انحراف چشم – استرابیسم – لوچی – Strabismus

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
انحراف چشم - استرابیسم - لوچی - Strabismus

درباره بیماری انحراف چشم

استرابیسم (به انگلیسی Strabismus) یا انحراف چشم که به صورت عامیانه به آن لوچی هم گفته می‌شود، مشکلی مربوط به بینایی است که در آن هر دو چشم در یک زمان واحد به یک نقطه نگاه نمی‌کنند. انحراف چشم معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شود.

به وجود آمدن انحراف چشم در کودکان بسیار نادر است، اما درمان نکردن آن می‌تواند موجب بروز مشکلات دائمی چشم شود. برای مثال اگر کودکی از چشمی که دچار مشکل است استفاده نکند، بینایی آن چشم ضعیف می‌شود که در نهایت منجر به تنبلی چسم یا آمبلوپی می‌شود.

ابتلا به استرابیسم در کودکان می‌تواند روی اعتماد به نفس آن‌ها و همچنین توانایی بینایی آن‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است در ابتدای تشخیص برای درمان این مشکل اقدام شود.

برای اطلاع از عواملی که بینایی را کاهش می‌دهند مقاله ” دلایل کم شدن بینایی چیست  را مطالعه نمایید.

آیا شما هم دچار “ بیماری انحراف چشم ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه ‌های بیماری استرابیسم

کلیک کنید

شایع‌ترین نشانه‌های استرابیسم عبارت‌اند از:

  • چشمانی که در یک زمان به نقاط متفاوتی نگاه می‌کنند. (اگر انحراف چشم کودک کم باشد ممکن است به سختی تشخیص داده شود).
  • چشمانی که هم‌زمان با همدیگر حرکت نمی‌کنند.
  • فشردن یا بستن یکی از چشم‌ها در مواجه‌شدن با نور شدید
  • چرخاندن یا کج کردن سر برای نگاه کردن به یک جسم
  • برخورد با اجسام (انحراف چشم باعث کاهش عمق میدان دید می‌شود).

اگر سن کودک مبتلا به لوچی بالا برود، ممکن است دچار تاری دید، خستگی چشم، حساسیت به نور یا دید دوگانه شود. نشانه‌ها ممکن است گاهی بروز کنند و در دیگر مواقع وجود نداشته باشند. حتی گاهی ممکن است به خاطر خستگی یا بیماری نشانه‌ها عود کنند.

چشم‌های نوزادان ممکن است در ابتدا دچار انحراف باشد، اما بعد از 4-3 ماه به حالت مناسبی تغییر شکل می‌دهند. در برخی مواقع کودکان به این دلیل دچار انحراف چشم می‌شوند که تیغه بینی آن‌ها بزرگ است و مانع دید مناسب آن‌ها می‌شود. اگر حالت چشم نوزاد بعد از 4 ماهگی میزان نبود، او را پیش پزشک ببرید.

علت بیماری انحراف چشم

کلیک کنید

انحراف چشم در نوزادان معمولاً دلیل شناخته‌ شده‌ای ندارد، اما به نظر می‌رسد ارثی باشد. گاهی مواقع انحراف چشم وقتی به وجود میاید که مشکلات چشمی دیگری مثل دوربینی چشم یا آب مروارید وجود داشته باشد.

انحراف چشم در بزرگ‌سالان می‌تواند به خاطر صدمه به چشم یا عروق خونی آن به وجود بیاید. از دست دادن بینایی، تومور مغزی، بیماری گریوز، سکته، ناهنجاری در ماهیچه یا اعصاب نیز عامل لوچی در بزرگ‌سالی هستند.

از سایت سلامت پزشکی دکترسوشا حتماً بخوانید! ” مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌ها روی لینک بانک اطلاعات بیماری‌ها کلیک کنید.

انحراف چشم : علت بیماری انحراف چشم

عوامل خطر بیماری انحراف چشم

کلیک کنید

عواملی که موجب افزایش احتمال ابتلا به استرابیسم می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بیماری که ماهیچه‌ها و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • دنیا آمدن به صورت نارس
  • سندروم داون
  • ضربه به سر

عوارض بیماری استرابیسم

کلیک کنید

در صورتی که انحراف چشم در کودکان به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند موجب تنبلی چشم یا کاهش بینایی شود و تا آخر عمر چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص بیماری لوچی

کلیک کنید

پزشک معمولاً با معاینه چشم‌های نوزاد ابتلای او به انحراف چشم را تشخیص می‌دهد. متمرکز نبودن دو چشم وقتی کودک به یک نقطه نگاه می‌کند واضح‌ترین نشانه این بیماری است.

پزشک ممکن است از کودک بخواهد یکی از چشم‌ها را بپوشاند و به یک جسم نگاه کند و این کار را برای هر دو چشم تکرار کند. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که بررسی کند کدام چشم می‌چرخد، به چه مقدار می‌چرخد و در چه شرایطی حالات غیرعادی چشم به وجود میاید. این کارها به پزشک کمک می‌کند تشخیص دهد که آیا کودک به تنبلی چشم هم مبتلا هست یا خیر.

متخصصین توصیه می‌کنند که چشم‌های کودکان به صورت منظم کنترل شوند. تست‌های بینایی هم برای تشخیص انحراف چشم انجام می‌شود. اگر شما در مورد ابتلای کودکتان به استرابیسم نگران هستید، با پزشک کودکان در تماس باشید یا او را به یک چشم‌پزشک نشان دهید.

انحراف چشم : تشخیص بیماری لوچی

درمان بیماری انحراف چشم

کلیک کنید

رایج‌ترین روش‌های درمانی برای انحراف چشم عبارت‌اند از:

  • عینک : استفاده از عینک گاهی می‌تواند انحراف چشم خفیف را برطرف کند.
  • بستن چشم : بستن چشم قوی‌تر به صورت موقت برای درمان تنبلی چشم استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که چشم ضعیف‌تر فعالیت داشته باشد و ماهیچه آن اصلاح شود. ممکن است لازم باشد کودک چشم خود را دائماً ببندد یا این کار را به مدت چند هفته یا چند ماه انجام دهد.
  • عمل جراحی : جراحی ماهیچه چشم معمولاً تنها راه درمان قطعی انحراف چشم و بهبود بینایی است. ممکن است بیشتر از یک جراحی نیاز باشد تا بهبود کامل حاصل شود. حتی در برخی موارد لازم است کودک بعد از عمل جراحی از عینک استفاده کند.

روش‌های دیگر درمان لوچی شامل درمان دارویی و تمرینات ورزشی چشم است. درمان استرابیسم باید زود آغاز شود. به‌طور کلی هرچه سن کودک برای درمان کمتر باشد، تغییرات سریع‌تر و بهتر اتفاق می‌افتند. همچنین بسیار مهم است که کودک بعد از دوره درمان نیز تحت نظر باشد.

چه موقع برای بیماری استرابیسم به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

در صورتی که کودک شما بیشتر از چهار ماه سن دارد و هنگام نگاه کردن به یک نقطه، چشم‌های آن در یک راستا قرار ندارند به پزشک مراجعه کنید.

انحراف چشم : چه موقع برای بیماری استرابیسم به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر