عفونت مجاری ادراری (Urinary tract infection)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
عفونت مجاری ادراری (Urinary tract infection)

درباره بیماری عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری (UTI) به معنای ایجاد عفونت در هر بخشی از سیستم ادراری یعنی کلیه‌ها، مثانه و مجرای ادراری است. اکثر عفونت‌ها در بخش‌های پایین دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجرای ادرار اتفاق می‌افتد.

زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری هستند. عفونت‌های محدود به مثانه ممکن است دردناک و آزاردهنده باشند؛ اما معمولاً خود محدود شونده هستند. با این وجود، اگر UTI به کلیه‌های شما نفوذ کند، ممکن است عواقب جدی به همراه داشته باشد.

پزشکان معمولاً عفونت‌های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می‌کنند؛ اما بهتر است با یکسری اقدامات، ابتلا به عفونت مجاری ادراری را کاهش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” راهکارهای قطعی برای درمان عفونت‌های قارچی واژن ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان، سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما به “ بیماری عفونت مجاری ادراری ” مبتلا هستید ؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های عفونت مجاری ادراری

کلیک کنید

عفونت‌های دستگاه ادراری همیشه علائم و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است در برخی موارد علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • دفع مکرر مقدار کمی از ادرار
  • ابری شدن و کدورت ادرار
  • قرمز، صورتی روشن یا نوشابه‌ای رنگ بودن ادرار (که نشان‌دهنده وجود خون در ادرار است)
  • بوی تند ادرار
  • درد لگن در زنان (به ویژه در مرکز لگن و اطراف استخوان شرمگاهی)

عفونت مجاری ادراری ممکن است با مشکلات مرتبط با بزرگسالی اشتباه گرفته شود.

علائم عفونت مجاری ادراری بر حسب نوع آن

عفونت مجاری ادراری بسته به اینکه کدام قسمت از دستگاه ادراری را درگیر کند، علائم و نشانه متفاوتی خواهد داشت. در جدول زیر به انواع عفونت مجاری ادراری اشاره شده است:

بخش درگیر با عفونت علائم و نشانه‌ها
کلیه (پولیونفریت حاد)
  • درد در بخش پشتی پهلوها (محل قرارگیری کلیه)
  • تب شدید
  • تکان دادن و لرزاندن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
مثانه (سيستيت)
  • فشار در ناحیه لگن
  • درد در ناحیه زیر شکم
  • ادرار دردناک
  • خون در ادرار
عفونت مجاری ادراری (اورتریت)
  • سوزش ادرار
  • ترشح

علت بیماری عفونت مجاری ادراری

کلیک کنید

عفونت ادراری معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار به سیستم ادراری وارد شده و شروع به تکثیر در مثانه می‌کنند. اگرچه دستگاه ادراری ما قابلیت مقابله با میکروب‌ها را دارد، اما گاهی بعضی از این دفاع‌ها از بین می‌روند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها ممکن است در سیستم ادراری باقی بمانند و یک عفونت کامل در دستگاه ادراری ایجاد کنند.

شایع‌ترین عفونت‌ها به طور عمده در زنان رخ می‌دهد و بر مثانه و مجرای ادرار تأثیر می‌گذارد.

علت عفونت مثانه (سيستيت)

این نوع UTI معمولاً توسط اشرشیا کلی (Escherichia coli) ایجاد می‌شود. اشرشیا کلی نوعی باکتری است که معمولاً در دستگاه گوارش (GI) یافت می‌شود، با این حال، گاهی اوقات ممکن است از مقعد به مجاری ادراری راه یافته و باعث عفونت مجاری ادراری شود. گاهی علت این نوع عفونت، دیگر باکتری‌ها هستند. مقاربت جنسی ممکن است منجر به سیستیت شود، اما لازم نیست که حتماً فعالیت جنسی داشته باشید تا به این عفونت دچار شوید. زنان به دلیل نزدیک مقعد و ورودی مجرای ادراری، بیشتر به این نوع عفونت دچار می‌شوند.

علت عفونت مجاری ادرار (اورتریت)

این نوع از عفونت ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های دستگاه گوارش از مقعد به مجاری ادراری راه پیدا کنند. در زنان به دلیل نزدیک بودن مجرای ادراری به واژن، عفونت‌های منتقله از راه جنسی مانند هرپس، گونوره، کلامیدیا و مایکوپلاسما، می‌تواند باعث عفونت مجرای ادراری شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تکرر ادرار | راهکارهای تغذیه‌ای برای کنترل پرادراری ” را نیز در مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

عوامل تشدید کننده بیماری عفونت مجاری ادراری

کلیک کنید

عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان شایع است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود بیش از یک عفونت را تجربه می‌کنند. عوامل خطر خاصی برای ابتلا به عفونت ادراری در زنان وجود دارد، برخی از آنان عبارتند از:

آناتومی زن

زنان دارای یک مجرای کوتاه‌تر نسبت به مردان هستند؛ بنابراین فاصله‌ای که باید باکتری‌ها برای رسیدن به مثانه طی کنند کوتاه‌تر است. به همین علت زنان بیشتر دچار عفونت مجاری ادراری می‌شوند.

فعالیت جنسی

زنانی که فعالیت جنسی زیادی دارند، بیش از سایر افراد به عفونت‌های ادراری دچار می‌شوند. داشتن یک شریک جدید جنسی هم خطر شما را افزایش می‌دهد.

برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری

زناني كه از ديافراگم براي كنترل بارداری استفاده می‌کنند ممكن است در معرض خطر بيشتري قرار گيرند. درباره زنانی که از عوامل اسپرم کش استفاده می‌کنند نیز همین‌طور است.

یائسگی

پس از یائسگی، کاهش هورمون استروژن در بدن باعث تغییراتی در دستگاه ادراری می‌شود که باعث آسیب‌پذیری بیشتر در مقابل عفونت مجاری ادرار می‌شود.

سایر عوامل خطر ابتلا به UTI ها عبارتند از:

اختلالات دستگاه ادراری

نوزادانی که مبتلا به اختلالات دستگاه ادراری هستند که اجازه نمی‌دهند ادرار به طور طبیعی از بدن خارج شود یا ادرار را در مجاری مثانه نگه می‌دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به UTI قرار دارند.

انسداد در دستگاه ادراری

سنگ کلیه یا بزرگی پروستات می‌تواند ادرار را در مثانه حبس کند و خطر ابتلا به UTI را افزایش دهد.

ضعف سیستم ایمنی

دیابت و سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را افزایش دهند.

استفاده از کاتتر

افرادی که نمی‌توانند خودشان ادرار کنند و از لوله (کاتتر) برای ادرار استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ادراری قرار دارند. این ممکن است شامل افرادی باشد که بستری هستند، افراد مبتلا به مشکلات عصبی که توانایی کنترل ادرار ندارند و همچنین افراد فلج باشد.

جراحی در مجاری ادراری

جراحی یا آزمایش‌هایی که بر روی مجاری ادراری انجام می‌شود خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد.

عوارض عفونت مجاری ادراری

کلیک کنید

عفونت مجاری ادراری در صورتی که به درستی و به سرعت درمان شود، به‌ندرت ایجاد عوارض می‌کند؛ اما انواع درمان‌نشده عفونت مجاری ادراری می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

برخی از عوارض UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های مکرر، به ویژه در زنانی که دو بار یا بیشتر در طی شش ماه یا چهار یا بیشتر در طی یک سال به عفونت مجاری ادراری دچار شوند.
  • آسيب دائمی کلیه بر اثر عفونت حاد يا مزمن کلیه (پيلونفريت) در اثر UTI درمان‌نشده.
  • افزایش خطر تولد نوزادان نارس یا کم وزن در زنان باردار.
  • تنگ شدن مجرای ادرار در مردان مبتلا به اورتریت مکرر (خصوصاً در موارد اورتریت گنوکوکی).
  • سپسیس که یک عارضه تهدیدکننده حیات است و در صورتی رخ می‌دهد که عفونت از طریق مجاری ادراری به کلیه‌ها برسد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” خون بعد از ادرار در زنان یک علامت هشداردهنده جدی است ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

تشخیص عفونت مجاری ادراری

کلیک کنید

تست‌ها و روش‌های تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری عبارتند از:

آزمایش ادرار

ممکن است پزشکتان بخواهد که با انجام آزمایش وجود سلول‌های سفید خون، گلبول‌های قرمز یا باکتری را در ادرارتان بررسی کند. برای پیشگیری از ورود آلودگی‌های ناحیه خارجی دستگاه تناسلی، از شما خواسته می‌شود که ابتدا با یک پد ضدعفونی‌کننده این ناحیه را پاک کنید و بخش وسط ادرار را به عنوان نمونه به آزمایشگاه بفرستید.

کشت دادن باکتری‌های دستگاه ادراری در آزمایشگاه

گاهی اوقات نمونه ادرار شما در محیط آزمایشگاه کشت داده می‌شود تا مشخص شود چه باکتری‌هایی در ادرار شما وجود دارند. این امر به تجویز داروی آنتی بیوتیک مناسب کمک خواهد کرد.

عکس‌برداری از دستگاه ادراری

اگر شما عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری داشته باشید، ممکن است ناشی از اختلال در دستگاه ادراری شما باشد. در این مواقع پزشکتان درخواست سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و یا MRI خواهد داد.

استفاده از دوربین برای دیدن داخل مثانه

اگر دچار عفونت‌های ادراری مکرر باشید، ممکن است پزشک با استفاده از یک لوله بلند و ظریف دارای دوربین (سیستوسکوپ) برای دیدن داخل مثانه و مجاری ادراری استفاده کند (سیستوسکوپی). سیستوسکوپ از طریق مجرای ادراری وارد شده به سمت مثانه حرکت می‌کند.

درمان عفونت مجاری ادرار

کلیک کنید

آنتی بیوتیک ها معمولاً اولین راه درمان عفونت‌های دستگاه ادراری می‌باشند. اینکه کدام داروها تجویز می‌شوند و برای چه مدت، بستگی به وضعیت سلامت و نوع باکتری‌های موجود در ادرار شما دارد.

عفونت‌های ادراری ساده

داروهایی که معمولاً برای UTI های ساده توصیه می‌شوند، عبارتند از:

  • تریمتوپریم (Trimethoprim) / سولفامتوکسازول (sulfamethoxazole)
  • فوزفومایسین (Fosfomycin)
  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin)
  • سفالکسین (Cephalexin)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)

گروهی از داروهای آنتی بیوتیک شناخته شده به عنوان فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین (ciprofloxacin)، لووفلوکساسین (levofloxacin) و دیگر موارد معمولاً برای عفونت‌های ادراری ساده توصیه نمی‌شود، زیرا خطرات این داروها به طور کلی بیش از منافع آن است. در برخی موارد، مانند عفونت‌های پیچیده مجاری ادراری یا عفونت کلیه، در صورتی که گزینه‌های درمانی دیگر وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یک داروی فلوروکینولون تجویز کند.

علائم عفونت مجاری ادراری اغلب در عرض چند روز از آغاز درمان، برطرف می‌شوند؛ اما ممکن است لازم باشد برای یک یا چند هفته آنتی بیوتیک را ادامه دهید که بستگی به شدت علائم و سابقه این بیماری در شما دارد. همیشه دوره آنتی بیوتیک های خود را تکمیل کنید تا عفونت به طور کامل برطرف شود.

پزشک شما همچنین ممکن است یک داروی ضد درد (مسکن) تجویز کند که تا زمان اثرگذاری آنتی بیوتیک ها از سوزش ادراری و درد در هنگام تخلیه ادرار جلوگیری کند.

عفونت‌های مکرر

اگر عفونت‌های ادراری مکرر دارید، پزشک ممکن است توصیه‌های خاصی از قبیل موارد زیر را داشته باشد:

  • استفاده از آنتی بیوتیک های با دوز کم، ابتدا برای شش ماه و گاهی اوقات بیشتر.
  • استفاده از یک دوز آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی (اگر عفونت شما مربوط به فعالیت جنسی باشد).
  • استفاده از استروژن واژینال (اگر شما در دوران یائسگی هستید).

عفونت شدید

برای یک عفونت مجاری ادراری شدید، شما ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک های داخل وریدی در بیمارستان داشته باشید.

پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری

کلیک کنید

شما می‌توانید این مراحل را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری انجام دهید:

نوشیدن مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب

آب آشامیدنی کمک می‌کند تا ادرار شما رقیق شود و باعث می‌شود که شما بیشتر ادرار کنید؛ بنابراین قبل از اینکه عفونت شروع شود، باکتری‌ها از دستگاه ادراری شما دفع می‌شوند.

نوشیدن آب قره قاط یا کرن بری

اگرچه مطالعات کاملی درباره اینکه آب قره قاط باعث کاهش عفونت‌های ادراری می‌شود، وجود ندارد، اما برخی گزارشات حاکی از آن است که مصرف این نوشیدنی به پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری کمک کند.

شستن مجاری ادراری از جلو به عقب

با توجه به اینکه زنان در معرض خطر انتقال باکتری‌های مقعدی به واژن قرار دارند، بهتر است بعد از قضای حاجت و دفع ادرار، بدن خود را از جلو به سمت عقب بشویند. به این ترتیب از انتقال باکتری‌های مقعدی به مجرای ادراری پیشگیری می‌شود.

دفع ادرار بعد از مقاربت

بلافاصله پس از مقاربت، مثانه را تخلیه کنید. همچنین یک لیوان آب بنوشید تا به دفع باکتری‌ها کمک کنید.

از محصولات تحریک کننده استفاده نکنید.

استفاده از اسپری‌های دئودورانت یا سایر محصولات زنانه مانند دوش و پودر در ناحیه تناسلی می‌تواند مجرای ادراری را تحریک کند.

روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر دهید.

دیافراگم‌ها، یا کاندوم‌های دارای مواد اسپرم کش، می‌توانند به رشد باکتری کمک کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” برای پیشگیری از عفونت ادراری چه مکمل هایی بخوریم ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

سبک زندگی مناسب

کلیک کنید

باسلام اقایی هستم ۳۰ ساله بمدت یک هفته است که داخل مجاری ادارا احساس خارش وکمی سوزش دارم درضمن ترشحات کمی هم ازش خارج میشه که بروی لباس زیرم قابل رویته پارسال هم اینطوری شده بودم که بازدن امپول قرص خوب شدم

مشاهده کامل

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام اقایی هستم ۳۰ ساله بمدت یک هفته است که داخل مجاری ادارا احساس خارش وکمی سوزش دارم درضمن ترشحات کمی هم ازش خارج میشه که بروی لباس زیرم قابل رویته پارسال هم اینطوری شده بودم که بازدن امپول قرص خوب شدم

مشاهده کامل

بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر