کمبود خواب در کودکی عامل دیابت در بزرگسالی است

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کمبود خواب در کودکی عامل دیابت در بزرگسالی است

کمبود خواب در کودکی خطر دیابت بزرگسالی را در پی دارد

اخبار سلامت : دیابت نوع 2 که در دهه قبل تهدیدی برای افراد میانسال به حساب می‌آمد، با افزایش میزان چاقی کودکان ، در حال حاضر تهدیدی برای کودکان نیز به حساب می‌آید. افزایش میزان دیابت در کودکان به دلیل فقدان ورزش فیزیکی در میان کودکان و نیز افزایش چربی و قند در رژیم غذایی آن‌ها است. از طرفی مطالعه اخیر در انگلیس نشان داده است که کمبود خواب در کودکی می‌تواند با خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی مرتبط باشد.

عوارض کم خوابی در کودکان باعث بروز دیابت در بزرگسالی می شود

این مطالعه نشان می‌دهد که یک ساعت خواب اضافه در هر شب، با کاهش وزن، افزایش توده عضلانی بدون چربی و کاهش قند خون در کودک همراه است. از آنجایی که شواهد کافی وجود دارد که چاقی و افزایش قند خون با توسعه دیابت نوع 2 (در این نوع دیابت بدن قادر به تنظیم قند خون با استفاده از هورمون انسولین نیست) مرتبط است، کمبود خواب در کودکی موجب چاقی و افزایش قند خون شده و مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند عامل دیابت در بزرگسالی باشد.

بررسی ارتباط دیابت در بزرگسالی و کمبود خواب در کودکی

در این مطالعه تیم محققان اطلاعاتی را درباره عادت‌های خواب و گزارش‌های آزمایشگاهی که نشان دهنده خطر ابتلا به دیابت در 4525 کودک 9 یا 10 ساله در انگلستان بود، بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که کودکان این گروه سنی به طور متوسط ​​به مدت 10.5 ساعت (حدود 12-8 ساعت) در شب‌های مدرسه می‌خوابند.

همچنین آزمایش‌هایی بر روی این کودکان انجام شد تا خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی این کودکان تخمین زده شود. محققان با مقایسه الگوهای خواب با خطر ابتلا به دیابت، دریافتند که کمبود خواب در کودکی ، احتمال ابتلا به دیابت در بزرگسالی را بالا می‌برد. در واقع کمبود خواب در کودکی باعث افزایش مقاومت به انسولین در کودکان شده و افزایش مقاومت به انسولین موجب افزایش احتمال دیابت در بزرگسالی است.

مقاومت به انسولین حالتی است که پانکراس مقدار کافی انسولین را ترشح می‌کند، اما بدن قادر به استفاده درست از این هورمون برای تبدیل قندهای رژیم غذایی به انرژی نیست. این منجر به انباشت قندها و منجر به توسعه دیابت می‌شود.

کمبود خواب در کودکی دیابت در بزرگسالی را بروز می دهد

این مطالعه نشان داد کمبود خواب در کودکی باعث افزایش وزن و توده چربی در این افراد می‌شود و عوارض جدی مانند افزایش مقاومت به انسولین و دیابت در بزرگسالی را در پی دارد. در این مطالعه حضور نشانگرهای مقاومت به انسولین در کودکان، نشانگر واضح بودن خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی است.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر