افتادگی دریچه میترال | پرولاپس دریچه میترال (Mitral valve prolapse (MVP

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
افتادگی دریچه میترال | پرولاپس دریچه میترال (Mitral valve prolapse (MVP

دریچه میترال چیست

اطلاعات بیماریها : دریچه میترال عبور خون بین دو حفره دهلیز چپ و بطن چپ را کنترل می‌کند. به‌طور طبیعی جریان خون از این دریچه یک طرفه است (از دهلیز چپ به بطن چپ). وقتی قلب در بین دو ضربان در حالت استراحت است دریچه میترال باز می‌شود و خون از دهلیز به بطن می‌رود. دریچه به‌ طور معمول در یک جهت باز می‌شود.

درباره بیماری افتادگی دریچه میترال

اگر افتادگی دریچه میترال دارید لت‌های دریچه به خوبی کار نمی‌کنند. موقع ضربان قلب یکی از لت‌ها به سمت دهلیز حرکت می‌کند. در این حالت خون می‌تواند از بطن به داخل دهلیز برگردد. افرادی که این مشکل را دارند معمولاً به‌ صورت مادرزادی با آن متولد می‌شوند. تعداد زنان مبتلا بیشتر از مردان است.

علائم و نشانه‌های بیماری افتادگی دریچه میترال

کلیک کنید

در اینجا تعدادی از علائمی که ممکن است در اثر افتادگی دریچه میترال ایجاد شود را ذکر می‌کنیم:

• احساسی مانند حذف شدن یکی از ضربان ها
• درد قفسه سینه به‌ صورت گهگاهی
• تنگی نفس
• سرگیجه
• اضطراب و ترس

علل بیماری افتادگی دریچه میترال

کلیک کنید

وقتی‌که قلب شما درست کار کند، دریچه میترال به‌طور کامل در طی انقباض بطن چپ بسته می‌شود و مانع از بازگشت خون به اتاق سمت چپ بالای قلب (دهلیز چپ) می‌شود. اما در برخی از افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال، یک یا هر دو فلپ (جزء) دریچه میترال دارای بافت اضافی هستند که در هر بار انقباض قلب به سمت بطن چپ متمایل می‌شود. این حالت مانع می‌شود که دریچه کاملاً بسته شود.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری افتادگی دریچه میترال

کلیک کنید

پرولاپس دریچه میترال می‌تواند در هر فرد در هر سنی ایجاد شود. نوع جدی پرولاپس دریچه میترال اغلب در مردان بالاتر از ۵۰ سال رخ می‌دهد. پرولاپس دریچه میترال می‌توانید در خانواده‌ها منتقل شود (به‌ صورت ژنتیکی) و ممکن است با وجود شرایط دیگر، مانند عوامل زیر ایجاد گردد:

• سندرم مارفان (Marfan syndrome)
• سندروم اهلرز-دانلوسدانلوس (Ehlers-Danlos syndrome)
• ناهنجاری ابشتین (Ebstein’s anomaly)
• دیستروفی عضلانی (Muscular dystrophy)
• بیماری گریوز (Graves’ disease)
• اسکولیوز(Scoliosis)

تشخیص بیماری افتادگی دریچه میترال

کلیک کنید

پزشک با معاینه می‌تواند افتادگی دریچه میترال را تشخیص دهد. زمانی که پزشک با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد ممکن است یک صدای تیک بشنود. لت صدای تیک ایجاد می‌کنند. در صورتی‌ که خون به سمت دهلیز برگردد نیز پزشک صدای اضافی خواهد شنید. برای بررسی وضعیت دریچه ممکن است پزشک اکوی قلب انجام دهد. اکوی قلب تصویری از قلب و نحوه عبور خون از دریچه‌ها را نشان می‌دهد. این روش می‌تواند به پزشک کمک کند که درباره نحوه درمان تصمیم بگیرد.

درمان بیماری افتادگی دریچه میترال

کلیک کنید

بیشتر افرادی که افتادگی دریچه میترال دارند نیازی به درمان ندارند. در حقیقت این حالت معمولاً اثری روی سلامت ندارد. حدود ۲ نفر از هر ۱۰۰ نفری که این شرایط را دارند دچار عوارض می‌شوند. اگر از دریچه‌ها خون زیادی نشت کند یا اگر علائم بیمار زیاد باشد ممکن است برای ثابت کردن دریچه‌ها نیاز به عمل جراحی باشد. هم‌چنین ممکن است نیاز باشد که ورزش‌های شدید کم شوند. در مورد نوع ورزش با پزشک مشورت کنید.

اگر افتادگی دریچه میترال باعث درد قفسه سینه یا دیگر علائم شد پزشک ممکن است داروهایی مانند مهارکننده گیرنده بتا (پروپوانول propoenol) برای بهتر شدن علائم تجویز کند.

در موارد شدید افتادگی دریچه میترال ممکن است دریچه در طی اقدامات دندانپزشکی یا دیگر اقدامات پزشکی عفونی شود. در این صورت ممکن است پزشک قبل از انجام اقدامات پزشکی یا دندانپزشکی آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا از عفونت دریچه‌ها جلوگیری شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر