اختلال فوبیا ( هراس ) ( phobic disorder)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
اختلال فوبیا ( هراس )  ( phobic disorder)

درباره بیماری اختلال فوبیا

اطلاعات بیماریهاخصیصه اصلی فوبیا ، ترس دائمی و مشخص از اشیاء یا موقعیت‌هایی است که قرار گرفتن در معرض آن‌ها بلافاصله منجر به واکنش اضطرابی در فرد می‌شود. بیمار از محرک هراس‌آور اجتناب می‌کند و این اجتناب معمولاً سبب تخریب کارکرد شغلی یا اجتماعی می‌شود. حملات هول ممکن است توسط محرک هراس‌آور برانگیخته شوند یا خودبه‌خود در سیر بیماری ظاهر شوند. برخلاف بیماران مبتلابه سایر اختلالات اضطرابی، افراد دچار هراس فقط در موقعیت‌های خاص و قابل‌شناسایی احساس اضطراب می‌کنند. هراس شایع عبارت‌اند از ترس از فضاهای بسته، ترس از خون، ترس از مسافرت هوایی.

مشخصه جمعیت هراسی که در آن‌ها فرد در معرض مشاهده توسط افراد ناآشنا یا ارزیابی و آزموده شدن احتمالی توسط دیگران است. مثلاً ناگزیر بودن از صحبت در جمع، استفاده از توالت عمومی و ملاقات با افراد غریبه. در همه موارد فرد مبتلا می‌داند که ترس او با توجه به موقعیت افراطی و غیرمنطقی است. محتوای اختصاصی هراس ممکن است برحسب جنسیت، نژاد و مرزهای فرهنگی متغیر باشد.

اختلالات هراس شایع‌اند، میزان شیوع یک‌ساله آن‌ها ۹% و میزان شیوع مادام‌العمرشان ۱۰-۱۱% است. شروع در کودکی تا اوایل جوانی است.

انواع بیماری اختلال فوبیا

فوبیا در سه گروه اصلی قرار می‌گیرد:

ترس‌های خاص

ترس‌های خاص شامل ترس مداوم غیرمنطقی از یک شیء خاص یا وضعیت که خطر واقعی برای آن بسیار نامحتمل است. این می‌تواند شامل ترس از قرار گرفتن در وضعیت‌های خاص (مانند هواپیما و یا فضاهای محصور)؛ طبیعت (مانند رعدوبرق و یا ارتفاع). حیوانات و حشرات (مانند سگ و عنکبوت)؛ خون، تزریق یا آسیب (مانند چاقو و یا روش‌های پزشکی). و یا ترس‌های دیگر (مانند صداهای بلند). بسیاری از انواع دیگر ترس‌های خاص وجود دارد. این غیرمعمول نیست که حتی فردی در مورد بیش از یک شیء یا موقعیت احساس ترس داشته باشد.

هراس اجتماعی

علاوه بر کمرویی، ترس از اجتماع شامل ترکیبی از خودآگاهی بیش‌ازحد و ترس از نظارت عمومی یا تحقیر در موقعیت‌های اجتماعی متداول است. در موقعیت‌های اجتماعی، فرد نگران رد یا ارزیابی منفی توسط دیگران می‌باشد.

ترس از فضاهای باز (ترس از مکان‌های شلوغ)

این ترس فرد از وضعیت‌های واقعی یا خیالی می‌باشد، مانند استفاده از حمل‌ونقل عمومی، قرار داشتن در فضاهای باز یا بسته، ایستادن در صف یا قرار گرفتن در بین جمعیت، یا تنها بودن در خارج از خانه. بسیاری از افرادی که ترس از مکان‌های شلوغ دارند آن را پس از یک یا چند حمله هراس و به دنبال آن با ترس از حمله دیگر و جلوگیری از قرار گرفتن در مکانی که حمله در آن در آن رخ‌داده، بروز می‌دهند. برای برخی افراد، ترس از مکان‌های شلوغ ممکن است آن‌قدر شدید باشد که آن‌ها قادر به ترک خانه نباشند.

علائم و نشانه‌های بیماری اختلال فوبیا

کلیک کنید

مهم نیست که چه نوع هراسی داشته باشید، این احتمال وجود دارد واکنش‌های زیر را بروز دهید:

• احساس هراس غیرقابل‌کنترل، وحشت و یا احساس ترس درزمانی که شما در معرض منبع ترستان قرار بگیرید.
• احساس اینکه شما باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری ازآنچه باعث ترستان می‌شود انجام دهید.
• ناتوانی در عملکرد طبیعی به دلیل اضطراب
• واکنش فیزیکی و همچنین روانی، ازجمله تعریق، ضربان قلب سریع، اشکال در تنفس، احساس وحشت و اضطراب شدید
• اغلب، اطلاع از این‌که ترستان بی‌دلیل و یا اغراق‌آمیز است اما در کنترل آن ناتوان هستند.
• در برخی موارد، احساس اضطراب حتی بافکر کردن در مورد آنچه شمارا می‌ترساند.
• در کودکان، احتمالاً کج‌خلقی و یا گریه بروز می‌کند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری اختلال فوبیا

کلیک کنید

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به فوبیا را افزایش دهند:

سن

هراس اجتماعی معمولاً در اوایل زندگی، در حدود سن ۱۳ سالگی بروز می‌کند. ترس‌های خاص ابتدا در دوران کودکی ظاهر می‌شود، معمولاً ۱۰ سالگی. ترس از مکان‌های شلوغ اغلب در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگ‌سالی رخ می‌دهد، معمولاً قبل از ۳۵ سالگی.

خانواده

اگر کسی در خانواده دارای یک ترس خاص، مانند ترس از عنکبوت یا مار باشد، به‌احتمال‌زیاد شما نیز به آن دچار می‌شوید که می‌تواند علت ارثی داشته باشد، و یا به‌این‌علت باشد که کودکان با مشاهده واکنش‌های هراسی اعضای خانواده به یکشی و یا یک وضعیت می‌توانند آن را یاد بگیرند.

خلق‌وخوی فرد

خطر ابتلا ممکن است افزایش یابد اگر شما فردی حساس باشید.

یک واقعه آسیب‌زا

تجربه یک رویداد آسیب‌زا، مانند به دام افتادن در یک آسانسور و یا حمله یک حیوان، ممکن است باعث ایجاد فوبیا شود.

درمان بیماری اختلال فوبیا

کلیک کنید

آزمایش‌های نظارت‌شده جدید تأثیر داروهای متعددی را در درمان اختلال فوبیا به اثبات رسانده است. داروهای مسدود کنند بتا به‌ویژه در درمان اضطراب انجام دهی مؤثرند و نه در جمعیت هراسی فراگیر و به نظر می‌رسد مفید بودن خود را از طریق ممانعت از بوز تظاهرات محیطی اضطراب ازجمله تعریق، افزایش ضربان قلب (تاکیکاردی)، تپش قلب و لرزش اعمال می‌کنند.

MAOI ها (مهارکننده منوآمین اکسیداز) جمعیت هراسی را مستقل از فعالیت ضد ا فسردگی خود تخفیف می‌دهند و به نظر می‌رسد SSRI ها (مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین) نیز مؤثر باشند. بنزودیازپین ها را می‌توان برای کاهش اجتناب همراه با ترس مورداستفاده قرارداد اما ماهیت مزمن اختلالات هراس مفید بودن آن‌ها را محدود می‌سازد.

روان‌درمانی متمرکز بر رفتار، جزء مهمی از درمان است زیرا درصورتی‌که فقط از دارو برای درمان اختلال استفاده شود میزان عود زیاد است. راهبرد استراتژی‌های شناختی-رفتاری اساس درمان بوده و منتج از این یافته هستند که سوءتعبیر و ادراک غلط بیمار از محرک‌های ایجادکننده ترس نقش عمده‌ای در تداوم هراس‌های او دارد. جلسات درمان فردی و گروهی به بیمار می‌آموزد که افکار منفی اختصاصی همراه با موقعیت ایجادکننده اضطراب را شناسایی کند و به‌این‌ترتیب ترس بیمار از فقدان نظارت را کاهش می‌دهند.

در درمان به طریقه حساسیت‌زدایی، سلسله مراتبی از موقعیت‌های ترساننده ایجاد می‌شود و بیمار تشویق می‌شود  که تدریجاً خود را در معرض محرک‌های تولیدکننده اضطراب قرار داده و بر آن‌ها غلبه نماید.

بسیاری از بیماران دچار جمعیت هراسی، به‌طور هم‌زمان به‌خصوص به سوءمصرف الکل و همچنین سایر بیماری‌های روان‌پزشکی (مثل اختلالات غذا خوردن) مبتلا می‌شوند که می‌بایست در مسیر درمان به آن‌ها نیز پرداخته شود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر