اسکار | جای زخم ( Scar)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
اسکار | جای زخم ( Scar)

درباره بیماری اسکار

اطلاعات بیماریها : پوست یک عضو بدون درز است که مانند یک روکش خوب از دارایی‌های با ارزشی محافظت می‌کند. یک تکه ابریشم را تصور کنید. فقط یک پارگی کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی در چگونه به نظر رسیدن آن، ایجاد کند که این ابریشم همان پوست ماست. آسیب‌هایی مثل سوختگی یا آسیب‌های دیگر، مانند جراحی، می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود.

به طور کلی هرگونه آثار بر جای مانده از آسیب‌های پوستی یا زخم‌ها را اِسکار می‌نامند. چون «سوختگى» از دیرباز نقش عمده‌اى در ایجاد اثرات ماندگار بر پوست داشته‌است، واژه‌ی اسکار را «داغ» نیز ترجمه مى‌کنند. اگر کسى را داغ مى‌گذاشتند اثر آن ‌همواره به عنوان یک نشان باقى ‌مى‌ماند.

زمانی که یک اسکار کوچک باشد و یا در جایی قرار گرفته باشد که بتوان آن را پنهان کرد شاید خیلی نگران‌کننده به نظر نرسد. اما اگر این‌گونه نباشد شما حتماً دنبال راهی برای درمان آن خواهید گشت که اگر کامل نتواند آن را از بین ببرد،حداقل آن را بهبود ببخشد.

در حقیقت اسکار را در حال حاضر نمی‌توان به طور کامل از بین برد. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش اندازه آن کمک کند و تغییراتی در ظاهر آن به وجود آورد.

علل بیماری اسکار

کلیک کنید

اسکار یک بخش طبیعی از فرایند بهبود پس از یک آسیب دیدگی است. ظاهر آن و درمان آن به عوامل متعددی بستگی دارد. عمق و اندازه زخم و یا بریدگی و محل آن بر شکل ایجاد اسکار اثر می‌گذارد. همچنین می‌بایست سن ، ژنتیک ، جنسیت و قومیت را نیز در نظر بگیرید.
برخی از علل عمده آن عبارت‌اند از :

بخیه (جراحی)

بخیه بعد از جراحی‌های مختلف (آپاندیسیت، تیرویید، سزارین، کلیه، قلب، لاپاروسکوپی، لیپوساکشن، ستون فقرات و….) و یا جراحی‌های زیبایی (ماموپلاستی، گرافت یا پیوند پوست).

زخم

مانند اسکار تشکیل شده بر روی محل انواع زخم‌ها (بریدگی، ساییدگى، سوراخ ‌شدگى، تزریق واکسن و….) که با روش‌هاى مختلف و یا خود‌ به‌ خود ترمیم شده‌اند.

سوختگى‌ها

مانند اسکار ناشى از سوختگى‌ با آب جوش، بخار آب، سوختگی‌های شیمیایی و…

آکنه

اسکار برجسته و یا اسکارهای گودرفته‌ی خفیف که پس از بهبودی جوش‌های پوست بر جای می‌ماند.

بیماری‌های داخلی و عفونی با عوارض پوستی

مانند سالک، آبله مرغان و …

انواع بیماری اسکار

کلیک کنید

انواع مختلفی از اسکار وجود دارد من جمله :

زخم کلوئیدی

این زخم‌ها در نتیجه یک فرایند درمانی بیش از حد تهاجمی به وجود می‌آیند. آن‌ها بیش از آسیب دیدگی اصلی گسترش می‌یابند. با گذشت زمان، اسکار کلوئید ممکن است مانع حرکت شود. درمان آن شامل جراحی برای برداشتن اسکار، تزریق استروئید یا استفاده از ورق سیلیکون برای برش اسکار می‌باشد. کلوئیدهای کوچک‌تر را می‌توان با استفاده از کرایوتراپی (درمان از طریق انجماد با نیتروژن مایع) درمان کرد. شما همچنین می‌توانید از تشکیل کلوئید با استفاده از درمان فشاری و یا ژل پد با سیلیکون جلوگیری کنید. زخم کلوئید در میان افراد با پوست تیره رایج‌تر است.

زخم انقباضی

اگر پوست شما سوخته است، شما ممکن است یک اسکار انقباضی داشته باشید. این زخم می‌تواند باعث سفت شدن پوست شود که در نتیجه آن توانایی فرد برای حرکت مختل می‌شود. زخم انقباض ممکن است عمیق‌تر شده و بر عضلات و اعصاب اثر بگذارد.

اسکار هایپرتروفیک

این اسکار قرمزرنگ و شبیه به کلوئید هستند، اما برخلاف آن بیش از محدوده آسیب دیدگی گسترش نمی‌یابند. درمان شامل تزریق استروئیدها برای کاهش التهاب و یا استفاده از ورق سیلیکون برای برش و نازک کردن اسکار می‌باشد.

جای جوش

اگر شما آکنه شدید داشته باشید ممکن است به این نوع اسکار دچار شوید. انواع مختلفی از جای جوش، اعم از چاله عمیق یا زخم‌های زاویه‌ای یا موج گون. گزینه‎های درمان به نوع جای جوش شما بستگی دارد.

درمان بیماری اسکار

کلیک کنید

درمان اسکار ممکن است شامل:

استفاده از کرم ، پماد، ژل و سایر محصولات بدون نسخه

این محصولات می‌توانند برای درمان اسکارهایی که در نتیجه بریدگی یا سایر جراحات و زخم‌ها ایجاد می‌شود به کار رود.اگر شما تحت درمان با جراح پلاستیک قرار دارید و اسکار حاصله در نتیجه عمل جراحی زیبایی یا پلاستیک ایجاد شده است، از جراح خود درباره استفاده از این محصولات بدون نسخه سؤال بپرسید. اگر پاسخ منفی بود می توانید از داروهای تجویز شده توسط پزشکتان استفاده کنید.در اغلب موارد، درمان از طریق کرم‌های استروئیدی یا آنتی‌هیستامین که سبب ایجاد خارش می‌شوند و بسیار حساس هستند انجام می‌شود. به همین ترتیب، اگر شما از آکنه شدید رنج می‌برید،از متخصص پوست خود مشاوره بخواهید. دکتر شما همچنین می توانید درمان را با استفاده از فشار درمانی و یا برش اسکار با کمک ژل سیلیکون انجام دهد.

عمل جراحی برای برداشتن اسکار یا درمان آن

گزینه‌های بسیاری برای درمان زخم‌های عمیق‌تر بسته به مورد خاص وجود دارد. این گزینه‌ها عبارت‌اند از پیوند پوست، برداشتن، درم ابریژن یا عمل جراحی لیزر. در پیوند پوست، جراح با استفاده پوست ناحیه دیگری از بدن خود ضایعه را ترمیم می‌کند که اغلب در افرادی که سوختگی داشته‌اند استفاده می‌شود. اگر شما زخمی داشته باشید که باعث اختلال در عملکرد شما شود، جراحی می‌تواند به رفع مشکلات عملکردی کمک کند. اگر شما به تازگی عمل جراحی‌ای انجام داده‌اید که باعث ایجاد زخم شده است، بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد درمان اسکار حداقل یک سال صبر کنید. بسیاری از زخم‌ها به مرور زمان محو می‌شوند و کمتر قابل توجه هستند.

تزریق

برای درمان اسکارهای پیش‌رونده، مانند کلوئید یا اسکارهایپرتروفیک تزریق استروئید انجام می‌شود. ممکن است پزشکتان این روش را به تنهایی یا همراه با درمان‌های دیگر به کار ببرد.

انواع دیگر تزریق، مانند کلاژن و یا دیگر “پرکننده” ها ممکن است برای برخی از انواع زخم‌های حفره‌دار مفید باشند، اگرچه این‌ها معمولاً راه‌حل دائمی نیستند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

خیلیا میگن باید لیزر کنم ولی می خوام اول یه راه آسون تر و امتحان کنم اگه نشد برم لیزر کنم کسی می تونه کمک کنه؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی جای جوش بسته به عمق اون و ماهیت پوست هر فرد تفاوت داره برای برخی از افراد ممکنه درمان با داروهایی مثل رتین آ شروع بشه و برای برخی به دلیل عمق بیشتر مستقیما به سراغ درمان های لیزری میرن..در هر حال بهترین گزینه این هست که شما به یک متخصص پوست و مو خوب مراجعه کنید تا از نزدیک و بعد از بررسی وضعیت پوست شما،بهترین راه حل رو به شما پیشنهاد بدن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

خیلیا میگن باید لیزر کنم ولی می خوام اول یه راه آسون تر و امتحان کنم اگه نشد برم لیزر کنم کسی می تونه کمک کنه؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی جای جوش بسته به عمق اون و ماهیت پوست هر فرد تفاوت داره برای برخی از افراد ممکنه درمان با داروهایی مثل رتین آ شروع بشه و برای برخی به دلیل عمق بیشتر مستقیما به سراغ درمان های لیزری میرن..در هر حال بهترین گزینه این هست که شما به یک متخصص پوست و مو خوب مراجعه کنید تا از نزدیک و بعد از بررسی وضعیت پوست شما،بهترین راه حل رو به شما پیشنهاد بدن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر