آلرژی به بادام زمینی (Peanut allergy)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
آلرژی به بادام زمینی (Peanut allergy)

درباره بیماری آلرژی به بادام زمینی

اطلاعات بیماریها : آلرژی به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علل حملات شدید آلرژی است. علائم آلرژی به بادام زمینی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد (آنافیلاکسی). برای برخی از افراد با آلرژی به بادام زمینی، حتی مقادیر بسیار ناچیزی از بادام زمینی می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش جدی شود.

آلرژی به بادام زمینی در کودکان رو به افزایش است. حتی اگر شما یا فرزندتان تا به‌ حال تنها یک واکنش آلرژیک خفیف به بادام زمینی نشان داده‌اید، مهم است که با دکتر خود صحبت کنید چرا که خطر یک واکنش جدی‌تر در آینده وجود دارد.

علائم و نشانه‌های بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

پاسخ آلرژیک به بادام زمینی معمولاً در عرض چند دقیقه پس از مواجهه رخ می‌دهد. علائم و نشانه‌های آلرژی به بادام زمینی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• آبریزش بینی
• واکنش‌های پوستی، مانند کهیر، قرمزی و تورم
• خارش یا سوزش در اطراف دهان و گلو
• مشکلات گوارشی مانند اسهال، درد معده، تهوع یا استفراغ
• گرفتگی گلو
• تنگی نفس یا خس‌ خس سینه

آنافیلاکسی: واکنش تهدید کننده زندگی

آلرژی به بادام زمینی شایع‌ترین علت آنافیلاکسی ناشی از مواد غذایی و یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان با اپی نفرین (آدرنالین) (EpiPen، Auvi-Q، Twinject) و مراجعه به اورژانس دارد.

علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی می‌تواند شامل:

• انقباض راه‌های هوایی
• تورم گلو که تنفس را دشوار می‌کند.
• افت شدید فشار خون (شوک)
• نبض سریع
• سرگیجه، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری

علل بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

آلرژی به بادام زمینی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه پروتئین بادام زمینی را به‌ عنوان چیزی مضر شناسایی کند. تماس مستقیم یا غیر مستقیم با بادام زمینی باعث انتشار مواد شیمیایی خاصی از سیستم ایمنی بدن به جریان خون شده که منجر به ایجاد علائم مربوط به آلرژی می‌شود.

قرار گرفتن در معرض بادام زمینی می‌تواند به روش‌های مختلف رخ دهد:

تماس مستقیم : شایع علت آلرژی به بادام زمینی، خوردن بادام زمینی و یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی می‌باشد. گاهی اوقات تماس مستقیم با پوست بادام زمینی نیز می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را آغاز کند.
تماس متقاطع : این نوع، براثر تماس ناخواسته بادام زمینی با یک محصول رخ می‌دهد.
استنشاق : واکنش‌های آلرژیک ممکن است زمانی که شما گرد و غبار یا ذرات معلق در هوا که دارای بادام زمینی، از یک منبع مانند آرد بادام زمینی یا اسپری روغن بادام زمینی و یا در حین پخت‌ و پز آن در جایی دیگر را استنشاق می‌کنید، رخ دهد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

این روشن نیست که چرا برخی از افراد دچار آلرژی می‌شوند در حالی‌ که دیگران نمی‌شوند. با این‌ حال، افرادی با عوامل خطر خاص شانس بیشتری برای ابتلا به آلرژی به بادام زمینی دارند.

عوامل خطر آلرژی به بادام زمینی عبارت‌اند از:

سن : آلرژی غذایی در کودکان، به‌ خصوص کودکان نوپا و نوزادان شایع است.
آلرژی قبلی به بادام زمینی : امکان عود این نوع آلرژی در سنین بالاتر نیز وجود دارد.
انواع دیگر آلرژی : داشتن نوع دیگری از آلرژی، مانند تب یونجه، خطر بروز حساسیت غذایی را افزایش می‌دهد.
سابقه خانوادگی آلرژی
درماتیت آتوپیک : برخی از افراد با درماتیت آتوپیک که نوعی حساسیت و بیماری پوستی (اگزما) می‌باشد، حساسیت غذایی نیز دارند.

در حالی‌ که برخی از افراد فکر می‌کنند حساسیت‌های غذایی به بیش فعالی دوران کودکی و به آرتریت مرتبط است، هیچ شاهدی برای این ادعا وجود ندارد.

عوارض بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

عوارض آلرژی به بادام زمینی می‌تواند شامل آنافیلاکسی باشد. کودکان و بزرگ‌سالانی که حساسیت شدید به‌ ویژه به بادام زمینی دارند، در معرض خطر ابتلا به این واکنش تهدید کننده زندگی قرار دارند.

تشخیص بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

پزشک با سؤالاتی درباره علائم و تاریخچه پزشکی روند تشخیص را شروع می‌کند. سپس یک معاینه بالینی را در ادامه انجام خواهد داد. گام‌های بعدی به‌ طور معمول شامل برخی از موارد زیر می‌باشد:

یادداشت غذایی : دکتر شما ممکن است از شما بخواهد که یک یادداشت غذایی از عادات غذا خوردن خود، نشانه‌ها و داروها تهیه کنید.
رژیم غذایی حذف : اگر روشن نیست که بادام زمینی باعث بروز علائم شده است و یا ماده دیگری و حتی ممکن است واکنش به بیش از یک نوع ماده غذایی داشته باشید، ممکن است یک رژیم غذایی حذفی برای شما تجویز شود. در این نوع رژیم از شما خواسته می‌شود بادام زمینی و یا دیگر مواد غذایی مشکوک را برای یک یا دو هفته از رژیم غذایی خود حذف کرده و سپس مواد غذایی را دوباره به رژیم غذایی در یک زمان دیگر بی افزایید. این فرآیند می‌تواند ارتباط بین علائم بیماری را با غذاهای خاص نشان دهد.
تست پوستی : مقدار کمی از مواد غذایی مشکوک بر روی پوست خود قرار داده‌شده و پس‌ازآن با یک سوزن خراشی روی پوست ایجاد می‌گردد. اگر شما به یک ماده خاص حساسیت داشته باشید، یک برآمدگی یا واکنش در محل مذکور ایجاد می‌گردد.
آزمایش خون : یک آزمایش خون می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را به غذاهای خاص با چک کردن مقدار آنتی‌بادی‌های مرتبط با آلرژی تحت عنوان آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین E یا IgE اندازه‌گیری کند.

اطلاعات از همه این منابع می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا فرد در حقیقت به بادام زمینی یا هر ماده غذایی دیگری حساسیت دارد یا عارضه دیگری تحت عنوان عدم تحمل غذایی دارد.

درمان بیماری آلرژی به بادام زمینی

کلیک کنید

هیچ درمان قطعی برای آلرژی به بادام زمینی وجود ندارد، اما محققان همچنان به مطالعه درباره روش‌های حساسیت‌زدایی می‌پردازند. ایمونوتراپی خوراکی (حساسیت‌زدایی) شامل افزایش تدریجی دوز مواد غذایی حاوی بادام زمینی به کودکان دچار آلرژی بادام زمینی و یا کسانی که در معرض خطر آلرژی بادام زمینی هستند، می. با این‌ حال، طول مدت پایداری ایمنی حاصل از این روش هنوز مبهم است و هنوز توسط FDA تأیید نشده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حساسیت‌زدایی کودکان در معرض خطر آلرژی به بادام زمینی بین سنین ۴ و ۱۱ ماه ، بهترین اثر را دارد. با دکتر خود حتماً مشورت کنید، زیرا خطر وقوع آنافیلاکسی در برخوردهای اولیه با بادام زمینی بیشتر است که می‌تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

با این ‌وجود در مورد هر نوع از آلرژی غذایی، اقدام اولیه اجتناب از مصرف غذاهایی است که حاوی ماده آلرژی‌زا هستند.

برای یک واکنش آلرژیک شدید، شما ممکن است به تزریق اضطراری اپی نفرین و مراجعه به اورژانس نیاز داشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی می‌بایست دستگاه خود تزریق اپی نفرین (EpiPen،Auvi-Q، Twinject) با خود حمل کنند. این دستگاه دارای یک سرنگ و سوزن است که یک تک‌ دوز از دارو را در زمانی که به ران فشرده شود به فرد تزریق می‌کند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

پسرم 3 ماهشه و ما سابقه حساسیت به بادوم زمینی تو خانوادمون داریم پدرم حتی وقتی بوی بادوم زمینی هم میفهمید حالش بد میشد و باید میبردیمش بیمارستان میترسم پسرمم این حساسیت و داشته باشه از کجا میتونم بفهمم؟

مشاهده کامل

حالا که بچه 3 ماهشه! نه خودت بادوم زمینی بخور چون شیر میدی نه تو خونه داشته باش تا یه کم بچت بزرگ تر بشه. بعد برو تست ازش بگیرن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مراکز آلرژی تست حساسیت می گیرن میتونی بری اونجا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

پسرم 3 ماهشه و ما سابقه حساسیت به بادوم زمینی تو خانوادمون داریم پدرم حتی وقتی بوی بادوم زمینی هم میفهمید حالش بد میشد و باید میبردیمش بیمارستان میترسم پسرمم این حساسیت و داشته باشه از کجا میتونم بفهمم؟

مشاهده کامل

حالا که بچه 3 ماهشه! نه خودت بادوم زمینی بخور چون شیر میدی نه تو خونه داشته باش تا یه کم بچت بزرگ تر بشه. بعد برو تست ازش بگیرن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مراکز آلرژی تست حساسیت می گیرن میتونی بری اونجا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر