کودکان و نوجوانانی که تبلیغات تلویزیونی تماشا می‌کنند، بیشتر غذا می‌خورند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کودکان و نوجوانانی که تبلیغات تلویزیونی تماشا می‌کنند، بیشتر غذا می‌خورند

تبلیغات تلویزیونی چه تأثیری بر الگوی تغذیه‌ای کودکان دارد؟

تأثیر تبلیغات تلویزیونی بنا بر گزارش مرکز تحقیقان سرطان انگلستان، به حدی است که چاقی کودکان و نوجوانان را در پی خواهد داشت. نوجوانانی که بیش از سه ساعت تبلیغات تلویزیونی تماشا می‌کنند، با احتمال بیشتری به سراغ مصرف تنقلات و پرخوری می‌روند. پس شاید یک پاسخ قانع کننده برای این سوال که چرا کودکان چاق می شوند ، همین باشد.

کارخانه‌های تولید مواد غذایی با انتشار تبلیغات غذایی وسوسه‌انگیز خصوصا برای افراد جوانتر، آنها را تحریک به مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری می کنند. این اتفاق نتیجه ای نخواهد داشت جز اینکه باعث چاقی کودکان و نوجوانان می‌شود. معمولاً آن‌ها با تماشای این تبلیغات، روزانه 500 کالری بیشتر از نیاز خود دریافت می‌کنند.

کودکان و نوجوانان براثر مشاهده تبلیغات تلویزیونی به سراغ خوردن انواع تنقلات مانند بیسکویت، بستنی، چیپس،پفک، نوشیدنی‌ها و دیگر تنقلات پرکالری و سرشار از مواد قندی می‌روند. مسلماً این روند تغذیه، چاقی کودکان و نوجوانان را به همراه خواهد داشت.

همه والدین نگرانی سلامتی فرزندشان هستند و به دنبال راهی برای پیشگیری از چاقی کودکان و نوجوانان خود هستند. شاید شنیدن این خبر درباره تأثیر تبلیغات تلویزیونی شما را شگفت زده کرده باشد. در ادامه به شما می‌گوییم که تبلیغات تلویزیونی چگونه می‌توانند به چاقی کودکان و نوجوانان منجر شوند.

تبلیغات تلویزیونی چه تأثیری بر الگوی تغذیه‌ای کودکان دارد؟

تبلیغات تلویزیونی چگونه باعث چاقی کودکان و نوجوانان می‌شود؟

در یک مطالعه در انگلستان، عادات غذایی و سبک زندگی 3348 فرد جوان 19-11 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که تأثیر تبلیغات تلویزیونی به حدی است که اگر کودکان و نوجوانان تلویزیون تماشا کنند اما تبلیغات را نبینند با احتمال کمتری به سمت خوردن غذاهای اضافی خواهند رفت.

در واقع این تحقیق نشان می‌دهد که چاقی کودکان و نوجوانان به خاطر تأثیر تبلیغات تلویزیونی است و خود تماشای تلویزیون تأثیر خاصی در چاقی کودکان و نوجوانان ندارد.

تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر چاقی کودکان و نوجوان از راههای زیر عمل می‌کند:

  • این کودکان و نوجوانان بیش از دو برابر هم‌سالان خود که تبلیغات تلویزیونی کمتری تماشا می‌کنند از نوشیدنی‌ها و تنقلات شیرین و پرکالری استفاده می‌کنند.
  • این کودکان و نوجوانان بیش از 65 درصد هم‌سالان خود از غذاهای فست فود و حاضری استفاده می‌کنند.

این کاملاً مشخص است که خوردن این نوع غذاها به خاطر تأثیر تبلیغات تلویزیونی ، به مرور زمان به چاقی کودکان و نوجوانان منجر خواهد شد و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد. چاقی پس از سیگار کشیدن، دومین علت قابل پیشگیری سرطان محسوب می‌شود و با 13 نوع سرطان شامل سرطان روده، سرطان سینه و سرطان پانکراس ارتباط دارد.

البته اشتباه نکنید؛ منظور ما این نیست که همه کودکان و نوجوانان تحت تأثیر تبلیغات تلویزیونی دچار چاقی می‌شوند. بلکه منظور این است که با تماشای تبلیغات تلویزیون، خطر چاقی کودکان و نوجوانان تا حد زیادی افزایش می‌یابد.


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر