چاقی و بی تحرکی : کدام مرغ است کدام تخم مرغ؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چاقی و بی تحرکی : کدام مرغ است کدام تخم مرغ؟

ارتباط میان چاقی و بی تحرکی چیست؟

اخبار سلامتاینکه چاقی و افزایش وزن بدن موجب تنبلی افراد برای ورزش کردن و کم تحرکی می‌شود ، واضح است ، اما ارتباط مبهمی بین چاقی و بی تحرکی وجود دارد. سوال این است ، که آیا چاقی منجر به بی تحرکی افراد می‌شود و یا بی تحرکی منجر به چاقی و افزایش وزن بدن می‌شود؟

تحقیقی برای یافتن ارتباط چاقی و بی تحرکی

یک مطالعه جدید در رابطه با چاقی و بی تحرکی شواهدی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهند چاقی ناشی از تغییر عملکرد مغز به نوعی است که موجب سرکوب انگیزه‌ی طبیعی فرد به حرکت و فعالیت می‌شود.
بسیاری از عوامل دیگر (کم داشتن فضاهای مناسب برای ورزش ، کم داشتن اوقات فراغت ، مشغله کاری و تشویق نکردن جامعه) نیز در کم شدن انگیزه افراد برای ورزش و تحرک موثر هستند. اما تحقیقات جدید در موش تایید می‌کند که چاقی عملکرد مناسب یک ایستگاه کلیدی برای ترشح دوپامین (ماده شیمیایی در مغز است که خلق و خو ، اشتها و تحرک را کنترل می‌کند) در مغز را مختل می‌کند و به همین دلیل است که خلق و خو ، اشتها و انگیزه افراد به تحرک تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع چاقی منجر به کم تحرکی فرد می‌شود .
محققان در این تحقیق با خوراندن غذاهای چرب به تعدادی از موش‌ها ، آن‌ها را چاق کردند و سپس مشاهده کردند که فعالیت یک کلاس خاص از گیرنده‌های دوپامین در جسم مخطط مغز (مرکز کنترل حرکت و رفتار) این موش‌های چاق مختل شد. همراه با این تغییر، مشاهده کردند که موش‌های چاق کم تحرک تر از همسالان لاغر خود هستند ، اما هنگامی که محققان سیگنالینگ معیوب مغز موش‎های چاق را دست‌کاری کردند و فرکانس‌هایی از فعالیت فیزیکی از مغز این موش‌ها شروع به ارسال شد و موش‌ها تحرک بیش‌تری پیدا کردند. این گونه بود که ارتباط میان چاقی و بی تحرکی به تصویب رسید.

چاقی و بی تحرکی کدام یک اول هستند؟

در واقع یافته‌های جدید نشان می‌دهد که چاقی و افزایش وزن بدن است که منجر به مختل شدن سیگنالینگ حرکتی در مغز شده و موجب بی تحرکی و کم تحرکی می‌شود. سپس این کم تحرکی موجب اضافه وزن بیشتر و افزایش وزن بدن شده و بیماری‌های دیگری مانند دیابت را نیز به وجود می‌آورد. چاقی و بی تحرکی با توسعه بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و کلسترول نیز در ارتباط هستند.
درست است که چاقی و بی تحرکی به طور کلی در ارتباط هستند ، اما در ابتدا چاقی است که با مختل کردن سیگنال مغز برای تحرک ، موجب کم تحرکی شده و در آخر موجب چاقی و افزایش وزن بدن بیش‌تر می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر