مغز خودش را با کمبود خواب می خورد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مغز خودش را با کمبود خواب می خورد

چطور کمبود خواب باعث می‌شود مغز خودش را بخورد؟
خورده شدن مغز در اثر کمبود خواب به چه معناست؟

♥♥♥♥♥♥

با توجه به مطالعه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه پلی تکنیک مارکه ایتالیا، اگر به اندازه کافی نخوابید، مغز شما شروع به خوردن خودش می‌کند.

کمبود خواب باعث خورده شدن مغز می شود

اخبار سلامتسلول‌هایی به نام آستروسیت در مغز مانند یک مینی هوور (جاروبرقی) در مغز عمل می‌کنند و باعث از بین رفتن و ضعیف شدن سیناپس‌های مغزی (اتصالات سلول‌های مغزی برای انتقال پیام در مغز) می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که در هنگام کمبود خواب ، این سلول‌های پاک‌سازی کننده مغز (آستروسیت‌ها) فعال‌تر می‌شوند.

مطالعه بر روی مغز موش‌های کم خواب

میشل بلسی نویسنده این مطالعه درباره تحقیقی که انجام داده‌اند، می‌گوید: برای اولین بار در این مطالعه متوجه شدیم که بخش‌هایی از سیناپس‌های مغزی در زمان کمبود خواب ، توسط آستروسیت‌ها از بین می‌روند. این‌گونه است که مغز خودش را با کمبود خواب می‌خورد؛ یعنی فردی که کم خواب است، آستروسیت‌های مغز او فعال‌تر شده و مغز خودش را می‌خورد.

با این حال، این اتفاق الزاماً چیز بدی نیست، زیرا معمولاً سیناپس‌هایی که از بین می‌روند، نقش مبلمان کهنه را دارند، یعنی بزرگ‌تر هستند و نیاز به پاک‌سازی دارند. به این ترتیب مانند یک مبل قدیمی و کهنه دور ریخته می‌شوند.

کمبود خواب با آلزایمر در ارتباط است

این مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد؛ علاوه بر فعالیت بیشتر آستروسیت‌ها در مغز موش‌های آزمایشگاهی کم خواب، نشانه‌هایی در مغز آن‌ها ظهور کرد که منجر به بروز بیماری آلزایمر در آن‌ها شد. در موش‌هایی با کمبود خواب ، سلول‌های مغزی به نام میکروگلیا نیز فعال‌تر بودند که ما در حال حاضر می‌دانیم که فعالیت پایدار میکروگلیا، در بیماری آلزایمر و دیگر اشکال تخریب نورون‌ها مشاهده شده است.

دیگر عوارض کمبود خواب

تحقیقات نشان داد که کمبود خواب می‌تواند افراد را در معرض خطر ناشی از بیماری قلبی قرار دهد. داشتن کمتر از شش ساعت خواب شبانه، خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به سندرم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) را افزایش می‌دهد. به گفته محققان اثر مخرب کم خوابی در افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا متابولیسم گلوکز ضعیف قوی‌تر است و احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در افرادی که کم‌تر از 6 ساعت می‌خوابند، 2 برابر بیشتر است.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا:

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر