آکنه باکتریایی | آکنه وولگاریس (Bacterial acne)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آکنه باکتریایی | آکنه وولگاریس (Bacterial acne)

درباره بیماری آکنه باکتریایی

اطلاعات بیماریها : آکنه باکتریایی یکی از اختلالات پوست است که بیشتر در افراد جوان به وجود می‌آید. علت آن التهاب اطراف فولیکول‌های پیلوسباسه در صورت، گردن، شانه‌ها و قسمت فوقانی پشت می‌باشد.

طبقه‌بندی آکنه باکتریایی

آکنه باکتریایی خفیف

شامل ضایعات ملتهب است : مانند، پاپول‌های (برآمدگی‌های سفت) کوچک و همچنین زخم‌های غیر ملتهب و پوسچول‌ها (تاول کوچک چرک‌دار) و کومدون‌ها (زخم‌های غیر ملتهب)

آکنه باکتریایی متوسط

این ضایعات ملتهب محوطه وسیعی را درگیر می‌کنند شامل پاپول‌ها پوسچول‌ها و ندول‌ها و همچنین زخم‌های ملتهب و غیر ملتهب. در بعضی موارد نیز اسکار(جای زخم یا جوش) به جا می‌گذارد.

 آکنه باکتریایی شدید

پوسچول‌ها پاپول‌ها و ندول‌ها و کیست‌های زیاد با اسکار مشخص و قابل رؤیت که معمولاً بیش از یک جای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مکان ایجاد آکنه باکتریایی

کلیک کنید

صورت،پشت و یا سینه مکان‌های خیلی متداول هستند؛

• صورت 99٪
• پشت 90٪
• سینه 78٪
• کل سه منطقه 75٪

درمان‌ بیماری آکنه باکتریایی

کلیک کنید

هدف از درمان،جلوگیری از پیدایش زخم جدید، جلوگیری از اسکارها و کمتر کردن آسیب روانی است.

درمان موضعی (جلدی)

بنزوئیل پروکساید (Benzoyl peroxide)
در فرم‌های کرم، ژل و لوسیون و با غلظت‌های 5/2% و 10% در دسترس هستند. هم نوع آنتی میکروبی و هم آنتی کومدون دارد و برای زخم‌های غیر ملتهب و ملتهب مؤثر است. یک یا دو بار در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیماران باید آموخته شود که قرمزی اندک و ملایم و پوسته دادن در ابتدای درمان طبیعی است و ممکن است دارو رنگ لباس را از بین ببرد.

رتینوئیک اسید (Derivatives or Retinoic acid)
رتینوئیدهای جلدی، احتباس مادۀ Cornifid را در مجرای فولیکولار کاهش می‌دهد و بنابراین به جلوگیری از شکل‌گیری زخم‌های غیر ملتهب (کومدون‌ها) کمک می‌کند.
انتظار می‌رود که ضخامت قشر استراتوم کورنه را کاهش داده و در نتیجه به بقیۀ داروهای جلدی اجازه دهند که راحت‌تر نفوذ کنند.
در حال حاضر ترتینوئین و آداپالن (dapalene) داروهای از این گروه هستند. ممکن این داروها باعث حساسیت خفیف پوست خصوصاً در برابر نور خورشید شود.

آنتی‌بیوتیک‌های جلدی(Topical antibiotic)
این داروها برای بیماران مبتلا به آکنۀ خفیف و یا متوسط مناسب است که به بنزوئیل پروکساید جواب نداده‌اند مانند کلیندامایسین و اریترومایسین

آزالئیک اسید (Azelaic acid)
به عنوان عامل آنتی باکتریال و آنتی کومدونال عمل می‌کند. روزانه دوبار به کار می‌رود و به عنوان یک درمان جلدی می‌تواند باعث اریتم و پوسته ریزی ملایم شود که با کم کردن مصرف روزانه، کاهش می‌یابد.

داروهای موضعی ترکیبی
در درمان‌های موضعی جدید داروها را ترکیب می‌کنند، به عنوان مثال اریترومایسین با زینک (روی) بنزوئیل پروکساید و یا ایزوترتینوئین که همگی در دسترس هستند.

درمان سیستمیک (عمومی)

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ، درمان استاندارد برای آکنه باکتریایی هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها موجب توقف آکنه ولگاریس‌ها شده و میزان اسید چرب آزاد را از سطح لیپید کاهش می‌دهد. آن‌ها هم به عنوان آنتی باکتریال(ضد باکتری) و هم ضد التهاب عمل می‌کنند. آنتی‌بیوتیک کلاسیک اکسی تتراسیکلین است که مقدار آن 500 mg/BD است. کپسول‌ها باید 30 تا 40 دقیقه قبل از خوردن غذا مورد استفاده قرار گیرند و از مصرف لبنیات باید جلوگیری کرد. سایر آنتی بیوتیک‌ها عبارت‌اند از : اریترومایسین، ماینوسیکلین، داکسی سیکلین، تری متو پریم

درمان هورمونی ضد آندروژن

معمولاً برای خانم‌های مبتلا به آکنه متوسط صورت می‌گیرد. مخصوصاً اگر جلوگیری از بارداری به روش خوراکی و یا تنظیم پریود هم مورد نیاز باشد. آنتی آندروژن‌ها با کاهش تولید سبوم عمل می‌کنند.

ایزوترتینوئین خوراکی

به طور چشمگیری از تولید سبوم (چربی) و شکل‌گیری کومدون جلوگیری می‌کند و باعث کاهش تعداد پروپیونی باکتریوم آکنه‌ها و واکنش التهابی می‌شود. این تنها درمانی است که چهار فاکتور اصلی که بر پیشروی آکنه باکتریایی تأثیر دارند را متوقف می‌کند. این دارو فقط با تجویز متخصص پوست بیمارستان ، قابل استفاده است و در طول درمان نیاز به مراقبت و کنترل زیاد دارد.

ایزوترتینوئین تراتوژنیک است (یعنی از طریق جفت روی جنین اثر می‌گذارد) بنابراین باید بیمار را به اجتناب از بارداری توصیه کرد.
عوارض جانبی شامل خشکی لب‌ها، خشکی پوست و پوسته‌دار شدن بینی معمولاً د ر طول دوره درمان می‌باشد.

درمان‌های دیگر

برداشتن کومدون
سرسیاه‌ها ممکن است با استفاده از روش بیرون کشیدن از بین بروند و سر سفیدهای بزرگ (Macro comodon) می‌توانند بعد از استفاده از کرم موضعی بی‌حس کننده با سوزاندن درمان شوند.

نور ماوراء بنفش
بعضی بیماران این‌ گونه دریافته‌اند که نور خورشید آکنۀ آن‌ها را درمان می‌کند، برای دفاع از این ادعا مدارک علمی جدیدی نیز وجود دارد. UVB اثر کوتاه مدت ضد التهاب دارد ولی این بهبودی سریع و مداوم نیست و آثار نامطلوب دراز مدت نور فرابنفش بیش از هر بهرۀ کوتاه مدتی می‌باشد.

دیدگاه‌های غلط نسبت به آکنه باکتریایی

کلیک کنید

آکنه باکتریایی بر اثر رژیم غذایی نادرست به وجود می‌آید

هیچ دلیلی بر این ادعا وجود ندارد. آکنه باکتریایی الزاماً بر اثر خوردن شکلات و یا غذاهای شیرین تشدید نمی‌شود. آکنه باکتریایی رژیم غذایی خاصی ندارد.

آکنه باکتریایی به علت بهداشت نادرست به وجود می‌آید

هیچ دلیلی بر این ادعا وجود ندارد. شست و شوی پی در پی، باعث بهبودی آکنه باکتریایی نمی‌شود.

آکنه باکتریایی عفونی است

آکنه باکتریایی مسری نیست در نتیجه از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود.

آکنه باکتریایی با کم تحرکی تشدید می‌شود

هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

موی چرب می‌تواند باعث به وجود آمدن دانه‌های چرب شود

هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر