چگونه مغز مادر به گریه نوزاد واکنش نشان می دهد؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه مغز مادر به گریه نوزاد واکنش نشان می دهد؟

چگونه گریه نوزاد بخشهایی از مغز مادر را فعال می کند؟

گریه کودک چه تأثیری روی مادر دارد؟

اخبار پزشکی و سلامت دکتر سوشا : در طول تکامل انسان‌ها گریه کردن بهترین راهی است که برای برقراری ارتباط بین نوزاد و محیط اطرافش طراحی شده است. رابطه‌ای که بین گریه کودک و مغز مادر وجود دارد باعث می‌شود که مادر توجه کافی را برای برآوردن نیازهای کودک به دست آورد.

بچه‌دار شدن معماری مغز مادران را تغییر می‌دهد؛ به طوری که یک مادر افکار، احساسات و باورهای متفاوتی را نسبت به زنانی که صاحب فرزند نشده‌اند خواهد داشت. مادر در ابتدا حساسیت زیادی نسبت به گریه کودک خود ندارد؛ اما به مرور زمان ارتباطی عمیق بین گریه کودک و مغز مادر برقرار می‌شود و حساسیت مادر نسبت به گریه‌های کودک نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند.

اما گریه کودک چگونه مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ چه چیزی باعث می‌شود که مادر نسبت به گریه کودک خود حساس شود؟ برای دانستن پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.

رابطه گریه کودک و مغز مادر چیست؟

اخیراً یک گروه تحقیقاتی رابطه بین گریه کودک و مغز مادر را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه بر روی 684 مادر از 11 کشور مختلف با ملیت و فرهنگ‌های متنوع انجام شد که نتایج این تحقیق، نشان داد که:

صدای گریه کودک ، مناطق مغزی مرتبط با حرکت ، در آغوش کشیدن و صحبت کردن را در مادر فعال می‌کند.

محققان دریافتند که رابطه شگفت آورانه ای بین گریه کودک و مغز مادر وجود دارد و در زمان بسیار کوتاهی پس از شروع گریه (در حدود پنج ثانیه)، مادران به سمت نوزاد خود حرکت کرده، او را در آغوش گرفته و شروع به صحبت با نوزاد خود می‌کنند.

اما چه اتفاقی در مغز مادران می‌افتد که اینگونه نسبت به کودک خود واکنش نشان می‌دهند؟ در ادامه پاسخ این سؤالتان را خواهید یافت.

رابطه گریه کودک و مغز مادر چیست؟

گریه کودک چگونه مغز مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

در مطالعه دیگری در سال 2013 رابرت فرومکه (When Robert Froemke) و همکارانش هورمون اکسی توسین را مستقیماً به ناحیه قشر شنوایی مغز موش‌ها که در شنوایی و تفسیر صداها نقش دارد، تزریق کردند. پس از آن مشاهده کردند که موش‌های ماده حتی اگر قبلاً یکبار هم گریه نوزادشان را نشنیده بودند، رفتاری مانند مادران باتجربه نشان می‌دادند.

هورمون اکسی توسین ، سلول‌های عصبی خاصی را در مغز مادر تحریک می‌کند تا صدای گریه نوزاد را بهتر بشنود. این هورمون دارای اثرات گسترده‌ای بر مغز و بدن می‌باشد؛ این هورمون پس از تولد، شیردهی و هنگام برقراری ارتباط با افراد دیگر در بدن ترشح می‌شود.

از هورمون اکسی توسین به عنوان هورمون عشق نیز نام برده می‌شود.

نتایج این تحقیق یک حلقه شسته و رفته را درباره رابطه گریه کودک و مغز مادر در اختیار ما قرار می‌دهد:

کودک گریه می‌کند، در بدن مادر اکسی توسین تولید می‌شود، نورون‌های دریافت صدا بهبود می‌یابند و لذا مادر گریه نوزاد را بهتر تشخیص می‌دهد. در کل، این چرخه رخ می‌دهد تا نوزادان به آنچه نیاز دارند، برسند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر