یائسگی زودرس و بچه دار نشدن خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
یائسگی زودرس و بچه دار نشدن خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

آیا یائسگی زودرس و بچه‌دار نشدن خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهد؟

حتماً برایتان جالب است که ارتباط بین یائسگی زودرس و بیماری قلبی را بدانید

به گزارش وب سایت پزشکی medicalnewstoday و مجله متخصصان قلب آمریکا (Journal of the American College of Cardiology) ، یائسگی زودرس ، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

♥♥♥♥

اخبار سلامتبرخلاف باور عموم، بیماری قلبی فقط یک مشکل مردانه نیست! بلکه این بیماری علت اصلی مرگ و میر در میان زنان و مردان است. تحقیقات جدید به بررسی ارتباط بین دوره باروری و یائسگی زودرس زنان و خطر ابتلای آن‌ها به بیماری‌های قلبی عروقی پرداخته است.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش می‌دهند که هر ساله در ایالات متحده، حدود 610000 نفر در اثر بیماری‌ قلبی می‌میرند. اگر چه به‌طور کلی میزان مرگ و میر مردان در اثر بیماری قلبی بیشتر است، اما بیماری قلبی اولین علت مرگ در میان زنان است؛ به طوری که در سال 2013، علت مرگ یک زن از 4 زن، بیماری قلبی بوده است.

تحقیقات متعدد درباره ارتباط یائسگی زودرس و خطر بیماری قلبی

در تحقیقات قبلی ارتباط بین دوره باروری زنان و خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی بررسی شده است و برخی مطالعات قبلی ارتباط بین سن مادر و اشکال مختلف بیماری قلبی از آریتمی تا نارسایی قلبی را نشان داده‌اند.

در طول بارداری، سطح هورمون‌های جنسی یک زن – مانند پروژسترون، استروژن و کورتیزول – تا 100 برابر افزایش می‌یابد و نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهند که این هورمون‌ها می‌توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق دیگر تغییرات متابولیک مربوط به بارداری)، بر خطر ابتلای وی به بیماری‌ قلبی تأثیر گذارند. به همین دلیل است که بچه دار نشدن می‌تواند عاملی برای افزایش خطر نارسایی قلبی باشد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ممکن است خطر بیماری‌ قلبی در زنانی که یائسگی زودرس دارند، بالا باشد. تحقیقات جدید و مطالعات منتشر شده در مجله متخصصان قلب آمریکا ارتباط بین یائسگی زودرس و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تقویت می‌کند.

ارتباط نارسایی قلبی با بچه دار نشدن ، یائسگی زودرس و دوره باروری کوتاه

مطالعه انجام شده راجع به تاثیر یائسگی زودرس و بچه دار نشدن بر خطر نارسایی قلبی با راهنمایی دکتر نیشا پریخ (استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا – سان فرانسیسکو) انجام شده است. این تیم تحقیقاتی، 28516 زنی که در دوران پس از یائسگی بودند و دچار بیماری‌ قلبی نبودند را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به طور متوسط به میزان 13 سال مورد پیگیری قرار گرفتند و در طول این دوره پیگیری، 5.2% این زنان دچار نارسایی قلبی شدند.

در این مطالعه محققان ارتباط میان مجموع دفعات زایمان منجر به تولد، سن مادر در هنگام بارداری اول و همچنین کل دوره باوری زنان (زمان آغاز عادت ماهیانه تا آغاز یائسگی) را بررسی کردند. به طور کلی کوتاه بودن دوره باروری و یائسگی زودرس می‌تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد. البته یائسگی زودرس به معنی زمانی است که زن به طور طبیعی یائسه می‌شود و نه زمانی که به خاطر جراحی و خارج کردن رحم یا تخمدان، دچار یائسگی زودرس می‌شود.

یافته‌های این مطالعه، ارتباط کوتاه بودن دوره باروری زنان و یائسگی زودرس را با افزایش خطر بیماری قلبی اثبات می‌کند و تصور این است که هورمون‌های جنسی زنانه، تأثیر محافظتی بر روی سلامت قلبی دارند.

این مطالعه نشان داد که بچه دار نشدن خطر ابتلا به نارسایی قلبی دیاستولیک را افزایش می‌دهد، زیرا هورمون‌های جنسی زنانه در دوران بارداری، نقش محافظتی برای قلب دارد. برای پی بردن به چگونگی اثر محافظتی هورمون‌های جنسی زنانه بر روی قلب نیاز به مطالعات تکمیلی و بیشتری است.

اخبار پیشنهادی دکتر سوشا:

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر