ویروس زیکا جدیدترین روش درمان سرطان مغز

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ویروس زیکا جدیدترین روش درمان سرطان مغز

جدیدترین روش درمان سرطان مغز

اخبار سلامت : یک مطالعه جدید، پتانسیل ویروس زیکا برای کشف و کشتن سلول‌های سرطانی مغز را به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان مغز معرفی کرد. نتایج به دست آمده، ویروس زیکا را به عنوان جدیدترین درمان سرطان مغز معرفی می‌کند اما محققان با اینکه نتایج دلگرم کننده‌ای راجع به درمان جدید سرطان مغز با ویروس زیکا به دست آوردند، باز هم بر این باورند که برای رسیدن به روشی ایمن و مؤثر برای درمان سرطان مغز با ویروس زیکا راه طولانی در پی دارند.

آیا می‌توان از ویروس زیکا برای درمان سرطان مغز استفاده کرد؟

مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس زیکا می‌تواند، سلول‌های بنیادی عصبی را به سلول‌های عصبی و سلول‌های گلیال در سیستم عصبی مرکزی تمایز دهند. به همین دلیل نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری به ویروس زیکا مبتلا باشند، با میکروسفالی متولد می‌شوند. در واقع آلوده شدن به ویروس زیکا در دوران بارداری می‌تواند معلولیت‌های جدی را برای نوزاد به همراه داشته باشد و سلول‌های بنیادی در مغز جنین را مورد حمله قرار دهد اما عفونت ناشی از ویروس زیکا در افراد بزرگسال با علائمی شبیه به آنفولانزا همراه است چون مغز این افراد رشد کامل کرده‌اند.

در این مطالعه ویروس زیکا به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان مغز معرفی می‌شود، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که ویروس زیکا می‌تواند مانند سلاحی در برابر سلول‌های سرطان مغز (سلول‌های بنیادی گلوبواستوم که سلول‌های نامطلوبی است که باعث توسعه گلیوبلاستوما، شکل خاصی از سرطان مغز می‌شود) عمل کند.

ویروس زیکا جدیدترین روش درمان سرطان مغز

تومور و سلول‌های سرطان مغز

سلول‌های بنیادی گلیوبلاستوما در برابر روش‌های تهاجمی، مقاوم هستند به این معنی که معمولاً تومورهای مغزی دوباره باز می‌گردند و میزان نجات افراد از این تومورها بسیار کم است. به طور کلی هر ساله حدود ۲.۳۰۰ نفر در انگلیس با گلیوبلاستوما (خطرناک‌ترین تومور مغزی) تشخیص داده می‌شوند و کمتر از 5% این افراد به مدت پنج سال ‌زنده می‌مانند. در حال حاضر هرگونه درمان به دلیل سد خونی مغزی محدود است و دوزهای درمانی باید کم باشند تا به بافت سالم آسیب نرسانند. ویروس زیکا می‌تواند از این سد عبور کند و سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار دهد بدون اینکه به بافت سالم آسیبی برساند و در نتیجه جدیدترین روش درمان سرطان مغز باشد.

چگونه جدیدترین روش درمان سرطان مغز معرفی شد؟

در این تحقیق برای بررسی عملکرد ویروس زیکا در درمان سرطان مغز ، از سلول‌های توموری در محیط آزمایشگاه و موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند. این پژوهش راجع به ویروس زیکا به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان با همکاری دکتر مایکل دیاموند (Michael Diamond) و میلان چده (Milan Chheda)، هر دو از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، همراه با دکتر جرمی ریچ (Jeremy Rich) از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو انجام شد.

محققان برای آزمایش فرضیه‌های خود درباره اینکه آیا ویروس زیکا می‌تواند سلول‌های بنیادی گلیوبلاستوما را مورد هدف قرار داده و به درمان سرطان مغز کمک کند یا خیر، آزمایش‌هایی را روی نمونه‌های گلیوبلاستوما جمع آوری شده از تومورهایی که از جراحی برداشته شده بودند، انجام دادند.

آزمایشات نشان داد که ویروس زیکا بیش از هر سلول مغری دیگری، سلول‌های بنیادی گلوبواستوم را مورد هدف قرار داده و می‌کشد. این آزمایش‌ها نشان داد که ویروس زیکا سلول‌های سالم مغزی را آلوده نمی‌کند، اما با آلوده کردن سلول‌های بنیادی سرطانی، تومورهای سرطانی را از بین می‌برد. محققان با مشاهده نتایج این آزمایش دریافتند که ویروس زیکا می‌تواند به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان مغز مورد استفاده قرار بگیرد، اما برای استفاده بالینی از آن باید مطالعات تکمیلی در بدن انسان انجام شود.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر