گوجه فرنگی ضد سرطان پوست

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
گوجه فرنگی ضد سرطان پوست

کشف جدید در مورد مزایای خوردن گوجه فرنگی و مزایای ضد سرطان آن

♥♥♥♥♥♥

گوجه فرنگی یک ضد سرطان پوست عالی

اخبار سلامت : طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، سرطا‎ن‎های غیر ملانوم پوستی شایع‎ترین سرطان‎ها هستند، اگرچه میزان مرگ و میر سرطان پوست کم است اما این سرطان پرهزینه و ناراحت کننده است و طبق آمار وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده میزان شیوع آن رو به افزایش است. روش‌های جایگزین مانند مداخلات تغذیه‌ای برای تعدیل خطر ابتلا به سرطان پوست، می‌تواند منافع قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

مواد غذایی ضد سرطان فراوانند، اما دارو نیستند و تنها در طول زندگی می‌توانند از گسترش برخی بیماری‌های خاص جلوگیری کنند. به همین دلیل است که در تحقیق جدید بر روی تأثیر ضد سرطان پوست گوجه فرنگی مطالعه کردند.

مطالعه روی نمونه‌های حیوانی در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که مصرف روزانه گوجه فرنگی باعث کاهش تولید تومورهای سرطان پوست می‌شود. مطالعه جدیدی در مورد اینکه چگونه مداخلات تغذیه می‌تواند نقش ضد سرطان پوست داشته باشد، در مجله گزارش‌های علمی (Scientific Reports) به صورت آنلاین منتشر شده است.

چطور به خواص ضد سرطان پوست گوجه فرنگی پی بردند؟

در این مطالعه که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، در موش‌های نری که 10% رژیم غذایی‌شان، پودر گوجه فرنگی بود و به مدت 35 هفته در معرض نور ماوراء بنفش قرار داشتند در مقایسه با موش‌هایی که در رژیم غذایی‌شان گوجه فرنگی نبود، 50% کاهش در تومورهای سرطانی پوست را تجربه کردند.

جسیکا کوست استون، همکار نویسنده این مطالعه که محقق پژوهشی بخش علوم غذایی، کشاورزی و محیط زیست در ایالت اوهایو است، در رابطه با خواص ضد سرطان پوست گوجه فرنگی می‌گوید: نظریه رابطه بین گوجه فرنگی و خواص ضد سرطان پوست این است که کاروتنوئیدهای غذایی (ترکیبات رنگدانه دار که رنگ آن‌ها را به گوجه فرنگی می‌زنند) ممکن است پوست را در مقابل آسیب نور فرا بنفش (UV) محافظت کند.

برای انجام چنین مطالعاتی حتماً باید جنسیت افراد و حیوان مورد نظر مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان نتیجه چنین راه‌های پیشگیرانه را در هر دو جنس بررسی کرد، زیرا شاید اثرات گوجه فرنگی بر سرطان پوست در مردان و زنان متفاوت باشد. در این مطالعه تفاوت معنی داری بین تعداد تومور موش‌های ماده و نر وجود ندارد.

عملکرد گوجه فرنگی برای ضد سرطان پوست چگونه است

کار آزمایی بالینی دیگر در انسان نشان می‌دهد که خوردن رب گوجه فرنگی در طول زمان می‌تواند باعث تعدیل آفتاب سوختگی شود، شاید به خاطر تأثیر کاروتنوئید گوجه فرنگی بر پوست انسان و محافظت پوست در برابر آسیب نور UV باشد.

لیکوپن، کاروتنوئید اولیه در گوجه فرنگی و این رنگدانه مؤثرترین آنتی اکسیدان است. این رنگدانه گوجه فرنگی در جلوگیری از قرمزی پس از مواجهه با اشعه ماوراء بنفش مؤثر است و احتمالاً ترکیبات دیگر گوجه فرنگی نیز ممکن است نقش مهمی در خواص ضد سرطان پوست گوجه فرنگی و کاهش تعداد تومور سرطانی بازی کند.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : چرا خطر سرطان پوست در ماه‌های زمستانی بیش‌تر است؟

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر