهانی عضلات اسکلتی است که اغلب به دنبال هیجانات (خشم، تعجب و خنده) یا فعالیت فیزیکی ایجاد می‌شود. فلج ناگهانی ممکن است در کل بدن رخ دهد یا یک گروه از عضلات را در بربگیرد. معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.
• توهمات شنوایی و بینایی که اغلب با ترس همراه هستند.

• فلج خواب (sleep paralysis) : فلج موقتی عضلات ارادی که معمولاً چند ثانیه طول کشیده و بسیار ناخوشایند است. بیمار در این حالت بیدار و هوشیار است ولی قادر به حرکت دادن عضلات خود نیست.
• نارکولپسی : اختلال خطرناکی است. تصادف اتومبیل و نیز سوانح شغلی به‌خصوص در محیط‌های صنعتی از تبعات آن است. فرد باید از اشتغال در مشاغل خطرناک اجتناب کند.

خواب‌های برنامه‌ ریزی‌ شده در طی روز می‌تواند در کنترل نارکولپسی مفید باشد.

برای کنترل حملات خواب از محرک‌هایی مانند متیل فنیدیت و آمفتامین استفاده می‌کنند. ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای مانند ایمی پرامین و نور تریپتیلین نیز کاربرد دارند.

پاراسومنیاها

کلیک کنید

خواب‌گردی ( sleep walking-somnambolism)

خوابگردی عبارت است از راه رفتن در خواب که معمولاً با چشمان باز صورت می‌گیرد. گاهی فرد کارهای پیچیده‌تری مانند لباس پوشیدن و حتی رانندگی نیز انجام می‌دهد. خوابگردی معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد و ندرتاً ممکن است تا یک ساعت ادامه یابد.

این اختلال در یک سوم اول شب در مرحله ۳ و ۴ خواب روی می‌دهد. بنابراین فرد چیزی به خاطر نمی‌آورد. بیدار کردن فرد خوابگرد نیز دشوار است. عموماً در سنین ۵-۱۲ سالگی دیده می‌شود. داروهایی که مرحله 3 و 4 خواب را وقفه می‌دهند مفید هستند.

باید مواظب بود تا بیمار آسیب نبیند (سقوط، انجام اعمال خطرناک)

اختلال کابوس (Nightmare disorder)

در این اختلال فرد ناگهان با رؤیا و همراه با ترس شدید بیدار می‌شود. محتوای ترسناک رؤیا را به خاطر دارد و کاملاً بیدار است. اختلال کابوس معمولاً در نیمه انتهایی شب دیده می‌شود. اختلال حاصل بیدار شدن از نوعی از خواب به نام REM بوده و در سنین ۵-۶ سالگی شیوع زیادی دارد. کابوس مکرر می‌تواند نشان‌ دهنده مشکلات روان‌پزشکی دیگر باشد. در صورت امکان، کاهش و حذف هر نوع منبع اضطراب کمک‌ کننده است. باید به کودک و والدین اطمینان داد که شرایط موقت و گذراست.

وقفه دهنده‌های خواب REM مانند ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای مؤثرند. از بنزودیازپین‌های نیز استفاده می‌شود.

اختلال وحشت شبانه (sleep terror disorder)

در این اختلال فرد با فریاد شدید و ناگهانی از خواب برمی‌خیزد. آثار ترس شدید در چهره بیمار هویداست. این اختلال مربوط به مرحله ۳ و ۴ خواب از نوع NREM بوده و معمولاً ۱-۳ ساعت پس از به خواب رفتن دیده می‌شود. فرد ممکن است با گیجی بیدار بماند. برخلاف اختلال کابوس معمولاً چیزی به خاطر نمی‌آورد. بیشتر در پسرها دیده می‌شود. این اختلال ممکن است نخستین علامت صرع باشد. مقدار کم دیازپام کمک‌ کننده است.

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر