آلودگی به انگل ژیاردیا | ژیاردیازیس (Giardiasis)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آلودگی به انگل ژیاردیا | ژیاردیازیس (Giardiasis)

درباره بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

اطلاعات بیماریها : بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا نوعی عفونت روده‌ای است که مشخصه آن کرامپ‌های شکمی، نفخ، تهوع و حملات اسهال آبکی است.

ژیاردیا یک انگل تک‌ سلولی است که فقط با میکروسکوپ قابل‌ رؤیت است و در تمام نقاط دنیا شیوع دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا به این انگل آلوده‌ شده‌اند. آلودگی در جوامعی که سطح بهداشتی نامناسبی دارند و از آب، سبزیجات و مواد غذایی غیربهداشتی استفاده می‌کند بیشتر دیده می‌شود.

انتقال آلودگی از فرد مبتلا از طریق مواد دفعی است و در مهدکودک‌ها، مدارس، پادگان، زندان و غیره میزان ابتلا به دلیل تراکم جمعیتی بالا، بیشتر از نقاط کم‌ جمعیت است. آلودگی به این بیماری در سنین مدرسه و کودکان شایع‌تر از بزرگ‌سالان است. رابطه نزدیک بین کودکان و به‌ کارگیری لوازم شخصی یکدیگر مثل لیوان آب‌ خوری از عوامل مهم شیوع بیشتر بین اطفال در سنین مهدکودک و دوره ابتدایی دانش‌ آموزی است. با توجه به اینکه را انتقال و آلودگی به انگل ژیاردیا از طریق خوردن مواد آلوده است این آلودگی می‌تواند به سایر انگل‌ها نیز وجود داشته باشد و فرد مبتلا چندین نوع انگل روده‌ای را داشته باشد از جمله انگل‌های شایع دستگاه گوارش آسکاریس، کرمک، کرم نواری و آمیب می‌باشند.

علائم و نشانه‌های بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

کلیک کنید

از علائم شایع این بیماری درد مبهم شکم (دور ناف یا ناحیه بالای شکم)، نفخ و سر و صدای شکم، اسهال، تهوع، بی‌اشتهایی می‌باشد و در آلودگی شدید انگلی، اختلال در جذب و اسهال چرب نیز ممکن است بروز نماید. علائم فوق می‌تواند به‌ صورت دوره‌ای بروز نمایند.

برخی افراد مبتلا به این انگل بدون علامت بوده و تنها با دفع انگل از مدفوع سبب انتقال آلودگی به افراد دیگر می‌شوند.

علل بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

کلیک کنید

انگل ژیاردیا در روده انسان و حیوانات زندگی می‌کند. قبل از اینکه این انگل میکروسکوپی در مدفوع وارد شود، درون پوسته‌ای سخت به نام کیست روکشی قرار می‌گیرد که اجازه می‌دهد آن‌ها در خارج از روده برای ماه‌ها زنده بمانند. هنگامی وارد بدن میزبان می‌شود، کیست پاره می‌شود و انگل منتشر می‌گردد.

عفونت زمانی رخ می‌دهد که شما به‌ طور تصادفی کیست انگل را به بدن خود وارد نمایید که این امر می‌تواند با خوردن آب آلوده، مواد غذایی آلوده و یا از طریق فرد آلوده به فرد دیگر رخ دهد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

کلیک کنید

انگل ژیاردیا انگل روده‌ای بسیار رایجی است. اگرچه هرکسی می‌تواند به انگل ژیاردیا آلوده شود، برخی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

کودکان : عفونت ژیاردیا در کودکان به‌ مراتب بیشتر از بزرگ‌سالان شایع است. کودکان بیشتر در معرض تماس با مدفوع هستند، به‌ خصوص اگر پوشک استفاده می‌کنند. کسانی که با بچه‌های کوچک سر و کار دارند نیز در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت ژیاردیا هستند.
عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم : هرکجا بهداشت ناکافی است یا آب سالم برای نوشیدن وجود ندارد ژیاردیازیس شایع است.
افرادی که رابطه جنسی مقعدی دارند : داشتن رابطه جنسی مقعدی بدون استفاده از کاندوم شما را در معرض خطر آلودگی به ژیاردیا و همچنین سایر عفونت‌های جنسی قرار می‌دهد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

تشخیص بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

کلیک کنید

علائم این بیماری شباهت زیادی به علائم زخم گوارشی و بیماری روده تحریک‌ پذیر و بیماری عدم تحمل به شیر دارد؛ لذا گاهی برای تشخیص قطعی باید از اقدامات تشخیص نظیر آندوسکوپی معده، عکس‌برداری از روده کوچک و بزرگ، آزمایشات اختصاصی و غیره کمک گرفت. اما معمولاً پزشک معالج با گرفتن یک شرح‌حال مناسب و با توجه به وضعیت بیمار، بیماری را تشخیص داده و مورد مداوا قرار می‌دهد. برای تشخیص قطعی می‌توان از آزمایش مدفوع و بررسی آن از نظر انگل کمک گرفت اما به دلیل دفع متناوب انگل و شیوه نمونه‌گیری برای این آزمایش، امکان رؤیت انگل در نمونه ارسالی به آزمایشگاه کم است. لذا بیشتر پزشکان با توجه به علائم و معاینه بیمار بدون انجام آزمایش مدفوع، درمان بیماری را شروع می‌کنند. روش دیگری که دقت تشخیص بیشتری دارد بررسی میکروسکوپی شیره دوازدهه از نظر حضور انگل است که از طریق آندوسکوپی قابل‌ استخراج می‌باشد اما چون انجام این آزمایش به انجام آندوسکوپی وابسته است فقط در مواقع ضروری و به تشخیص پزشک معالج توصیه می‌شود.

درمان بیماری آلودگی به انگل ژیاردیا

کلیک کنید

درمان و ریشه‌کن کردن آلودگی به ژیاردیوز با تجویز داروهایی مثل مترونیدازول و یا فورازولیدون به مدت ۵ تا ۱۴ روز به تشخیص پزشک معالج امکان‌پذیر است. اما با توجه به اینکه فرد مبتلا در منطقه آلوده زندگی می‌کند و یک بار ابتلا فرد به این انگل نشان‌ دهنده زمینه مستعد برای استقرار بیماری است و در ضمن این بیماری مصونیت ایجاد نمی‌کند، امکان ابتلا مکرر به این انگل وجود دارد (عود یا آلودگی مکرر) لذا پس از درمان موفقیت‌ آمیز بایستی با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از مصرف مواد غذایی مشکوک به آلودگی از آلودگی مجدد جلوگیری نمود. سبزیجات آلوده و آب غیر بهداشتی از منابع مهم آلودگی‌های انگلی هستند لذا ضدعفونی نمودن مناسب سبزیجات و میوه‌جات و جوشاندن آب آلوده حداقل به مدت ده دقیقه توصیه می‌شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر