ژن ها عامل علاقه به شکلات و چیپس

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ژن ها عامل علاقه به شکلات و چیپس

آیا ژن ها مجرمان علاقه به شکلات و چیپس اند؟

اخبار سلامتحتماً بسیاری از شما علاقه افراطی به خوردن شکلات ، چیپس و دیگر تنقلات شور دارید. علاقه به شکلات و چیپس به صورت افراطی در بسیاری از مردم دیده می‌شود، محققان تاکنون مطالعات زیادی را راجع به علل علاقه به شکلات و دیگر عادات غذایی انجام داده‌اند؛ نتایج یک مطالعه جدید که در نشست سالانه تغذیه جامعه آمریکا بیان شد، نشان می‌دهد که ممکن است ژن ها عامل اصلی علاقه به شکلات ، تنقلات شور دیگری مانند چیپس و یا عادت‌ها غذایی دیگر باشند.

روند مطالعه ارتباط میان ژن ها و علاقه به شکلات

در مطالعات گذشته ارتباطی بین تغییرات ژن ها و علاقه به غذاهای خاص پیدا شده بود، اما هدف این مطالعه جدید که به راهنمایی برسیانو (محقق دانشگاه تافتز در بوستون) انجام شد، تجزیه و تحلیل بیشتر و درک ژنتیک پشت ترجیحات غذایی بود. برسیانو اظهار داشت که تیم وی روی ژن های خاصی که مسئول صفات رفتاری و روانی (مانند افسردگی یا اعتیاد) هستند، مطالعه کردند تا ارتباط میان ژن ها و علاقه به شکلات و یا دیگر عادات غذایی را دریابند. محققان برای این کار تغییرات ژن های مورد نظر را همراه با عادات غذایی که افراد (818 بزرگ‌سال) گزارش می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، این تحقیق نشان داد که ارتباطی میان ژن ها و عادات غذایی افراد مانند علاقه به شکلات و چیپس وجود دارد. به طور مثال تغییرات در یک ژن به نام FTO، که مربوط به چاقی است، ممکن است با مصرف سبزیجات و فیبر در ارتباط باشد و این امکان وجود دارد که FTO بر خطر چاقی و علاقه به سبزیجات تأثیر بگذارد. یافته‌های دیگر این مطالعه نشان می‌دهد که ژنی به نام SLC6A2، که در تنظیم هورمونی مانند نوراپی نفرین مؤثر است، می‌تواند عامل علاقه به مصرف چربی باشد. در همین حال، تغییرات در ژن تنظیم اکسی توسین (هورمون عشق) که بر خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد، می‌تواند با علاقه به شکلات و همچنین چاقی در ارتباط باشد.

تأثیر ژنتیک در ترجیحات غذایی

در این مطالعه که بر روی 800 بزرگ‌سال انجام شد، ارتباط میان ژن های مختلف و علاقه یا عدم علاقه به غذاهای مختلف بررسی شد. البته محققان می‌گویند یافته‌های این مطالعه جدید راجع به ارتباط میان ژن ها و علاقه به شکلات یا دیگر مواد غذایی هنوز آن‌قدر واضح و اثبات شده نیست، اما این یافته‌ها و شواهد موجود نشان می‌دهند که ترجیحات غذایی تا حدودی به تنوع ژنتیکی مربوط می‌شود و به احتمال زیاد ، ژن ها نقش مؤثری در علاقه به مصرف مواد غذایی مختلف دارند. به طور کلی این مطالعه ثابت نمی‌کند که هر یک از این ژن ها به طور مستقیم بر ترجیحات غذایی افراد یا علاقه به شکلات و چیپس تأثیر می‌گذارند، اما اثبات می‌کند که تفاوت‌های ژنتیکی افراد می‌تواند رفتار غذا خوردن افراد را تحت تأثیر قرار دهد و می‌توان از روی تفاوت‌های ژنتیکی افراد ، ترجیحات غذایی آن‌ها و یا علاقه به شکلات یا دیگر تنقلات را پیش بینی کرد. در آینده شاید بتوان با به دست آوردن اطلاعات بیشتری از ساختار و تأثیر این ژن ها ، عادات غذایی سالمی را در میان افراد ترویج داد.

خبر پیشنهادی دکتر سوشاکشف و تولید شکلات‌های با قند کمتر

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر