آیا کاهش حس بویایی با بیماری آلزایمر مرتبط است ؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا کاهش حس بویایی با بیماری آلزایمر مرتبط است ؟

ارتباط کاهش حس بویایی با بیماری آلزایمر ؟

اخبار سلامت : تحقیقات آمريکا نشان داده است که خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر و یا انواع دیگر فراموشی در افراد سالمند مبتلا به ضعف بدنی بیشتر است. اگر چه حس بویایی انسان به اندازه بعضی از حیوانات مانند سگ‌ها قوی نیست، اما آن‌ها نیز می‌توانند تا یک تریلیون بوی مختلف را تشخیص دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی مغز برای مرتب سازی و شناسایی بوهای مختلف ممکن است راهی برای شناسایی آسیب‌های اولیه ناشی از بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر باشد. به همین دلیل، ممکن است کاهش حس بویایی نشانه بیماری آلزایمر باشد.

اما کارشناسان هشدار دادند که کاهش حس بویایی نشانه همیشگی بیماری آلزایمر نیست، اما باید ارتباط کاهش حس بویایی و بیماری آلزایمر را دریافت.

آزمایشی برای دست یابی به ارتباط کاهش حس بویایی با بیماری آلزایمر

تقریباً 3000 فرد بزرگسال 85-57 ساله در این مطالعه طولانی مدت ایالات متحده مشارکت داشتند که 5 عطر مختلف را جلوی بینی آن‌ها می‌گرفتند تا این بوهای مختلف نعناع، ماهی، پرتقال، گل رز و چرمی را تشخیص دهند.

در این مطالعه اکثریت قریب به اتفاق کسانی که مورد آزمایش قرار گرفتند (78% افراد مورد مطالعه) حس بویایی طبیعی داشتند و می‌توانستند عطرها را با دقت شناسایی کنند؛ اما 14% از افراد توانستند 3 بو، 5% تنها 2 بو و 2% از آن‌ها تنها توانستند یک بو از 5 بو را به درستی شناسایی کنند. 1% از شرکت کنندگان حتی قادر به تشخیص یک بو هم نبودند.

کسانی که چهار تا از پنج بو را تشخیص دادند، حس بویایی عادی داشتند، اما کسانی که قادر به تشخیص تعداد کمتری از این بوها بودند، اختلال تشخیص بویایی داشتند. مطالعات نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و یا دیگر انواع بیماری‌های زوال عقل طی پنج سال آینده در افرادی که اختلال تشخیص بویایی داشتند دو برابر افراد عادی بود. به این ترتیب ارتباط کاهش حس بویایی با بیماری آلزایمر روشن شد و کاهش حس بویایی به عنوان نشانه بیماری آلزایمر شناخته شد.

کاهش حس بویایی نشانه بیماری آلزایمر است

پنج سال پس از انجام آزمایش حس بویایی روی افراد شرکت کننده، تقریباً هر شرکت کننده‌ای که قادر به تشخیص هر یک از بوها نبود، دچار زوال عقل یا بیماری آلزایمر شده بود. تقریباً 80% از کسانی که فقط یک یا دو پاسخ صحیح ارائه داده بودند، بیماری آلزایمر بعد از پنج سال در آن‌ها توسعه یافت.

پروفسور جیان پینتو (Jayant Pinto)، دانشمند برجسته از دانشگاه شیکاگو، گفت : این نتایج نشان می‌دهد که حس بویایی با عملکرد مغز و سلامت آن رابطه نزدیک دارد. به همین دلیل کاهش حس بویایی می‌تواند به عنوان اولین نشانه بیماری آلزایمر مورد توجه قرار گیرد تا از گسترش و آسیب بیشتر مغز در افراد در معرض خطر جلوگیری شود.

در واقع یک آزمایش حس بویایی ساده راه سریع و ارزانی برای شناسایی افراد در معرض خطر بیماری‌های زوال عقل مانند بیماری آلزایمر است.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر